knarsentanden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marliesje

Re: knarsentanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 16:23

Ik ken een jong paard, net ingereden en die doet het als ze op stal staat bijvoorbeeld na het rijden, of soms tijdens het poetsen zonder bit in, tijdens het rijden doet ze het eigenlijk nooit. Ook niet als ze dingen moeilijk vindt ofzo, is zij een uitzondering?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 17:35

klomp schreef:
daantjuhhh schreef:
oojah.. met zand vinden ze t niet lekker om te knarsen vandaar stoppen ze dan.

en met groene zeep glijden zn tanden over elkaar zodat ie ook niet kan knarsen

ja hoor komen we weer met zand!! vind jij dat ook lekker als ik zand of groene zeep in jouw mond stop?? denk het niet! vind dat geen oplossing! beter kun je kijken naar hoe jij bent met je handen, of dat het werk te zwaar is en of hij medisch niks mankeert.

tuurlijk is dat niet lekker, bij mij eigen beest zou ik t ook niet doen, maar goed.

ze vroeg hoe ze t kon laten stoppen, nou op die manier stopt t wel hoor, en n paard neemt zo vaak een hap zand,,
tuurlijk is t niet de oplossing voor t echte probleem..

de oplossing voor t echte probleem is de vraag waarom hij knarsentand....

maar goed ik wilde t gewoon ff zeggen...

Engeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 18:59

daantjuhhh schreef:
thuis een hand zand in de mond doen voordat je opstapt..

op wedstrijd een beetje groene zeep..

doe dit een maand of 3 standaart voordat je opstapt en meestal zijn ze t na een poos dan verleerd of vergeten..

wees niet bang dat je paard er iets van krijgt, op stage doen ze t ook altijd zonder problemen.

maar kijk wel ff naar zn mond want knarsen duid wel vaker op tand of mondproblemen

Frusty

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:07

Engeltje schreef:
daantjuhhh schreef:

doe dit een maand of 3 standaart voordat je opstapt en meestal zijn ze t na een poos dan verleerd of vergeten..

wees niet bang dat je paard er iets van krijgt, op stage doen ze t ook altijd zonder problemen.

maar kijk wel ff naar zn mond want knarsen duid wel vaker op tand of mondproblemen

Frusty

zo als verder naar boven heb ik t al uitgelegd...
beetje onnodig om dan nog zo te reageren...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:47

Als je weet dat je door happen zand en groene zeep te voet gesteld wordt door de KNHS dan weet je ook dat dit soort dingen NOT DONE zijn.

Iemand die een hap zand aan een paard geeft omdat ie knarst met zijn tanden doet er verstandig aan dit buiten mijn zicht om te doen........ ik wordt namelijk minder lief dan!

Pure dierenbeulerij en valt bij mij onder de kategorie mishandeling.

De enige manier om het tandenknarsen te verhelpen is ervoor te zorgen dat het paard beter in zn vel gaat zitten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:49

daantjuhhh schreef:

op stage doen ze t ook altijd zonder problemen.

Mag ik vragen waar jij stage loopt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:14

nee, dat mag jij niet!
hahaha..

neej ik hou dat soort dingen toch echt prive..
hallow,, ik ben nog niet geslaagd hoor!!
ik moet mn studiepunten nog krijgen!!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:17

is misschien ook maar beter ook.............

als je maar onthoud dat zandhappen en groene zeep slechts het probleem maskeren maar niet wegnemen......

Het is eigenlijk jammer dat dit soort bedrijven als stagebedrijf mogen functioneren

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 00:25

Haha! Haha! Haha! Daantjuhhhhh lachen zeg groene zeep en zand. Beetje waspoeier erbij gaan ze lekker op schuimen!!!.

Maar even serieus Gaaaap je moet het probleem uitzoeken en oplossen.
je afvragen waarom hij knarst. Is het hoofstel goed, bit goed niet te dik of te dun of het wel goed om hangt, is je zadel goed.
Vaak kun je duidelijk voelen of je paard het als spanningsuiting doet of dat hij wat heeft.

Dit is een typische vraag die je aan je instructrice of instructeur moet stellen want een knarsetanden paard moet je eerst observeren om tot een oplossing te komen. Jullie als combinatie rijden moet men eerst gezien hebben alvorens er olossingen aangedragen kunnen worden.

In dedressuurproef behoor je minder punten te krijgen omdat dit een fout in de africhting kan zijn of een andere fout die jij als ruiter onderkent had moeten hebben.

Overleg je met je instructeur en laat je het ons weten ik ben benieuwd

Engeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 08:38

daantjuhhh schreef:
daantjuhhh schreef:
zo als verder naar boven heb ik t al uitgelegd...
beetje onnodig om dan nog zo te reageren...

Je vraagt er nogal om met zo'n reply! En dat je het bij je eigen paard ook niet zou doen waarom zou je het anderen dan wel aanraden?? Beetje krom, en ik ben ook inderdaad heel benieuwd wat jou stage adres is...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:35

ik was eigenlijk gewoon heel benieuwd wat jullie reacties zouden zijn!

RJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:58

ghighi nou je weet wat de reacties zijn nu Clown Was op zich wel een béétje te verwachten Haha!

Maar ik rij een paardje die het ook doet en voordat ie bij ons op stal kwam was ie net beleerd/ingereden. Ik denk dat het bij hem komt vanwege gebitsproblemen Ach gut , want hij staat ook heel vaak te pielen met zn eten... Dus binnenkort komt de tandarts langs en dan hoop ik dat et dan opgelost is..

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:16

Als je bij het stage-bedrijf zou kunnen vaststellen waardoor het tandenknarsen veroorzaakt wordt en je het probleem echt zou kunnen helpen oplossen, dan heb je voor een stageverslag een goed onderwerp en je hebt er een paard mee geholpen. Als je geen verslag hoeft te schrijven, is het ook geen ramp, je hebt er in ieder geval iets van opgestoken.

Als ze het probleem niet willen oplossen en dit soort methoden gebruiken, kun je ook een ander stage-bedrijf zoeken. Daar leer je hoe het wel moet. Pling

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:07

ik vind t nogal overdreven om een ander stagebedrijf te zoeken..

moet mijn ogen sluiten voor zoiets??
als ik werk heb in de paarden later kom ik nog wel 10 x ergere dingen tegen..

ten 2de hebben de paarden daar een beter leven als op al mijn andere adressen,,
ze komen elke dag buiten, worden elke dag gereden of gelongeerd.
Als er een DA nodig is komt ie, Als er een paardentandarts moet komen komt ie.. (pas nog geweest)
ze krijgen voldoende voer en elke dag op de zelfde tijd 3 x per dag.
elke dag gaan de lampen op de zelfde tijd aan en uit.
elke dag worden de stallen gemest.
en ruim opgestrooid.
de paarden kennen mijn stagebegleidster door en door..
als er een in de bak staat en ze roept m, komt ie in volle rengalop en hinnikent naar der toe..

ze doen er niet moeilijk qua geld als t op de paarden aankomt.
als ze een lange dag op wedstrijd is geweest of een heledag ergens heen werken..
en ze komt s avonds thuis komen de paarden eerst ..
ze gaat eerst zorgen dat de beesten alles hebben wat hun hartje begeerd

En ik heb nog nooit zoveel geleerd over paarden, rijden, ziektes, keuringen, fokken als daar.

lieSjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:57

hapje zand.. helpt echt! Lachen

suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:58

Nog zon dierenbeul Frusty
En van wie jullie die tip krijgen, mag naar de maan geschoten worden, zodat ze nooit geen les meer kunnen geven
tjee, wat een nivo...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:01

lieSjj schreef:

suc6

Soms hè, dan lees ik hier toch van die verbijsterende dingen... soms wordt soms ook wel eens te vaak....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:23

hapje zand....? Ziek Stoom uit je oren
beetje groene zeep....? Ziek Stoom uit je oren
het moet niet gekker worden!!!!
wat een achterlijk advies... en erg oneerlijk!!!
ook al doe je het zelf niet, dan ga je dat toch niet adviseren aan iemand
als een paard knarst probeer dan eerst de de oorzaak te vinden
vaak is het een uiting van pijn/ongenoegen
net als bij de meeste problemen bij paarden
tandarts,fysio,osteopaath,etc.deze mensen kunnen je misschien verder helpen
op de goede weg uiteraard Knipoog

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:50

Hapje zand en zeep...... Als jullie hoge punten belangrijker vinden dan het welzijn van je paard....

Mijn paardje heeft het ook een tijdje gedaan (zoals alle mogelijke acties om onder zn werk uit te komen) Hij had het overgenomen van een paard waar hij vaak bij stond.... (hij had niks met zn tanden en het bit is ook goed) Hij merkte wel dat ik het irritant vond als hij het deed en dat ik dan ging stappen omdat hij dan stopte.... STOM STOM STOM van mezelf maar naar een tijdje reed ik gewoon door en dan hielp het bij hem niet meer en stopte hij er meteen mee.....

Engeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:43

lieSjj schreef:

suc6

Zal een zandbak in je mond stoppen, dan piep je wel anders dierenbeul!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:45

daantjuhhh schreef:

Ik vind jou/je stagebegeleiders enorm idioot., erger nog, enorme dierenbeulen...
Je haalt t toch niet in je bolle kop om ijskoud een hap zand of zeep in je paard zijn mond te proppen?? En nog erger dat je klakkeloos aanneemt dat het zomaar in orde zou zijn!

Driewerf bah!

Engeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:48

Citaat:
ik vind t nogal overdreven om een ander stagebedrijf te zoeken..

moet mijn ogen sluiten voor zoiets??
als ik werk heb in de paarden later kom ik nog wel 10 x ergere dingen tegen..

ten 2de hebben de paarden daar een beter leven als op al mijn andere adressen,,
ze komen elke dag buiten, worden elke dag gereden of gelongeerd.
Als er een DA nodig is komt ie, Als er een paardentandarts moet komen komt ie.. (pas nog geweest)
ze krijgen voldoende voer en elke dag op de zelfde tijd 3 x per dag.
elke dag gaan de lampen op de zelfde tijd aan en uit.
elke dag worden de stallen gemest.
en ruim opgestrooid.
de paarden kennen mijn stagebegleidster door en door..
als er een in de bak staat en ze roept m, komt ie in volle rengalop en hinnikent naar der toe..

ze doen er niet moeilijk qua geld als t op de paarden aankomt.
als ze een lange dag op wedstrijd is geweest of een heledag ergens heen werken..
en ze komt s avonds thuis komen de paarden eerst ..
ze gaat eerst zorgen dat de beesten alles hebben wat hun hartje begeerd

En ik heb nog nooit zoveel geleerd over paarden, rijden, ziektes, keuringen, fokken als daar.

En ondanks de hapjes zand die de paardjes krijgen zijn ze toch erg gelukkig Frusty

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 12:36

misschien kan ik wel beter al zijn tandjes uit zijn mond rammen... pfff?? ik ga Echt niet bezig met zand of zeep hoor!!! ik wil mijn jonge pony niet verpesten door hem zand of zeep bij zijn bit in te smeren??!! dan wil hij ook nooitmeer zijn bit in...dit vind ik geen oplossingen...
zijn zadel zit helemaal perfect zal ik maar zeggen, hij is laatst nog gecheckt met en zonder schabrak en hij zat heel goed, het hoofdstl is goed afgesteld en zijn spieren zitten nergens vast?? ik ga binnenkort (na vraag te hebben gesteld aan instructrice natuurlijk) misschien over op een rubberen bitje?!
hij doet het al iets minder dan toen ik hem kreeg maar ja...

byrklint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:42

Mijn ouwe paard deed ook tanden knassen... Het begon dat ik in de les reed en een ander reed langs mijne en dat paard die knarste heel hard!! Toen dacht die van mij opeens heeeey dat is leuk! Een paar rondjes later zat ie van mij net zo te knarsen. Dit bleef ze een tijd lang doen ook zonder dat andere paard.. en dat is heel irritant om de seconde kraak, kraak. Tandarst laten kijken etc. Kwam niks uit.. Toen kwam het zand verhaal.. ik vond het vresselijk om te doen maar heb het toch gedaan 1 keer maar. En daarna heeft ze het nooit meer gedaan. (en ik ook niet!!!)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:02

Engeltje schreef:
En ondanks de hapjes zand die de paardjes krijgen zijn ze toch erg gelukkig Frusty

nou dat is toch zo..
ik ben er heel eerlijk in,, ik ken GEEN plek waar de paardjes t beter krijgen als daar..
1 paard krijgt idd een hapje zand af en toe..
maar je wilt niet weten hoeveel zand een paard opvreet op een dag als ze in een stukje wei staan met weinig gras...
dat vind ik persoonlijk 10 x erger..

En echt ik zweer op de grond van mijn hart dat er echt nergens (van wat ik gezien heb) beter met de beesten omgegaan word..
ze krijgen alles wat hun hartje begeert,, der word bij hun niet bezuinigd als t op de paarden aankomt..

want daar heb ik zn hekel aan,, mensen die willen bezuinigen op voedsel, dierenarts, hoefsmeden, goed passend zadel, bewegings vrijheid, bodenbedekking..

en ik weet donders goed t verschil tussen een goede stal en slechte stal..
ik heb er zat van binnen gezien en met hun werkwijze kennisgemaakt..
en der zijn een hoop plekken waar de paarden dag en nacht 24 uur op stal staan --> resultaat: stijf en toch hard aan t werk gezet worden, asiociaalgedrag bij contact andere paarden, 1x per week gemest worden--->resultaat mok, rotstraal... niet op tijd naar de smid...---> resultaat: hoefen die 2 x zo lang zijn dan hoort, ongelijke voeten, brokkelvoeten enz..
en dan nog maar niet te spreken over t deken beleid..
het is te veel moeite om de paarden als t warmer word overdag de onderdeken er onder uit te halen.. dus laat maar zitten.. tja gaan ze zweten en worden uiteindelijk stront verkouden,, is niet erg,, toch nog wel een pot ventipulmint staan..
kreupel en toch wedstrijd?::: ach pijnstilletje erin en hij spring weer een concoursje..
ooh hij raakt de laatste tijd balken??::: ach doe ff een paar bierdopjes in de peesbeschermers,, dan raakt ie nog maar 1x een balk..

EN dit zijn de stallen die eens in t openbaar moeten komen met t beleid wat er daar word gehanthaafd..

want echt dit is nog maar een hele kleine opsomming wat allemaal gebeurt in t paardenwereltje...

dan vind ik als ik op een bedrijf werk/stage loop en er is alleen een aanmerking is over een hapje zand.. echt een Top stal...
echt ik kan me geen betere plek vinden..
als ik op vakantie ga stal ik met een heeeeeel gerust hart mijn paardje bij dit bedrijf..
en ik kan je wel vertellen dat ik heel kieskeurig ben als t op mijn beest aankomt.