Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Annemiekbram schreef:Ach...bedankt allemaal...ik had deze reacties niet verwacht![]()
Moesten jullie eens zien in de les hoe licht mijn beesiej is...
Ik vraag of er een slotje hier op komt
En ik spreek Gert-jan zondag nog wel en misschien nog wel eerder en dan vraag ik hem wat voorn bit ik kan proberen.... ik luister liever naar hem... en ik vraag de vriend van m'n zus...hij had geloof ik ook nog een bitje met van die rolletjes in het midden VRIENDELIJK!!!
M3isSi3j schreef:als jij niet sterk bent in zijn mond, zal hij niet sterk zijn in jou hand!
Het probleem ligt bij jou en niet bij je paardje.. het is onwijs vals als je naast dat rukken in zn mond er ook nog een scherper bitje in hangt..!!
Hermesdeux schreef:nou voor iedereen die hier nog commentaar op heeft: Ga even kijken bij foto's als HAW en ITP en let dan vooral even welk bit de personen er in hebben liggen...misschien hoeft dan de persoon die een vraag stellen over wat ze het beste kunnen doen niet compleet beschilderd te worden als dierenbeul ...ze komt er voor uit dat ze een probleem heeft...JA DUS? Nou...geef dan ook commentaar op die foto's...die krijgen vaak commentaar als: ziet er leuk uit, loopt netjes...bah zeg...
Hermesdeux schreef:nou voor iedereen die hier nog commentaar op heeft: Ga even kijken bij foto's als HAW en ITP en let dan vooral even welk bit de personen er in hebben liggen...misschien hoeft dan de persoon die een vraag stellen over wat ze het beste kunnen doen niet compleet beschilderd te worden als dierenbeul ...ze komt er voor uit dat ze een probleem heeft...JA DUS? Nou...geef dan ook commentaar op die foto's...die krijgen vaak commentaar als: ziet er leuk uit, loopt netjes...bah zeg...
Hermesdeux schreef:ja dat zeg ik toch: iedereen banketstaaf mee met dat : ah wat leuk enzo...maar geef dan op een normale manier commentaar en niet zo...het is vaak wel bedoeld als goed advies maar als je 34 berichten krijgt dat het slecht is...
Hermesdeux schreef:dat ben ik met je eens, maar niet iedereen krijgt de kans om zijn eigen pony dit te leren...(algemeen probleem natuurlijk). Er zit ook veel verschil in maar sommige pony's zijn idd door ruk- en plukwerk zo stroef geworden dat er weinig anders op zit...het is dan weer kwestie van ruiter maar ja...dat is dan weer als ze het echt nodig hebben. Maar wat zou je op dit moment zeggen? Blijf maar wachten en hopen dat die gaat luisteren?
En daar komt goede instructie om de hoek zetten. Want ik kan je hier wel wat algemene adviezen geven - handen stil, bij een keer drijven reactie vragen, enz, - maar daar heb je weinig aan. Hier heb je gewoon hulp voor nodig.
runningkawa schreef:Dunner is niet altijd scherper, dat is een misvatting.
je moet kijken naar de mond, een dik bit in een klein bekkie kan nooit prettig zijn.
Een dun bit in een grote mond ook niet.
Ik zeg zelf altijd een zo dik mogelijk bit wat bij de mond past.
En dat is bijv geen 23 mm bij een shetlander
Zo is een ongebroken trens ook niet scherper en alleen maar een genot bij paarden bij een laag gehemelte.
Maar voor de rest is het puur Rt
runningkawa schreef:Een dubbel gebroken kan idd ook goed.
Maar enkel gebroken neemt echt niet meer plek in.
Wat een paard verder als fijn ervaart, is per paard verschillend.
Dit omdat die 2 bitten op een andere manier inwerken.
Maar het is niet zo, dat een ongebroken trens een scherp bit is, zoals vaak gedacht.
runningkawa schreef:Een enkel gebroken is bij de varianten dubbel of ongebroken echt de scherpste
lees het maar na in goede bitten boekjes.
(heeft ook een hoop van op bokt gesteen, helaas is de zoekfunctie nu weg)
En die ervaring die jij hebt, heb ik dus met mijn huidige paard met enkel gebroken
op de dubbel of ongebroken loopt hij goed.
daarom zei ik ook, wat je paard als prettig ervaart verschilt.

runningkawa schreef:ach, ik heb ook pas zo weining paarden gereden, dus daarin ook zo weining ervaring, dat ik maar niets meer zal zeggen![]()
Ik kom er vast nog wel achter
Hermesdeux schreef:En je hoeft niet veel paarden gereden te hebben, als je maar naar je verstand kan handelen met dat ene paard...toch?