Elastiek...?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odie

Re: Elastiek...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 09:09

[quote="VValar
Nageven Pling

Er is nooit beweerd dat nageven betekend dat je je teugels maar los moet gooien en alle druk van voren kwijt bent. Maar, zoals jij zegt, wanneer een paard nageeft ontspant hij zijn kaak- hals en rug spieren en het bit accepteerd zul je evengoed moeten nageven.wazige zin Dat je paard zo loopt is geen teken dat je maar je handen moet vastzetten en niks hoeft te doen bovenin.
Je kunt een paard goed bewerken met de longeerlijn maar je kunt mij niet wijs maken dat je een paard nagevelijkheid en balans leert, in dezelfde mate die een paard onder het zadel nodig heeft. Dit vereist toch wel meer dan een gogue en een lange lijn.

Ik ga met Riant mee.[/quote]

Wat ik begreep van het wazige verhaal van Riant is dat zij niet wil dat haar paard wijkt voor die lichte druk in de mond die ik beschreef (maar wel voor haar been) omdat hij dan vervolgens achter de teugel zou kunnen gaan lopen om ALLE druk kwijt te zijn in zijn mond.
Terwijl ik alleen maar probeerde te vertellen dat ik mijn paard zo scherp aan de hulpen wil hebben dat wanneer ik mijn teugels alleen nog maar op maat neem hij al wil nageven en dus niet wijkt voor druk, nageven is niet hetzelfde als wijken voor druk bedoelde ik.
Dan nu, leg mij eens uit hoe jij het correct gebruiken van een elastiek ziet? En wie zegt dat het paard nadelen ondervindt van het elastiek? Schaadt het niet, het baat ook niet. Ik denk niet dat een paard er LAST van heeft, maar ik denk wel dat de ruiter er in een verder africhtingsstadium meer moeite mee heeft om zijn paard verzameling bij te brengen en dan heb ik het niet over zoiets als een Z proefje lopen. Elk klinisch gezond paard kan (mits hij dus goed afgericht is) een prix st georges proef lopen, pas voor grand prix werk moet hij echt aanleg hebben.
Handen vastzetten komt ook in mijn woordenboek niet voor, daar heb je als ruiter nix aan, maar ik kan wel mijn handen netjes stil boven de manenkam houden en mijn paard met onzichtbare hulpen besturen.
Meer dan een gogue, een longeerlijn en reactievermogen heb ik nog nooit nodig gehad om dr 1 zadelmak te maken.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:19

Odie schreef:

Maar, zoals jij zegt, wanneer een paard nageeft ontspant hij zijn kaak- hals en rug spieren en het bit accepteerd zul je evengoed moeten nageven
.wazige zin

En toch echt letterlijk van jouw overgenomen. Had er idd misschien een betere zin van moeten maken.

Nu we toch op de grammatica-verbetertour zijn; je zult zeker röntg. goedgekeurd bedoelen ipv klinisch. Want als je paard niet röntg. goed gekeurd is zul je er überhaubt niet ver mee komen.

Citaat:
Dan nu, leg mij eens uit hoe jij het correct gebruiken van een elastiek ziet? En wie zegt dat het paard nadelen ondervindt van het elastiek? Schaadt het niet, het baat ook niet. Ik denk niet dat een paard er LAST van heeft, maar ik denk wel dat de ruiter er in een verder africhtingsstadium meer moeite mee heeft om zijn paard verzameling bij te brengen en dan heb ik het niet over zoiets als een Z proefje lopen. Elk klinisch gezond paard kan (mits hij dus goed afgericht is) een prix st georges proef lopen, pas voor grand prix werk moet hij echt aanleg hebben.

Dan nu, dat zal ik je vertellen Clown Met correct gebruik heb ik het voornamelijk over het juiste inschattingsvermogen van de ruiter/amazone. Dit is eigenlijk met alles zo natuurlijk. Wanneer je je tot een hulpteugel wendt is dit een tijdelijke oplossing om bv een probleem uit de weg te helpen of je paard te begeleiden, totdat de ruiter/amazone voelt weer correct verder te kunnen trainen zonder hulpteugel. Wanneer je het elastiek gebruikt (of elke andere hulpteugel) zul je zelf moeten aanvoelen of de hulpteugel aanslaat bij jouw paard/training of dat je een andere oplossing of manier moet zoeken. Elk paard is anders en geen één hulpteugel zal op elk paard werken. Als jij voelt dat het elastiek niet werkt op jouw paard (bijv. wanneer je paard eronderuit probeert te komen) zul je het gewoon op een andere manier moeten oplossen. Het is gewoon zoeken naar het juiste beleid. Soms past een elastiek erin, soms een slof, soms een gogue, soms niks, noem het maar op.

En om overigens nog op jouw GP verhaal terug te komen, ik ben van mening dat elk klin. + röntg. idd een Z proef kan lopen. Misschien zelfs een ZZ proef als het meezit. Maar kom je in de Prix. St George/Intermediar, dan zal je paard toch werkelijk wel talent moeten bezitten wil hij zicht een beetje redden. Maar dit terzijde.

Citaat:
Handen vastzetten komt ook in mijn woordenboek niet voor, daar heb je als ruiter nix aan, maar ik kan wel mijn handen netjes stil boven de manenkam houden en mijn paard met onzichtbare hulpen besturen.
Meer dan een gogue, een longeerlijn en reactievermogen heb ik nog nooit nodig gehad om dr 1 zadelmak te maken.

Je kunt je handen netjes stil houden én nageven, maar dat maak ik niet uit jouw verhaal op.
Als jij jouw paarden GP kunt africhten met een gogue en longeerlijn (+ reactievermogen) moet je natuurlijk vooral zo doorgaan. Als het voor jouw werkt dan is er helemaal niks mis mee. Ik heb jouw manier van training ook nooit bekritiseerd of afgekraakt. Ik vind het alleen erg apart. Immers, geen enkel paard is hetzelfde. Maar als het werkt voor al jouw paarden, prima toch? Geef mij maar mijn elastiek. Daar doe ik het goed mee.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:58

Odie meid Paiffer jij lekker op jouw manier verder immers het is jouw manier en hij werkt blijbaar zo goed dat jou paarden aan de longeerlijk al kunnen wennen aan 60 kilo op hun rug door een een Gogue aan te lopen. Proficiat.
Wanneer start je, als het bij jou zo makkelijk gaat kom ik heel graag een keer kijken wellicht leer ik ervan. Ik sta namelijk open voor verschillende manieren van trainen.

Wat ik bedoel is niet dat mijn paard niet moet wijken voor druk op het bit maar hij moet mijn hand gaan zoeken (en dat staat ook in mijn wazige verhaal) en er niet voor weg kruipen. Dit realiseer ik ondermeer door ze erg scherp aan het been te krijgen. Ik wil weldegelijk druk in mijn handen hebben anders is er imo geen spraken van aanleuning. En dan bedoel ik ook weer niet dat mijn paard op de hand moet hangen maar wel dat hij contact blijft zoeken.

Een echte goede ruiter weet dat er meerdere wegen zijn die naar rome leiden en dat niet alleen zijn eigen manier de juiste is. Voor jou werkt het jij vind een elastiek niet nuttig prima. Ik weet uit ervaring dat er ruiters en paaren zijn die weldegelijk baat hebben bij het gebruik van een elastiek. Ieder paard is een individu en vereist een trainig op maat.

JIJ bent tegen een elastiek, maar dat betekent niet dat het voor anderen niet nuttig kan zijn. Jouw mening is namelijk geen wet.

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:17

Kan weinig nog aan Riant toevoegen, ben het er volledig mee eens.

Vooral het zinnetje:Daarom ben ik een voorstander van de gogue; het paard kan niets anders dan bukken/nageven, bevalt mij totaal niet.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:39

Pling Idee! Waarom geen touwtjes (onderste ringetje en tussen de benen vastmaken) met elastiek aan de uiteinden? Zo doen wij het namelijk. Dat bootst imo het beste een nageeflijke hand na en k heb ook geen problemen daarna met omlaag rijden. Zodra het paard zijn hoofd omhoog doet komt er langzaam meer druk op, tot het maximum. Hij zal dus niet zo snel gaan hangen als bij een hele elastiek (minder flexibel) en niet zo'n 'oplawaai' in zn mond krijgen als wanneer je er alleen een touw aandoet. Goede suggestie of niet? Bij ons werkt het iig goed.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 02:54

Ja inderdaad; elastieken jullie lekker verder dan doe ik het met mijn gogue. Voor elk wat wils. en bedankt voor de felicitaties van riant ik wil jullie zeker graag het verbluffende resultaat laten zien, dus wanneer ik een x start zal ik dat kenbaar maken, mits het voor jullie niet te ver is. Er zit echter wel een maar aan, want ik kan mijn paarden pas starten in het jaar dat ze 5 worden en ik heb op dit moment alleen maar 3-jarigen en een 4-jarige, dus dat duurt nog even. Excuses voor het ongemak.

En vvalar; nee ik bedoelde niet röntgenologisch, maar klinisch. Een paard met zeer slechte foto's kan gewoon een Grand Prix op zijn naam schrijven. De jury weet echt niet of ie nou een bijvoorbeeld 1tje of een 3tje op zijn straalbeen heeft, wanneer hij in passage voorbij danst. Een slechte foto verhoogt slechts de kans op eventuele kwalen in de ogen van de verzekeringsmaatschappij.
Als hij klinisch maar goed is dan maakt het voor de sport verder nix uit.

Knipoog

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:19

Odie schreef:
En vvalar; nee ik bedoelde niet röntgenologisch, maar klinisch. Een paard met zeer slechte foto's kan gewoon een Grand Prix op zijn naam schrijven. De jury weet echt niet of ie nou een bijvoorbeeld 1tje of een 3tje op zijn straalbeen heeft, wanneer hij in passage voorbij danst. Een slechte foto verhoogt slechts de kans op eventuele kwalen in de ogen van de verzekeringsmaatschappij.
Als hij klinisch maar goed is dan maakt het voor de sport verder nix uit.

Knipoog

Dat je paard klinisch goedgekeurd moest zijn is echter wel logisch. Anders staat je paard te kreupelen waar je bij staat. Maar als je paard op de foto's al niet goegekeurd wordt moet je eigenlijk een beetje geluk hebben wil de afwijking niet naar voren komen en daardoor dus de sportcarriere van jou en je paard in de weg zitten. Nu ligt het er natuurlijk aan wat voor een afwijking op de foto's te zien is, maar mocht op 6 jarige leeftijd blijken dat jouw paard HK heeft, dan baal je toch flink wanneer je hem op 10 jarige leeftijd kan wegbrengen.

En ik zou graag een keer langs willen komen op één van jouw wedstrijden. Ben toch eigelijk wel benieuwd Lachen

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:26

Mijn dochtertje (10) gebruikte ook een elastiek op Otje ... niet om hem in de krul of wat dan ook te leggen.

zij gebruikte waarschijnlijk het elastiek voor iets waar het NIET bestemd voor was, maar zij kreeg wel Otje én haar zelfvertrouwen terug...

Otje is een jonge, dwaze, ongehoorzame pony, die zonder aanleiding het nodig vindt om regelmatig als een malloot van dingen te schrikken die er niet zijn en vervolgens als een bezetene de bak door te schieten. Toen kocht ik een elastiek, het elastiek hing slap tot een bepaalde hoogte want iemand had haar verteld dat ze hem zo makkelijker "terug" kon halen ... en idd, 2 a 3 stappen en ze hem "terug' daarna is ze gaan oefenen om aan te voelen wanneer hij weg wil schieten ... en nu na 2 1/2 maand hoef ze geen elastiek meer om hem "terug" te halen, hij schiet nog steeds maar ze krijgt het nu wel voor mekaar om binnen 3 stappen hem weer rustig door te laten galoperen en rustig naar de draf en stap te krijgen.

Het elastiek hing te lang om hem in de krul te leggen, en ja, had iemand gezegd dat een roze strik in zijn staart had geholpen, ben ik bang dat ze dat zelfs had gedaan om hem onder controle te krijgen. Haha!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:52

Ik gebruik het elastiek bij een jong paard dat ik rijd ook regelmatig. Allemaal leuk, dat verhaal over nagevenen niet discussieren. Maar dat paard is van zichzelf niet los, en haar vastzetten zonder speling is funest. Dan kan ze niet en dan moet ze wel protesteren, terwijl protest niet in haar karakter zit. Met bijzet (hoe los ook gegespt!) zit ze vast aan die lengte, en als ze haar balans kwijt is heeft ze even meer lengte nodig. Als ik haar vast zou zetten met bijzet of pessoa, loopt ze de volgende dag zelfs kreupel.
Met elastiek wordt ze gestimuleerd ronder te lopen, maar ik verplicht haar niet. De volgende dag is ze dan op twee vingers te rijden.

Bij mijn andere paard zou ik het echter nooit gebruiken, die zou er hopeloos gebruik van maken, dus die krijgt altijd de pessoa om.

Maar ik vind het elastiek voor sommige paarden wel degelijk heel nuttig. En niet alle paarden gaan erop hangen. Paarden vinden zware druk nou eenmaal toch niet fijn, ook al is het elastische zware druk. Als je hem zo los gespt dat wanneer het paard nageeft het elastiek licht doorhangt,leer je het paard ook nageven.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:50

ikzelf gebruik nu zo'n 2 jaar een elastiek om mijn Tinker aan de teugel te krijgen. Ze was het type "kop de lucht in en rennen maar"
In het begin had ik nog wel regelmatig dat het elastiek (die gewoon op z'n langst stond en dus niets in de krul trok) strak stond, omdat ze haar hoofd gewoon recht omhoog hield. Door de maanden heen begon ze meer te onstpannen, en lager te lopen. stel ze ging omhoog, dat kwam ze eigenlijk redelijk snel weer terug omdat ze de druk voelde achter haar oren. Nu heb ik haar sinds een jaar zover dat ze netjes aan de teugel wil lopen maar toch gebruik ik nog wel vaak het elastiek voor wat extra ontspanning, maar het heeft alleen een functie als ze aan het etteren is, voor de rest hangt dat ding er slap voor spek en bonen bij. alleen als ze onder het werk uit wil komen, en dus haar hoofd in de strijd wil gooien, voelt ze druk, en komt ze meteen weer laag en ontspant meteen. En hier is in mijn ogen zo'n elastiek ook voor bedoeld, niet om lekker strak te doen en je paard in de krul te trekken, maar gewoon als extra ondersteuning waar het nodig is, en om jonge ( en soms zoals die van mij, slimme oudere) paarden een zetje te geven wat de bedoeling is.

Juist door die paar ruiters die zo'n ding misbruiken krijgt het elastiek een slechte naam. terwijl ikzelf er heel tevreden mee ben, en ook mijn paarden ontspannen volledig als ik er 1 opdoe ipv spanning op te bouwen als zou blijken dat zo'n ding kwaad doet en dingen afdwingt waar zo'n paard niet aan toe is.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:21

Ik vind al die hulpteugels niet zo. Wel met kundig gebruik, ik kan me alleen niet echt goed herrineren wanneer ik dat ookal weer gezien heb. Hoe ik mensen over het algemeen met hulpteugels zie rijden is dat de hulpteugels pas loshangt als het paard achter de loodlijn loopt. En naar mijn nening moet een hulpteugel "nageven" als een paard op de loodlijn loopt. Met longeren ben ik groot voorstander van dubbele lijnen, paard moet er wel eerst aan wennen. Maar dat is nog altijd het meest flexibele denk ik. Bijzetjes vind ik eigenlijk niks, als je een paard vastzet in een houding kunnen ze nooit los door hun lichaam worden. Dus dan lijkt mij een elastiek of een slof een betere teugel. Ik heb er zelf nooit gebruik van gemaakt.
Mijn oude paard was zeer stug en sterk. Had een enorme onderhals en was nooit goed nagefelijk gereden. Ik had twee jaar manegelessen gehad op pony's en jaren niet meer gereden. Eerst leren halsstrekken, en altijd actief op twee teugels voorwaarts gereden. Na een jaar begon ze uit zichzelf kleine stukjes na te geven. Het ging net heel goed toen ze niet meer gereden kon worden. Nooit naar hulpteugels mogen grijpen (ik had er ook niet mee kunnen rijden) van mijn instructrice en daar ben ik achteraf heel blij om. En dat terwijl het paard eigenlijk verpest was en ik alles nog moest leren. Ze was echt veel losser en soepeler geworden in die tijd. Het duurde zo misschien wat langer, maar ik denk dat je op deze manier jezelf en je paard meer leert dan met een hulpteugel.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:49

Ik wil toch nog even een paar opmerkingetjes plaatsen:

Otje_Elliot: ik vind het erg jammer dat een 10-jarige meid dan op zo'n pony wordt gezet. No offence, maar een 10-jarige begint juist dan gevaren in te zien en zijn/haar 'bange periode' meemaken.
Ik vind dat (hoe lang je dochter ook mag rijden) nog lang niet toe is aan het rijden van zo'n pittige pony en al helemaal niet met het elastiek (ook al begrijp ik heel goed, dat dit functioneel is geweest en goed heeft geholpen).

Woodstock: het paard dat ik rij heeft ook weleens gereden met touwtjes, maar hij beet dus de touwtjes door. Haha!
Hij is zo supersnel en gewoon zo ondeugend! Toch snap ik niet helemaal waarom touwtjes ipv een geheel elastiek?

Algemeen: ik merk dat er constant wordt uitgegaan van een jong paard dat het nog moet leren. Maar wat als het dier al ingereden was, zich vreselijk sterk kan maken? Ik bedoel dus een manegepaard. Inmiddels rij ik alweer 12 jaar en dit is de eerste x dat ik het paard weleens met elastiek rijd. Mijn instructrice heeft jarenlange ervaring in de paardensport en laat me ermee rijden onder toezicht.
Ik ben er heel zeker van dat het dier d.m.v. rechtstelling van het elastiek en de weg wijzen in combinatie met mijn hand en been (overgangen, figuren, attent maken op mijn hand (want dat is hij tot nu toe niet geweest)) dat hij nu echt naar me luistert en absoluut niet op mijn hand hangt, of naar voren leunt. Eerder het omgekeerd, want nageeflijkheid verkrijg je niet voordat hij zijn kont eronder heeft!

Denk ik... Haha!

Groetjes allemaal! Knipoog
(lekkere discussies altijd, die hulp-middelen!)

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:30

Fielychi schreef:
Ik wil toch nog even een paar opmerkingetjes plaatsen:

Woodstock: het paard dat ik rij heeft ook weleens gereden met touwtjes, maar hij beet dus de touwtjes door. Haha!
Hij is zo supersnel en gewoon zo ondeugend! Toch snap ik niet helemaal waarom touwtjes ipv een geheel elastiek?

Uhmm ja wij longeren der alleen maar mee. Maar ik vind touwtjes met elastiek fijner, omdat ze naar mijn idee snel op de elastiek gaan hangen of er gewoon proberen onderuit te komen. Alleen touwtjes vind ik niet echt fijn voor het paard, dan krijgt hij namelijk zo'n enorme oplawaai in zn mond als hij zn hoofd omhoog doet, dat is nou ook weer niet nodig dacht k zo Knipoog . Dus daarom hebben we aan weerszijden ene dubbele elastiek, die vrij rekbaar is van zo'n 20 cm eraan. Hierdoor krijgt ie dus niet zo'n oplawaai in zn mond en kan hij ook niet met de touwtjes gaan kloten. Hoe krijgt je paard het btw voor elkaar om de touwtjes kapot te bijten Verward Das wel erg knap Haha!

Paarden606

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:43

er is een nadeel als je een pony heb met een klein hoofd hangt er zon lus opp zijn hoofd en loop hij heel de dag te schudden Bloos

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:07

kristiena schreef:
er is een nadeel als je een pony heb met een klein hoofd hangt er zon lus opp zijn hoofd en loop hij heel de dag te schudden Bloos

Ik draai hem dan 2x rond en dan maak ik er een soort veel te grote zwarte strik van boven oren Haha!

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:30

Ik longeer der ook alleen maar mee als ik niet heel veel tijd heb maar wel even haar goed beweging wil geven en niet lalal met der hoofd om hoog rondjes crossen Knipoog.Alleen ziet er niet uit zon antene op der kop Tong uitsteken (Hoe schrijf je antene ofzo Clown)