De term: kruis aantrekken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tact

Re: De term: kruis aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:15

Cassidy schreef:
De schommel betekend niet automatisch dat je je bekken kantelt.
Alleen al door met mijn hele lichaam en mijn benen naar voren en naar achteren te zwaaien kan ik de schommel al in beweging zetten, komt geen kruis aantrekken, of bekken kantelen bij kijken.

Als je op een normale manier schommelt, moet je je kruis aan beide kanten aantrekken. Als je dat niet doet, schommel je verkeerd. Als je je kruis aan een kant aantrekt, gaat de schommel van de rechte baan vooruit af naar links of rechts. Oppassen dus wat je bij paardrijden doet. Dromen

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:23

GoldStar schreef:
Als je kruishulpen gebruikt, gebruik je bij aanspringen in galop een eenzijdige kruishulp.

Dat weet ik niet zo goed. Ik hoor dit allemaal pas voor het eerst. Ik zal er morgen eens op letten.
Maar ik geloof dat het voor mij verder beter is dat ik ontspannen op mijn kont ga leren zitten, voordat ik me hier verder mee bezig houd.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:39

missrosa schreef:
Dat weet ik niet zo goed. Ik hoor dit allemaal pas voor het eerst. Ik zal er morgen eens op letten.
Maar ik geloof dat het voor mij verder beter is dat ik ontspannen op mijn kont ga leren zitten, voordat ik me hier verder mee bezig houd.

Als het aanspringen ik galop goed gaat, zou ik het voorlopig lekker blijven doen zoals je het nu doet.

Je kan het kruis aantrekken, wat dus op verschillende manieren kan, oefenen door op een kruk te gaan zitten, door een boek op de tafelrand te leggen, door te schommelen, door oefeningen liggend op de grond .....

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:15

Tact schreef:
Als het aanspringen ik galop goed gaat, zou ik het voorlopig lekker blijven doen zoals je het nu doet.

Je kan het kruis aantrekken, wat dus op verschillende manieren kan, oefenen door op een kruk te gaan zitten, door een boek op de tafelrand te leggen, door te schommelen, door oefeningen liggend op de grond .....

Het aanspringen gaat super, dus dat laat ik lekker zoals het was.

Maar ik geloof dat het verder echt beter is als ik me op de ontspanning concentreer voordat ik weer spanning ga op zoeken.

Kozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:27

je moet doen alsof je paard een tube tandpasta is en je op het uiteinde van de tube zit en je met je zit de laatste pasta wilt uitdduwen Lachen

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 01:20

Toen ik op me vraag van jullie antwoord had gekregen ben ik tijdens het rijden wat meer op mezelf gaan letten Bloos
Volgens mij gebeurd "het kruis licht aantrekken" eigenlijk automatische... het kruis aantrekken doe je volgens mij bij elke oefening/verandering.
Of heb ik er niks van begrepen?

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 01:22

Kozz schreef:
je moet doen alsof je paard een tube tandpasta is en je op het uiteinde van de tube zit en je met je zit de laatste pasta wilt uitdduwen Lachen

Maar dan niet overdrijven met uitduwen Haha!
(is niet vervelend bedoelt hoor, vind het wel komische hoe je het uitlegt Knipoog )

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:44

[quote="GoldStar"]Het aantrekken van het kruis, kantelt het bekken door de werking van buikspieren, heup-lendespieren en bilspieren. Door deze inwerking verander je de druk van het ruitergewicht op de paardenrug. Je rugspieren worden daarbij niet aangetrokken, maar alleen uitgerekt.

De werking van het aantrekken van het kruis is nogal verschillend en is afhankelijk van hoe en in welke situatie het kruis wordt aangetrokken. De combinatie met andere hulpen bepaalt wat de uitwerking is.

Je hebt 2 mogelijkheden: je kan met je kruis voorwaartsdrijven en de drijvende beenhulpen ondersteunen. Je kan met het kruis halthouden of langzamer gaan en de intomende hulpen ondersteunen.

Het aantrekken van het kruis is geen op zichzelf staande hulp. De beweging, situatie en het doel en aanvullende hulpen horen bij elkaar.

Kruishulpen kun je enkelzijdig (aan een kant) en aan beide kanten geven. Het is een machtige hulp, waarmee je via je zit een enorme invloed op de beweging van het paard kan uitoefenen.

Ik vind het toepassen van kruishulpen erg belangrijk in de dressuur.
In het Duitse systeem en ook in de Nederlandse rijvoorschriften worden de kruishulpen beschreven.

Als je kruishulpen beheerst, dan heeft dat een enorme positieve invloed op je rijden.[/quote]

Kruisaantrekken is heel eenvoudig te verklaren:
Kruisaantrekken doen wij als wij diaree hebben, bij de laatste meters naar de w.c.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:50

da's idd makkelijker uitgelegd Haha!

ik denk ook dat een heel aantal ruiters het onbewust doen, als ze het gevoel hebben dat ze in galop willen gaan, in hun hoofd, zal er wat spanning komen in de benen en ook wrs in het kruis. bv als je blij bent en je glimlacht (stomme vgl maar ik bedoel dus dat het onbewust gebeurt)

voorlopig pas ik meer 'de buikspieren' toe, bekkenkanteling en vermoed ik dat aanspannen van het kruis erbij komt zonder dat ik het besef.

echter, TS kan het ook hebben over het aantrekken van het kruis van het paard Tong uitsteken dus dat die achterhand actief wordt blabla ok we houden het bij de ruiter Lachen

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 20:06

ponyzotje schreef:
ik denk ook dat een heel aantal ruiters het onbewust doen, als ze het gevoel hebben dat ze in galop willen gaan, in hun hoofd, zal er wat spanning komen in de benen en ook wrs in het kruis.

Ja, volgens mij doe ik het ook onbewust Haha!
Toen ik hier deze vraag stelde en antwoord had gekregen ben ik wat meer op me zelf gaan letten tijdens het rijden Bloos en ik trek bij elke tempo wisseling me kruis aan...
gelukkig Tong uitsteken

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 00:26

[quote="Professor"]
Je hebt 2 mogelijkheden: je kan met je kruis voorwaartsdrijven en de drijvende beenhulpen ondersteunen. Je kan met het kruis halthouden of langzamer gaan en de intomende hulpen ondersteunen.

Het aantrekken van het kruis is geen op zichzelf staande hulp. De beweging, situatie en het doel en aanvullende hulpen horen bij elkaar.

Kruishulpen kun je enkelzijdig (aan een kant) en aan beide kanten geven. Het is een machtige hulp, waarmee je via je zit een enorme invloed op de beweging van het paard kan uitoefenen.

Ik vind het toepassen van kruishulpen erg belangrijk in de dressuur.
In het Duitse systeem en ook in de Nederlandse rijvoorschriften worden de kruishulpen beschreven.

Als je kruishulpen beheerst, dan heeft dat een enorme positieve invloed op je rijden.

Kruisaantrekken is heel eenvoudig te verklaren:
Kruisaantrekken doen wij als wij diaree hebben, bij de laatste meters naar de w.c.[/quote]

Wow! Mmmm toch maar eens vrijdag aan de instructeur vragen ik wil die machtige hulp ook leren. Vingers aflikken OK dan! Ja

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:01

[b]"Professor"---- [i]Kruisaantrekken is heel eenvoudig te verklaren: Kruisaantrekken doen wij als wij diaree hebben, bij de laatste meters naar de w.c. [/i][/b]

Als wij het kruis op die manier aantrekken, wat als grote fout wordt gezien bij het rijonderricht, dan kost je dat per keer een rondje, aan al het publiek van dat moment. Je leert dan vanzelf heeeeel snel. Het aantrekken van het kruis doe je niet met bilspieren.
Er zijn veel instructeurs die het je wel op die manier leren, dat is gemakkelijker, je leert dat sneller, je hebt als ruiter het gevoel dat je vooruit gaat. Je bekken breng je in elke willekeurige rijpositie met buikspieren. Het duurt een poosje voor dat werkt, maar als de Euro valt, gaat er een wereld voor je open.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:13

quote "Professor" Kruisaantrekken is heel eenvoudig te verklaren:
Kruisaantrekken doen wij als wij diaree hebben, bij de laatste meters naar de w.c.

Dat lijkt me geen fijne situatie. Ik heb er ook geen ervaring mee. Heb je op die manier dan wel controle over je paard bij het rijden ? Pling
Het aantrekken van "het kruis" heb ik gelukkig anders geleerd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 01:42

Ik denk dat iedereen die een beetje kan rijden, het in ieder geval doet, mss vaak onbewust. het was voor mij de 'missing link' bij het maar niet kunnen aangalopperen. Sinds ik weet hoe ik "een zetje" moet meegeven met mijn zit lukt het prima.
Ik vind het een moeilijke hulp, vooral als je erop gewezen wordt en er bewust op gaat letten.