Met Cap of Zonder Cap

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Re: Met Cap of Zonder Cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:42

Ik rijd altijd met cap. Iig tijdens buitenritten, in de buitenbak en als ik ga springen. Met dressuren in de binnenbak meestal ook wel maar héél af en toe wil hem wel eens laten liggen omdat het gewoon een onding is. De band die om m'n hoofd zit zit niet meer vast aan de cap dus als ik lichtrij poft dat ding zo fijn op m'n hoofd Haha! word d'r helemaal gestoort van. Maar toch heb ik hem op Haha! niet dat dat veiliger is want met zo'n half kapotte cap kun je je volgens mij alleen maar erger bezeren....
Dus ik ben een beetje rond aan het kijken voor een nieuwe.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:55

Dat een cap niet fijn zit is geen excuus, er zijn verschillende merken, meeste lichtgewicht en ventilerend dus gewoon ff zoeken.
Ik rijd thuis Bloos nooit met cap, zelf met inrijden ben k dr snel van afgestapt, buiten, in de les, op wedstrijd, vreemd terein, altijd gewoon omdat nim dan niet te vertrouwen is.
bijrijder rijdt altijd met cap en buiten en met springen ook met bp, maar dat vindt ik wel een onding, heb t geprobeert maar zit zweterig, en absoluut niet fijn.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:34

Slecht excus ja 'Zit niet fijn'. Zoek je dan toch een fijne? Nou ja, ik rij zelf mijn paard altijd met cap, met mijn pony reed is soms dressuur zonder, maar springen en buitenrijden, altijd met. Mijn paard is er 'opzijspringerig' en dus weet je nooit waanneer die het doet, als die iets hoort ofzo. Zweet hoofd? Niet altijd, wel als je intensief rijdt, maar ik heb er niet zo'n probleem mee, hij zit wel lekker dus..En tja een roodband op mijn hoofd heb ik ook nooit, dit betekent gewoon dat ie niet goed past.
Zoek een fijne cap Kun je ook geen excuus meer verzinnen Haha!

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 11:20

Ik rij op mn eigen paardje zonder cap.
Omdat ze nooit zal bokken of steigeren.

Als ik les heb op de manege rij ik wel met cap aangezien die paarden heel wat onvoorspelbaarder zijn.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 11:30

Bij ons is het verplicht.
Ik heb een hekel aan cap's krijg er barstende hoofdpijn van.
Echt rotdingen.
Maar ja het moet maar Haha!
Wie weet kan ik straks zonder cap rijden op mijn nieuwe stal.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 11:39

ALTIJD MET CAP!!!!

Bij ons op stal is het verplicht met een cap te rijden...
Zelfs al ga je voor je lol "even" op je paard zitten, cap op!
Als je van ons erf af gaat, moet je het zelf weten.... eigen verantwoording. Ik wou vroeger, in ponytijd, ook nooit met een cap rijden, zit niet lekker, is niet stoer!

Maar de risico's én de gevolgen zijn mij te groot!
Ze zijn niet voor niets uitgevonden, net als de autogordel of een helm voor op je scooter! En staat niet stoer, zit niet lekker gaat voor mij niet meer op.. Zou een rolstoel wel lekker zitten of is een hersenbeschadiging wel stoer????? Knipoog

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 11:50

Ik rijd met cap. Bij ons op de manege is het gewoon verplicht, maar voor je eigen veiligheid is het ook wel zo prettig Lachen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:30

Ik rij met cap. Maar dat komt omdat ik nu een jong paard berijdt en die zijn toch onbetrouwbaar en kunnen plotseling de gekste dingen uithalen. Overigens heb ik met een goede cap geen last van hitte of hoofdpijn. Op mijn vorige paard reed ik nooit met cap.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:37

Ligt eraan op welk paard ik ga.. Ja
Als de paarden op stal staan heb ik wel meestal m'n cap op.. Ja Dan zijn ze altijd wat frisser, en als ze in de bak is gaan lopen kloten of ze maken een paar vrolijkheidsbokken op buitenrit.. Dan doe ik voor alle zekerheid wel een cap op.. Als de paarden op wei staan.. Zijn ze toch wel iets braver.. En dan wil ik het nog al is 'vergeten'.. Schijnheilig

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 15:47

Ik rijd nooit met een cap.Ik had er wel 1 maar die is vorig jaar vervreten door de muizen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 15:52

Eigenlijk rij ik altijd met cap omdat het veiliger is ,,,,,,,,, maar zomers als het heel warm is dan wil mijn cap wel eens even 'vergeten' op te zetten. Maar dat doe ik dan ook alleen als ik het paard waar ik dan op ga ook echt honderd procent vertrouw. En met shetlandertjes of kleine pony'tjes zet ik geen cap op. Ik haat die dingen eigenlijk maar ja voor je eigen veiligheid he.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:03

Ik rijd normaal in de bak en op de buitenplaats zonder cap. Als ik naar buiten ga of het paard is op stal al extreem druk rijd ik altijd met cap.
Jonge paarden rijd ik altijd met cap.

Het is je eigen besluit met of zonder.

kentaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:18

ik rij altijd met cap!! Haha!

ben al zo vaak er af gevallen!! (niet omdat ik zo'n wild paard heb hoor!!)en altijd klap ik op mijn hoofd.!!

en ik heb een dochter die ook pony rijd en ik ben toch haar voorbeeld!!
als ik zonder cap rij mag zij dat ook !!
dus ik rij altijd met cap.

mijn instructrice gaat wel eens op mijn paard >vraag ook altijd of ze een cap op haar hoofd zet !!
dit omdat ik toch altijd verantwoordelijk blijf voor mijn paard.!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:55

Altijd met cap. Het geeft me gewoon een veilig gevoel, vooral als een paard eens bokkend richting het hek van de bak springt en ik al tien verschillende doemscenario's voor mijn ogen zie gebeuren. Zou ik die cap niet ophebben, dan zouden die er nog bloediger uitzien en dan hou ik mijn hoofd helemaal niet meer bij het rijden. Haha!

Het is gewoon echt een stuk veiliger en daarom vind ik het ook eigenlijk een plicht om dat ding op te hebben. Goed, het is je eigen keuze om voor het risico van een hersenbeschadiging te gaan (winkans 1 op 100! Haha!), maar je stalhouders kozen er niet voor om jouw hersenen van de bakrand te moeten spuiten, en je familie had waarschijnlijk ook wel andere plannen dan alle drempels uit het huis verwijderen en een traplift te installeren.

Ik heb zelf drie auto-ongelukken gehad en allemaal in een stuk overleefd (nooit zelf achter het stuur gezeten), en in een geval doordat ik op z'n kop in de gordels van een Grieks busje hing. Zonder die gordels hing ik daar niet. En dat is ook de reden waarom ik mijn auto niet start als niet alle passagiers de gordels om hebben. Die dingen hebben gewoon echt nut en zelfs al is het hun 'eigen keuze' om dat niet te doen, dan ben ik nog steeds niet van plan om al die vallende lichamen over me heen te krijgen, improviserend open botbreuken bij elkaar te houden en hoofden uit voorruiten te pulken terwijl ik op de ambulance wacht. Dat mag dan heel egoistisch klinken, maar daar kies ik dus niet voor. Haha!

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:50

Bij het buitenrijden en springen draag ik hem altijd, tijdens de dressuurles eigenlijk nooit Bloos waarom? geen idee eigenlijk, voel me prettiger als ik hem op heb tijdens het buitenrijden en springen en tijdens de dressuurles, stoort hij mij echt Tong uitsteken Ben altijd al een moeilijk mens geweest Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:54

Nimmy schreef:
Dat een cap niet fijn zit is geen excuus, er zijn verschillende merken, meeste lichtgewicht en ventilerend dus gewoon ff zoeken.

Dat is toch wel iets makkelijker gezegd dan gedaan. Ik zoek ook nog steeds een cap, ik ben echt al tijden aan het zoeken. Ik heb inmiddels een stuk of 10 ruitersportzaken bezocht en daar alle caps gepast die ze hadden en er al heeeeel veel tijd in gestoken. (10 lijkt misschien niet veel maar ik ben autoloos en moet me dus helaas beperken tot fiets of OV en dan is het nog een hele opgave om er zoveel te vinden). Maar eigenlijk hebben ze overal dezelfde caps. (HH en Casco vooral, en nog 2 of 3 andere.) En die passen gewoon niet.

(Ik rijd trouwens niet caploos maar nog met zo'n ouderwetse...)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:01

Ik rij ook meestal met cap.

En een hele grote reden daarvan is dat ik dat ding zelf eens met mijn zuurverdiende centen heb aangeschaft!! Zonde om dan in de kast te laten liggen verstoffen, die dingen bestaan ook niet voor niets en toen ze net in waren was het een hoop geld.

Dat niet fijn zitten van zo'n ding zit bvij veel mensen naar mijn idee oook een beetje tussen de oren. Vroeger reed iedereen nog met die oude engels model cap dingen. Ok, die zaten echt niet fijn en dat waren echte hoofdpijn- en rood voorhoofdveroorzakers.

Maar die van nu, zijn zo slecht niet vind ik. Behoorlijk licht zijn ze, ventilerend en een stuk prettiger passend te krijgen.

Af en toe stap ik wel eens zonder op, maar toch probeer ik wel altijd eraan te denken om hem wel op te zetten. En bij buitenritten/ springen en op andere paarden draag ik hem wel altijd!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:22

mij zie je niet met cap,maar altijd met een petje[zit aan mijn hoofd vergroeid] Haha!

ik vind het ieders eigen keus,maar ik vind de cap ook zwaar overschat!!
te vaak heb ik mensen overmoedig gezien want ze hadden toch een cap op?
of helmen die bij vallen naar voren klapte en neuzen braken[ondanks de goede pas vorm].
of in de nek klapte!!!.
ik rij al een aardig poosje en heb zo n beetje alle vormen van de paardensport gedaan.
in die tijd heb ik zelf ook echt wel het nodige gebroken e.d.
ik ken dus echt wel de risicos.
ik vind dit eigenlijk het zelfde als roken,je kent het verschil tussen wel of niet roken maar dat is ook ieders eigen keus.
of ik nu een paard moet inrijden of dat ik in de bak rij of op buiten rit ga, het maakt voor mij geen verschil,ik rij zonder.
en ach,wedstrijden rij ik niet meer dus daar ben ik ook van die...af.
[hoelang zal het duren eer dat hier heel veel comentaar op komt?] Knipoog

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:47

Altijd met, Bijou is nogal schrikkerig en ik krijg ook af en toe weleens een bokshow Haha!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:49

Op jonge paarden rijd ik met cap, en op paarden die geen onvoorspelbare dingen doen zonder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:54

Rij altijd met cap.

Liever een zweethoofd dan een hersenschudding Clown

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 14:51

Altijd met cap. Ik ben ooit met paard en al tegen de bakrand omhoog gekomen. Met mijn hoofd tegen een spant aan. Cap kapot, maar mijn koppie niet. Ik wil niet weten hoe het afgelopen was als ik geen cap op had.
Het maakt mij niet uit of ik nu een jong of oud paard rij. De cap gaat op.
Niet dat ik er gauw afdonder, maar een paard hoeft maar te struikelen, en je valt met z'n beiden op de grond.
Het is ieder zijn eigen keus om wel of niet met cap te rijden. Maar bedenk wel dat een cap heel veel verdriet kan besparen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 15:36

ik rijd altijd met cap.
1 ik ben mijn hersens nog niet beu
2 de verzekering niet uitbetaalt zonder
3 ik lig er nog wel eens langs gezien de paardjes niet altijd even lief zijn Haha! dus ik kan niet zeggen van 'ik rijd wel even zonder' als het warm is, want je gaat zien dat er net dán wat gebeurt Scheve mond

ik zou zonder cap willen rijden want het is een verschrikkelijk onding, maar dat vind ik in mijn geval weer niet verantwoordelijk, maar ik ben aan het sparen voor zon lichtgewichtje met verluchting dus dan komt dat nadeel ook wel goed en rijd ik weer met plezier met cap Knipoog

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:57

Ik rijd ook niet met cap. Niet in de binnen/buitenbak en ook niet als ik op het harde op het terrein uitstap. Met buitenrijden zet ik hem wel op, al laat ik hem in de zomer met 30 graden dan ook nog weleens af. Ik heb hem dan vooral op omdat mijn paard echt niet braaf is. Met mijn oude paard had ik er buiten ook geen op.
Een fijne cap bestaat niet naar mijn mening, laatst stond ook in de strengen dat en een Pikeur cap was die "maar" 450 gram woog, dat vind ik nog steeds best zwaar. Heb echt al vele caps geprobeert krijg ik standaard hoofdpijn van. Vooral in de zomer dan krijg ik ook van hoedje of pet hoofdpijn. Bovendien is je haar eronder onmogelijk, en daarna helemaal vies en bezweet.
Dat verzekeringsverhaal vind ik onzin... Heeft er ooit iemand gehoord dat ze geen vergoeding kregen met een auto-ongeluk omdat ze hun gordel niet aanhadden? Of geen vergoeding met een scooterongeluk zonder helm? Terwijl in die gevalleen een gordel en helm verplicht is gesteld door de overheid en dat met een cap gelukkig nog steeds niet het geval is.

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:08

Altijd MET cap.
omdat het gewoon veiliger is , er kan zomaar wat gebeuren en je ligt ernaast.
mijn zusje is er afgelopen woensdag afgevallen , heeft dr bovearm gebroken en wss als ze geen cap op had ook nog een hersenschudding( er zat nl. een scheur in haar cap).
Zowieso mag ik niet eens zonder cap van mijn moeder en tante omdat ik op een jonge pony reed en nu een jong paard rijd.