Niet kunnen schakelen..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 09:12

als ie al 13 jaar naar voor word geslagen doet men ergens toch iets niet helemaal goed Lips are sealed

Je kunt niet werken met een paard dat niet voor je been is, of beter nog, van je been af wil, voor je been weg wil. Dat is het absolute begin. Ik blijf erbij dat je dit vanuit je been moet oplossen, zo'n paard moet leren voor het been weg te willen en niet voor een zweep.

Of je het nou in het bos doet of in de bak, punt blijft dat je dat paard moet corrigeren op een beenhulp waar ie niet op reageert.

Ik vraag me ernstig af of dit paard wel gezond is en of de "luiheid" daar niet vandaan komt. Ik vind TS heel verstandig dat ze er niet aan begint voor een week. Dat gaat een hoop frustratie voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:16

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:42

Zep schreef:

Interessant stukje, Zep.
Ik rijd momenteel ook een paard dat nog niet echt voorwaarts is. Als ik les heb wordt er wel op gehamerd; "het enige wat hij echt MOET is voorwaarts zijn, de rest komt dan wel vanzelf", maar wanneer ik dan alleen aan de slag ga, vergeet ik dit gemakkelijk (= niet echt consequent).
Ik zal eens vaker aan dit artiekel terugdenken (ook al zegt het dan niets nieuws) Knipoog.

Citaat:
Ik blijf erbij dat je dit vanuit je been moet oplossen, zo'n paard moet leren voor het been weg te willen en niet voor een zweep.

En hoe los je dit dan op zonder zweep? Enkel met sporen?
Zelf draag ik geen sporen, omdat ik simpelweg nog geen rustige beenligging heb. Wanneer hij dus niet reageert op mn been, kom ik tussen met de zweep. Vervolgens reageert hij (tijdelijk Rolleyes) wel op mn been. Ik zie niet in hoe ik het enkel met mn been kan aanpakken ... die zweep heb ik nodig om hem duidelijk te maken dat hij voor mn been moet weg zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:54

SarahJ schreef:
Zelf draag ik geen sporen, omdat ik simpelweg nog geen rustige beenligging heb.

Dat houdt naar twee kanten verband met elkaar. Het is heel moeilijk om fatsoenlijk te leren zitten op een paard dat niet aan de hulpen is en andersom is het ontzettend moeilijk om een paard goed aan de hulpen te krijgen als je zelf niet kunt zitten en geen stille beenligging hebt.

Ik zou voor je eigen ontwikkeling eens proberen een paard te vinden dat wel fijn na te rijden is. Gaat je zeker helpen bij het rijden van je eigen paard.

Wat je voor ogen moet houden is dat je paard moet leren zelf voorwaarts te blijven denken. Dat is zo'n belangrijke basisfactor dat het imo niet eens zo heel veel uitmaakt HOE je dat voor elkaar krijgt.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 11:14

Een ander paard is nu niet meteen een optie, en wil ik ook niet (is mn bijrijdpaard, en wordt verondersteld om een goed leerpaard te zijn), maar toch bedankt voor je antwoord OK dan!! Ik zal dan maar wat harder mn best moeten doen, want ik ben me er van bewust dat een deel van het probleem bij mij - en mn wiebelende benen Tong uitsteken - ligt Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 11:23

Je hoeft dat leerpaard ook niet over te nemen. Een keertje sturen onder begeleiding kan al veel duidelijker maken.

Misschien kun je nog gaan bieden in het Tolstoi topic Haha!

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 11:27

Als je je geroepen voelt om mij te sponsoren, be my guest Geld, geld! Tong uitsteken!

Nee, serieus.
Ik kan misschien wel een goed voorwaarts paard vinden dat ik een keertje mag berijden. Bedankt!

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:58

Als je niet kan schakelen moet je juist oefenen, oefenen, oefenen.
Als ik bijvoorbeeld de schouderbinnenwaarts niet kan, ga ik dat oefenen en je leert het je paard niet goed te doen door het probleem te ontwijken. Maar ik vraag me af of jij er die ene week verandering in kunt brengen, als dat paard al zijn hele leven zo gereden is zal dat wel wat tijd nodig hebben. Zou er dus vooral lol aan hebben en die meid van wie je dat paard moet rijden zeggen wat je hebt gevoelt in die week dat je hem gereden hebt; volgens mij is dat dat ie compleet achter het been is.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 23:06

ik ben het helemaaaal met zep eens.. een paard wat niet aan je been is kan je neit aan je been krijgen met de zweep.. ook ben ik het eens met chalotje dat je moet trainen trainen trainen trainen en conseqent moet zijn en blijven!

Het lukt me ook normaal wel bij een paard.. als die niet voorwaards is ga ik onwijs veel overgangen rijden en scheinovergangen en op die manier word die steeds makkelijker te schakelen, laat die zn rug los en loopt die ook makkelijker wat hem ook weer looplustiger zal maken.. maar dit paard gaat zo onwijs in verzet bij alles wat ik doe.. het is een comby van niet klikken tussen ons en luiheid. Of het paard medisch in oorde is.. hij is oud en stijf.. maar niet echt iets ergs dat ik weet.. verder ook niet meer van belang.. Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:22

Verward Bij zon paard zou ik mij goede tijd niet insteken. In een week red je dat toch niet en dat meisje gaat weer op de oude voet verder.
Longeer hem gewoon dan hoef jij je niet aan hem te ergeren en hij zich niet aan jou.
Bovendien kun je je eigen rijden aardig verpesten met zon paard. Niet doen dus.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:25

Kafue schreef:
:? Bij zon paard zou ik mij goede tijd niet insteken. In een week red je dat toch niet en dat meisje gaat weer op de oude voet verder.
Longeer hem gewoon dan hoef jij je niet aan hem te ergeren en hij zich niet aan jou.
Bovendien kun je je eigen rijden aardig verpesten met zon paard. Niet doen dus.

mee eens. ik zou er ook niet aan beginnen. jij al je moeite erin steken en na een week als je dan al wat hebt kunnen bereiken, rijd de eigenaar weer op de oude manier verder en daar heeft zowel het paard en jij niks aan behalve een hoop stress en frustraties. niet doen dus zou ik zo zeggen