Te sterk: ander bit...maar welke?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: Te sterk: ander bit...maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:36

idd..veel slimmer....maar als je hier wat vraagt krijg je toch alleen maar commentaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:43

bitten met een rolletje mogen niet op concours, omdat ze toch niet zo vriendelijk zijn als jij denkt Lachen

En commentaar of goed bedoeld advies?

Maar idd, naar jezelf kijken is het moeilijkste wat er is op deze aardkloot, dat ben ik direct met je eens Ja
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-01-05 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:44

Annemiekbram schreef:
Ach...bedankt allemaal...ik had deze reacties niet verwacht

Moesten jullie eens zien in de les hoe licht mijn beesiej is...

Ik vraag of er een slotje hier op komt

En ik spreek Gert-jan zondag nog wel en misschien nog wel eerder en dan vraag ik hem wat voorn bit ik kan proberen.... ik luister liever naar hem... en ik vraag de vriend van m'n zus...hij had geloof ik ook nog een bitje met van die rolletjes in het midden VRIENDELIJK!!!

niemand kraakt je hier af. mensen proberen je alleen maar te helpen en de oorzaak te achterhalen. vaak ligt het aan de ruiter maar dat hoeft niet zo te zijn. maar stel dat de oorzaak wel bij jou ligt? heeft je instructeur daar al naar gekeken...en jij zelf? een rollenbit is nooit vriendelijk! een rollenbit is gemaakt uit verschillende metalen die door wrijving stroomstootjes afgeeft...en dus in mijn ogen niet bepaalt vriendelijk in een paardenmond. zou jij dat ding in je mond hangen?
bovendien vind ik je reactie raar dat je al onze adviezen afkraakt, want je hebt immers zelf een topic geplaatst met de daarbij horende vraag. als je het vervelend vind om antwoorden te krijgen moet je geen vragen stellen hier en advies aan je instructeur vragen...daar is hij immers voor...toch?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:46

nou voor iedereen die hier nog commentaar op heeft: Ga even kijken bij foto's als HAW en ITP en let dan vooral even welk bit de personen er in hebben liggen...misschien hoeft dan de persoon die een vraag stellen over wat ze het beste kunnen doen niet compleet beschilderd te worden als dierenbeul ...ze komt er voor uit dat ze een probleem heeft...JA DUS? Nou...geef dan ook commentaar op die foto's...die krijgen vaak commentaar als: ziet er leuk uit, loopt netjes...bah zeg...

Sabientjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:48

M3isSi3j schreef:
als jij niet sterk bent in zijn mond, zal hij niet sterk zijn in jou hand!

Het probleem ligt bij jou en niet bij je paardje.. het is onwijs vals als je naast dat rukken in zn mond er ook nog een scherper bitje in hangt..!!

Ken je haar dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:51

Hermesdeux schreef:
nou voor iedereen die hier nog commentaar op heeft: Ga even kijken bij foto's als HAW en ITP en let dan vooral even welk bit de personen er in hebben liggen...misschien hoeft dan de persoon die een vraag stellen over wat ze het beste kunnen doen niet compleet beschilderd te worden als dierenbeul ...ze komt er voor uit dat ze een probleem heeft...JA DUS? Nou...geef dan ook commentaar op die foto's...die krijgen vaak commentaar als: ziet er leuk uit, loopt netjes...bah zeg...

sorry, maar dit snap ik ff niet?
Heb je het nu over jezelf of over een ander die foto's plaatst?

Verder geef ik in horses at word, alleen commentaar als het me echt te gortig word, anders niet.
Het is namelijk geen rt topic.

Maar als hier de vraag komt, zal ik die beantwoorden zoals ik de ervaring er in heb.

Andere mogen dat anders ervaren, maar ik ben heel blij met de ervaring die ik erin heb.
En ik zeg maar zo, als ik het kan, kan iedereen het, want goed rijden kan ik ook niet.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:58

Hermesdeux schreef:

commentaar is natuurlijk nooit leuk, mee eens, maar eelijkheid en duidelijkheid zijn naar mijn mening fijner en bruikbaarder dan dat mee-gelul. persoonlijk rijd ik altijd met een dik enkelgebroken/ africhtingsbit (mag je bekijken hoor op mijn foto's!) bovendien reageert ze zelf ook behoorlijk suf en kan me dan voorstellen dat mensen daar een beetje prikkelig op worden. dat ze toegeeft een probleem te hebben vind ik super!! maar als er dan een reactie komt, waar ze immers zelf om vraagt, leuk of geen leuk advies, laat je dan niet kennen en wacht andere adviezen af.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:00

ja dat zeg ik toch: iedereen banketstaaf mee met dat : ah wat leuk enzo...maar geef dan op een normale manier commentaar en niet zo...het is vaak wel bedoeld als goed advies maar als je 34 berichten krijgt dat het slecht is...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:04

Hermesdeux schreef:
ja dat zeg ik toch: iedereen banketstaaf mee met dat : ah wat leuk enzo...maar geef dan op een normale manier commentaar en niet zo...het is vaak wel bedoeld als goed advies maar als je 34 berichten krijgt dat het slecht is...

tja ik begrijp je, maar soms wordt het ook verkeerd opgevat, terwijl dat niet zo bedoeld wordt. maar liever iemand die me op mijn nummer zet en dat ik advies krijg waar ik wat aan heb als dat iemand poeslief met een zakdoekje als troost een stom banketstaaf-verhaal op hangt waar ik niks aan heb. sorry dat ik dat zo boers zeg misschien Koe

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:08

Hermesdeux schreef:
dat ben ik met je eens, maar niet iedereen krijgt de kans om zijn eigen pony dit te leren...(algemeen probleem natuurlijk). Er zit ook veel verschil in maar sommige pony's zijn idd door ruk- en plukwerk zo stroef geworden dat er weinig anders op zit...het is dan weer kwestie van ruiter maar ja...dat is dan weer als ze het echt nodig hebben. Maar wat zou je op dit moment zeggen? Blijf maar wachten en hopen dat die gaat luisteren?

Nee, je paard leren te luisteren Lachen En daar komt goede instructie om de hoek zetten. Want ik kan je hier wel wat algemene adviezen geven - handen stil, bij een keer drijven reactie vragen, enz, - maar daar heb je weinig aan. Hier heb je gewoon hulp voor nodig.

Enne, juist bij ruk en trek werk pony's is het zaak om te zorgen dat ze weer luisteren. Ook zij hebben recht op een prettige manier van rijden.
Houd in je achterhoofd dat het voor jullie beiden leuk moet zijn. Voor jou is het veel prettiger als je een paard hebt wat ontspannen naar je luisterd, voor je paard is het veel fijner om geen last van zijn mond ( en andere delen, want dat heeft ook effect op bv zijn rug) te krijgen als zijn ruiter er op zit.

Wat hier wordt gezegd is niet bedoeld om je af te kraken, maar om je uit te leggen dat een scherp bit niet de juiste methode is. Dat het antwoord niet is wat je wilt horen betekend nog niet dat het antwoord niet goed is.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:12

[/quote]Wat hier wordt gezegd is niet bedoeld om je af te kraken, maar om je uit te leggen dat een scherp bit niet de juiste methode is. Dat het antwoord niet is wat je wilt horen betekend nog niet dat het antwoord niet goed is.[/quote]

dit probeer ik al de hele tijd te zeggen, maar de juiste woorden ontschoten mij, haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:23

en toch kan soms een sherper bit tot meer ontspanning leveren en daardoor zachter in de mond worden ..

mijn paard ben ik ook op een heel iets dunnerbit gaan rijden..
ze loopt nou veel makkelijker en ontspannen in de aanleuning waardoor ik ook niet harder hoef te vragen..

met een dikker bit moest ik erg streng mijn hand er aan houden en zo gauw ik ontspande als ze naar beneden kwam kwam ze gelijk weer omhoog..

nu met dit ietstie scherpere bit heb ik daar geen last meer van..
ze ging ook nog weleens op de loop en dan kon ik doen wat ik wou maar kreeg ik haar niet terug..
nou hoef ik amper iets te doen om haar terug te krijgen..

dus ik ben van mening dat soms een scherperbit kan zorgen voor een blijvend beter en ontspannend paard..

maar je moet er idd wel zeker van zijn wat het probleem is en of t miss niet op een andere manier op te lossen is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:38

Dunner is niet altijd scherper, dat is een misvatting.
je moet kijken naar de mond, een dik bit in een klein bekkie kan nooit prettig zijn.
Een dun bit in een grote mond ook niet.

Ik zeg zelf altijd een zo dik mogelijk bit wat bij de mond past.
En dat is bijv geen 23 mm bij een shetlander Lachen

Zo is een ongebroken trens ook niet scherper en alleen maar een genot bij paarden bij een laag gehemelte.

Maar voor de rest is het puur Rt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:58

runningkawa schreef:
Dunner is niet altijd scherper, dat is een misvatting.
je moet kijken naar de mond, een dik bit in een klein bekkie kan nooit prettig zijn.
Een dun bit in een grote mond ook niet.

Ik zeg zelf altijd een zo dik mogelijk bit wat bij de mond past.
En dat is bijv geen 23 mm bij een shetlander Lachen

Zo is een ongebroken trens ook niet scherper en alleen maar een genot bij paarden bij een laag gehemelte.

Maar voor de rest is het puur Rt

ja sorry,
ik bedoelde dunner en ietsie scherper...

ik snap zelf ook wel dat je een bit moet aanpassen op een mond en dat je een shet geen 23 mm in de mond legt..
hahaha.. ik zie t al voor me arm beest..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:05

oohjah,, over dat een ongebroken trens een genot is voor paarden met een LAAGGEHEMELTE ook wel hangendrooster genoemd..

is absoluut niet waar...

daar heb ik veel ervaring mee,, ik rij namelijk 2 paarden bij een vriendin allebei met laag gehemelte,, daar zit zo weinig ruimte voor een bit dat jer een ongebroken bit haast niet inpast...

ik heb echt wel 10 verschillende bitjes geprobeerd en mensen met paarden met een hangendrooster gevraagd wat hun gebruiken en de meeste en zo ik ook kwamen met een dubbelgbroken bitje aanzetten met zn plat tussenstukje..
dat nam minder ruimte in en was zacht voor een toch al iets pijnlijker mond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:10

Een dubbel gebroken kan idd ook goed.
Maar enkel gebroken neemt echt niet meer plek in.

Wat een paard verder als fijn ervaart, is per paard verschillend.
Dit omdat die 2 bitten op een andere manier inwerken.

Maar het is niet zo, dat een ongebroken trens een scherp bit is, zoals vaak gedacht.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:23

runningkawa schreef:
Een dubbel gebroken kan idd ook goed.
Maar enkel gebroken neemt echt niet meer plek in.

Wat een paard verder als fijn ervaart, is per paard verschillend.
Dit omdat die 2 bitten op een andere manier inwerken.

Maar het is niet zo, dat een ongebroken trens een scherp bit is, zoals vaak gedacht.

een ongebroken trens is echt wel scherper dan een normaal enkelgebroken trens hoor..

ik kan mmn pony op een ongebroken trens achterover trekken op een enkelgebroken trens niet...

maar goed denk maar wat je zelf wilt..
een stang is altijd scherp en hard, natuurlijk ligt dat erg aan je gebruik, maar t is echt scherper iig harder in de mond.
mij maak je echt niet wijs dat dat niet zo is

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:26

Dit vind ik altijd zo jammer er worden zulke goede antwoorden gegeven en de topic starter doet er helemaal niets mee. Ik heb medelijden met jouw paard want daar luister je ook niet naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:35

Een enkel gebroken is bij de varianten dubbel of ongebroken echt de scherpste
lees het maar na in goede bitten boekjes.
(heeft ook een hoop van op bokt gesteen, helaas is de zoekfunctie nu weg)

En die ervaring die jij hebt, heb ik dus met mijn huidige paard met enkel gebroken
op de dubbel of ongebroken loopt hij goed.

daarom zei ik ook, wat je paard als prettig ervaart verschilt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:42

runningkawa schreef:
Een enkel gebroken is bij de varianten dubbel of ongebroken echt de scherpste
lees het maar na in goede bitten boekjes.
(heeft ook een hoop van op bokt gesteen, helaas is de zoekfunctie nu weg)

En die ervaring die jij hebt, heb ik dus met mijn huidige paard met enkel gebroken
op de dubbel of ongebroken loopt hij goed.

daarom zei ik ook, wat je paard als prettig ervaart verschilt.

en toch geloof ik dat niet,,
en blijf ik liever bij mijn eigen standpunt..
en mijn standpunt is niet alleen op mijn eigen ervaring gebaseerd maar ook op die van andere...

ik denk dat jij ook bij jouw standpunt blijft en dat is ook heel goed, als jij denkt dat dat t beste is moet je dat zeker doen, je ondervind vanzelf wel de conseqenties.. of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:44

ach, ik heb ook pas zo weining paarden gereden, dus daarin ook zo weining ervaring, dat ik maar niets meer zal zeggen Lachen Knipoog
Ik kom er vast nog wel achter Ja

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:46

Wie zegt dat de topic starter er niets mee doet? het enige wat ze in voorgaande berichten heeft gezegd is dat ze het jammer vindt dat ze wordt afgekraakt (dat is haar opvatting). Ze gaat het zelfs aan een topruiter vragen...nou mooier kan toch niet? hun paarden presteren op het hoogste niveau...en dat zouden ze niet kunnen als ze niet gelukkig waren dacht ik zo? want als je een dier behandelt zoals het verdient...krijg jij er veel meer voor terug.... En je hoeft niet veel paarden gereden te hebben, als je maar naar je verstand kan handelen met dat ene paard...toch?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:00

runningkawa schreef:
ach, ik heb ook pas zo weining paarden gereden, dus daarin ook zo weining ervaring, dat ik maar niets meer zal zeggen Lachen Knipoog
Ik kom er vast nog wel achter Ja

ik bedoelde t niet negatief,,,
sorry hoor dat jij gelijk iets zo negatief opvat...
je ondervind de conseqenties wel! of niet?

heb ik gezegd dat conseqenties slecht zijn??
nee..

ik zeg alleen dat je er wel achter komt of je fout of goed bezig bent..
en dat je vooral moet doen wat je zelf denkt wat t beste is..
dat is toch niet slecht....???????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:02

ik bedoel mijn antwoord ook niet slecht

anders stond er wel een boze smiley of een huil smiley ofzo bij Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:02

Hermesdeux schreef:
En je hoeft niet veel paarden gereden te hebben, als je maar naar je verstand kan handelen met dat ene paard...toch?

En hier ben ik t dus HELEMAAL mee eens......