ONafhankelijke zit belangrijk of niet????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:12

QQQQ schreef:
Kottas zegt:"Er zijn 2 soorten ruiters: Goede en slechte. De goede hebben per definitie een correcte en onafhankelijke zit".

Ik ben van mening dat een correcte zit in de basis hetzelfde moet zijn als een correcte zit in de top, alleen zou je in de top verwachten dat er veel 9s en 10en worden gescoord en in de basis zullen er veel scores tussen de 3 en 7 moeten worden uitgedeeld.

Haha! Nou dit is blijkbaar niet haalbaar en verspilde moeite dan Haha! ...

HOEVEEL RUITERS EN AMAZONES RIJDEN MET EEN ONAFHANKELIJKE ZIT IN DE BASIS OF IN JOU OMGEVING?

En dan geen "eigen draai" eraan geven, onafhankelijk is waar onafhankelijk voor staat! Het is zo makkelijk gezegd, maar zo weinig kunnen het en zo velen zeggen het!

Ik vroeg niet om correct, correct is zoals het hoort en waar wij naar streven.... Een goede zit OF een onafhankelijke zit, niet praten naar idealen, praten naar eigen rijstijl..!!! Ik geloof namelijk niet in het feit dat zovelen als een Anky zitten en rijden of zeggen dat zij dat doen en eerst zullen leren voordat zij uitkomen in de klasse L!

Kun je nou met een goede zit over van klasse B naar klasse L of moeten alle ruiters met een goede zit wachten en streven naar de onafhankelijke zit voordat zij mogen wijken...!!

Bloos! Ongelofelijk dat ik deze discussie voer... Bloos!
Ik heb mijn zegje gedaan, dus ik kap ermee.
Als je antwoord wees dan wel eerlijk en lieg jezelf niet voor.... Het heeft namelijk geen nut als we net als Kafue zeggen dat we het kunnen, maar daarvoor wel even de defenitie van onafhankelijk naar eigen hand zetten....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:19

Ik heb niks gezegd over hoeveel er in de basis een onafhankelijke zit hebben, alleen dat een goede zit onafhankelijk is en dat velen in de basis deze dus duidelijk niet hebben (vandaar het lagere cijfer).
Als je 10 wp in de B heb mag je naar de L, heb je er 15 dan moet je. Die kan je ook halen met slechte zit, daarvan zijn genoeg bewijzen.

Je hoeft in de L niet perfect te kunnen zitten om je punten te rijden. Wil je echter goed leren rijden, moet je altijd aan je zit blijven werken. Hoe hoger je komt, hoe belangrijker dat wordt, want hoe moeilijker de oefeningen, hoe meer je het paard stoort met een slechte zit, en dat komt terug in je cijfers.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:47

Ik ga voor de onafhandelijke zit. Maar ik vindt wel dat je niet alles in de strijd moet gooien om dit voor elkaar te krijgen. Als jij door je (poging tot een) onafhankelijke zit je paard hierbij belemmerd dan moet je het niet gaan doen.

Ik heb heel veel baat bij mijn centered riding lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:29

Ik denk dat mensen met geen goede zit heel lang blijven hangen in de M1 en volgende klasses.

met een slechte zit kom je de makkelijke B en L wel door, maar dan komen er toch meer oefeningen die met gewichthulpen gedaan moeten worden en met 1 zijdige beenhulpen enz, en val je door de mand als je dat nog niet kon.

Ze zullen misschien nog wel Z worden, door veel te starten en met geluk een lieve (schele) jury tegen te komen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:30

Ach, inderdaad vrijwel niemand heeft een helemaal onafhankelijke zit. En ik denk ook niet dat je dat als eis kan stellen voordat iemand een L1 proef rijd. Vooral niet als je je bedenkt dat in de M sporen pas verplicht zijn, omdat je dan pas geacht word niet te kunnen prikken wanneer je dat niet wilt.

Ik kan prima zonder beugels rijden, vind dat met doorzitten in draf, stap en galop zelfs nog wel makkelijker dan met beugels denk ik. Dat vind ik ook het nadeel aan veel zonder beugels rijden, dan zijn ze daarna altijd te lang hoe lang ze ook zijn. Ik kan soms best netjes zitten, soms niet. Heb in ieder geval redelijk mijn benen en handen redelijk onder controle. En kan wel zo mijn evenwicht hebben dat ik niet mijn evenwicht aan mij teugels houd (dat klinkt heel logisch maar genoeg M/Z ruiters die het niet kunnen). Verder vind ik het heel belangrijk dat iemand recht in het midden op zijn paard zit, niet naar recht hangen terwijl je paard naar links moet. Daar maak je het een paard echt onmogelijk mee. Maar ik een onafhankelijk zit? echt niet..

Zelfs veel "topruiters" zitten niet volgens het boekje. Iets is ook niet altijd hoe het eruit ziet. Mijn onderbenen wapperen bv veel, ik raak mijn paard er niet mee, zijn buik loopt af en ik heb dus niks om ze tegen aan te leggen. Mijn bovenbeen ligt ook altijd vrij los. Dan kun je wel zeggen stilhouden die benen je stoort je paard. Maar ik ben niet geoefend genoeg momenteel om ze stil te leggen zonder te gaan klemmen (waar ik mijn paard nog veel meer mee stoor). Net als "handen stil", handen horen mee te veren met je paard dus niet doodstil te zijn, hoeveel stugge handen komen er wel niet van die uitdrukking.
Zonder zadel rijden schijnt helemaal niet prettig te zijn voor een paard, omdat jij dan je zitbeenknobbels in de rug drukt. Wat vrij pijnlijk is.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:27

Iedereen weet dat een onafhankelijke zit belangrijk is. Ik vind het alleen zo jammer dat er niet naar gehandelt wordt. En dan bedoel ik nog niet eens het nemen van zitlessen.

Mensen verwachten van hun paard dat hij perfect zijwaarts en voorwaarts lootp terwijl ze er zelf volledig scheef naastzitten en het paard zo de andere kant opduwen, of zodanig in het zadel bonken dat het paard zijn rug wegdrukt.

Gevolg: stom paard, met een beetje mazel is er zo weinig zelf inzicht dat er nog een paar hulpteugels tegen aan worden gegooid om dat hoofd maar op de juiste plek te houden. Terwijl je aan dat hoofd juist kunt zien of je wel goed aan het rijden bent. Als je paard die in de lucht wil steken doet DE RUITER iets verkeerd, en vaak komt dat voort uit een verkeerde zit en de bijbehorende onduidelijke hulpen en strakke handen.

Mijn zit is niet bepaald goed te noemen. En daar hou ik rekening mee. Als ik in uitgestrekte draf zit en ik bonk zo dat ze haar rug weg gaat drukken en haar hoofd omhoog gooit ga ik lichtrijden, neem ik haar terug en probeer het nog een keer maar nu zo dat ik wel kan blijven zitten. Als mijn travers niet willen ga ik eerst eens kijken hoe ik zit en kom ik 9 van de 10 keer tot de conclusie dat ik naar buiten zit. Zelfde verhaal met de keertwendingen.

Dus ja, iedereen zal het er wel over eens zijn dat het belangrijk is, er wordt vervolgens alleen geen rekening mee gehouden hoe belangrijk.