Stijgeren, straffen of negeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:23

Mijn paard heeft nog nooit gesteigerd en zal het denk ik ook niet doen. Schijnheilig
Als hij het eerdaags wel zou doen, zou ik perplex zijn denk ik Verward .
Ik heb hem nu bijna 10 jaar, maar je weet nooit, als eerste zou ik denken jeetje je bent nog lenig op je oude dag Knipoog .....als ik zou merken dat het komt omdat hij fris is of mij wil domineren dan pak ik hem bij zn kladden, hij komt er niet mee weg in ieder geval.
Twijfel ik of weet ik zeker dat de oorzaak ergens anders ligt (bv medisch of pijn) zou ik hem geruststellen.

Mijn paard is een fijne vent, wel erg slim, maar steigeren doet ie nooit, heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt bij een paard.
Of ja toch wel 1 keertje bij een jonge fjord van een vrienddin, ze vroeg of ik erop wilde >;) , nee liever niet......nee hoeft echt.........ach joh toe toch effe..... nou okee dan.....zonder zadel aan een touw (hoe dom kun je zijn, is jaren geledenen hoor Zij zijn groot en ik is klein! ) hup paardje schrok of weet ik wat. Daar leek het in ieder geval op en plof ik flikkerde eraf, pony pleurde ook nog eens, ik kon nog net wegkruipen anders zat ie met zn dikke kont op mn been.
Hmm.... niet leuk, maar gewoon DOM DOMMER het DOMST, ik vond het eigenlijk al dom, dus wou niet, het domste van het hele verhaal is nog dat ik er toch ondanks mn eigen gevoel TOCH op ben gaan zitten .

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:52

Lusitana schreef:
Als je pony de kans krijgt om om te draaien enzo bij het logeren, dan is jouw positie tegenover je pony tijdens het longeren niet in orde. met andere woorden , je creëert zelf gelegenheid tot uitproberen. Daarna ga je je pony straffen voor een fout die jij maakt... lijkt me niet echt eerlijk...
een pony hoort verder nooit bang te zijn voor de zweep, dus er is wel degelijk iets mis tussen jullie, dus weer een reden om die pony niet te straffen, maar juist te zorgen dat er vertrouwen is, want dan is ze ook niet bang voor de zweep.
Het moet altijd duidelijk zijn voor je pony wat je verlangd. Als hij raar gaat doen, ben je dus blijkbaar niet echt duidelijk... als je dan gaat straffen, wordt het niet duidelijker. Je krijgt dan paniek! Dan krijg je niks meer voor elkaar!

Mijn Shetlander doet dat ook altijd..! Aangezien ze in de winter nogal bokkerig is, longeer ik d'r eerst een kwartier voor ik d'r inspan. En ook zei bokt ontzettend veel, dan leeft ze zich echt even uit zeg maar.. Niet om gemeen te doen ofzo.. Maar het is en blijft een shet (en wat voor 1 Tong uitsteken) Dus ook zei draait tegen de lijn in en vliegt er dan heel hard vandoor waardoor ik zowat op me buik door de modder er achteraan gesleept word.. Verward Tong uitsteken Maar zou je me uit kunnen leggen hoe ik dan dan kan voorkomen..?

Groetjes Manuela.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:48

wij hebben een paardje op de manege die toen ze net kwam ook ALTIJD steigerde in de lessen, soms wel 4 x in een uur maar dat kwam omdat ze haar achterhand niet kwijt kon dus je mocht haar niet met de achterhand eronder rijden. Maar later bleef ze het doen maar met gewoon doordrijven zonder de zweep werkte het beter als wanneer je haar een mep verkocht, maar goed zo elk paard zijn eigen manier
want onze manegebaas die is echt niet vies van een klap waar dan ook (vroeger was het af en toe best wel schandalig) maar je mocht haar niet slaan van hem

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:05

mijn pony steigert de laatste tijd heel veel maar dan maakt ze daarna hele rare sprongen. Ze mankeert niks aan d'r tanden of rug. T zadel is ook prima. Ze doet het alleen in de bak in het bos doet ze dat nooit. Met longeren weigert ze te lopen de zweep heb ik wel eens gebruikt maar daar is ze niet bang voor en ze valt me gewoon aan :s dus met longeren ga ik zelf in een cirkel staan met draad erom heen zodat ze niet meer bij me kan komen en dat werkte wel een tijdje....met rijden is t echt een ramp. Ik heb een hele tijd alleen been gegeven als ze ging steigeren, dan hield ze er van zelf mee op maar ze blijft t dan nog wel steeds proberen. ik had een keer een tik gegeven terwijl ze dat deed en dan word het dus alleen maar erger en springt en steigert ze net zo lang totdat je eraf flikkert Boos!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:08

ik rijd er nu alleen nog maar mee in het bos...ik denk dat ze zo lastig doet omdat ze gewoon te veel energie heeft(ik rijd haar niet vaak) en omdat ze een hekel heeft aan dressuur...ookal rijd ik haar niet eens aan de teugel...dan is ze al sloom en als je dan been geeft gaat ze steigeren...als je met haar gaat springen wil ze t liefst zo hard als ze kan over die hindernissen heen..en dan is er verder ook niks aan de hand. Wie heeft er nog een tip hoe ik haar dat af kan leren?

Lauraa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:25

als het niet uit angst of pijn doen maar gewoon als protest
meteen afstraffen. al is het maar een klein stukje. als je dat kleine beetje toelaat wordt het steeds iets erger. gewoon naar voren slaan als die omhoog komt. mijn vriendin heeft zelf geprobeert ( omdat het te gek werd) een ei op haar kop kapot geslagen Tong uitsteken

Lauraa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:28

elmira: probeer eens een ei tussen zijn oren kapot te slaan
op het punt dat die op het hoogste punt is. Ik weet nie of het bij jou paard werkt maar het is een mogelijkheid

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:35

alsie niet te hoog steigert, direct omtrekken zodat hij uit balans raakt en dan flink vooruit rijden, ei werkt ook wel,maar iig ga ik dus niet meppen op het hoogste punt, alsie dan heftig reageert lig je helemaal om met zijn tweeen... in ieder geval niet accepteren.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:41

kjoetie schreef:
alsie niet te hoog steigert, direct omtrekken zodat hij uit balans raakt en dan flink vooruit rijden.

Ja en dan de kans dat jij je vergist en je pony om trekt. Nee, bedankt

InaTap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:00

wat ook een manier is, zoga ze steigeren op het hoofd slaan en tegelijker tijd water laten lopen (klein beetje) waar je slaat. Lijkt op bloed. Weet neit of het werkt maar heb gehoord dat het zo geod gaat

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:11

als het eenmalig is gewoon vooruit schoppen, flink laten galloperen...komt het vaker voor dan gewoon een klap tussen zn oren geven met je vuist of een mep voor zn oren...tis nie lief maar je moet ook aan jezelf denken

Lauraa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:20

met een bekertje water is hetzelfde effect als met het ei Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:11

Je kan hem wel voor zn kop slaan(doe ik ook) maar daar door kan je pony nog een grotere tegenstander van je worden. Het kan helpen maar ook tegen je werken!!!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:00

dandylover schreef:
elmira: probeer eens een ei tussen zijn oren kapot te slaan
op het punt dat die op het hoogste punt is. Ik weet nie of het bij jou paard werkt maar het is een mogelijkheid

Hoe moet je dat doen dan :p mijn pony steigert altijd vet hoog dus dan gaat en ei kapot slaan een beetje moeilijk :s en daarna maakt ze ook nog rare sprongen. K heb er trouwens nog nooit van gehoord ...een ei kapot slaan Lachen

Lauraa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:57

hmm... je moet wel aan heel veel dingen kunnen denken want ik weet dat je heel snel moet denken als die omhoog komt maar zodra je voelt dat die omhoog gaat komen sta jij met je ei gereed Vork

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:25

hahaha ga ik zeker een keertje proberen....ben benieuwd of t werkt. Volgens een kennis schrikken ze daar heel erg van en dan doen ze t nooit meer

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 21:35

dandylover schreef:
hmm... je moet wel aan heel veel dingen kunnen denken want ik weet dat je heel snel moet denken als die omhoog komt maar zodra je voelt dat die omhoog gaat komen sta jij met je ei gereed Vork

Een paard gaat in bepaalde situaties omhoog. Bijvoorbeeld met langs iets stappen. Dan kun je er wel op bedacht zijn en je ei bij je hebben(wat een zin).

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:46

MissSisa schreef:
Een paard gaat in bepaalde situaties omhoog.

die van mij gaat dan steeds langzamer lopen en dan geef ik been en dan gaat ze stilstaan en steigeren dus ik weet t meestal wanneer t gebeurd.

petrahin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 23:31

Als een paard steigert en het heeft geen medische oorzaak, dan zul je hulp moeten inroepen van een ervaren ruiter.Of als je het zelf kan dan natuurlijk zelf.
Deze kan het paard dan als het steigert een tik met de zweep onder aan zijn buik geven.
Het paard zal denken dat het van onder wordt aangevallen als het gaat steigeren en zal als het goed is het wel uit zijn hoofd laten.

Je zal het paard te slim af moeten zijn , vechten heeft geen zin en eieren al evenmin.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 23:40

Hmm. . .
Ik heb de reacties eens gelezen; als je op je paard zit, hoe kom je dan aan een ei of water ! ?

petrahin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 23:44

Laat dat ei aub waar het is in de koelkast of in de pan ofzo. Ik heb mensen zien modderen met eieren water en klappen op het hoofd walchelijk gewoon. En resultaat paard steigert nog steeds.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:33

Eve_lien schreef:
Hmm. . .
Ik heb de reacties eens gelezen; als je op je paard zit, hoe kom je dan aan een ei of water ! ?

gewoon meenemen :p maar jah lijkt me wel lastig rijden met een hand en vooral als je paard steigert :s

ik heb helaas geen intructrice meer die is verhuisd....ik heb al gezocht maar ik kan niemand vinden in de buurt die mij les kan geven. dus ik zou t toch zelf moeten oplossen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 11:25

elmiran schreef:
:j die van mij gaat dan steeds langzamer lopen en dan geef ik been en dan gaat ze stilstaan en steigeren dus ik weet t meestal wanneer t gebeurd.

Daarom, maar die van mij kapt er mee als hij langs water moet dan kun je er op bedacht zijn. Als je het goed doet hoef je maar een keer iets kapot te slaan.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 11:46

Bij mij mogen de paarden om geen een goede reden steigeren. Jonge paarden kunnen jolig zijn, maar het steigeren wordt dan echt bestraft. Als er geen medische reden is en het wek is te doen is steigeren verboden. Ook al sze maar een klein eindje van de grond komen.
Bij mijn vorige liet ik het 'laag' steigeren ook toe, totdat ik een keer achteroverklapte omdat mijn paard overmoedig werd. Bijna mijn kaak gebroken en alles.
Levensgevaarlijk, dus bij mij wordt het direct afgestraft. Het is gevaarlijk dus het mag gewoon weg niet!!
Op het moment dat ze omhoog komen rammel ik flink en de mond en rijd streng naar voren, op het moment dat de voorbenen op de grond staan doe ik mijn hand naar voor en ontspan weer in mijn lichaam.
Op deze manier maak ik het steigeren zo vervelend mogelijk en vaak is dat voldoende.
Als ze daarna gewoon door blijfen gaan, laat ik ze alle hoeken van de bak zien. Maar zover is het nog niet gekomen!!!!

Beetje lang verhaal, maar ik zeg direct afstraffen. 1 keer een zwaargekneusde kaak is al teveel!!!!!!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:45

petrahin schreef:
Als een paard steigert en het heeft geen medische oorzaak, dan zul je hulp moeten inroepen van een ervaren ruiter.Of als je het zelf kan dan natuurlijk zelf.
Deze kan het paard dan als het steigert een tik met de zweep onder aan zijn buik geven.
Het paard zal denken dat het van onder wordt aangevallen als het gaat steigeren en zal als het goed is het wel uit zijn hoofd laten.

Je zal het paard te slim af moeten zijn , vechten heeft geen zin en eieren al evenmin.

1 van onze paarden haalt het ook wel is in zn kop om te steigeren.. En het is een Belgisch Trekpaard en ze kan zo vals als een slang zijn.. En niemand kan dus veilig naast dr staan als ze steigerd zonder dat ze een gigantische hoef voor hun kop krijgen, en iemand die dr kent durft het ook niet..