Stelling vragen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stelling vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 07:52

Nog even dit:
Tact schreef:
Als de stelling goed is, ziet je vanuit het zadel een stukje van het oog en een neusgat van je paard. Als je meer stelling zou vragen, leidt dit meestal tot het weglopen over de buitenschouder (de schouder aan de kant waar je geen stelling vraagt) en tot onregelmatig gaan. (taktfouten).

Ik vraag in de training regelmatig overdreven veel stelling en buiging. Bijvoorbeeld in de travers en de appuyementen. Daarmee gymnasticeer ik mijn paard en voorkom je dat je paard in 1 vaste stelling/buiging zijn appyumenten maakt. Zo van: ik buig tot hier en geen mm verder. Door te varieren vergroot je ook de controle. Je bepaald zelf de mate van stelling [en buiging].

Omdat mijn paard goed gegymnasticeerd is en veel souplesse heeft [mede door die aanpak] heb ik geen tactfouten. Want natuurlijk mogen de gymnasticerende oefeningen niet te koste van de beweging gaan.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 10:08

Ik ga helemaal met Jippie mee... Knipoog ....

Dressuur is eenvoudig te verwoorden en hoe meer woorden je eraan "vuil" maakt, des te minder "zinvol" is het nut ervan!
En al dat geleuter over de vijfde teugelwerking....???????....
Ik kwam het in een ander topic ook al tegen, maar Verward
Je kunt ook overdrijven hoor Knipoog

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 10:58

Jippie schreef:
Ik vraag in de training regelmatig overdreven veel stelling en buiging.

Hardstikke goed. Pling

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 11:45

Jippie schreef:
Nog even dit:
Tact schreef:
Als de stelling goed is, ziet je vanuit het zadel een stukje van het oog en een neusgat van je paard. Als je meer stelling zou vragen, leidt dit meestal tot het weglopen over de buitenschouder (de schouder aan de kant waar je geen stelling vraagt) en tot onregelmatig gaan. (taktfouten).

Ik vraag in de training regelmatig overdreven veel stelling en buiging. Bijvoorbeeld in de travers en de appuyementen. Daarmee gymnasticeer ik mijn paard en voorkom je dat je paard in 1 vaste stelling/buiging zijn appyumenten maakt. Zo van:
ik buig tot hier en geen mm verder.
Door te varieren vergroot je ook de controle. Je bepaald zelf de mate van stelling [en buiging].

Omdat mijn paard goed gegymnasticeerd is en veel souplesse heeft [mede door die aanpak] heb ik geen tactfouten. Want natuurlijk mogen de gymnasticerende oefeningen niet te koste van de beweging gaan.

Tact je spreekt uit mijn hart, perfekt gezegd, ben benieuwd wie hier nog wat weet te zeggen over stelling,buiging enz....

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 12:49

Jippie schreef:
Ik vraag in de training
regelmatig overdreven

veel stelling en buiging. Bijvoorbeeld in de travers en de appuyementen. Daarmee gymnasticeer ik mijn paard en voorkom je dat je paard in 1 vaste stelling/buiging zijn appyumenten maakt.

Jolanda, je hebt een mooi paard. Pas wel op dat het lijntje niet breekt! Ik rijd binnenkort weer, dan doe ik de Harskamp en een lokatie in de buurt van jouw stal waarschijnlijk ook weer aan. Misschien kunnen we het dan even over je buiten proportionele reacties op Goldstar en Tact hebben. Die reacties zijn ook al overdreven. Tot kijk. Pling

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:02

Tact schreef:
Jippie schreef:
Ik vraag in de training
regelmatig overdreven

veel stelling en buiging. Bijvoorbeeld in de travers en de appuyementen. Daarmee gymnasticeer ik mijn paard en voorkom je dat je paard in 1 vaste stelling/buiging zijn appyumenten maakt.

Jolanda, je hebt een mooi paard. Pas wel op dat het lijntje niet breekt! Ik rijd binnenkort weer, dan doe ik de Harskamp en een lokatie in de buurt van jouw stal waarschijnlijk ook weer aan. Misschien kunnen we het dan even over je buiten proportionele reacties op Goldstar en Tact hebben. Die reacties zijn ook al overdreven. Tot kijk. Pling

Sprak de meester...
Bloos Ik geloof dat jou reactie ook een buiten proportionele reactie is... Bloos !
....En een steek onder water....!

Ach tis misschien maar net hoe je het ziet hè?
Ze heeft simpelweg een heel goed punt, waar enkel maar een kern van waarheid in zit! Dus wat wil je nu eigenlijk zeggen.... Is haar manier of reactie van stelling vragen niet goed of "struikelt" er opnieuw iemand over het LDR systeem???

Off topic: "Gespleten persoonlijkheid", Tact en Goldstar of simpelweg een twee-eenheid Knipoog ?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:19

Waarschijnlijk kennen Tact en jippie Jolanda elkaar.

Tact en GoldStar kennen elkaar maar zijn twee verschillende personen.
Kafue en Professor kennen elkaar maar zijn twee verschillende personen.

Steken onder water moet je niet uitdelen, waarom toch. Een ieder moet elkaar helpen dan wordt het een stuk aangenamer.

En daarom Kaja omdat een keer meer stelling vragen wel goed is is een keer een groter hoek vragen in travers achtige bewegingen en wijken bewegingen niet slecht.
Zoals ook wijken op een volte altijd nuttig is om een paard soepel te maken, of je nu grans prix of L rijd.

En wat is dat toch met dat befaamde LDR systeem heeft dat nu ook alweer wat te maken met stelling vragen? Dammm iedere keer dat LDR rijden en dat idee dat iedereen dat aanvalt .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 23:36

Tact schreef:
Jolanda, je hebt een mooi paard.

Ja Dank je!!

Tact schreef:
Pas wel op dat het lijntje niet breekt!

Die vat ik niet? Hoe bedoel je dat?

Tact schreef:
Ik rijd binnenkort weer, dan doe ik de Harskamp en een lokatie in de buurt van jouw stal waarschijnlijk ook weer aan.

Wat kom je doen dan, werk jij soms bij de champignonkwekerij? Tong uitsteken

Tact schreef:
Misschien kunnen we het dan even over je buiten proportionele reacties op Goldstar en Tact hebben. Die reacties zijn ook al overdreven. Tot kijk. Pling

Pfff, gebrek aan gevoel voor humor en een kort lontje heb je wel hoor. Niet zo tactisch van je Haha!
Misschien moet je je eerst maar eens voorstellen, praat wat makkelijker. Je stelt een vraag en ik geef daar mijn visie op. Dit is een openbaar forum en volgens mij is het hier ook de bedoeling. Ik hoef ook niet geheimzinnig te doen over wie ik ben, hoe ik heet, wat voor een paard ik rijdt, op welk niveau en waar ik train. Klik eventjes het linkje aan in mijn onderschrift en je weet het.
Die reactie van jou vind ik buitenproportioneel en komt bij mij bedreigend over, vooral omdat je doet voorkomen alsof je alles van me weet terwijl ik geen notie heb wie ik hier voor me heb. Verward Als je het ergens met me over wilt hebben dan kan dat prima hier op het forum. Daar hoef je me echt niet voor op te zoeken
Als je in het vervolg alleen maar ja en amen bijval wilt hebben dan moet je dat er even bij zetten, dan reageer ik gewoon niet meer. Jouw feestje! Clown

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 00:09

Pfff.... gaat hier weer lekker op [RT]....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 00:10

Alstublieft geen Ja en Amen want meelopers zijn er al genoeg.

Nee het liefst een verhelderend Forum met tips en goede antwoorden op vragen.

Even Off topic Tact waarom stuur je Jippie geen PB over dat je langs komt.
Je hebt ons allemaal nieuwschierig gemaakt en waarschijnlijk wordt onze nieuwschierigheid niet bevredigd.

En ja Jippie jij bent eerlijk over je paard en je niveau enzo maar dat kan helaas niet iedereen hier zeggen. Houden zo over paarden en niveau hoef je ook niet geheimzinnig te doen.

Mooie fotos trouwens.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 09:59

Kafue schreef:
Waarschijnlijk kennen Tact en jippie Jolanda elkaar.

Tact en GoldStar kennen elkaar maar zijn twee verschillende personen.
Kafue en Professor kennen elkaar maar zijn twee verschillende personen.

Steken onder water moet je niet uitdelen, waarom toch. Een ieder moet elkaar helpen dan wordt het een stuk aangenamer.

En daarom Kaja omdat een keer meer stelling vragen wel goed is is een keer een groter hoek vragen in travers achtige bewegingen en wijken bewegingen niet slecht.
Zoals ook wijken op een volte altijd nuttig is om een paard soepel te maken, of je nu grans prix of L rijd.

En wat is dat toch met dat befaamde LDR systeem heeft dat nu ook alweer wat te maken met stelling vragen? Dammm iedere keer dat LDR rijden en dat idee dat iedereen dat aanvalt .

Haha! Heb ik iets gemist??? Haha!
Of mis jij een aantal essentiële zaken, Kafue?
Vroeg ik naar jou? Had ik het over jou en je professor?
Of ga je nu ook al antwoord geven op vragen die je niet gesteld worden... Knipoog !

Jippie en Tact kennen elkaar niet en de reactie van Tact op Jippie is zeer overdreven. Elkaar helpen, beste Kafue ben ik met je eens, maar je kunt nu toch niet zeggen dat de reactie van Tact op Jippie behulpzaam over komt!

En als je het nog niet door had zou ik de post van Tact aan Jippie nog maar eens doorlezen en misschien ook nog een keer naar de foto's kijken, dan zie je dat het geen "normale" reactie is.... Maar een steek onder water naar haar manier van rijden.... Maar zover had je kennelijk nog niet nagedacht!

Nee je zag mijn reactie en kon het wederom niet laten te reageren, zonder je facts straight te hebben en ik ben het met Jippie eens hoor.
Ik train mijn paarden ook met overdreven stelling en buiging en doordat ik zelf de mate daarvan bepaal, worden mijn paarden soepel, zijn ze niet stug in een houding gereden en zijn ze in elke houding te plaatsen! OK dan!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:03

Kafue schreef:
Dammm iedere keer dat LDR rijden en dat idee dat iedereen dat aanvalt .

Bloos Waar had je dit gelezen... Bloos ???

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 10:10

Jippie --- Je hebt eerder 2x PB ontvangen. Zowel Goldstar als Tact hebben van een aantal personen berichten ontvangen over opmerkingen/toespelingen die je op dit openbare forum maakt. Je hebt hierover de PB's ontvangen en er niet op gereageerd. Goldstar en Tact kennen elkaar goed, niet meer en niet minder. Pling

Als iemand een topic start, kan er altijd commentaar terugkomen. Het gaat niet om winnen of verliezen, gelijk krijgen of bijval nodig hebben. Dus geen ja en amen diskussies.

Veel succes met je rijden. Pling

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 10:24

Kaja schreef:
Sprak de meester...
Ik geloof dat jou reactie ook een buiten proportionele reactie is... Bloos !

Kaja schreef:
Off topic: "Gespleten persoonlijkheid", Tact en Goldstar of simpelweg een twee-eenheid Knipoog ?

Een inhoudelijke reactie op een paardrijonderwerp is beter. Wat hier in scene zet, is uitermate zwak.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:52

Tact schreef:
Kaja schreef:
Sprak de meester...
Ik geloof dat jou reactie ook een buiten proportionele reactie is... Bloos !

Kaja schreef:

Een inhoudelijke reactie op een paardrijonderwerp is beter. Wat hier in scene zet, is uitermate zwak.

Zwak vind ik de dreiging richting Jippie, terwijl zij enkel haar mening geeft in dit topic. Gaat mij niet om het feit of zij vaker reageerd op de reacties van Tact, Goldstar of wie dan ook!
Er is niets buiten proportioneels aan haar reacties, wel aan de jouwe Tact. Ook de reactie op haar trainingsfoto's.... Ook niet een onderwerp om aan te halen in dit topic, toch??!
Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten!
En velen met mij zien de vergelijking in Tact en Goldstar... dat is niet in scene gezet hoor.... De schaduw van GoldStar wel dan???

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:36

Stelling vloeit voort uit de manier van rijden.

Als ik een bochtje om ga, wil ik dat het paard in zulke mate buigt dat hij zijn takt kan bewaren. Takt bewaren kan alleen als hij de juiste buiging aanneemt én daarin loslaat. Op een rechte lijn dus geen buiging en wel loslaten om takt te bewaren, en in een wending een bepaalde buiging en loslaten om die takt te bewaren. Stelling vloeit voort uit buiging. Buiging begint onder je zadel (bij je binnenbeen) en breidt zich 'gelijkmatig' uit naar voren en naar achteren. Via een begrenzend buitenbeen naar achter, via een begrenzende buitenhand naar voren. Vandaar de stelling.

Stelling op een rechte lijn kan een oefening zijn om het paard bij de kaak los te leren laten. Verder zie ik er het nut niet echt van in.

Buiging op een rechte lijn heeft meer gymnastische waarde, als controle of het paard genoeg souplesse heeft om in een 'onjuiste buiging' takt te bewaren. Buiging op een rechte lijn 'klopt' immers niet. Zelfde met contrabuiging in een wending, maar daarbij heb je nog meer souplesse/lossigheid nodig.

Tijdens het wijken 'hoor' je alleen lichte stelling te hebben, maar ik ga voor hele lichte buiging (met de daaruit voortvloeiende stelling). Door de stelling en de zijwaartse hulp nodig je het paard als het ware iets uit om over de buitenschouder te vallen (drang opzij). Dit vang je op met je buitenhand en de voorwaartse hulp van je buitenbeen, waardoor hij dus niet echt wegvalt en aan de voorkant opzij gaat.
Dan de achterkant nog. Door de lichte buiging is de achterhand ietsje naar binnen geplaatst (zie het als héél licht traversachtig) waardoor je ook de voorhand voor houdt tijdens het wijken. Het binnenachterbeen kan zo ook net wat beter ondertreden en dragen (als op een volte) waardoor je meer takt kunt behouden tijdens het wijken. Doordat je dezelfde lichte buiging wilt behouden tijdens het wijken en niet alleen tijdens de inzet zal de achterhand ook opzij moeten en overkruisen.

Heb het hier op een blaadje zitten tekenen, en dan is dat hele 'wijkverhaal' net wat duidelijker. Heb zo goed mogelijk proberen te verwoorden hoe ik denk dat het zit!

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 12:45

Kaja schreef:
Zwak vind ik de dreiging richting Jippie, terwijl zij enkel haar mening geeft in dit topic.

Je hoort en ziet dingen die er niet zijn. Probeer het een beetje normaal te houden.

Kaja schreef:
Er is niets buiten proportioneels aan haar reacties

Dat zeg jij. Probeer dit topic eens goed te lezen.

Kaja schreef:
Ook de reactie op haar trainingsfoto's....

Jippie kreeg een compliment !

Kaja schreef:

Wat is je probleem nou eigenlijk ? Als je hier een topic plaatst of reageert, weet je dat er reacties kunnen komen. Simpel toch?
Ik kan wel tegen een stootje.

Kaja schreef:
velen met mij zien de vergelijking in Tact en Goldstar...

Dan is dat een groot compliment, bedankt!

Bokt.nl is leuk om kennis en ervaring uit te wisselen.
Ik kan m'n tijd goed gebruiken, dus niet dit soort gezwets.

Ik ga terug naar het topic: Stelling
en nu ga ik rijden !

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:23

Kaja schreef:
Haha! Heb ik iets gemist??? Haha!
Of mis jij een aantal essentiële zaken, Kafue?
Vroeg ik naar jou? Had ik het over jou en je professor?
Of ga je nu ook al antwoord geven op vragen die je niet gesteld worden... Knipoog !

Jippie en Tact kennen elkaar niet en de reactie van Tact op Jippie is zeer overdreven. Elkaar helpen, beste Kafue ben ik met je eens, maar je kunt nu toch niet zeggen dat de reactie van Tact op Jippie behulpzaam over komt!

En als je het nog niet door had zou ik de post van Tact aan Jippie nog maar eens doorlezen en misschien ook nog een keer naar de foto's kijken, dan zie je dat het geen "normale" reactie is.... Maar een steek onder water naar haar manier van rijden.... Maar zover had je kennelijk nog niet nagedacht!

Nee je zag mijn reactie en kon het wederom niet laten te reageren, zonder je facts straight te hebben en ik ben het met Jippie eens hoor.
Ik train mijn paarden ook met overdreven stelling en buiging en doordat ik zelf de mate daarvan bepaal, worden mijn paarden soepel, zijn ze niet stug in een houding gereden en zijn ze in elke houding te plaatsen! OK dan!

Kijk daar hebben we onze Kaja weer. Je bent het duidelijk niet verleerd.

Heb je honger ofzo? Schnee Schna Schnappie, schnappie, schnappie, schnap.
Happe Happe Happe.
Je geeft jezelf teveel eer. Alsof ik perse altijd op jou moet rergeren. En jouw manier van eens een keer doorstellen en dergelijke dat doet iedere goede dressuurruiter welk systeem ze ook toepassen
Nerd Het is jouw manier van denken, alleen die denken er gelukkig maar heel weinig zo. Je zoekt overal wat achter.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:41

Kafue schreef:

In bovenstaande quote reageer je op mij Kafue, dus....
Daar kun je niet omheen hoor dat kunnen we allemaal lezen!
Ja kan aan mij liggen hoor, maar waarom volgens mij ben je zelf een beetje Gestoord .... En katten kunnen we allemaal hoor, maar houdt het alsjeblieft wel even 18+, als dat niet een teveel moeite voor je is!

Ik begrijp niet wat jou probleem is zeg.... Hamer
Je zult je toch eens over deze obsessie heen moeten zetten hoor Kafue, dit is echt niet grappig meer en als je het nog niet door had, ik stel je PM's niet op prijs, ik zoek mijn heil liever ergens anders Doei!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:45

Kaja schreef:
Kafue schreef:

In bovenstaande quote reageer je op mij Kafue, dus....
Daar kun je niet omheen hoor dat kunnen we allemaal lezen!
Ja kan aan mij liggen hoor, maar waarom volgens mij ben je zelf een beetje Gestoord .... En katten kunnen we allemaal hoor, maar houdt het alsjeblieft wel even 18+, als dat niet een teveel moeite voor je is!

Ik begrijp niet wat jou probleem is zeg.... Hamer
Je zult je toch eens over deze obsessie heen moeten zetten hoor Kafue, dit is echt niet grappig meer en als je het nog niet door had, ik stel je PM's niet op prijs, ik zoek mijn heil liever ergens anders Doei!

Kijk dit bedoel ik nou maar je kunt beter een boterham eten hoor.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:46

Kafue schreef:

Happe Happe Happe.
Je geeft jezelf teveel eer. Alsof ik perse altijd op jou moet rergeren. En jouw manier van eens een keer doorstellen en dergelijke dat doet iedere goede dressuurruiter welk systeem ze ook toepassen
Nerd Het is jouw manier van denken,
alleen die denken er gelukkig maar heel weinig zo.

Je zoekt overal wat achter.

Tja... lezen is ook een vak, discuseren kunnen we (bijna) allemaal, maar jouw manier van discuseren en begrijpend lezen heb ik na de basisschool al achter me gelaten..... Knipoog

Als je denkt dat ik onder de indruk bent van je manier van discuseren.... Nagelbijten / Gniffelen OK dan!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:49

Kaja schreef:
Kafue schreef:

Happe Happe Happe.
Nerd Het is jouw manier van denken,
alleen die denken er gelukkig maar heel weinig zo.

Je zoekt overal wat achter.

Tja... lezen is ook een vak, discuseren kunnen we (bijna) allemaal, maar jouw manier van discuseren en begrijpend lezen heb ik na de basisschool al achter me gelaten..... Knipoog

Als je denkt dat ik onder de indruk bent van je manier van discuseren.... Nagelbijten / Gniffelen OK dan!

Cool cool zeg, happen happen happen, schoppen. Kinderachtig hoor. Cool

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:50

Jeeeee... wat er uit zag als een interessant onderwerp (voor een niet-dressuurruiter die wél wat wil leren) blijkt te ontaarden in een ordinaire ruzie!

Jammer!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:02

Tact schreef:
Kaja schreef:
Zwak vind ik de dreiging richting Jippie, terwijl zij enkel haar mening geeft in dit topic.

Je hoort en ziet dingen die er niet zijn. Probeer het een beetje normaal te houden.

Kaja schreef:
Er is niets buiten proportioneels aan haar reacties

Dat zeg jij. Probeer dit topic eens goed te lezen.

Kaja schreef:
Ook de reactie op haar trainingsfoto's....

Jippie kreeg een compliment !

Kaja schreef:

Wat is je probleem nou eigenlijk ? Als je hier een topic plaatst of reageert, weet je dat er reacties kunnen komen. Simpel toch?
Ik kan wel tegen een stootje.

Kaja schreef:
velen met mij zien de vergelijking in Tact en Goldstar...

Dan is dat een groot compliment, bedankt!

Bokt.nl is leuk om kennis en ervaring uit te wisselen.

Ik kan m'n tijd goed gebruiken, dus niet dit soort gezwets.

Ik ga terug naar het topic: Stelling
en nu ga ik rijden !

Ieder heeft zijn eigen mening! Ieder zijn eigen manier van rijden!
De ene keer ben ik het met Jippie eens en de andere keer met T & G (Tact & Goldstar). Maar ik vond de reactie op Jippie niet nodig en ook buiten proporties! Niet leuk dus.... Dan kan het zijn dat sommige het verkeerd opvatten, maar aan de reacties van T & G te lezen, heb ik dat in elk geval niet verkeerd opgevat!

Als je schrijft dat Bokt.nl een leuk forum is om kennis en ervaring uit te wisselen, dan zijn zulke reacties niet van toepassing lijkt mij.
En vandaar mijn reactie.
Dat ik mij kan vinden in de manier van rijden of reageren van Jippie doet er niets aan af dat ik het ook zeker wel met T & G eens ben, maar laten we het leuk houden zeg!

En ja... ook ik kan tegen een stootje, maar ik weiger te discuseren over onnuttige, kinderlijk getouw-trek! Ik heb mijn zegje gedaan en daarmee klaar, dus nee Tact ik heb geen probleem met jou en daar ben ik ook niet naar op zoek... Pling

En op overig kinderlijk penny gedrag welke niets met dit topic te maken heeft reageer ik ook niet, die tijd heb ik gehad, 15 jaar geleden Gaaaap

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:40

Jeeeeetje, kom op zeg!

Is er weer eens een interessant en beetje diepgaand topic hier op RT (wat een keer niet over LDR gaat Knipoog ) krijgen sommige mensen hier de neiging om elkaar even lekker af te gaan zeiken... Doe dat via PB ofzo, zonde van zo'n topic!