Lesverslaving

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Re: Lesverslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:24

waarom zou je met een instructeur erbij geen fouten maken Verward ik maak er zelf genoeg tijdens de les *LOL* en ze behoed me er echt niet voor als ik er zelf niet achter kom wat het probleem is legt zij het uit, maar inmiddels is het zo dat ik haar vaak al voor ben of duidelijk kan aangeven wat er misging zonder een oplossing te weten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:34

Je maakt wel fouten, maar je krijgt (vaak) niet de tijd om je te realiseren
- dat je iets fout doet
- waarom dat fout is
- wat de effecten zijn

Voorbeeldje: ik zit snel verkrampt en een beetje voorover. Gevolg: minder rem. Een instructeur leert me van de ene kant heel goed letten op mijn houding: zit ik nog rechtop en ontspannen?
Maar de stap die ik dan niet leer is dat als ik merk dat we de 'rem' even kwijt zijn, dat ik mijn houding moet checken. Omdat de instructeur die situatie voorkomt. Want ik krijg al opmerkingen over mijn houding voordat ik zelf de gevolgen merk. (Dat is precies de bedoeling van de instructeur natuurlijk, want als die altijd wacht tot ik het merk heb je geen les nodig. Dilemma's dilemma's)

Ik weet het wel, in theorie. In theorie is paardrijden ook helemaal niet zo moeilijk. Haha!

Maar om dat allemaal paraat te hebben op de juiste momenten, om het echt te snappen en te doen, dat is nog niet makkelijk.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:41

maar zegt dat dan wat over je instructeur, jou, de "lesverslaving", het voorkomen van fouten?

Of een combi van beiden?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:49

Ik les iedere week. De eerste week heb ik dan op woensdagavond les, en dan heb ik de andere week vrijdags weer les en dan weer woendsags weer.
Ik merk dat het rijden met anderhalve week er tussen fijner is dan die met maar vijf dagen ertussen.

We krijgen altijd een beetje huiswerk van de instructeur mee waar we dan aan oefenen moeten. De andere les ziet hij direct of dat goed geoefend is en dat wat we dus al kunnen doen we niet meer. Dan gaan we weer beginnen met wat nieuws.
Dus iedere les is anders, en eigelijk nooit hetzelfde.

Ik ben mij ervan bewust dat het heel erg aan de lesgever ligt of een persoon in kwestie snel vooruit gaat of niet. Bij ons wordt eigelijk wel direct ingegrepen als er iets fout gaat. Er wordt direct verteld wat je verkeerd deed als er iets niet lukte, welke hulp niet goed was en waarom de oefening dus neit lukte. Dat verhaal waarom iets niet lukt is erg belangrijk.
Verder maken we regelmatig video opnamen en dat is ook heel handig dan wordt je in bepaalde dingen nog fantieker. Tijden het trainen zonder instructeur is er nog altijd de pensionhoudster die vanuit de ruitersportzaak mee kijkt als je rijd en vrijwel direct met raad en daad terzijde staat als iets niet lukt. De kans dat er fouten in sluipen is dan minder groot.
Iets goed aanleren is makkelijker dan iets fouts afleren.

Het niveau van sommige lesgevers is gewoon laag, die weten wel hoe maar niet waarom en dat is jammer.
Bij sommige manegelessen kun je wel huilen maar als de mensen niet klagen, tja..........

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:55

Precies, ik maak zat fouten in de les. Het is ten eerste gewoon fijn als iemand constant op je houding let. En er is niet altijd overal aan spiegel, bovendien zit je dan gedraaid op je paard vaak. Ik hoef ook niet altijd te horen hoe ik iets moet doen, waar wat ik moet verbeteren.
Ik hoef geen constante uitleg dat pik ik toch niet op als ik bezig ben. Ik hoef alleen bv tijdens een schouderbinnenwaarts dingen te horen als iets meer, meer lengtebuiging, binnenbeen langhouden ed.
En dat is dan nog in de spiegel te zien. Nieuwe dingen probeer ik meestal eerst zelf eigenlijk. En dan vraag ik in de les een keer is hij zo goed? nou, meer zo en zo. En dan ga ik daar aan werken.
Ik denk dat constante begeleiding uiteindelijk het beste en snelste resultaat levert. Het scheelt gewoon een hoop of er iemand eens per week iedere 3 min zegt recht zitten of iedere dag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:08

Het lijkt me een conflict tussen het 'principe' van les en het principe van niet les. Tijdens de les is er iemand anders en dus ben je niet helemaal alleen om een probleem op te lossen. Je weet ver weg in je achterhoofd dat er een noodvoorziening is.
En soms is dat goed en soms niet.
Je moet het beide meemaken denk ik.

Hoe zie jij dat? En hoe gebeurt dat in jouw les? Hoe pakt je instructeur dat aan (of hoe pak jij dat aan als instructeur)

(En dat gekat op manegelessen vind ik vooral vermoeiend. Zoals Mies al zei: manegelessen zijn hierin heel anders, omdat de insteek voor manegeruiters al heel anders is.)

Maar nogmaals: het hangt ook van je doel af... ik moet er werkelijk niet aan denken om elke seconde op alle details van mijn houding te moeten letten. Maar ik heb ook geen ambities op wedstrijdniveau. Ik zou er ook niet aan moeten denken om altijd 'raad en daad' te krijgen. Maar soms, (vaak,) is het ook wel heel handig.

En het zelf beginnen aan een oefening zou ik dus juist niet doen omdat ik precies dan heel bang ben het fout aan te leren.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:26

Ik merk aan mezelf dat hoe minder les ik heb, hoe meer we vooruit gaan. Juist als ik minder les heb ga ik tussendoor heel bewust rijden en hang ik ook weleens geheugensteuntjes op. Elke week les vind ik soms ook een soort van druk geven, want dan vind ik dat er ook vooruitgang te zien moet zijn.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:42

Ik heb de les gewoon nodig om vooruit te komen. Dat wat mijn paard en ik nu doen heb ik nog nooit eerder gedaan met een paard.
Dus mijn isntructeur moet ons beiden alles leren. Haha!
Basis is in orde maar het is altijd handig dat iemand de puntjes op de i zet en als iets mis gaat dat die ook verteld waarom het mis gaat.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:55

eigenlijk snap ik nog steeds het "probleem" van de zogehete "lesverslaving" niet? Bloos

Ik zie het nadeel eigenlijk nog niet help me *LOL* !!!!!!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 00:40

ze bedoelen dus:
dat als je soms zelf knoppen vind het beter is voor je ontwikkeling.
het is makkelijker om alles voorgekauwd te krijgen..
als je er zelf achter komt onthoud je het beter.
dat is ook wel zo.
maar bij mijn les word er niks voorgekauwd.

ik rij gewoon net als dat ik rij zonder instructise..
en krijg intussenstijd aanwijzingen..

ik loop daar ook stage,
en dan rijd ik ook wel op de Z-paarden, dan krijg ik begleiding, maar vervolgens zadelt zij een paard op, gaat zelf rijden en laat mij in mijn eentje de knoppen van t paard vinden..
en dan krijg ik bijv als ze zelf ook aan t rijden is ff een woordje naar me toegespeeld: ietsie hoger oprichten.
en dan pruts ik wel weer ff verder om m hoger op te krijgen,,
als ze na een poosje ziet dat ie niet hoger opgerichter loopt geeft ze me een aanwijzing hoe ik m hoger kan krijgen..

je ondervind zo alles nog steeds zelf, alleen gaat alles miss net ietsie sneller als dat ik helemaal alleen rij
dat vind ik niet verkeerd..
ik heb liever 2 x fout dan 10 x fout terwijl ik t zelf niet eens door heb

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 00:49

maar wat zou dan het nadeel zijn als je een knop "voorgekauwd" krijgt ?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 01:21

sjakie schreef:
maar wat zou dan het nadeel zijn als je een knop "voorgekauwd" krijgt ?

van fouten leer je,,
vallen en opstaan
als je zelf iets ondekt zul je het beter onthouden en snappen waarom.
als je alles voorgekauwd krijgt word t vanzelfsprekend niet verder te kijken bij een fout maar wachten op instructie.
van fouten maken leer je,.
maar ik vind persoonlijk dat goede instructie niet alles voorkauwd, maar je zelf dingen laat ontdekken..

zo had ik een vriendje,
iedereen zei, daan die jongen is niet te vertrouwen.
maar ik luisterde niet en ging door met de relatie.
en kwam er later zelf achter door te ondervinden dat ie fout was,
de volgende x kijk ik wel beter uit,m ik heb er veel van geleerd..

tja sorry ik vind t erg moeilijk om mijn gedachte zo zuiver mogelijk op te typen.
maar ik hoop dat je t snapt en anders kan iemand anders t je miss beter uitleggen?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 08:36

instructie kan je een hoop voorkauwen, maar niet een stukje gevoel.
en imo moet je vooral hetgene wat je voelt leren interpreteren en op reageren op een goede manier. De een volet iets sneller en gemakkelijker dan een ander, maar als je er nooit opgewezen wordt of iets een goed of een fout gevoel is kom je ook niet veel verder.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 10:04

sjakie schreef:
De een volet iets sneller en gemakkelijker dan een ander, maar als je er nooit opgewezen wordt of iets een goed of een fout gevoel is kom je ook niet veel verder.

Helemaal mee eens, maar er is niemand die beweert dat je helemaal nooit les moet hebben, nooit aanwijzingen moet krijgen. Maar er is nog een enorm grijs gebied tussen nooit en altijd.

Overigens is het ook niet echt een probleem hoor, als iemand 6 keer per week les wil hebben dan moet ie dat vooral doen.
Maar als 'hoe meer les, hoe beter' een beetje een algemene stelregel begint te worden, ben ik het er niet mee eens.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:25

ik denk dat je toch wel minimaal een keer in de maand ofzo les zou moeten nemen als je graag verder wilt komen.
Je leert jezelf zo snel dingen aan die niet correct zijn. Of je zit scheef of trekt je hak op, trek aan de teugels, hebt de ene hand hoger dan de andere, knikt weg, lengtebuiging niet goed. Ik noem maar een paar dingen.
Dan is het toch fijn dat een ander een half uur of een uur aandacht voor je heeft en je op al die punten wijst zodat je er aan kunt gaan werken.

Natuurlijk is het zo dat als je zelf de knoppen vind je in het voordeel bent maar soms willen we die knoppen juist niet zien.
En al helemaal moelijk wordt het met oefeningen die je nog nooit gedaan hebt.

Zo heb ik mijn paard in een ver verleden zelf de galopwissel bij gebracht. Ik kan nu met hem nog steeds niet in een fatsoenlijke verzamelde galop omspringen, dus dat doe ik zonder begeleiding nooit weer.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:54

Het voordeel van de knoppen zelf vinden is, dat jij, maar ook je paard de knoppen ontdekt. De verkeerde en de goede knoppen dan..... De meeste handelingen doe je "vanzelf". Dat geldt ook voor het paard en die doet dat nog sneller dan jij vanzelf. Fouten leer je net zo snel als goede dingen, de kans op fouten is aanzienlijk groter, dus stop je in je paard en in jezelf veel verkeerde reakties, die "vanzelf" gaan. Je hebt er niet eens zelf erg in. Als je vanaf het begin dat je begint met rijden met goede les en dus een goede basis begint dan heb je iets om op voort te bouwen, ook zonder of met minder les. Slechte lessen hebben geen zin. Ik vind regelmatig lessen geen "lesverslaving" ik denk veel eerder dat het juist nodig is. Goede lessen dan. De kwaliteit van lessen is vaak erg ver te zoeken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:05

Idd GoldStar de kwaliteit van lessen is vaak ver te zoeken.
Sommige lesgevers zijn ervan overtuigd dat ze super lesgeven maar als je twee lessen achtereen op de video zet zie je dat ze gewoon telkens een verhaaltje opdreunen. Met opmerkingen als hakken uitdrukken terwijl iedereen de hakken uitgedrukt heeft Haha!

Dus les is idd belangrijk, ik noem dat geen verslaving maar informatievergaring. We gaan toch ook jarenlang naar school en das toch ook geen verslaving.

Als je met een paard vier keer in de week naar de les gaat is wel een beetje veel mischien.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:23

Ik ben ook lesverslaafd. Haha!

Ik ben daar zeer blij mee. Haha!

Ik maak meer dan genoeg fouten tijdens mij les en krijg dan te horen hoe ik het kan oplossen. Als ik een tijdje geen les krijg, voel ik dat ik weer terug val in mijn oude fouten en is het een stuk lastiger om daar weer vanaf te komen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:37

ik denk ook dat het grotendeels om de kwaliteit van de lessen gaat. Maar wat voor de 1 een goede les is, is voor de ander waardeloos.

Het gevoel dat ik een beetje kreeg (= dus verleden tijd Knipoog ) dat zeer regelmatig lessen slecht zou zijn en een zakkenvulling voor de instructeurs. Ik heb zelf liever dat iemand te vaak les neemt als te weinig. Blijkbaar heeft een persoon daar dan behoefte aan, een al dan niet gekweekte behoefte.

Janka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:54

Ik heb elke week priveles en ik wil niet graag zonder.
Ik ben namelijk onzeker en soms heb ik echt even een duwtje in de goede richting nodig. Ik ken de basis wel en als ik nou een braaf paard had die altijd braaf op de knopjes zou reageren had ik niet zovaak les nodig gehad, maar ik rij op een kijkerig paard die erg vaak wegspringt. Als ik geen les krijg word ik bang en begin voorzichtiger te rijden, niet goed natuurlijk, maar ja ik ben dan maar alleen in de bak en op zo'n moment zoek ik de confrontatie liever niet op, terwijl ik dat wel doe als mijn instructrice er is. Als ik weer les heb gehad kan ik weer even vooruit, dan weet ik weer hoe het voelt als het gaat zoals het hoort en dan krijg ik dat alleen ook wel weer voorelkaar...
Ook heb ik gewoon een hele leuke instructrice die met mij meedenkt en waar ik heel goed mee kan praten. Als ik een wedstrijd heb ben ik best wel zenuwachtig, als ze tijd heeft gaat ze mee en helpt ze me met losrijden en op zo'n moment ontspan ik en dat voelt Iris natuurlijk ook.
M.a.w. ik heb elke week les maar ze verteld me niet alleen wat er beter kan, maar ze is ook mijn mental coach en dat is in mijn geval (nog) geen overbodige luxe.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:22

Wat ik een voordeel vind van het doe-het-zelf prutsen is dat je eerder een gevoel ontwikkeld waardoor je ook makkelijk met andere paarden wegrijdt. Elke week of vaker een les schakelt dat imo meer uit en kan je uiteindelijk alleen op je eigen paard rondhobbelen.

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:55

Ik denk niet dat het goed is als je instructeur je tijdens de les vooral op je fouten wijst. Dan word je er inderdaad afhankelijk van. Door dit topic begon ik er over na te denken en mijn instructrice leert me wel om ook zonder haar te kunnen rijden: door me te leren mijn paard als spiegel te gebruiken, niet haar. Ze geeft precies aan wanneer mijn paard goed loopt of precies goed gereageerd heeft op een hulp. Ik prent me dat gevoel in en kan het vervolgens ook opzoeken als ik alleen rijd. Ze wijst me erop wat mijn paard doet als gevolg van een fout van mij. Zodat ik dat zelf vervolgens ook kan herkennen en zo mijn eigen fouten kan corrigeren. Ze heeft me ook eens afgeleerd om voorover te zitten door me op een paard van haar te zetten dat daar heel erg op reageerde.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:07

xyzutu2 schreef:
Nu vraag ik me wel eens af, ben ik de enige die dit zo ziet?

Nee Haha!

Toen ik nog westernles had, had ik dit 1x per 2 weken. Dan had ik tenminste tijd om te oefenen, en had ik niet genoeg tijd gehad, stelde ik de les uit! Lessen is een dure aangelegenheid, dus ik ga niet onnodig lessen.

Nu heb ik geen vaste lessen meer, maar heb afgelopen jaar 2x een cursus gevolgd van 2 dagen (en ben bij enkele andere cursussen toeschouwer geweest) en heb ik 1x 2 uur privéles genomen. Daarnaast heb ik een thuisstudie programma waar ik dingen in terug kan vinden.
Werkt prima! Zo'n cursus geeft voor lange tijd inspiratie, en een privéles helpt goed voor specifieke problemen Lachen

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:34

cornelie schreef:
Wat ik een voordeel vind van het doe-het-zelf prutsen is dat je eerder een gevoel ontwikkeld waardoor je ook makkelijk met andere paarden wegrijdt. Elke week of vaker een les schakelt dat imo meer uit en kan je uiteindelijk alleen op je eigen paard rondhobbelen.

wat doet elke week een half uur / uur les af aan het ontwikkelen van een eigen gevoel, terwijl je de overige 7 dagen zelf bezig bent.
Er zijn maar heel weinig mensen die van zelf prutsen veel beter zijn geworden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 17:17

sjakie schreef:
ik denk ook dat het grotendeels om de kwaliteit van de lessen gaat. Maar wat voor de 1 een goede les is, is voor de ander waardeloos.

Het gevoel dat ik een beetje kreeg (= dus verleden tijd Knipoog ) dat zeer regelmatig lessen slecht zou zijn en een zakkenvulling voor de instructeurs. Ik heb zelf liever dat iemand te vaak les neemt als te weinig. Blijkbaar heeft een persoon daar dan behoefte aan, een al dan niet gekweekte behoefte.

idd je hebt ze soms van die lessen..
laatst ook was ik op een club en die hadden een speciale dag voor de gene van de club..
die konden kiezen tussen springles of dressuurles van prof..

nou die springer had beter een bandje op kunnen nemen hij zei elke les t zelfde,,
hij keek niet eens wat er verkeerd ging maar zei alleen nu gaan we even rechts inbuigen links inbuigen
ja dan trek je ff aan de rechter teugel..

ik stond daar vol verbazing te kijken...
en de volgende les met hele andere paarden en personen zei hij weer prcies t zelfde.. t kon net zo goed een bandje zijn..

en daar betalen mensen geld voor...