Inrijden: praktische info

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Inrijden: praktische info

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:12

Mrietjesueel schreef:
En ja, Lielle, ik kan erover lezen zonder dat ik de drang krijg het toe te moeten passen...

Knap hoor, ik zou dat dus absoluut niet kunnen.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:14

ik snap niet waarom je zo fel reageerd op de tip van les nemen. Met het inrijden van paarden kun je niet standaard dingen opdreunen doe dit of doe dat... Het juist heel wijs om de tip te geven begeleiding erbij te zoeken.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:24

De tips hier voor jou om les te gaan nemen zijn de beste die je kan krijgen.

Je komt niet aanzetten met een specifiek probleem, waarvoor een paar 'standaardhandelingen' zouden kunnen helpen. Niemand hier kent het paard, dus hoe zouden we dan tips toegespitst op jullie moeten geven? Er is niks zo verschillend als al dat jonge grut, je hebt alleen hetzelfde doel.

Ben heel blij voor je dat het tot nu toe zo goed gaat, probeer dat vast te houden door er iemand bij te halen die het in goede banen blijft leiden! Het is al eerder gezegd, maar je leert zo snel verkeerde dingen aan en die zijn zo ontzettend moeilijk af te leren. Zou zonde zijn toch, als je deze goede start niet door kan zetten?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:46

Les nemen is ook mijn tip.

Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik tot nu toe op ieder jonge, betuigde pony zo opstapte en er mee weg reed. Veel stemhulpen, zweephulp en teugel hulpen. Zelf been er bij doen, dan gaat dat kwartje ook vallen.
Een stuur, rem en vooruit heb je er voor de wagen al op gemaakt, dus dat is al geen probleem meer.

Het lijkt nog nergens op, maar je kan wel de ronte in stappen, draven en meestal lukt een galopje ook nog wel.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:24

Les nemen vind ik Bullshit !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dit is de grootste poedersuiker onzin die ik heb gehoord .........
Sorry, van mijn bui.

Maar ik heb wel een stuk of drie ingereden en heb geen les. Toch zijn ze allemaal goed ingereden en het gaat helemaal goed. Ze luisteren perfect.
En ik ben nu ook bezig met een en dat gaat ook wel redelijk.
Hij is nog maar twee dus we hebben er nog niet opgezeten dat komt in de zomer wel als ze drie wordt.
En daar heb ik ook goede verwachtingen over.

Als je nog niet goed kunt rijden, bedoel ik dus mee; als je niet in alle gangen kunt zitten, nog niet een onafhankelijke zit hebt okay neem dan les.
Kun je dat wel kan je het best wel eens proberen met een volwassende of iemand anders erbij.

Dit is mijn mening, dus .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:44

wemkelover schreef:
Sorry, van mijn bui.

Maar ik heb wel een stuk of drie ingereden en heb geen les. Toch zijn ze allemaal goed ingereden en het gaat helemaal goed. Ze luisteren perfect.
Hij is nog maar twee dus we hebben er nog niet opgezeten dat komt in de zomer wel als ze drie wordt.

Als je nog niet goed kunt rijden, bedoel ik dus mee; als je niet in alle gangen kunt zitten, nog niet een onafhankelijke zit hebt okay neem dan les.
Kun je dat wel kan je het best wel eens proberen met een volwassende of iemand anders erbij.

Ik vind les wel degelijk heel erg belangrijk! Hoe goed je ook rijd, iemand op de grond is altijd makkelijk.

En wat jij bedoelt onder goed rijden: dat noem ik de basis, vanuit daar kan je echt nog geen paard inrijden hoor! Ik reed voordat ik oki kreeg m1, beheerste dus alle gangen en had een onafhankelijke zit. Toch heb ik heel veel gehad aan les (en heb nog steeds veel aan), bij een jong paard is het erg belangrijk dat je alles meteen goed aanleert, anders kom je later wel degelijk in de knoop. Dat weer oplossen is meestal veel moeilijker als in een keer goed doen.
Ik start nu m2 met oki, dus volgens jou hoef ik bij een volgend, jong, paard geen les meer te nemen. Dit zal ik echter wel doen!

Verder vind ik erg belangrijk bij een jong paard: rust, ontspanning en consequentie. Een goed begin scheelt het halve werk.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:48

Zo he, wel een stuk of 3 Vork
Citaat:

Yes, ik kan heel goed rijden want ik kan in elke gang goed blijven zitten Haha! !

Er komt nog wel een hoop meer bij kijken dan in alle gangen kunnen blijven zitten. En als je in alle gangen kunt blijven zitten wil dat zeker niet zeggen dat je een onafhankelijke zit hebt, was dat maar zo Clown !
Laatst bijgewerkt door Remember op 01-02-05 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:50

ik heb toch ook meedere paarden goed in gereden zonder les ..... het is me goed bevallen. En okay, ik krijg wel eens wat tips die ik dan toepas, maar echt les heb ik niet.
En de eigenaren zijn dik tevreden over hoe we het doen.

Maar wat ik vind is dat er veel mensen metteen roepen neem les. Mischien hebben ze al les, mischien mogen ze niet zoals ik, en weet ik nog veel andere redenen en dan moeten ze toch maar met een problemen blijven rondlopen denk het niet.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:54

Je hoeft niet perse een z-ruiter te zijn hoor. Waarschijnlijk kan ik nu net de L1 doen als ik wedstrijden zou rijden.

Ik vind als je goede begeleiding hebt, vooral de eerste keer, dat je dan ook heus wel een paard kan in rijden. En als je dat een paar keer hebt gedaan en voldoende ervaring heb gekregen dat je het best zelf welleens mag proberen.

Ik heb bij mijn eerste paard dat ik heb ingereden, niemand die me hielp na ja eentje die net zoveel er verstand van had als ik.
Ik heb een paar boeken doorgelezen. Ik heb zelf wat aanpassingen gedaan, want niet elk paard is hetzelfde. En zo ben ik begonnen.
De eigenaar is er alleen bij geweest toen ik er voor het eerst op klom.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:59

Ik vind dat als je op een internetforum moet vragen hoe je je paard moet inrijden, dat je dan gewoon les nodig hebt. Je geeft dan aan dat je dus hulp nodig hebt bij het inrijden van je paard, maar over internet kan ik niet zien hoe het paard reageert. Daar heb je dus begeleiding/les voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:15

wauuw, zomaar een par paarden ingeeden zonder es
Nu ben ik direct onder de indruk

Slapen

je komt jezelf nog wel tegen en je hebt tot nu toe gewoon mazzel gehad, brave knollen tegen te zijn gekomen.
Laat ik je wat verklappen zo zijn ze niet allemaal.

En TS, uit je eerste post is niet te halen dat je alleen maar info wilt lezen
je schrijft dat je hem aan het inrijden bent, niet wat anders.
Dus schreeuw maar tegen je eigen uitleg die niet duidelijk is, niet tegen ons.

Verder is er niks uit te leggen, want wat moet je zeggen?
Niks is standaard, je kunt hier proberen een tip te geven als er een duidelijk omschreven vraag is.
Maar dan nog is het gissen van achter de pc.
Jij vraagt hier ist zo globaals, dat er geen direct antwoord op is.
Als dat je niet aleen moet gaan liggen klooien.
want daar heb ik er genoeg van gereden, alleen noemde ze dat dan levensgevaarlijk bokken die gecorigeerd moesten worden.
Lag ook niet aan de ruiters, die het allemaal goed wisten, zonder les...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:12

Bloos Ik vraag mij af waarom dat ik nou nooit eens een paard heb die alles volgens het boekje doet.. Bloos

Lezen erover is ZEER belangrijk, maar het weegt nooit op tegen de praktijk!

Les nemen is wel van belang en dat kan niet vaak genoeg gezegd worden Tong uitsteken !! Dat is DE allerbelangrijkste en heiligste regel in de paardenwereld!!

En door mensen als Wemkelover, die het zelf allemaal zo goed weten, gebeuren er ongelukken en zijn er genoeg getraumatiseerde paarden.
En ja het gaat regelmatig goed, maar als het fout gaat is het het paard zijn schuld....

Tuurlijk gebeurd het ook bij iemand die les heeft, maar van constante begeleiding is volgens mij nog nooit iemand slechter geworden!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:29

wemkelover schreef:
Sorry, van mijn bui.

jouw mening is jouw mening, maar dat vind ik pas poedersuiker!!!!
jij verkondigd dat iedereen het maar eens moet gaan proberen.
wat een bull****!! als iedereen maar ging zitten klooien zoals jij krijgen wij het weer druk om al die getraumatiseerde paarden weer een beetje normaal te krijgen. arme paarden!!!! dit is rondweg het stomste advies wat ik ooit heb gehoord. je hebt puur mazzel wat RK al zegt dat je standaard goedaardige paarden onder je kont hebt gehad!
anders had het idd het paard weer de schuld gekregen...
ik ga weg van dit topic want ik vreet me nu helemaal op!! bah!!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:07

Nou nou mensen, wat zijn we weer aardig tegen elkaar..

@TS: Ik vind het wel goed dat je je gaat inlezen in het inrijden. Je kunt tenslotte maar zoveel mogelijk weten, vind ik hoor!

Natuurlijk is dit lang niet genoeg, al lees je alle boeken van de wereld op dit gebied, maar ik geloof dat je dit zelf ookal door had.
Zo te horen krijg je goede begeleiding en ga je les nemen. Dit lijkt me voldoende. Ook het wijken voor druk vind ik goed om te doen, alleen hoop ik dat je hiermee bedoeld wijken voor druk zoals je doet om een pony om te zetten met lichte druk, niet onder het zadel. Om te wijken onder het zadel zou ik idd nog maar even wachten!

Ik wens je veel succes met het inrijden, en met goede begeleiding en goede les moet het zeker lukken!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:12

dorientjuh schreef:
Nou nou mensen, wat zijn we weer aardig tegen elkaar..

@TS: Ik vind het wel goed dat je je gaat inlezen in het inrijden. Je kunt tenslotte maar zoveel mogelijk weten, vind ik hoor!

Natuurlijk is dit lang niet genoeg, al lees je alle boeken van de wereld op dit gebied, maar ik geloof dat je dit zelf ookal door had.
Zo te horen krijg je goede begeleiding en ga je les nemen. Dit lijkt me voldoende. Ook het wijken voor druk vind ik goed om te doen, alleen hoop ik dat je hiermee bedoeld wijken voor druk zoals je doet om een pony om te zetten met lichte druk, niet onder het zadel. Om te wijken onder het zadel zou ik idd nog maar even wachten!

Ik wens je veel succes met het inrijden, en met goede begeleiding en goede les moet het zeker lukken!

Volgens mij zit ik te slapen Slapen !!! Of iemand anders....

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 19:56

Over les heb ik genoeg gezegd.

Getuigde paarden (en zeker koudbloeds) kunnen al erg veel hebben, vooral wat betreft het tuig, losse beugels ed. Ze zijn al dat gefrut aan hun lijf al gewend. Ze moeten alleen hun evenwicht onder het zadel vinden, en leren reageren op beenhulpen en de buitenteugel. En dat leer je ze, denk ik, in combinatie met stem.

In de boeken hebben ze het over 'om het binnenbeen buigen', bijvoorbeeld. Is dit iets natuurlijks of leren ze dat gaandeweg? Dat soort dingen ben ik nieuwsgierig naar. Bijvoorbeeld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:09

2 jaar geleden had een oom van mij een koudbloed tuiger gekocht
En vroeg mij of ik wilde kijken of zij ook bereden was en zo ja, of ze braaf genoeg was voor zijn dochter die nog niet lang reed.

oke, opgezadeld, geen probleem, had ik ook niet verwacht.
Gelongeerd, ben overal heen gesleurd, maar op het laatst snapte ze het.

En toen nam mijn oom hem vast en ben ik gelukkig niet meteen gaan zitten, maar gaan hangen.

Nou helemaal bol, bokkend door de wei.
Mijn oom kon haar amper houden.
leuk als je dan gezeten had.
En de comando's van aangespannen, was ze helemaal kwijt op dat moment.

Dus nogmaals, standaard is er geen 1en daarom zei ik ook dat je geluk had dat het goed gegaan is.

en idd, hulpen kun je kopelen aan de comando's die ze al kent.
En buigen zal wel meer oefening kosten.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 20:28

Ik longeer in een afgezette cirkel. Eesrt zonder lijn, als ie snapt dat ie rond moet met. En ik heb ook de dubbellonge eraan gehad, eerst over de schoft, later achter de kont, geen probleem.

En ik heb hem ook eerst met zadel gelongeerd, eerst beugels vast, later beugels los, 0 reactie daarop.
En ook ben ik eerst gaan hangen, mn vriend heeft hem een paar rondjes door de cirkel heen gestapt aan de hand met mij eraan, nix bijzonders. Toen ben ik gaan zitten, voorover, braaf gezegd en langzaam rechtop gaan zitten, ook geen probleem. Toen aan de hand gestapt, later aan de longe met mij erop, eerst gestapt, toen gedraafd. Alleen de eerste twee meter draven wilde ie wat meer vooruit, verder geen bok, geen oren in de nek, geen kop over de grond, helemaal NIX.
Zo heb ik twee dagen in de cirkel 10 minuten gestapt en gedraafd, toen heb ik een groter stuk in de wei afgezet en ben ik daar rond gaan rijden. Hij schrikt wel s van vogels die wegschieten uit de bomen, maar na een halve meter stapt ie alweer.

Ik doe dit niet zonder na te denken of zonder er rekening mee te houden dat hij jong is. En dat ik nog nooit een paard heb ingereden wil niet zeggen dat ik nergens verstand van heb en helemaal niet weet waar ik mee bezig ben.

Goed, dat was het een te omslachtige vraag, dan laat ik het hierbij.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:33

En dus ben je hem al aan het inrijden, toch Verward

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 20:35

Nee, hij 's zadelmak. Inrijden heb ik les voor nodig.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:44

Volgens mij worden zadelmak maken en inrijden door elkaar gegooid. Zadelmak maken lukt nog wel zonder les (gewoon blijven zitten). Maar het echte inrijden... Nagelbijten / Gniffelen

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 20:48

Zadelmak issie dus nu, ingereden tot zover hij weet dat been vooruit betekent.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:48

jeetje Verdrietig ik proef hier geen prettige zweer meer ik denk ook dat het zo niet leuk is om antwoord op je vraag te geven Verdrietig asl er zon een onprettige zweer hangt.

ik zou gewoon beginnen met de basis dus met hulp van je stage leider maar denk eraan rustig aan je hebt geen haast en zelf al zijn koudbloeden zo lief het is
inderdaad erg belangrijk dat je rustig bent niet te snel wil en inderdaad hulp zoekt (bv je stage leider ik neem toch aan dat die dr ook heel wat verstand van heeft zij kan je vast ook wel helpen met je vragen.) dan komt het vast wel goed

enne ik zou wel graag zien dat je iets minder vel reageerd (mischien zij ik het verkeerd hoor mischien had je het wel neit boos bedoeld) alle mensne hier probeeren je alleen maar te helpen

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 20:50

Dat weet ik, al is het soms wat moeilijk te onthouden door al de betweterigheid die hier ronddwarrelt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:52

Jobbeltje schreef:
Volgens mij worden zadelmak maken en inrijden door elkaar gegooid. Zadelmak maken lukt nog wel zonder les (gewoon blijven zitten). Maar het echte inrijden... Nagelbijten / Gniffelen

ow, gewoon blijven zitten, ow is dat alles

en dat weet ik nu pas, sh*t, jammer dat ik niet eerder bokt had...

wat doen jullie als je erop zit en hij doet niks, helemaal niks
Staat stoktijf stil, je drijf, je geeft hulpen met de stem. niks

oke, zweepje erbij
Hij maakt zich bol en bokt je eraf

hup er weer op idem dito?
wat dan?

Je stapt op je paard en hij staat recht overeind, ben je snel genoeg je vast te grijpen aan zijn nek om niet achterover te donderen?
En wat nu, hij gaat steeds omhoog als jij aan wilt stappen.

je stapt op je paard en hij loopt steeds naar de uitgang, waar hij gaat staken, wat dan?

wat als je op je paard stapt en hij stuurt echt niet?

wat als je opstapt en hij gooit zichzelf op zijn zij?

nog steeds geen les nodig met zadelmak maken?
want aan het inrijden ben je nog niet, zover ben je bij vorige voorbeelden niet gekomen. Lachen

en idd, geen fijne sfeer, met je eens, maar dat is geeb betweterigheid, maar ervaring (is heel wat anders)
maar ik hoop hiermee toch wat mensen aan het denken te zetten, want zadelmak maken, kan echt heel anders zijn als je denkt.
En hoop door dit zo streng te schrijven, dat er ongelukken voorkomen worden.
Vooral onder de jongere onder ons, die toch eerder denken dat het allemaal wel kan. (en ons oudjes als betweters zien Verdrietig )