Tempo in het losrijden (LDR vs klassiek)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 23:58

Aangezien je zegt dat het om een hete merrie gaat, zou ik verwachten dat het lagere tempo beter werkt in dit geval. Dit helpt haar ontspannen en ze zal ijverig genoeg zijn om achter aan 't werk te blijven.

Denk ook niet dat het tempo een kenmerk is van LDR vs klassiek, inderdaad. Beide stromingen zullen een flegmatiek paard waarschijnlijk liever in een hoger tempo zien, omdat deze anders zal neigen tot het 'vergeten' van het achterbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 00:19

Dat weet ik niet. Juist die trage paarden hebben vaak moeite met sluiten. Soms moet je zo'n paard gewoon doorsluiten in dat trage om over een punt heen te komen. Maar dat zijn individuele gevallen, en we hadden het hier sowieso al over een hypothese.

Absolute tempocontrole is trouwens wel iets waar Anky en Sjef veel verder in zijn gegaan dan de meesten voor hen...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:30

Zep schreef:
Dat weet ik niet. Juist die trage paarden hebben vaak moeite met sluiten. Soms moet je zo'n paard gewoon doorsluiten in dat trage om over een punt heen te komen. Maar dat zijn individuele gevallen, en we hadden het hier sowieso al over een hypothese.

Absolute tempocontrole is trouwens wel iets waar Anky en Sjef veel verder in zijn gegaan dan de meesten voor hen...

Patos is niet traag, maar ook niet explosief. Ik train haar daarom juist een een lekker vlot tempo om haar attent op de hulpen te laten blijven (daarnaast is schakelen natuurlijk ook heel belangrijk). Dat opgebouwde tempo en de looplust van achteren kan ik dan later gebruiken om te verzamelen, dan vang ik de looplust op zodat het tempo omlaag gaat, maar de eigenlijke activiteit groter wordt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:56

Ik heb privéles op de "duitse" manier zoals die instructrice het zelf noemt. Wij beginnen dus ook in laag, tempo voor de ontspanning en activeren daarin, om vanuit die kleine ponydraf de draf te vergroten.

In Clubles moet ik meer tempo rijden, voelt als over het tempo.

Ik merk dat ik dmv de eerste manier snel een onstpannen paard krijg wat fijner in de aanleuning en losser in het lijf is. Bij de tweede heb ik vaker en sterker verzet en ongelijke aanleuning. Ook meer druk, maar dat vind de instructeur niet verkeerd.

Met galop moet ik overigens wel vlot doorgaloperen, om haar op deze mainier zichzelf (haar spieren) los te laten springen.
Deze pony is vrij kort in de rug overigens.

Aandachtspunt is wel om consequent te zijn in de reactie op de hulpen. ze mogen niet "indutten"!!! Actief en snel in beweging, maar in laag tempo

Mijn eigen pony is lang en overbouwd. Hem moet ik ook in heel klein maar actief tempo rijden en merk dat hij vandaaruit nagevelijk kan vergroten. Als ik over de grens ga, dan verstrakt hij en doe ik weer een stapje terug zodat hij het nog aan kan. Mijn pony heeft overigens spat, en is daardoor in het begin ook erg stijf. Na klein draven als opwarming en een galopje, wordt hij vanzelf losser en activer en maakt grotere/ruimere passen.

mijn voorkeur gaat dus uit naar de eerste manier die ik noem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:06

gijsenkim schreef:
DIT scheelt mij een hoop typewerk Haha! Haha! Haha!

lijkt me dat toch voor een hoop van ons vanzelfsprekend is?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:53

Ik hoop het wel........... alleen blijkt het helaas vaak niet

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:58

ja oke het zou vanzelf sprekend moeten zijn :-}

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:17

Meestal moet ik veel schakelen.
Zowel bij een trage als een hete, of die laatste moet daar echt op ontploffen.
En bij het schakelen erg op mijn eigen houding letten, zodat ik ze daar meer mee op het achterbeen krijg, met bijv hulp van een volte, of sb.

Verder altijd letten op de ontspanning, ben ik die kwijt is het ff terug naar iets simpels, desnoods ff te veel op de voorhand, dat is maar tijdelijk.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:52

Het ligt denk ik ook erg aan het type paard. Ik heb een paard van twee uiterste. Of hij wil niet naar voren.. of hij is ontzettend voorwaarts. Als hij niet naar voren wil gaat wel meestal na 5 min voorwaarts rijden de knop om naar "ontzettend voorwaarts" (soms gepaard met een paar bokjes). Over het algemeen is hij gewoon voorwaarts, het niet naar voren willen komt niet zo vaak voor. Ik begin gewoon op de duitse manier lekker voorwaarts neerwaarst neusje eruit. Meestal hij dus vrij explosief dus mag hij best even lekker hard gaan, als hij als ik het vraag maar weer netjes terug komt. Verder begin ik ook in het voorwaarts neerwaarts al te schakelen in tempo. Vooral om wat meer concentratie en oplettendheid te krijgen. Schakelen is altijd goed denk ik. Oke soms explodeert hij, maar daar moet ik ook mee om leren gaan. Het is ook lastig.. ik kan mijn paard op twee manieren een proef inrijden. Of spectaculair met iets minder afwerking, of braaf en netjes afgewerkt. En het is maar net wie er in het hokje zit wat het meest gewaardeerd word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 09:06

Als je mensen vraagt oe ze trainen dan krijg jevaak als antwoord dat ze VWNW rijden. Deze manier van rijden is zo'n beetje geintroduceerd door van Loon. Ik eb zelf nog met mensen mogen spreken die lessen volgden bij Van Loon. Zij vertelden me dat er bij Van Loon zeer stevig naar voren gereden moest worden. Van Loon ad daar t volgende idee bij: een paard dat flink voorwaarts loopt kan niet krom worden.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:11

Iemand die bij ons op stal les komt geven, heeft ook altijd bij van Loon gelest dacht ik. Inderdaad veel voorwaarts neerwaarts (de naam zegt het eigenlijk al voorwaarts dus). Maar daar zie ik leerlingen van toch vaak hun paarden vrij rond rijden. En niet altijd met neusje eruit.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:21

Romkabouter schreef:
Hangt van het paard af Lachen

En snel paard plaats ik onder het tempo, omdat het anders achter niets meer uitvoert.
En traag paard rij ik juist eerst vlot door. Daaruit weer terugschakelen en je blijft een goed achterbeen houden.
En dan proberen een lange hals te hebben in het losrijden, dit is voor het ene paard ook veel gemakkelijker dan het andere. Als je b.v. friezen hebt, die hebben snel de neiging tot opkroppen. Soms ziet het er dan snel mooi uit, maar het is niks Knipoog
En dat komt er dan vooral uit met.... halsstrekken Haha!

Hier ben ik het ook mee eens. Ik rijd Dennis bijvoorbeeld met meer tempo dan Roos. Dennis is heel flegmatiek, rijd ik hem niet meteen flot voorwaards dan loopt hij de rest van de tijd te sukkelen. Roos is wel uit zich zelf flot voorwaards, bij haar moet ik juist de rust bewaren, anders gaat ze rennen.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:33

Zep schreef
Citaat:
absolute tempocontrole is trouwens wel iets waar Anky en Sjef veel verder in zijn gegaan dan de meesten voor hen...

Iemand uit de historie die daar ook zeer ver in is gegaan: François Baucher...

Jippie schreef
Citaat:
Zij vertelden me dat er bij Van Loon zeer stevig naar voren gereden moest worden. Van Loon ad daar t volgende idee bij: een paard dat flink voorwaarts loopt kan niet krom worden.

Volgens mij is stevig naar voren rijden niet hetzelfde als voorwaarts gaan, maar dat terzijde.

Ik ben het niet eens met de heer van Loon in deze... Een paard dat in een stevig tempo rond gaat, loopt al snel over het tempo. Daardoor maakt het zijn passen niet af en is het uit zijn natuurlijke balans. Zet je een paard wat verder terug in tempo, maar met behoud van de voorwaartse drang, dan komt het al sneller (ook een jong en nog slap dier!) tot dragen, een actief achterbeengebruik en een betere spierontwikkeling. Bovendien is dit ook vele malen logischer gezien de uiteindelijk zo gewenste verzameling (die wordt in mijn optiek echt niet gedirigeerd door het proevenboekje).

Een paard dat draagt kun je rechtrichten, een paard dat niet draagt zal blijven slingeren en krom blijven...

Vorige week op dit vlak nog een leuk voorbeeld gezien met een jonge drieëneenhalf jarige merrie die zo scheef en slap was dat ze in het hoge tempo geen rondje over de hoefslag kon volhouden zonder echt enorm naar binnen te vallen. Door het paard in tempo terug te zetten kon de ruiter er weer aankomen met haar been- en teugelhulpen en kwam het paard beter in balans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:47

Abby, was het niet het werk van Baucher waar Sjef ook een aantal ideeën heeft opgedaan? (moet het daar nog eens navragen trouwens, heb dat nu alleen uit 2e hand) Zo is het cirkeltje dus weer rond Lachen

Er is nog een leuke discussie gaande over klassiek versus rond en diep waar mijn opmerking dat Sjef's methode klassieker is dan TS zou willen compleet genegeerd werd Haha!

Om nog even bij TS in dit topic te blijven: ik denk dat de kern van het verhaal erom draait dat je om een paard heel diep te kunnen werken een grotere impuls nodig hebt. Hij moet er van 2 kanten onder komen ahw. Dat is imo echter wat anders dan tempo. Als je hem te hard vooruit rijdt krijg je hem er van achter nooit onder en is diep rijden ook zinloos. (VWNW net zo zinloos trouwens)

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:53

Zep schreef
Citaat:
Abby, was het niet het werk van Baucher waar Sjef ook een aantal ideeën heeft opgedaan? (moet het daar nog eens navragen trouwens, heb dat nu alleen uit 2e hand) Zo is het cirkeltje dus weer rond

Er is nog een leuke discussie gaande over klassiek versus rond en diep waar mijn opmerking dat Sjef's methode klassieker is dan TS zou willen compleet genegeerd werd

Ja, klopt. Met de kanttekening dat hij zich vooral heeft gericht op het 'eerste deel' van Baucher, het begin van zijn ideeën en dat wij werken op een manier die uit een veel later stadium is voortgekomen (noem het deel twee)...

Die andere discussie heb ik gemist geloof ik... zal even zoeken

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:00

ik rij meer een combinatie ervan... Haha!
ik rijd me pony met lsorijden minstens een half uur laag, diep, rond
(LDR Tong uitsteken ) op een laag tempo maar hij moet wel voorwaarste drang (+actieve achetrhand, ook met losrijden ) hebben.

ik heb ook geleerd alles naar voren op te lossen
dan heeft je paard/pony ook niet de kans om te staken omdat je hem weer naar voren rijd Lachen

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:29

Ik rij met mijn haflinger M1 en zij heeft de neiging zich op te kroppen in een langzaam en arbeidstempo, en gaat dan als het ware marcheren. Als ik groter wil draven, wil ze zich weer te lang maken en te recht.. Als ik dan weer meer aanleuning vraag, wil ze zich weer opkroppen... Wat voor advies hebben jullie voor mij?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:22

@ Kitty1: Voorwaarts rijden en niet te lang laten worden. Teugels meegeven en als ze te lang word terug nemen.
Zo heeft het bij Milka geholpen.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:40

Bedankt Milkaatjuh

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 20:56

Zep schreef:

Om nog even bij TS in dit topic te blijven: ik denk dat de kern van het verhaal erom draait dat je om een paard heel diep te kunnen werken een grotere impuls nodig hebt. Hij moet er van 2 kanten onder komen ahw. Dat is imo echter wat anders dan tempo. Als je hem te hard vooruit rijdt krijg je hem er van achter nooit onder en is diep rijden ook zinloos. (VWNW net zo zinloos trouwens)

Dus eigenlijk komt het erop neer dat het weinig zin had om in 1 clinic een paard zo 'over het tempo' te rijden, omdat het maar eenmalig was. Stel dat ik bij haar zou gaan lessen, dan zou ik mij er wel meer mee bezig kunnen houden.
Deze instructrice vertelde dat ze al haar paarden zo reed, dus flink tempo eronder, of het nou een flegmatiek of heet paard was.

Vind het een erg leuk topic, waar mij weer veel duidelijk wordt. Ik ga iig door op de voet waar ik nu zit. Dus het lagere tempo. Als ze daar genoeg in kan gaan dragen, zal ik stukje bij beetje het tempo omhoog brengen. Maar opletten op het achterbeengebruik en het op de voorhand vallen. Maw, we hebben nog wel even werk Haha!

Dominque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:06

Ik denk dat de manier van rijden per paard verschilt. Beide systemen zijn duidelijk goed voor goud tijdens de OS. Lachen Alhoewel... Anky heeft al met twee verschillende paarden het goud achter elkaar behaald...

Het tempo moet vooral gecontroleerd worden door de ruiter en dus een bewuste actie zijn. Voorwaarts, niet rennerig. Verzameld, niet langzaam lopen zonder activiteit. Afwisseling tussen tempos helpt te voorkomen dat het negatieve van beide kanten gebeurt, dus rijden met tempowisselingen. Het paard moet zo alert en aan de hulpen blijven.

Persoonlijk vind ik dat paarden vast in de rug worden als je ze niet laag en rond losmaakt, paarden zoeken snel een eigen houdinkje wanneer langdurig bovenin wordt gereden. Misschien dat de lossigheid in de rug van de anky manier haar net dat extra´s voor die gouden plakken heeft bezorgd?!

Echter heb ik ook een paard gereden die zijn houdinkje onderin had gevormd, deze heb ik een maand bewust bovenin gereden, later was de houding onderin verdwenen en kon ik weer laag en diep loswerken. Het zal dus wel per paard verschillen... Maar zolang ik dit nog moet uitvinden houd ik het bij... Afwisseling Knipoog

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:38

Laten we Anky er nu niet bijhalen...die is uniek, dat kunnen wij 'gewone stervelingen' toch niet.

Ik heb een aantal jaren gelest bij iemadn die alles extreem in het voorwaartse oploste. Dat had - achter af bekeken - als groot nadeel dat mijn paard een onderhals kreeg. Wat ik van achteren opwekte, kon ze aan de voorkant niet verwerken. Dan moet je je paard dus tegenhouden waardoor ze wel enigszins rond gaan lopen, maar te weinig met een ontspannen rug. Behalve de onderhals geeft het ook paarden die toch wat vaker zwaar op de hand zijn en wat vastzitten aan de voorkant.
Ik vind dat mijn paarden soepeler en losser worden nu ik ze een een wat wat trager tempo (zonder impuls te verliezen) losrijd.

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:35

Ik weet niet .. maar volgens mij heb ik dan niet een systeem Haha!
Als ik losrij rij ik met de neus voor de loodlijn, maar wel gewoon voorwaarts. Maar toch is het volgens mij een beetje "Duits", omdat ik dit bij Marlies van Baalen in de les ook moest doen ...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:53

Waar ik het iig wel me eens ben is dat de neus op de loodlijn moet zijn..
Voorderest ben ik het met beide tactieken niet zo eens..
Maar het hangt natuurlijk ook van af wat voor paard je hebt..

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:33

Ik reed eerst altijd in een vrij langzaam tempo met de achterhand er goed onder proberen te houden. Wat ik hierbij ondervond was dat ze minder voor been werd en ook niet zo goed meer uit wilde strekken. Nu heb ik les van een anders persoon en die leert me om goed voorwaarts te rijden en dán pas in een lager tempo te gaan verzamelen. zodra je paard dan weer een beetje dat slome krijgt, weer flink voorwaarts rijden. Ik moet zeggen dat ik die tweede methode heel wat aangenamer vind. Ze reageert nu veel beter op been, en als ik om middendraf vraag "vertekt"ze ook echt. Daarna kan ik gewoon een kwartier doorijden in een normaal tempo zeg maar, waarbij de achterhand er goed onder blijft. Lachen