hulpteugels?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:51

MissSisa schreef:
@secricible: Idd, bokt heeft wat tegen hulpteugels....... Maar je kan best hulpteugels gebruiken MAAR op de goie manier(en dat ontbreekt er wel eens aan).

Vraag me af wat er mis kan gaan met een martingaal?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:13

secricible schreef:
Vraag me af wat er mis kan gaan met een martingaal?

Tjahh als je daar al tegen bent zie ik geen hoop meer voor die persoon om ooit eens normaal naar een paard te kunnen kijken Een martingaal werkt alleen bij tegenwerking door het paard. Een slof daarentegen trekt het hoofd gewoon naar beneden en heeft niks met van achter naar voren gereden te maken.

Een martingaal is oke, tuurlijk met een slof mag je best een keer rijden. Springen: NEE, maar ook niet elke dag. Een martingaal werkt alleen als het nodig is. behalve als je hem te kort vast maakt(wat je ook vaak genoeg ziet, helaas).

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:01

Met een martingaal is niks mis vind ik, als je hem idd niet te strak vast maakt.. Het werkt pas als het paard zn hoofd omhoog doet, de martingaal zorgt ervoor dat er dan wat extra druk komt, en dat je je paard nog steeds onder controle hebt, en dat het paard het bit niet makkelijk kan vastpakken.
Als iemand met een Tiedeman rijdt, heb ik er ook niet echt bezwaar tegen mits die goed gebruikt word, maar tegen een slof heb ik eerlijk gezegt wel heel veel.. Tong uitsteken

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:04

als je geen verstand hebt van hulpteugels dan zou ik eerst maar eens advies aan je instructeur gaan vragen
die kan je waarschijnlijk beter zeggen wat het beste is voor je pony en uitleggen hoe je die hulpteugel het beste gebruikt

Maenca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:27

Citaat:
Met een martingaal is niks mis vind ik, als je hem idd niet te strak vast maakt.. Het werkt pas als het paard zn hoofd omhoog doet, de martingaal zorgt ervoor dat er dan wat extra druk komt, en dat je je paard nog steeds onder controle hebt, en dat het paard het bit niet makkelijk kan vastpakken.

Mee eens!

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:11

Manuutje1990 schreef:
Ik zou idd een martingaal gebruiken als het echt niet anders kan.. Ik heb zelf een hekel aan hulpteugels, en ik zou ze ook echt niet gebruiken als het echt niet nodig is.. De martingaal is eigenlijk ook die enige hulpteugel die ik ooit zal gebruiken..

Maar een martingaal zorgt ervoor dat als het paard zijn hoofd omhoog doet, je alsnog controle hebt..

Maar als ze echt willen gaan ze toch wel, en dan zal geen een hulpteugel ze tegen houden..

Waarom zou dat een grap zijn??? Als je ermee kunt rijden is het geen probleem!

Ik doe als ik een buitenrit maak bijna altijd een slof om

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:32

ik rij zelf altijd buiten met een thiedemann en zie het probleem dus niet maar ik kan me voorstelen dat alsje nog nooit met een hulpteugel hebt gereden dat dit allemaal erg verwarend over komt. ik zou als ik jou was gewoon een keer met mijn instructeur overleggen wat de beste oplossing voor mijn paard is en dan eerst in de les met de hulpteugel gaan rijden zodat men kan zien wat je wel of niet goed en of fout doet
voor nu veel suc6

tjerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:49

Nou als je paard ervandoor gaat omdat hij in paniek is gaat een hulpteugel niet je redding zijn! In tegendeel! als een paard panikeert gaat hij zijn hoofd in de lucht gooien. omdat er dan een hulpteugel zit voelt ie zich opgesloten en gaat ie nog meer panikeren, nog verder zijn hoofd omhooggooien en gaat de hulpteugel nog meer inwerken. Het scenario dat je dan in de meeste gevallen kan verwachten is dat je paard, omdat hij voelt dat hij opgesloten is hij er in blinde paniek vandoor gaat rennen. Ondanks de hulpteugel (of moet ik zeggen: dankzij) mijn ervaring leert me dat een bang paard veel minder snel tot vluchten overgaat als hij de kans krijgt OM te vluchten. Als je zeker weet dat hij ervandoor gaat uit paniek, probeer dan eens om met losse teugel te rijden. Zeg hem dat hij MAG lopen als hij bang is. Op die manier gaat hij merken dat hij niet hoeft te panikeren en zal hij veel rustiger zijn (ook al klinkt het tegenstrijdig) Praat tegen je paard en vooral: blijf zelf rustig! Als je op voorhand al berkrampt gaat zitten (ook al heb je het zelf niet in de gaten) omdat je vreest dat hij ervandoor zal gaan gaat je paard alerter reageren omdat hij merkt dat jij dat ook doet en op die manier geef je hem een reden tot paniek. Rustig blijven is het belangrijkste naast vrijheid in zijn mond. Dus bij een paard dat bang is lijkt een hulpteugel mij uitgesloten. Losse teugel! klettert hij ervandoor kan je ze altijd aannemen (wat trouwens niet veel nut heeft aangezien je een paard in blinde paniek nooit kan terugnemen op je handen). Praat tegen je paard, kalmeer hem en blijf zelf rustig. Heb het zelf meegemaakt en het werkt beter dan eender welke hulpteugel op langere termijn.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:44

Sabientjeuh schreef:
Waarom zou dat een grap zijn??? Als je ermee kunt rijden is het geen probleem!

Ik doe als ik een buitenrit maak bijna altijd een slof om

Uhm.. Sorry.. Maar ik snap je niet helemaal.. Verward Wanneer heb ik dan wat gezegt over een grap..? Verward

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:48

Manuutje1990 schreef:
Ik hoop dat dat een grap was..? Verward Bloos!

Hiero

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:01

Sabientjeuh schreef:
Hiero

Ow dat..
Tjah..
Ik ben gewoon erg tegen slofteugels.. Ik vind het ondingen, en absoluut niet paard bevorderend..

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:49

ik heb niks tegen hulpteugels als je ze goed gebruikt en als het nodig is. En met longeren heb je het vaak nodig ( bijzetteugels) anders gaan ze helemaal uit elkaar lopen. Dat is mijn mening.

En met een martingaal kan weinig misgaan en je kunt altijd nog vragen of een ander die er wel verstand van heeft hem voor je vastmaakt en uitlegt hoe ht moet.

IngridP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:01

Probeer eerst erachter te komen waarom je paard zo doet en probeer het probleem eerst zonder hulpteugels op te lossen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:13

Teigertje schreef:
Je kan ook een slofteugeltje gebruiken!! Haha!

Als je verder helemaal geen verstand hebt van hulpteugels dan zou ik zeker géén slofteugel gebruiken!

Martingaal zal ook niet erg veel helpen in jouw geval denk ik? Misschien idd een Thiedemann. Thiedemann werkt niet in als je paard ontspannen loopt en is veel vriendelijker dan een slofteugel zeker als je niet weet hoe je daar mee om moet gaan.

Ik rij zelf altijd buiten met een martingaal en spring er ook mee. Ik gebruik een martingaal omdat Omar met zijn hoofd gaat schudden en dan eigenlijk aan de kletter zou willen gaan maar door de martingaal kan hij met zijn hoofd niet 'uitbreken'. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is? Zo ja dan zou je idd het beste eerst een martingaal kunnen proberen. Met een martingaal is niets mis en absoluut geen paardonvriendelijke hulpteugel.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:45

Manuutje1990 schreef:
Ow dat..
Tjah..
Ik ben gewoon erg tegen slofteugels.. Ik vind het ondingen, en absoluut niet paard bevorderend..

Bij onjuist gebruik idd niet....
Stond ook een heel stuk in de Bit hierover.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:55

Een slof mag gebruikt worden. Maar onder goeie begleiding(als je er niet vaak mee gereden hebt en niet weet hoe dat ding werkt). Op een goeie manier heeft het effect ander vermindert het hele paard en trek je hem de vernieling in!!!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 19:05

MISTRAL94 schreef:
Bij onjuist gebruik idd niet....
Stond ook een heel stuk in de Bit hierover.

Ja daar was ook een topic over.. En ik ben er nog steeds tegen..
Ik vind dat je je paard meer naar beneden trekt.. Waardoor het paard naar mijn mening niet echt ontspant..
Ik zag laatst ook iemand met een slof rijden, en het paard liep veel te diep, en bij het achterwaarts gaan werd zn kin op zn borst getrokken..

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 20:26

zullen we ophouden over de discussie of een slof of weer ik veel wat goed of slecht is... iedreen heeft zijn eigen ervaringen met hulpt teugels goede of slechte dus het heeft denk ik geen zin om in dit topic daar over te gaan discussieren

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 20:31

steffie4ever schreef:
zullen we ophouden over de discussie of een slof of weer ik veel wat goed of slecht is... iedreen heeft zijn eigen ervaringen met hulpt teugels goede of slechte dus het heeft denk ik geen zin om in dit topic daar over te gaan discussieren

Tussen: ervaringen en ervaringen zit ook nog een verschil.....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:32

Manuutje1990 schreef:
Ja daar was ook een topic over.. En ik ben er nog steeds tegen..
Ik vind dat je je paard meer naar beneden trekt.. Waardoor het paard naar mijn mening niet echt ontspant..
Ik zag laatst ook iemand met een slof rijden, en het paard liep veel te diep, en bij het achterwaarts gaan werd zn kin op zn borst getrokken..

Een duidelijk geval dus van verkeerd gebruik......

fanclubE_Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:37

ehm is dat een nieuwe hype ofzo die Thiedemanns
ik vind het zo'n onzin. als je je paard niet aan de teugel kan rijden zonder dan bereik je er niets mee
aan de teugel lopen moet uit ontspanning komen!!
ik geloof dat we dat met zn allen een beetje vergeten zijn

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:42

Martingaal is makkelijkst.

Lady_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 10:25

Mijn pony is ook steeds zo vervel;end buiten ze ziet echt te veel alle kleine dingentjes gelijk schrik rennen maar helpt dat ook met thiedeman want ze gooit der hoofd omhoog en gaat kiken in rij al met martigaal
dus iemand tips..?

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 10:36

Het beste is om zonder hulpteugels te rijden, omdat mensen gauw geneigd zijn om ze om ze te lang te gebruiken.
En later niet goed weten hoe ze zonder hulpteugels moeten rijden.
Maar als je tijdelijk hulpteugels wilt gebruiken is niet mis mee, en het beste lijkt mij de thiedeman.

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 12:25

fanclubE_Gal schreef:
ehm is dat een nieuwe hype ofzo die Thiedemanns
ik vind het zo'n onzin. als je je paard niet aan de teugel kan rijden zonder dan bereik je er niets mee
aan de teugel lopen moet uit ontspanning komen!!
ik geloof dat we dat met zn allen een beetje vergeten zijn

ik rijd mijn paard niet met een thiedeman om haar naar beneden te rijden en in dat geval is elke hulpteugel taboe ben ik van meneing maar buiten rijd ik haar er wel mee simpel om het feit dat deze alleen werkt als ze dwars is