Nageven
Er is nooit beweerd dat nageven betekend dat je je teugels maar los moet gooien en alle druk van voren kwijt bent. Maar, zoals jij zegt, wanneer een paard nageeft ontspant hij zijn kaak- hals en rug spieren en het bit accepteerd zul je evengoed moeten nageven.wazige zin Dat je paard zo loopt is geen teken dat je maar je handen moet vastzetten en niks hoeft te doen bovenin.
Je kunt een paard goed bewerken met de longeerlijn maar je kunt mij niet wijs maken dat je een paard nagevelijkheid en balans leert, in dezelfde mate die een paard onder het zadel nodig heeft. Dit vereist toch wel meer dan een gogue en een lange lijn.
Ik ga met Riant mee.[/quote]
Wat ik begreep van het wazige verhaal van Riant is dat zij niet wil dat haar paard wijkt voor die lichte druk in de mond die ik beschreef (maar wel voor haar been) omdat hij dan vervolgens achter de teugel zou kunnen gaan lopen om ALLE druk kwijt te zijn in zijn mond.
Terwijl ik alleen maar probeerde te vertellen dat ik mijn paard zo scherp aan de hulpen wil hebben dat wanneer ik mijn teugels alleen nog maar op maat neem hij al wil nageven en dus niet wijkt voor druk, nageven is niet hetzelfde als wijken voor druk bedoelde ik.
Dan nu, leg mij eens uit hoe jij het correct gebruiken van een elastiek ziet? En wie zegt dat het paard nadelen ondervindt van het elastiek? Schaadt het niet, het baat ook niet. Ik denk niet dat een paard er LAST van heeft, maar ik denk wel dat de ruiter er in een verder africhtingsstadium meer moeite mee heeft om zijn paard verzameling bij te brengen en dan heb ik het niet over zoiets als een Z proefje lopen. Elk klinisch gezond paard kan (mits hij dus goed afgericht is) een prix st georges proef lopen, pas voor grand prix werk moet hij echt aanleg hebben.
Handen vastzetten komt ook in mijn woordenboek niet voor, daar heb je als ruiter nix aan, maar ik kan wel mijn handen netjes stil boven de manenkam houden en mijn paard met onzichtbare hulpen besturen.
Meer dan een gogue, een longeerlijn en reactievermogen heb ik nog nooit nodig gehad om dr 1 zadelmak te maken.
Met correct gebruik heb ik het voornamelijk over het juiste inschattingsvermogen van de ruiter/amazone. Dit is eigenlijk met alles zo natuurlijk. Wanneer je je tot een hulpteugel wendt is dit een tijdelijke oplossing om bv een probleem uit de weg te helpen of je paard te begeleiden, totdat de ruiter/amazone voelt weer correct verder te kunnen trainen zonder hulpteugel. Wanneer je het elastiek gebruikt (of elke andere hulpteugel) zul je zelf moeten aanvoelen of de hulpteugel aanslaat bij jouw paard/training of dat je een andere oplossing of manier moet zoeken. Elk paard is anders en geen één hulpteugel zal op elk paard werken. Als jij voelt dat het elastiek niet werkt op jouw paard (bijv. wanneer je paard eronderuit probeert te komen) zul je het gewoon op een andere manier moeten oplossen. Het is gewoon zoeken naar het juiste beleid. Soms past een elastiek erin, soms een slof, soms een gogue, soms niks, noem het maar op.

Das wel erg knap
(Hoe schrijf je antene ofzo