Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Zep schreef:Dat weet ik niet. Juist die trage paarden hebben vaak moeite met sluiten. Soms moet je zo'n paard gewoon doorsluiten in dat trage om over een punt heen te komen. Maar dat zijn individuele gevallen, en we hadden het hier sowieso al over een hypothese.
Absolute tempocontrole is trouwens wel iets waar Anky en Sjef veel verder in zijn gegaan dan de meesten voor hen...
Romkabouter schreef:Hangt van het paard af
En snel paard plaats ik onder het tempo, omdat het anders achter niets meer uitvoert.
En traag paard rij ik juist eerst vlot door. Daaruit weer terugschakelen en je blijft een goed achterbeen houden.
En dan proberen een lange hals te hebben in het losrijden, dit is voor het ene paard ook veel gemakkelijker dan het andere. Als je b.v. friezen hebt, die hebben snel de neiging tot opkroppen. Soms ziet het er dan snel mooi uit, maar het is niks
En dat komt er dan vooral uit met.... halsstrekken
Citaat:absolute tempocontrole is trouwens wel iets waar Anky en Sjef veel verder in zijn gegaan dan de meesten voor hen...
Citaat:Zij vertelden me dat er bij Van Loon zeer stevig naar voren gereden moest worden. Van Loon ad daar t volgende idee bij: een paard dat flink voorwaarts loopt kan niet krom worden.

Citaat:Abby, was het niet het werk van Baucher waar Sjef ook een aantal ideeën heeft opgedaan? (moet het daar nog eens navragen trouwens, heb dat nu alleen uit 2e hand) Zo is het cirkeltje dus weer rond
Er is nog een leuke discussie gaande over klassiek versus rond en diep waar mijn opmerking dat Sjef's methode klassieker is dan TS zou willen compleet genegeerd werd
) op een laag tempo maar hij moet wel voorwaarste drang (+actieve achetrhand, ook met losrijden
) hebben.
Zep schreef:
Om nog even bij TS in dit topic te blijven: ik denk dat de kern van het verhaal erom draait dat je om een paard heel diep te kunnen werken een grotere impuls nodig hebt. Hij moet er van 2 kanten onder komen ahw. Dat is imo echter wat anders dan tempo. Als je hem te hard vooruit rijdt krijg je hem er van achter nooit onder en is diep rijden ook zinloos. (VWNW net zo zinloos trouwens)
Alhoewel... Anky heeft al met twee verschillende paarden het goud achter elkaar behaald...