schuim = nageeflijk?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 08:02

hij speeld dan lekker met het bit, en is ontspannen. Maar om dan te zeggen dat ie dan aan de teugel loopt... (k ken een paard die niet aan de teugel kan lopen, en regelmatig schuimt)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 08:16

De meeste paarden gaan schuimen als ze het bit accepteren.
Maar er zijn paarden die nooit schuimen, ook niet als ze lekker nageven.
Er zijn ook paarden die bij wijze van spreken al beginnen te schuimen als je met het bit aan komt lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:52

Dat is niet automatisch zo (schuimen=nageeflijk). Hier in de buurt op de manege lopen ook paarden met een giga-onderhals en kop in de lucht heel erg te schuimen. Die vinden hun bit gewoon erg lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 15:24

Als Lisa lekker nageeflijk is en ontspannen is dat begint ze ook te schuimen.. Dus zou best kunnen Lachen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:38

Evita schuimt als ze gewoon lekker ontspannen is, dus dan hoeft ze niet per se nageeflijk te lopen.. ze schuimt bijvoorbeeld ook vaak na een buitenritje aan een lang (waslijn Knipoog ) teugeltje

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:48

Een paard maakt via de oorspeeksel klieren het meeste speeksel aan. Als het paard gaat kauwen. Op de lippen van het paard hoort dan schuim te komen. Het paard hoort de lippen dan een enkele keer te likken.

Als een paard de onderhals diep inbuigt, kan afhankelijk van het exterieur de oorspeekselklier onder spanning komen te staan. Er kan dan (niet altijd) meer speeksel en zelfs meer schuim worden aangemaakt. Meer schuim betekent niet altijd beter. Het uit de mond lopen van speeksel (speeksel vloed) is ook geen goed teken.

Bij stelling vragen, kan door een verkeerd exterieur en het inbuigen van de nek de oorspeekselklier worden afgeknepen. De klier kan dan meer, of minder of geen speeksel afscheiden. Het is eenvoudig te controleren.
Als het schuimen komt door ontspannen afkauwen, is het een teken dat de onderkaak loslaat. Het kauwen werkt op een paard ook rustgevend, ook wordt hierdoor de nek losser. Een soepele nek is belangrijk voor de lengte en zijdelingse buiging van het paard. Een paard dat in de nek soepel is, kan gemakkelijker andere delen loslaten en omgekeerd.

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 18:56

oke bedankt voor jullie reacties, na dit allemaal gelezen te hebben denk ik dat ze gewoon fijn en ontspannen liep, want ze doet het ook niet in het begin maar na het inrijden en toen er iemand anders op reed deed ze het ook niet *trots* Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 21:04

GoldStar schreef:
Als een paard de onderhals diep inbuigt, kan afhankelijk van het exterieur de oorspeekselklier onder spanning komen te staan. Er kan dan (niet altijd) meer speeksel en zelfs meer schuim worden aangemaakt. Meer schuim betekent niet altijd beter. Het uit de mond lopen van speeksel (speeksel vloed) is ook geen goed teken.

Niet altijd waar.. Ken genoeg paarden die uit ontspanning schuim uit mond hebben lopen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:58

Volgens horen zeggen (Lammert Haanstra) is dat kwijl niet goed. Er moet net een randje witte lippenstift te zien zijn over de gehele mondspleet verdeeld.

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 23:27

mijn paard schuimt vrijwel nooit, meestal als ik ga springen heeft hij dat randje lippenstift waar dendrofleur het over heeft. maar verder bijna nooit.
maar het is wel een teken dat hij hard aan het werk is

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 23:37

Ik vraag me weleens af... Als mijn paard fijn heeft gelopen is het bit vrijwel schoon terwijl er anders wel een streepje vuil op blijft plakken.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 23:38

Schuim = ontspanning, maar staat niet gelijk aan nagefelijkheid. Er zijn ook paarden die ontspannen met de kop in de lucht op de voorhand lopen of juist in de krul.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:00

Marliesje schreef:
De meeste paarden gaan schuimen als ze het bit accepteren.
Maar er zijn paarden die nooit schuimen, ook niet als ze lekker nageven.
Er zijn ook paarden die bij wijze van spreken al beginnen te schuimen als je met het bit aan komt lopen.

Mijn pony schuimt bijna nooit hoor. Een enkele keer een beetje, maar ik kan nou niet zeggen dat die nooit loslaat of lekker loopt Knipoog .
Een paard bij ons op stal schuimt al als hij aan de longe met een halster om loopt. Het verschilt dus gewoon per paard.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:55

sjaantje schreef:
Een paard bij ons op stal schuimt al als hij aan de longe met een halster om loopt. Het verschilt dus gewoon per paard.

Dat doet die van mij ook, ze schuimt (en kreunt Bloos! ) ook gewoon als ik haar poets en ze ontspant zich helemaal. Maar ze is zowieso een beetje een gek paard Cool Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:17

KindnessM schreef:
Met een bitje aan de muur????? vast wel met halster erover heen....

Als Kindness lekker schuimt betekend vaak wel dat ie aan het werk is...

Gewoon los, even de wagen klaar zetten of nog een jas pakken oid. Dan staan ze hier gewoon los met hun kop tegen de muur.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:02

Saar01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:43

Als ze goed aan het werk is begint ze te schuimen.
Ze hoeft dan niet eens nageeflijk te lopen.
Als ik haar gewoon goed aan het werk heb, gaat ze vanzelf schuimen.
Ik denk wel dat het uit ontspanning komt, omdat ze het eerder nooit deed en nu we wat verder zijn wel.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:46

Mij is altijd verteld dat als je je paard echt laat werken, dat hij dan gaat schuimen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:54

oP wedstrijd bij ons zie je niet anders dan dat ze suikerklonten proppen in de mond om hun paard te laten schuimen. Dit vind ik echt zo laag. sorry. Echt schuim is echt werken. Dat is mijn gedachte. Maar natuurlijk doet het éné paard het makkelijker dan het andere, maar het is wel een goed teken. (niet bij vloed uiteraard)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:20

Citaat:
oP wedstrijd bij ons zie je niet anders dan dat ze suikerklonten proppen in de mond om hun paard te laten schuimen. Dit vind ik echt zo laag. sorry
.

Je doet alsof ze mishandeld worden.
Een paard dat een klontje krijgt gaat kauwen en dus zijn kaak ontspannen en zijn oorspeekselklieren gebruiken, daar is niets mis mee toch.
Als ik mijn (jonge) paard bijgezet longeer geef ik ook altijd een snoepje op het moment dat ik de bijzetteugels of touwtjes heb vastgezet, door het kauwen ontspant ze direct haar kaakgewricht en stapt nagefelijk weg.

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:29

mijn paard loopt altijd te schuimen als ik haar aan het rijden ben.
maakt niet uit of het in de bak is of dat het buiten rijden is..je kunt het schuim spoor volgen en je komt bij haar uit.
ik denk dat het te maken heeft met een goed contact met de mond en of omdat ie zijn bit lekker vind en er mee speeld.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:38

Citaat:
Een paard dat een klontje krijgt gaat kauwen en dus zijn kaak ontspannen en zijn oorspeekselklieren gebruiken, daar is niets mis mee toch.

Opzich niets mis mee, het paard zal het je niet kwalijk nemen als hij een suikerklontje krijgt denk ik zo Knipoog Maar het gaat meer om het principe, hoort een ruiter dit niet zonder klontje zelf voor elkaar zien te krijgen?

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:04

Dat is precies wat ik daarmee bedoel! Clown

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:11

Mijn paard schuimt als ze zich ontspant, maar ook als ik bijvoorbeeld een buitenrit maak, en zij zich vreselijk druk maakt, omdat ze het geweldig vindt en graag wil rennen. Maar rij ik bijvoorbeeld met een lange teugel, dan schuimt ze niet..
Dus ik denk niet dat een paard dat schuimt perse nageeflijk of ontspannen is (of andersom, een paard dat ontspannen is altijd schuimt), want dat is mijn paard dus niet echt als ik een buitenrit maak, en toch schuimt ze..

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:23

Citaat:
Als je paard lekker schuimt dan heb je een goed contact met de mond. Probeer maar eens op te letten bij een ruiter waarvan je weet dat het paard ontzettend aan een kant vast houd. Geheid dat het paard aan de vaste kant niet schuimt.

Dit klopt idd wel! Mijn paard heeft soms ook de neiging de ene kant wat vast te houden, en het is me wel eens opgevallen dat ze aan die kant minder schuimt dan aan de kant waar ze wel loslaat!