Rodeo tijdens het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Re: Rodeo tijdens het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 18:36

Aangezien ik geen verstand heb van inrijden ga ik daar geen tips over geven, maar zijn zijn rug en zadel 100% in orde?
Weet niet of dit al is gezegd of dat je het zelf al hebt bedacht, maar dacht, zeg het even.

marcelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:45

Ik heb met mijn paardje ongeveer hetzelfde gehad, alles op de grond zoals longeren grondwerk aan de hand over straat etc en eroverheen hangen ging goed. Alleen als ik er op zat en in beweging wilde komen(uiteraard met iemand erbij) was het rodeo. Ik wist ook niet meer wat ik er aan moest doen vooral ook omdat ik geen vooruitgang meer boekte. Ik ben naar 't Balingehof gegaan. Achteraf vind ik het doodzonde dat ik niet eerder wist van het bestaan van deze stal.
Ik geloof niet dat je je paard nu moet aanpakken zeker niet omdat hij bang lijkt. Als hij angst heeft en je reageert niet op de signalen die hij nu geeft zal het alleen verergeren, straf maakt hem alleen banger. Iemand heeft zonder mijn toestemming precies dat gedaan namelijk hem er "doorheen rijden" resultaat een werkelijk getraumatiseerd paard. Haar reactie : het ging wel goed ik heb hem 20 min. gereden alleen wilde hij niet meer stoppen en heeft 2 keer behoorlijk gebokt, oja en de dag erna kon ze niet meer in de buurt van zijn rug / schouder komen.

John Erb heeft hem nu ingereden en dit is op een zeer prettige manier gedaan, niet overdonderen maar zoeken naar een manier dat hij het ook leuk gaat vinden. Ik hoop dat het je lukt maar als je hulp zoekt dan zou ik daar eens gaan kijken, hun website is www.balingehof.nl

Voor mij was het fijn om iemand erbij te hebben die veel meer ervaring had met verschillende paarden ook veel "probleem" paarden. Veel succes

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:02

Ik ben ook met iemand een paard zadelmak aan het maken. Zij met veel ervaring, ik met een beetje. Maar samen zijn we een team. WE kregen een paard dat NIETS kende.. En dat is ons geluk, als je een paard krijgt dat al 3x bijna zadelmak ik geweest wordt het verhaal HEEL anders. Met Vesta gaat het nu super, ik heb bedacht dat als de bak het morgen toelaat we morgen (3e x keer aan de lange lijn) we wel een sprongtje kunnen wagen ( eerst over een balk, dan misschien over 10 cm).. Ze doet het goed. Maar er wordt consequent met haar gewerkt, met dezelfde mensen.

Ontopic:
wat je het beste kunt doen? eerst rustig hangen, hangen, hangen! en belonen. Vervolgens heel rustig prberen je been erover te brengen (moeilijkste stuk vind ik altijd), en vervolgens niet in je zadel gaan zitten, blijft voorover hangen over de manenkam (en zorg dat je een pluk manen en een touw in je handen hebt, niet aan de mond komen). als dat goed voelt, afsteigen en de volgende keer verder gaan! Wil niet teveel met je paard! En als het écht niet wil lukke: wacht niet telang met wegbrengen, hoe vaker jij valt, des te vaker hij wint, des te moeilijker het wordt!
Succes! OK dan!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:18

LiSSy schreef:
ik ben toch echt van mening dat als een paard vanuit rust en vertrouwen zadelmak wordt gemaakt het paard veel braver is en blijft dan wanneer het overbluft (eigenlijk dus gebroken!!) wordt.
ik denk ook dat heel veel mensen dit met mij eens zullen zijn

Ja Ja Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 09:39

ik weet niet of je de strengen hebt...mar daar is een 7 delige serie over zadelmak maken in.....kun je best nog wat van leren!! misschein kun je als je hangt de beugel tegen de buik aan duwen dat wil ook wel eens helpen!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 13:18

Ik denk dat alleen mensen paarden zadelmak zouden moeten maken die ook echt weten wat ze doen.Vaak is er teveel onduidelijkheid,zenuwachtigheid van de mensen naar het paard toe..wat erg verwarrend werkt voor het paard.Ik weet niet hoe oud het paard is..maar geef hem anders nog even de tijd.Soms zijn ze er mentaal nog niet aan toe.

ineke_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:05

Hall Allemaal,

IK wou even er op[ reageren. Ik heb net 1,5 maand geleden ook een paard gekocht van 3,5 jaar die 2 weken zadelmak was. Die is ook op een verkeerde manier beleerd. De tweede dag dat ik hem thuis had klom ik er op en voordat ik me voeten in de beugels had was hij allang weg op de kletter. Bij het opstappen hield mijn vader hem vast. HIj bleef wel 10 minuten tot kwartier door gaan. HEt lijkt mij het zelfde probleem als dat ik had. Ik heb mijn paard bij iemand gebracht die zeker wist dat die er op zou blijven zitten. Bij zulke paarden gaat het echt om angst. Als er dan een ruiter op zit die er afvalt ben je nog veel verder van huis. Dus dit is mijn advies naar iemand toe brengen die blijft zitten zodat hij vertrouwen krijgt en het niet wind je er af te gooien. Ik geef je nog 1 tip als het paard straks braaf is rijd hem niet lang als hij braaf zijn rondje loopt stop dan want anders gaat het snel vervelen en vind hij er niks meer aan en gaat hij dingen uitproberen. Hij moet er plezier in houden.

Ik wou nog even op dit bericht reageren:

dat ligt niet aan gert persoonlijk, maar op zijn manier van doen (heb dit probleem ook gezien bij anderen die het op deze manier doen) hij overbluft een paard. het paard is daar een korte periode van onder de indruk, zeg maar zo'n 3 a 4 weken. dan is alles koek en ei en denk je dat het paard braaf is. helaas gaat het paard na die periode je ontzettend uitproberen en als je denkt dat je paard braaf en zadelmak is dat een ontzettende domper. om maar niet te spreken over dat het gevaarlijk is

Ten eerst een paard is niet 3 tot 4 weken overdondert dat is vaak een paar dagen. Ten tweede elk jong paard gaat op een moment vrolijk doen en de ruiter uitproberen. Eerst vinden ze het allemaal wel goed het rijden maar op een gegeven moment denkt het paard hé dit wil ik niet meer en gaat hij je uitproberen dus dit heeft niks met Gert te maken.

Suc6 ermee er is hoop hoor!!!!

ineke_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:08

Ohwjaah en dan nog 1 ding: hij moet ook leren om niet vast gehouden te worden met het opstappen anders kan je nooit alleen opstappen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:42

waar ik zelf van mening van ben is als je erop gaat niet laten vast houden, ook niet aan de longe, neem een kleine bak noen maar iets als een longeer bak waar je paard niet ver kan (en natuurlijk geen lage overdekte!!) eerst gewoon longeren en laten wennen Daarna ga je er gewoon rustig naast lopen en pak je de teugels iets op, niet te strak en pas op voor de druk in zijn mond. dan tik je een keer aan met je hak en gebruik je je stem hulpen en zo ook in de draf, als dat allemaal goed gaat spring je er paar keer naast, zodat die daar aan went, daarna ga je een keer hangen, meestal gaat dit de eerste keer nooit goed maar blijven proberen en blijven praten blijven belonen zodat je paard weet dat het vertrouwd is, als je zo 3 fatsoenlijke rondens kan stappen dan leg je voorzichtig in de stap je been erover heen, meestal gaat dat goed, heb een paard gehad die toen ook aan het bokken ging, dan is het gewoon uitzitten en als je valt jammer. maar als die gestopt is met bokken danbeloon je hem en op alle manieren blijf tegen je paard praten zodat die weet dat het goed is. als je valt doe je het overnieuw, dan ga je hangen net zolang tot je een rondje rond kan stappen dan beloon je hem, en zet je hem op stal of op de wei. die dag erna doe je gewoon hetzelfde net zolang tot die rustig stapt als je erop zit, Dan stap je een paar rondjes en beloon je hem en stap je af en weer op kijk je hoe dat gaat, gaat dat goed doe het dan nog een keer, en ook gaat het niet goed doe je het ook nog een keer. gewoon proberen met alle geduld, zorg wel dat je er begeleiding bij heb, maar het paard niet vast houden. zon paard heeft totaal nog geen evenwicht als die aan de haal gaat met je of hij komt verstikt te zitten in de lijn of hij word achterover getrokken.

veel succes Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:43

Navidad schreef:
waar ik zelf van mening van ben is als je erop gaat niet laten vast houden, ook niet aan de longe, neem een kleine bak noen maar iets als een longeer bak waar je paard niet ver kan (en natuurlijk geen lage overdekte!!) eerst gewoon longeren en laten wennen Daarna ga je er gewoon rustig naast lopen en pak je de teugels iets op, niet te strak en pas op voor de druk in zijn mond. dan tik je een keer aan met je hak en gebruik je je stem hulpen en zo ook in de draf, als dat allemaal goed gaat spring je er paar keer naast, zodat die daar aan went, daarna ga je een keer hangen, meestal gaat dit de eerste keer nooit goed maar blijven proberen en blijven praten blijven belonen zodat je paard weet dat het vertrouwd is, als je zo 3 fatsoenlijke rondens kan stappen dan leg je voorzichtig in de stap je been erover heen, meestal gaat dat goed, heb een paard gehad die toen ook aan het bokken ging, dan is het gewoon uitzitten en als je valt jammer. maar als die gestopt is met bokken danbeloon je hem en op alle manieren blijf tegen je paard praten zodat die weet dat het goed is. als je valt doe je het overnieuw, dan ga je hangen net zolang tot je een rondje rond kan stappen dan beloon je hem, en zet je hem op stal of op de wei. die dag erna doe je gewoon hetzelfde net zolang tot die rustig stapt als je erop zit, Dan stap je een paar rondjes en beloon je hem en stap je af en weer op kijk je hoe dat gaat, gaat dat goed doe het dan nog een keer, en ook gaat het niet goed doe je het ook nog een keer. gewoon proberen met alle geduld, zorg wel dat je er begeleiding bij heb, maar het paard niet vast houden. zon paard heeft totaal nog geen evenwicht als die aan de haal gaat met je of hij komt verstikt te zitten in de lijn of hij word achterover getrokken.

veel succes Lachen

goede tips navidad alleen 1 minpuntje, namelijk het dik gedrukte gedeelte.
als je paard bokt en je valt eraf beloon dan niet direct, want hij heeft immers op dat moment iets fout gedaan (anders zat je er nog op Knipoog ) je beloont pas als je er weer op zit en het paard het netjes toe laat.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:28

Ik bedoelde met dat belonen ook van als je er niet afvalt en hij stopt met bokken dan belonen Lachen Mischien kwam het een beetje verkeerd over, maar idd als je eraf valt is dat jammer maar dan probeer je het gewoon weer opnieuw. en niet belonen maar wel tegen alle tijden op een rustige toon tegen je paard blijven praten ook al val je eraf blijf gewoon rustig en probeer het opnieuw.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:57

Een vriend van me heeft een tijd bij Gert stage gelopen en werd op de "rotbokken" gezet, hij heeft daar veel "lol" in en is handig genoeg om te blijven zitten.
Hij mag altijd als eerste op onze pony's en dan kijk ik of ik er zin heb om erop te stappen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:57

Navidad schreef:
Ik bedoelde met dat belonen ook van als je er niet afvalt en hij stopt met bokken dan belonen Lachen Mischien kwam het een beetje verkeerd over, maar idd als je eraf valt is dat jammer maar dan probeer je het gewoon weer opnieuw. en niet belonen maar wel tegen alle tijden op een rustige toon tegen je paard blijven praten ook al val je eraf blijf gewoon rustig en probeer het opnieuw.

hihi!! inderdaad!! Knipoog

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:14

Ik heb net ons 4e paard zadelmak gemaakt en ik doe het dus altijd geheel anders. Met geen 1 van die paarden heb ik ook maar een probleem gehad, terwijl ik bij zeker 3 het idee had dat het wel anders zou kunnen gaan verlopen ivm het temperament.

Ik heb dus geleerd dat hangen totaal nergens op slaat. Wat leert je paard daar eigenlijk van?? Dat het uit zijn evenwicht wordt geholpen en misschien daardoor juist ook (verkeerd/scheef) gaat lopen (leert dus al niet stilstaan bij opstappen.............). Ik stap ook niet zomaar op, maar maak gebruik van een opstapje. Eventjes oefeningen laten doen met zadel een aantal keren, dan een bak voer (bijv. in een kruiwagen oid, wel op een verhoging dus) ik zet dan het opstapje naast het etende paard (=fijn en ontspannend) en ga de eerste dag alleen maar net doen alsof ik opstap (ook van beide kanten overigens). Ik trek me aan het zadel iets op en stap op het opstapje een heleboel keren, net zolang tot ik merk dat het paard er niets meer van maakt. Vervolgens stap ik dus een keer op, het paard zal toch best graag door willen eten en ik stoor me daar ook verder totaal niet aan en stap vervolgens nog een aantal keren op (wederom van beide kanten).

Ik probeer dan vaak nadat het paard er niets meer van lijkt te maken (verschilt per paard, de laatste lukte na 1 dag al nl.) tijdens het eten het paard een rondje te laten draaien met mij erop. Gewoon teugelhulp, been iets eraan, iets gewicht verplaatsen en draait het paard, dan laat ik het vervolgens weer rustig naar zijn emmer lopen en heb ik dus al een "rondje" gereden en is het paard ook meteen beloont voor zijn werk. Dit bouw ik dan vervolgens weer uit en uiteindelijk rijd ik vaak na een paar keer al heerlijk buiten met ze. Natuurlijk heb ik aan de hand al allerlei commando's geoefend, dus is dat vanuit het zadel ook makkelijk te gebruiken. Zoals bijv. "draaien" , ik duw dan met mijn lichaam het paard om waar normaal gesproken je been zou liggen als je erop zit, begeleid het hoofd door dezelfde teugelhulp als op het paard enz. Dus is het "rondje" draaien op die manier al voorbereid.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:24

smari zo doe ik het ook ongeveer Knipoog
ik ga er opzitten terwijl ze op de spuitplaats staan (tussen 2 touwen)
gewoon zonder zadel en wat voer erbij, want ze zijn immers braaf Haha!
daar begin ik al mee als ze 2 jaar zijn
gewoon 1 x per week een paar minuten dan weer een paar weken niet, net hoe het uitkomt
dan word het beleren een stuk makkelijker en opstappen ook want ze kunnen niet weglopen als ze vast staan dus dat leren ze meteen ook
als ze 3 zijn vinden ze het inmiddels de gewoonste zaak van de wereld
dus zadelmak maken is dan zo gebeurd
ik ga ook al naar buiten als ik er paar keer opgezeten heb omdat ik ze vanaf veulen al vaak aan de hand of naast de fiets aan de verkeer laat wennen Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:43

je lijkt wel niet goed Haha! Haha! Haha!

vanmelangzalzeleven ga ik niet op een jong paard zitten die geen kant opkan Haha! Haha! Haha!

Geef mij maar de ruimte, Ik werk vanuit het principe dat een paard een beroepsclaustrofoob is met achtervolgingswaanzin, en daarom zal ik nooit een paard tussen twee touwen zetten om een moeilijk iets te doen. Ik wil het paard altijd de mogelijkheid bieden om weg te gaan, en daarom ook de mogelijkheid bieden om het voor mij te willen doen en dus te blijven Haha! Haha! Haha!

je hoort het overigens wel vaker hoor, maar mijn manier is het niet Haha!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:56

als je goed weet wat je doet kan er weinig gebeuren Bloos
als mijn paarden 2 jaar zijn zijn ze nog makker dan menig Z paard Haha!
je moet het natuurlijk niet doen bij een angstig paard die met z'n staart staat te knijpen Clown
verder staan ze bij mij al vanaf veulen op de spuitplaats en de ondergrond is niet glad.. ook belangrijk!
maar inderdaad ieder z'n manier Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:03

lijkt mij doodeng, maar misschien heeft dat meer met mijn eigen claustrofobische neigingen te maken Haha!

Er zijn meer mensen die het zo doen, of in stal, of in de gang....... maar lijkt mij dus helemaal niks...... Haha! Ach, inderdaad zolang je weet wat je doet en het paard goed in kan schatten gaat het eigenlijk, welke methode dan ook, altijd wel goed ..

bren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:03

had ik dus ook een half jaar geleden,
niks aan de hand kon longeren met zadel erop erover hangen.
maakte hem allemaal niks uit.totdat de dag dat ik erop zou gaan,
overheen gehangen,niks aan de hand zou opgaan stappen
had net mn kont in het zadel en hij komt omhoog,
alleen maar steigerensteigeren en klauwen naar de mensen die hem vast hielden.
toen heb ik hem eerst voor de kar beleerd,dat pikte hij wel.
dat heb ik zo'n 5 maanden volgehouden,en toen weer van voren afaan,
opnieuw longeren/hangen.en nu een half jaar later is hij super braaf,
hij heeft met rijden nog geen stap verkeerd gezet,
gaat echt super.

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:29

hoi, hoi

Mijn paardje was ook zo, als de dood voor mensen als je erop wilde dan ging hij steigeren of als een gek rodeoen. ( Ik wist dat dit probleem er was toen ik hem gekocht). Ben eerst een maand aan het stappen, poetsen, beetje mutsen geweest dat we goed aan elkaar leerde wennen en allicht misschien een beetje vertrouwen.
Daarna ben ik gaan longeren met zadeltje erop en hoofdstelletje in. Dit ging harstikke braaf dus vroeg mij echt af wat er mis was.
met hulp van iemand wilde ik er toch echt een x op. Eerst goed gelongeerd. Daarna hangen, paard raakte helemaal in paniek stijgeren etc. Hem weer heel rustig weten te krijgen. Als hij braaf was een beloning gegeven als hij 'stout' was niet afstraffen want dan raakte hij weer in paniek.
Ben een aantal uur bezig geweest op er op te hangen, dit ging op een gegeven moment goed.

Die van mij reageerde zodra ik met mijn hoofd boven de zijne kwam dan was het paniek. Dus ik ben uit het hangen vandaan met mijn achterbeen over zijn kont gaan zwaaien, kijken naar de reactie.
Dit ging na het een aantal x doen en uiteraard belonen heel goed. Daarna heb ik mijn been over zijn kont gezwaaid en voor laag gebleven, dan rustig aan omhoog, raakte hij weer in paniek, weer liggen.
Ook natuurlijk een touwtje om de hals voor als hij ging. dit ook weer een aantal x geoefend en kon daarna rustig gaan zitten. En weer goed beloond.
Inmiddels zijn we 8 maanden verder en het gaat nu super, kan normaal op- en afstappen, soms nog weleens een rodeo door de bak, maar zo'n touwtje doet wonderen.

Ik zeg altijd met veel rust liefde en geduld kom je het verst.

groetjes
franny

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:15

Biepje schreef:
misschien eens proberen een pop op de rug vast te binden? en eventueel oefenen met gewoon weer op haar te gaan liggen en dan heel voorzichtig je been over haar te leggen, misschien zwaai je te hard met je been en schrikt ze daarvan.

dat is het het domste wat je kunt doen...een pop erop binden Gestoord Als je een paard met een trauma wilt moet je dat vooral doen.
Ik zou hem gewoon weg brengen naar een prof.die hebben hem zo zadelmak.En zij hebben ook het leifst een paard waar nog niet zelf aan geprutst is,vaak met alle goede bedoelingen,maar zo hebben ze al negatieve ervarign met het zadelmak makne en het erover hangen.
Als je weet waar je mee bezig bent heb je een paard in 2/3 weken zadelmak en kun je op rijden(gas geven sturen en remmen,niets meer niets minder)

Zorg gewoon dat je ook zorg dat het paard wend an geklooi aan de rechterkant van zijn lichaam,iedereen doet altijd alles maar links,maar met een groen paard moet je ook leren dat hij rechts goed aangeraakt kan worden zodat je snappen dat als jij links opstijgd dat er dan rechts ook een been terrecht komt van de ruiter....

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:45

Er zijn helaas veel paarden die een trauma oplopen door o.a. zadelmak maken. Ik vind zelf dat je het moet doen met veel geduld, wederzijds respect en vertrouwen. Je kan een paard "breken", maar dat is dan niet uit vrije wil. Je moet een paard leren begrijpen en daarme aan de slag gaan. Als je paard jou accepteerd, dan zul je niet tegen een rodeo aanlopen. Een bok omdat hij vrolijk is of zich uit wil leven zal je altijd houden.

Ik ga pas op mijn paard/pony, als deze er aan toe is en dit aangeeft. Gelukkig heb ik het geduld en de tijd ervoor om hier zolang over te doen als ik wil.

Zelf heb ik slechte ervaringen met Gert van het Hof. Ik ben absoluut tegen zijn manier van zadelmak maken. En hij gaat ook zeker niet zachtaardig met de paarden om (heb het persoonlijk ervaren). Er zijn veel mensen die wel op een bokkend paard kunnen blijven zitten. Het paard geeft zich dan over op dat moment, maar er zal altijd een strijd/angst blijven. Je moet je eens indenken hoe dat voor een paard is om zo zadelmak gemaakt te worden...

despringer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:24

probeer altijd voorwaarts te werken en probeer hem 1 stap voor te blijven en voer hem niet alleen een beetje hooi of zo maar geen sport biks haver en maak hem eerst heel moe voor dat je er op gaat zitten

yessy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:40

Pop op doen heeft bij ons wel geholpen, 1 x de pop er op gehad paard helemaal door het dole. Maar ja de pop bleef wel zitten toen ze daarna rustig was, paard beloont en toen op stal gezet. 2 dagen erna kon ik er zo op stappen en nooit geen problemen gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:59

Ik zou dat paard naar een handiger ruiter brengen.

Hier gaat de eerste paar de ruiter er in de box op, terwijl ik het paard vastheb. Dan draaien we wat rondjes door de stal linksom en rechtsom. Pas als dat zonder problemen gaat gaat hij er in de baan op. Altijd na longeren.

Laat een jong paard ook altijd een paar passen naar voor doen na het aansingelen.