Kaja"]
:D Nou dan gaan we nog even door...![]()
Als een paard alleen maar zijwaarts wegloopt, vergeet de ruiter zijn buitenbeen om voorwaarts te drijven.
[/quote]
Het paard wordt teveel zijwaarts gedreven waarbij de buitenhand terug werk ipv toestaat
[quote="Kaja"]
:Als een paard schuin weg naar de hoefslag terug loopt, negeert het paard de zijwaartse hulp, hij loopt hier dan of dwars doorheen of kent simpelweg de hulp niet.
[/quote]
Paard valt over de buitenschouder weg, de ruiter zit niet in evenwicht boven het paard en drijft niet sterk genoeg zijwaarts. Vaak hangt de ruiter in richting waarin hij gaat De buitenhand werkt terug of houd vast ipv dat hij toestaat
[quote="Kaja"]
:Beide zijn veelgemaakte fouten tijdens het wijken, maar dat komt door het gepruts van een ruiter zonder instructie of zonder kennis van zaken.
[/quote]
De fout ligt in het feit dat de ruiter niet voelt wat er onder hem gebeurd. Dit omdat hij zich spant in zijn zit en niet geleerd heeft te zitten in evenwicht. In evenwicht zitten op je zitbeenknobbels geeft je de mogelijkheid het ene been iets terug te leggen en te drijven en het andere te laten liggen. je voel ahw dat je paard onder je weg loopt en kunt hem opvangen door je hand te sluiten en nog eens extra te gaan zitten. Je zit de drijvende hulp te laten maken en niet je been.
[quote="Kaja schreef:Dit is toch echt een ander discussie dan degene die ik met Kafue heb
Waarschijnlijk is dit weldezelfde discussie. Als jij niet meer hoeft te denken waar zit ik en hoe zit ik dan heb je tijd om te voelen wat er onder je gebeurd. waar is dat been zet hij hem er goed onder. Is hij in evenwicht moet ik meer met de drijvende zit komen, moet ik opvangen buiten.
Dan noem jij het een neutrale oefening?
Wederom ben ik het opnieuw niet met je eens
Ik snap gewoon al dat gezeur niet! Wat een vreselijk gezanik over wijken, hallo zeg een shetlander kan nog wel wijken
...
.