waarom rt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlightje

Re: waarom rt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:30

ik snap het wel dat de meeste mensen meteen neem les zeggen, maar sommige mensen hebben of kunnen geen les nemen.
en vragen hier om hulp,tips of om informatie

zelf als je soms om informatie vraag wordt je helemaal afgekraakt omdat ze het niet gelezen hebben.

Ik vind dit erg jammer, maarja.

ok, ik snap dat niet elke ruiter en paard hetzelfde zijn en soms tips geven heel erg moeilijk is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:33

pharagirlke schreef:
Maar als je paard niet goed in galop gaat bv : neem les
draaft je paard niet erg goed: neem les

oke. Les is belangrijk, Maar je kan toch tips geven bij dat neem les. Er zijn vragen waarvan ik ook denk: een lesje is het enige wat helpt. Maar er zijn ook vragen waar ook wat tips bij gegeven kunnen worden... Als je geen les hebt is een goede les niet zo op 123 geregeld, en in tussen tijd moet je toch iets doen? ik heb 1x per week les. Als ik maandag op iets stuiter dan zit ik daar dus tot vrijdag mee... en zo zullen er nog wel wat meer zijn. Nu binnen kort ga ik 2x per week lessen maar toch. Als je maar 1x per week les hebt zit je daar wel mooi een week.

Als je les van een behoorlijk niveau is kan er maar heel zelden in een paar dagen een probleem ontstaan dat niet een week kan wachten. Bovendien heb je dan zelf voldoende bagage om iig een poging tot oplossen te doen.

het overgrote deel van de vragen die ik hier lees, zijn zo fundamenteel van aard dat dat alleen maar met goede instructie op te lossen valt. En natuurlijk kan ik tips geven, maar ik neem maar een voorbeeld "mijn paard galoppeert niet goed goed." Mijn aanpak zou zijn (na eerst weten wat er nou precies het probleem is, want dat is een andere ergernis; er wordt maar zelden echt omschreven wat het probleem is) in het geval van een te groot en uit elkaar galopperend paard:
- regelmatig longeren met veel korte stukken galop
- veel galopovergangen uit een heel rustige draf, een paar voltes en terug naar draf
- schakelwerk in draf

Maar als je dit daadwerkelijk goed kunt toepassen op eigen houtje, had je deze tips niet nodig gehad, want dan ben je zelf al erg goed bezig.

En die paar uitzonderingen die een concreet probleem aanhalen, inclusief hun eigen benadering en de opmerkingen van hun instructie, ja, dat leidt tot een leuke discussie, dat ben ik met shadow0 eens. Helaas komt dat maar zo zelden voor.

Toevallig loopt er nu de vraag van haike over appuyeren, die is dan wel aardig. De beetje betweterige vragen van Tact over stelling waren op zich ook boeiend, en ik heb een hele tijd geleden ooit eens een vraag gesteld over waarom een wending om de voorhand een voorbereiding op het achterwaarts zou zijn (had ik ergens gelezen).

Maar dit is toch vechten tegen de bierkaai, het penny gehalte is gewoon te hoog geworden.

En wat me hier ook mateloos stoort, is dat TSs alleen antwoorden in hun straatje willen zien.

Moonlightje, wat voor vraag zou je dan willen stellen? En geen les kunnen of willen nemen, vind ik echt bullshit. Waar een wil is, is een weg.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:41

Moonlightje, wat voor vraag zou je dan willen stellen? En geen les kunnen of willen nemen, vind ik echt bullshit. Waar een wil is, is een weg.[/quote]

nee ik had pas een vraag, over elastieken, had ik gezien dus vroeg me gewoon af wat dat was en wat het deed, ik kreeg zoveel gedonder na mn kop er waren er 2 die normaal dede en daar heb ik dan uitleg van gehad.
Ik vind dat gewoon erg! het was gewoon een vraag en ze beginnen meteen, neem les!

nee ik vind dat geen bullshit, ja waar een wil is is een weg, maar als je geen geld hebt, omdat je stage bv erg weinig verdient en geen tijd heb voor een bijbaan, kan het niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:43

Moonlightje schreef:
Moonlightje, wat voor vraag zou je dan willen stellen? En geen les kunnen of willen nemen, vind ik echt bullshit. Waar een wil is, is een weg.

nee ik had pas een vraag, over elastieken, had ik gezien dus vroeg me gewoon af wat dat was en wat het deed, ik kreeg zoveel gedonder na mn kop er waren er 2 die normaal dede en daar heb ik dan uitleg van gehad.
Ik vind dat gewoon erg! het was gewoon een vraag en ze beginnen meteen, neem les!
[/quote]
kun je me de link eens geven

Citaat:
nee ik vind dat geen bullshit, ja waar een wil is is een weg, maar als je geen geld hebt, omdat je stage bv erg weinig verdient en geen tijd heb voor een bijbaan, kan het niet.

maar je hebt wel geld voor een eigen paard/pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:55

Zoals hier a; aangegeven word, van achter de pc zie je geen bal, je kunt alleen maar gissen.

Allemaal hebben ze een paard dat goed aan de beenhulpen is, maar toch allemaal problemen die er op lijken dat het niet zo is.
Allemaal hebben ze zachte handen, maar toch touwtrek paarden.

En als je dan gerichte tips geeft, ben je en betweter.

Nu ook dat inrij topic, daar kun je geen gerichte tips geven, elk paard is anders.
het zijn geen auto's waar het stuur, de rem en gas altijd op dezelfde plek zitten.

Praat je dan niet in het staatje, van dat penny grut, dat alles beter denkt te weten, met de ervaring van een garnaal, ben je ineens een betweter.

En ik snap niet, waarom ik het steeds weer opnieuw probeer, om dingen uit te leggen
of ja, ik snap het wel, die arme dieren..

En geen les kunnen halen?
dat is pas bullshit.
ga je maar werken en daarvan les halen, maar nee een pessoa bit werkt handiger Koe

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:57

Ha, ik vroeg me al af waar je bleef! Haha!

In mijn ogen heb je helemaal gelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:01

Ik was niet eerder online
Soms wat geld verdienen om mijn les te kunnen betalen Haha!

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:09

Lielle schreef:
Moonlightje schreef:

kun je me de link eens geven

Citaat:

maar je hebt wel geld voor een eigen paard/pony?
[/quote]
ja die kan ik hier goedkoop stallen, heb ook alleen een stalletje en en modderige wei, waar ze pas van de zomer weer op mag.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:10

runningkawa schreef:
Zoals hier a; aangegeven word, van achter de pc zie je geen bal, je kunt alleen maar gissen.

Allemaal hebben ze een paard dat goed aan de beenhulpen is, maar toch allemaal problemen die er op lijken dat het niet zo is.
Allemaal hebben ze zachte handen, maar toch touwtrek paarden.

En als je dan gerichte tips geeft, ben je en betweter.

Nu ook dat inrij topic, daar kun je geen gerichte tips geven, elk paard is anders.
het zijn geen auto's waar het stuur, de rem en gas altijd op dezelfde plek zitten.

Praat je dan niet in het staatje, van dat penny grut, dat alles beter denkt te weten, met de ervaring van een garnaal, ben je ineens een betweter.

En ik snap niet, waarom ik het steeds weer opnieuw probeer, om dingen uit te leggen
of ja, ik snap het wel, die arme dieren..

En geen les kunnen halen?
dat is pas bullshit.
ga je maar werken en daarvan les halen, maar nee een pessoa bit werkt handiger Koe

slaat dat laatste op mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:14

dan rij je toch helemaal niet, totdat je les hebt?
En dan heb ik de vraag, als je paard voor een operatie naar Utrecht moet, wat dan?
Of als hij nu dure medicijnen nodig heeft?

en dat laatste was algemeen
Maar voel je je aangesproken, is het ook voor jou Lachen

ik heb verder geen idee, met wat voor bit je rijd, maar dat komt op rt nogal eens voorbij, vandaar die opmerking.

en weet je wat ik dan het liefste wil zeggen
blijf met je poten van je knol, totdat je les hebt en leert rijden.

maar dat mag je in een topic niet zeggen

was ook ff algemeen en uitzondering bevestig de regel, maar zoveel uitzonderingen...

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:19

runningkawa schreef:
dan rij je toch helemaal niet, totdat je les hebt?
En dan heb ik de vraag, als je paard voor een operatie naar Utrecht moet, wat dan?
Of als hij nu dure medicijnen nodig heeft?

en dat laatste was algemeen
Maar voel je je aangesproken, is het ook voor jou Lachen

ik heb verder geen idee, met wat voor bit je rijd, maar dat komt op rt nogal eens voorbij, vandaar die opmerking.

en weet je wat ik dan het liefste wil zeggen
blijf met je poten van je knol, totdat je les hebt en leert rijden.

maar dat mag je in een topic niet zeggen

Jjij slaat echt gelul uit!
dus geen geld niet rijden? echt krom!!!! ik rij elke dag, lekker buiten en dat bevalt me goed, ze luisterd! alles koek en ei!
ik geef alleen iets aan. maarja sommige voelen zich fdaardoor ook aangesproken!

als ze na utrecht moet dan zal mn vriend dat betalen, ik ben bijna klaar met mn stage4 en dan kan ik echt gaan werken en verdienen.

en mij bit? oeww een gewoon normale enkel gebroken trensbitje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:23

ten eerste was hetmeeste algemene, maar geod je betrekt alles opjezelf.
wie de schoen past, zullen we maar zeggen...

Verder ja, geen geld, dan is een paard kopen stom
Bij jou gaat het toevallig goed, super, ben helemaal blij voor je

maar lees rt eens?
Bij hoeveel gaat het niet goed?
En wie is dan de dupe?

juis het paard of de pony
en daar kan ik niet tegen.
is dat zo raar?
daar word dan een scherp bit in gehangen, omdat de ruiter geen les wil halen (want ja waar een wil is een weg)
en ze kunnen allemaal goed rijden, allemaal goed met zo'n bit omgaan
waarom hebben ze dan rt problemen?

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:25

runningkawa schreef:
ten eerste was hetmeeste algemene, maar geod je betrekt alles opjezelf.
wie de schoen past, zullen we maar zeggen...

Verder ja, geen geld, dan is een paard kopen stom
Bij jou gaat het toevallig goed, super, ben helemaal blij voor je

maar lees rt eens?
Bij hoeveel gaat het niet goed?
En wie is dan de dupe?

juis het paard of de pony
en daar kan ik niet tegen.
is dat zo raar?
daar word dan een scherp bit in gehangen, omdat de ruiter geen les wil halen (want ja waar een wil is een weg)
en ze kunnen allemaal goed rijden, allemaal goed met zo'n bit omgaan
waarom hebben ze dan rt problemen?

je trekt meteen conclusies!
paard heb ik al 5jaar Haha! mn ouders betaalden toen alles, maar aangezien dan mn vader overleden is heeft mn moeder niet zoveel geld meer!
Ik snap je conclusie wel, maar ik wilde aangeven dat ook als iemand gewoon iets vraagt al meteen krijgt neem les!!

ik heb geen problemen, ik snap je wel, ik probeerde alleen aante geven wat ik de zin hierboven zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:27

Dus omdat je vader is overleden zou je geen les meer kunnen nemen, dat is wat je bedoeld, als ik het goed begrijp?

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:31

runningkawa schreef:
Dus omdat je vader is overleden zou je geen les meer kunnen nemen, dat is wat je bedoeld, als ik het goed begrijp?

nee bedoel te zeggen, dat mn moeder niet kan werken en mn vader de verdiener was, dus nu hebben we minder geld thuis, vroeger toen ik haar kocht kon het wel, maar ze was veulen en had ik geen les nodig.
ik kan het zelf niet betalen, omdat ik stage loop. onregelmatig dienst. en aangezien dat stage erg weinig verdient, kan ik dus geen les v=betalen, moet ook nog eens naar de manege zien te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:35

trouwens gecondoleerd met het verlies van je vader
helaas kan ik je daarin een handje geven.
Mijn vader is overleden toen ik een kind was.
En wij hadden thuis ook geen cent te makken, waren blij als alle vaste lasten waren betaald en we eten hadden.
Niks nooit geen luxe

vandaar dat ik nog steeds zeg, waar een wil is, is een weg.
Klinkt lomp, weet ik, maar ik meen het wel...

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:39

runningkawa schreef:
trouwens gecondoleerd met het verlies van je vader
helaas kan ik je daarin een handje geven.
Mijn vader is overleden toen ik een kind was.
En wij hadden thuis ook geen cent te makken, waren blij als alle vaste lasten waren betaald en we eten hadden.
Niks nooit geen luxe

vandaar dat ik nog steeds zeg, waar een wil is, is een weg.
Klinkt lomp, weet ik, maar ik meen het wel...

dank je, het is bijna een jaar geleden. mn moeder kan ook niet zwart werken ofzo ze heeft een grote rugafwijking, scoliose.
ik moet het met al mn stage geld doen.

vandaar dat ik misschien een beetje raar reageerde, maar als er geen geld is, en ik werk elke dag, maar ik moet gewoon ff volhouden.
Ik zou dolgraag willen lessen, maar ik kan geen trailer betalen en ik snap van mn vriend dat hij ook niet alles wil betalen......

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:27

Het is een forum, en het is dus leuk om te discusieren over van alles en nog wat, en dus ook over rt. Ja
En doormiddel van een topic te plaatsen kun je handige tips krijgen.. Ja
En er zijn ook veel mensen die niet de mogelijkheid hebben om les te nemen, en door hier een topic te plaatsen proberen hun veel tips en onformatie te winnen en zo toch wat verder te komen.. Want je kan niet leren paardrijden via een forum, maar er valt toch best wat te leren.. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:34

Manuutje1990 schreef:
Het is een forum, en het is dus leuk om te discusieren over van alles en nog wat, en dus ook over rt. Ja
En er zijn ook veel mensen die niet de mogelijkheid hebben om les te nemen, en door hier een topic te plaatsen proberen hun veel tips en onformatie te winnen en zo toch wat verder te komen.. Want je kan niet leren paardrijden via een forum, maar er valt toch best wat te leren.. Ja

Haha! mag ik dit woord interpreteren zoals ik wil? Clown

En er valt idd best wat te leren, maar er is ook een heleboel onformatie Haha!
Zoals bijv het zand in de mond stoppen.

En als je alleen maar leeest wat in je straatje past, meestal gegeven door kinderen van 15 of jonger, dan heb je er vaak veel aan... Huilen

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:37

runningkawa schreef:
Manuutje1990 schreef:

Haha! mag ik dit woord interpreteren zoals ik wil? Clown

En er valt idd best wat te leren, maar er is ook een heleboel onformatie Haha!
Zoals bijv het zand in de mond stoppen.

En als je alleen maar leeest wat in je straatje past, meestal gegeven door kinderen van 15 of jonger, dan heb je er vaak veel aan... Huilen

Hahaha, ik bedoelde dus INformatie.. Haha! Tong uitsteken
En wat bedoel je met alleen lezen wat in je straatje past..? Verward
En ik BEN jonger dan 15.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:42

haha, wist ik wel, maar vond hem wel grappig Lachen

Praten zoals in je staartje past, ff veel voorkomende vraag

penny 1:Mijn paard is sterk, is het verstanding met een pessoa bit te rijden.

dan zeg je nee, sterk zijn komt niet vanuit de mond, leer loslaten enz enz

dan hebben ze continue weerwoord met, nee hij is sterkt, iedreen heeft dat met hem enz enz.

dan zegt vervolgens penny2, ja kun je best doen, doe ik ook en dat werkt goed, je trekt hem in zijn bek en je vliegt in de remmen.

penny1: ja, dank je voor de info.

dat is het goede antwoord wat ze wilde horen, andere dingen die hun niet passen wilen ze niet horen.
dan denk ik, waarom vraag je het dan, als je als weet dat je er zo'n bit in wilt gooien?

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:46

runningkawa schreef:
haha, wist ik wel, maar vond hem wel grappig Lachen

Praten zoals in je staartje past, ff veel voorkomende vraag

penny 1:Mijn paard is sterk, is het verstanding met een pessoa bit te rijden.

dan zeg je nee, sterk zijn komt niet vanuit de mond, leer loslaten enz enz

dan hebben ze continue weerwoord met, nee hij is sterkt, iedreen heeft dat met hem enz enz.

dan zegt vervolgens penny2, ja kun je best doen, doe ik ook en dat werkt goed, je trekt hem in zijn bek en je vliegt in de remmen.

penny1: ja, dank je voor de info.

dat is het goede antwoord wat ze wilde horen, andere dingen die hun niet passen wilen ze niet horen.
dan denk ik, waarom vraag je het dan, als je als weet dat je er zo'n bit in wilt gooien?

zoiets is echt zo zielig!! van die kinderen.

je wilt ze goede info geven en dan doen ze het toch op hun eigen manier

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:58

Ik denk dat je gewoon alles moet kunnen vragen. De bokkers die denken pfff die moeten dan maar verder lezen en niet antwoorden.
Het is wel zo dat les belangrijk is en je zonder eigelijk bijna niet kunt. Maar goed sommigen kunnen het niet betalen, sommigen krijgen dermate slecht les dat ze er toch niks leren, en sommigen hebben les van instructuers die het probleem niet kunnen verhelpen omdat hun ervaring tekort schiet.

Kijk vragen als mijn paard gallopeerd rechtsom niet aan. Dat is moeilijk te beantworden want dat soort problemen moet je zien.

Maar er zijn ook vragen als welke oefeningen zijn handig voor travers rijden, daar lees je dan antwoorden op waarvan je denkt he daar had ik nog niet aan gedacht.

Er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden dat je soms gewoon hier ideeen ziet die goed zijn en sommige niet natuurlijk.

Dit maakt sommige topics leuk en sommigen om door te klikken.

Maar neem nu die topic waarom vraag je stellen? Het is een rare topic maar toch wordt je wel weer aan het denken gezet en dat is goed.

Dus gewoon vragen als je iets wilt weten er zijn er genoeg die er antwoord op weten en genoeg die er nog weer wat van kunnen leren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 18:02

Kafue schreef:
Kijk vragen als mijn paard gallopeerd rechtsom niet aan. Dat is moeilijk te beantworden want dat soort problemen moet je zien.

Beantwoorden is niet te doen inderdaad maar je kunt wel heel wat vragen, wat aandachtspunten en ideeen geven. (Dingen als: kloppen alle hulpen + welke dingen makkelijk fout gaan, deed hij het eerst wel goed, hoe gaat het bij het longeren, en er zijn er nog wel 10 te noemen)
Dat zijn geen sluitende oplossingen maar kunnen wel heel leerzaam zijn.

Ik snap overigens prima dat niet iedereen zin heeft om te reageren als de vraag voor de 50.000ste keer voorbij komt.
Maar er valt best wat meer over te zeggen / vragen dan 'neem les' of 'vanaf hier niet te zeggen' alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 19:02

Ik heb zelf, geloof ik, nog nooit een topic geopend op RT. Als ik vragen heb over het rijden, dan vraag ik het mijn instructrice wel. Zij weet hoe ik rijd, ze kent mijn paard, dus zal ze er vast beter op in kunnen springen dan mensen die een probleem uit een stukje tekst moeten halen (en er dus zelf een beeld bij moeten verzinnen).

Toch vind ik het altijd wel leuk om mee te lezen op RT (nou ja, bepaalde onderwerpen dan). Zo vind ik het juist hartstikke leuk om te lezen hoe andere mensen bepaalde dingen op (denken te) lossen.