Wie rijdt er klassiek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:51

Kitty schreef:
Ik denk dat alle dressuurmethoden geschoold zijn op de klassieke rijkunst.
Ook ik rijd van achteren naar voren, maar ik denk dat iedereen die bewust bezig is met dressuur rijden dat doet.

iedereen die bewust bezig is met paard rijden doet dat zelfs Knipoog

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:03

*Steekt hand op*

Ik heb eerder gelest bij Antoine de Bodt, dat kon helaas niet meer ivm vervoer, en nu les ik bij Bets hier op bokt.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 19:34

laurae schreef:
Wij hebben met een groepje van 6 mensen een keer in de maand les, op het moment in zweelo. Volgende keer is in het weekend van 15-16 januari. Hij heeft zelf grand-prix gereden, maar geeft les vanaf B- niveau. Er is nog ruimte vrij, dus mensen die graag regelmatig les van hem willen hebben zijn welkom.
Dan zit ik in Pesse, op een NVVR-weekendclinic, ook klassieke dressuur, van Petra Rösler. Als je me wilt waarschuwen (pb of e-mail) wanneer jullie weer les hebben, wil ik graag eens komen kijken, mag dat? En misschien dan meelessen.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 19:58

Biepje schreef:
Volgens mij rijdt iedereen die zijn paard deftig wilt rijden wel klassiek. Ik bedoel maar, je moet nu eenmaal een paard zonder druk van achteren naar voren rijden, met een licht contact, zachte hulpen,...

Met alle respect - waarom zie ik dan zoveel geschop en getrek?
En ja, jullie hebben wel gelijk, het ene systeem is het andere niet.
'Gewone' dressuur heeft meer een Engelse grondslag, terwijl klassieke dressuur meer een Iberische stijl is. En of die nou altijd zo vriendelijk zijn... Ik ken ook wel geimporteerde Andalusiers met littekens op de plekken van de sporen.
Het gaat natuurlijk om de gedachte, het doel, o.a. verzameling aan de losse teugel. Ik wil niemand voor het hoofd stoten en heb respect voor ieders doen en laten (tenzij onvriendelijk voor mens of paard), maar wat mij stoort aan de Engelse dressuur (zo noem ik het dan maar even) is de regeltjes. Ik begrijp dat dat soms nodig is, maar ik vind de prestatie van een combinatie los staan van bijvoorbeeld de kleding of optoming. Veel mensen vinden het zwarte Passchierzadel, de dubbele monddichtbinder, de kleur van de helm en de prijs van de hoge rijlaarzen belangrijker dan het plezier van het paard en de gymnastische kracht en lichtheid - en de KNHS loopt voorop (wedstrijden), zich verschuilend achter de FEI. Dat 'gedoe' vind ik niet terug in de klassieke dressuur.
Ik word in het 'normale' circuit raar bekeken op mijn boomloos zadel en met mijn stangetje en zonder neusriem, maar als zo iemand op mijn paard gaat zitten dan krult het paard op als een bolletje omdat ze niet weet wat ze met al die druk moet. Niemand die eerst vraagt (graag belangstellend en niet neerbuigend) waarom ik die optoming fijner vind voor dit paard (en voor mij). Ik ben zelf altijd nieuwsgierig naar de reden van iets, de logica, kan ik vast wat van leren, toch? Ik wil niet zomaar iets doen 'omdat het zo hoort' of omdat het is voorgeschreven door een of andere organisatie en niet gebaseerd is op logica. Voorbeeld: sporen verplicht in M (nodig of niet), of stang en trens.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 00:02

Mariek87 schreef:
*Steekt hand op*

Ik heb eerder gelest bij Antoine de Bodt, dat kon helaas niet meer ivm vervoer, en nu les ik bij Bets hier op bokt.

Bofkont Tong uitsteken helaas woont ze voor mij wat ver weg dat wordt iets te kostbaar.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 01:00

Klassieke dressur heeft toch niets met druk te maken.
Als ik mijn been aandruk en we draven bijvoorbeeld aan dan druk ik pas weer als de snelheid zich veranderd. Ik vraag het paaard doet, niks geen drang. Als je toch continue moet drukken om wat te laten gebeuren dan zou je doomoe worden.

Een paard gereden in alle eenvoud en ontspanning vind ik het doel. Met de mode van die dekjes laarsen er dergelijke okee zulke lui zijn er. Met betrekking tot het trekken, plukken, schoppen, tot bloedens toe open rijden ja die zijn er ook en die zie je overal.
Slechte instructtie gehad natuurlijk.

Nee klassieke dressuur is eenvoudinge dressuur. Jammer dat zo weinig mensen zo willen rijden, en dat er zo weinig mensen zijn die dat ook kunnen leren aan anderen. Bij ons zijn een aantal mensen die het niet willen omdat het te moelijk is en te zwaar. Idd kost het in het begin kracht, inspanning, zweet en tranen maar als het er dan is die lichtheid en dat plezier dat is een mooie beloning. Na gedane arbeid.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 01:05

Kafue schreef:
Klassieke dressur heeft toch niets met druk te maken.
Als ik mijn been aandruk en we draven bijvoorbeeld aan dan druk ik pas weer als de snelheid zich veranderd. Ik vraag het paaard doet, niks geen drang. Als je toch continue moet drukken om wat te laten gebeuren dan zou je doomoe worden.

Grappig, dat is voor mij nu juisteen van de kenmerken vande Nky methode Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 01:09

Lielle schreef:
Grappig, dat is voor mij nu juisteen van de kenmerken vande Nky methode Knipoog

Anky zegt dat idd ook. Kyra kyrklund is er ook zo een die vergelijkt het been geven met het schaatsen. Je zet af, je glijd en zet pas weer opnieuw af als de snelheid eruit gaat.
Als je continue zou gaan drijven van stompt het paard af en moet je steeds meer druk geven. Een paard moet eigelijk snel aan je been zijn, been is actie.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 01:12

OK dan!

Roofer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:55

Hmmm, heel interessant om te lezen.
Het is eigenlijk ook altijd mijn doel om met zachte hand te rijden zonder veel druk en van achteruit naar voren. Zoals jullie hier al aangeven zeg maar. Nooit geweten dat dat speciefiek Klassiek heet.....
Wat ik mij dan afvraag is hoe jullie bepaalde dingen oplossen?
Bijv. Ik werk mijn pony rustig los stap, draf lekker naageeflijk en dan gaan we wat verder werken. Hij zoekt nogal eens "dingen" om onder het werk uit tekomen zoals een eng ritselend blaadje (niet dat-ie dat nou echt eng vindt). Hij geeft dan heel veel druk in mijn hand omhoog zeg maar. Hoe gaan jullie hier dan mee om. Ik ben gewend om mijn hand dan te sluiten en mijn been er aan te houden tot hij weer zakt. Ik heb soms dan echt het gevoel dat hij een beetje tegen mijn hand omhoog loopt te vechten. Ik heb dan echt heel veel druk en ik vind dit gewoon niet prettig. Het botst met mijn gevoel van plezierig rijden. Hoe lossen jullie zoiets op?
Ik ben hier best wel erg benieuwd naar.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:58

Roofer schreef:
Hmmm, heel interessant om te lezen.
Het is eigenlijk ook altijd mijn doel om met zachte hand te rijden zonder veel druk en van achteruit naar voren. Zoals jullie hier al aangeven zeg maar. Nooit geweten dat dat speciefiek Klassiek heet.....

dat is ook niet zo Knipoog

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:02

Ik rijd met Pablo geen hoogstaande dressuur, maar wat we doen hebben we wel van AdB (en mijn eigen instructrice die veel bij hem traint) geleerd. Vroeger reed ik gewoon tja weet ik het, zoals het op de manege werd geleerd. Nu ben ik mij veel meer bewust van mijn paard, wat ik doe en hoe hij moet voelen en lopen. Ik rijd geen wedstrijden, hoop over een paar maanden een boomloos zadel te hebben. Maar ik voel me er heerlijk bij!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:09

Ik train zelf bij Heather Moffett, geschoold door Luis Valenca en geen onbekende in Jerez. Nuno Oliveira was haar grote voorbeeld. Ze heeft een boek geschreven waarin relatief eenvoudig een aantal zaken staan uitgemeten. Begrijpelijk voor iedereen, elk niveau of ervaring. Wat ik bij haar leer praktiseer ik zelf ook bij mijn lessen. De zoveelste variant op het thema klassieke dressuur.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:11

monya schreef:
Ik train zelf bij Heather Moffett, geschoold door Luis Valenca en geen onbekende in Jerez. Nuno Oliveira was haar grote voorbeeld. Ze heeft een boek geschreven waarin relatief eenvoudig een aantal zaken staan uitgemeten. Begrijpelijk voor iedereen, elk niveau of ervaring. Wat ik bij haar leer praktiseer ik zelf ook bij mijn lessen. De zoveelste variant op het thema klassieke dressuur.

Hoe heet dat boek?en heb je ook een isbn nummer?
ik verslind dat soort boeken op het moment Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:12

Verlichte rijkunst. Ik heb het ook, best aardig.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:28

Kaya schreef:
Dan zit ik in Pesse, op een NVVR-weekendclinic, ook klassieke dressuur, van Petra Rösler. Als je me wilt waarschuwen (pb of e-mail) wanneer jullie weer les hebben, wil ik graag eens komen kijken, mag dat? En misschien dan meelessen.

Is goed, ik laat het je even weten

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:39

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:39

Ook ben fan van de klassieke aanpak en les ook (maar in Amsterdam) bij David de Wispelaere
SUPER!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 18:13

hebben jullie ook actiefoots van jezelf aan het trainen op de klassieke manier?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:16

Wij hebben tientallen foto's waaronder een paar klassieke africhting op onze site.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:25

Roofer schreef:
Ik werk mijn pony rustig los stap, draf lekker naageeflijk en dan gaan we wat verder werken. Hij zoekt nogal eens "dingen" om onder het werk uit tekomen zoals een eng ritselend blaadje (niet dat-ie dat nou echt eng vindt). Hij geeft dan heel veel druk in mijn hand omhoog zeg maar. Hoe gaan jullie hier dan mee om. Ik ben gewend om mijn hand dan te sluiten en mijn been er aan te houden tot hij weer zakt. Ik heb soms dan echt het gevoel dat hij een beetje tegen mijn hand omhoog loopt te vechten. Ik heb dan echt heel veel druk en ik vind dit gewoon niet prettig. Het botst met mijn gevoel van plezierig rijden. Hoe lossen jullie zoiets op?
Ik ben hier best wel erg benieuwd naar.

Zorgen dat de gedachten van de pony bij jou blijven. Dat bereik je door het werk leuk te maken en te houden voor de pony. Heel veel schakelen met de pony, overgangen rijden, wijken op de volte, op de gebroken lijn. Travers richting midden van lange zijde recht richten naar de tweede hoefslag en renvers verder rijden, wijken op de volte naar binnen en in travers of renvers naar buiten. Verzamelen en weer naar arbeidsgang terug en dergelijke. Het dus leuk en afwisselnd houden. Een paard wordt er lekker soepel en aan het been van. Hij raakt geconcentreerd want jij doet nooit 10 meter hetzelfde hij leert te letten op jou en afwachten wat er komen gaat.
Stel dat hij zijn hoofd eruit doet, dan kun je niet anders dan het been aandrukken en voor even de hand sluiten. Gaat hij daardoor extreem hangen mag je best een keer je buitenhand doorsluiten en even iets omhoog halen, opwaartse parade noemen we dat dat is een foefje.
Natuurlijk is het niet prettig veel druk in de hand te hebben en dat moet zo snel mogelijk weg, dus nog meer been geven zodat hij achter er weer onder gaat treden. Direct iets meer voorwaarts wil ook wel eens wat brengen maar is heel afhankelijk van moment van de dag.
En denk eraan het is en blijft training met een levend wezen dat is nooit hetzelfde en dat maakt het weer erg leuk en leerzaam.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 12:20

Roofer schreef:
Ik werk mijn pony rustig los stap, draf lekker naageeflijk en dan gaan we wat verder werken. Hij zoekt nogal eens "dingen" om onder het werk uit tekomen zoals een eng ritselend blaadje

De benadering 'om onder het werk uit te komen' wil ik graag even op reageren - misschien dat dan het antwoord op de vraag vanzelf komt. Mijn zienswijze is: paarden 'werken' graag, doen graag dingen samen. Als het 'werk' niet interessant genoeg is, maken ze het zelf interessanter door bijvoorbeeld te schrikken. Dan heb je weer wat te doen, almaar in dezelfde (vaak gespannen-ontspannen) houding en hetzelfde tempo lopen is stomvervelend voor ze. Alle Engelse ruiters (rijverenigingen, maneges) die ik ken, rijden onnoemelijk lang hetzelfde tempo. Mijn arabier slaapt dan in (bijrijdster rijdt ook zo - 'hij is helemaal niet voorwaarts!'), of op lolliger momenten gaat hij lollig doen - de waterval in de vijver naast de bak is ook vreselijk interessant dan bijvoorbeeld - kijkt hij anders nooit naar. Als hij echt moet 'werken', dus stevige gymnastiekoefeningen, dan gaat hij meer zijn best doen, krijg ik meer concentratie en gaat hij erg lopen kreunen van inspanning. Dan kijkt hij ineens nergens meer naar. Als ik me niet concentreer, of bijvoorbeeld niet in mijn hoofd heb wat ik eens zal gaan doen, dan is hij er ook niet bij en gaat hij zelf leuke dingen bedenken (vind hij....). Als hij te veel druk in mijn handen geeft, ga ik enorm veel overgangen, cirkeltjes etc. rijden, snel weg, snel stoppen, prijs hem de hemel in en binnen no-time is hij weer helemaal bij me en kunnen we aan het echte rijden beginnen - is hij ook meteen los Knipoog
Als mijn andere paard (Kaya, waar ik het meest mee rij) iets heeeeeel moeilijk vindt, of iets nieuws niet begrijpt, gaat ze niet staken of zoiets, maar enorme Spaanse passen maken - dan wordt ze namelijk vaak braaf gevonden (niet als het zonder commando gaat natuurlijk, dan negeer ik haar of zeg ik 'nee') en daar gaat het haar kennelijk om, heel grappig Knipoog
Terugkomend op je vraag: ik zou de afleiding die je paard kennelijk zoekt als concentratiegebrek en verveling zien. Ik weet niet hoe oud hij is, maar paarden kunnen erg lang in een soort kleuterperiode blijven. Luister naar je paard, maak het leuk voor hem, interessant, en zie: de medewerking gaat met sprongen vooruit! Ik zou dus meer overgangen rijden (vergeet bij mooie overgangen je paard niet hardop te prijzen met je stem, dan voelen ze zich al snel geweldig en het komt hun concentratie ten goede merk ik) en figuren, leg eens balkjes neer, zet eens een stoel in het midden en rij daar een cirkel omheen die je vergroot en verkleint als een spiraal, etc. Doe eens een soort trail-oefeningetjes, dan worden sommige dingen veel leuker en afwisselender en logischer voor je paard. Vraag je vooral vaak af: vinden hij en ik het leuk wat we doen? En gebruik je fantasie om het leuk te maken.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 12:28

Hey, Kafue, ik las te laat je antwoord op dezelfde vraag als waarop ik antwoordde, blijkt ongeveer hetzelfde antwoord te zijn
Zag in je profiel dat we nog meer overeenkomsten hebben - mijn 'andere' hobby is ook tuinieren, ik ben jarenlang vrachtwagen- en touringcarchauffeur geweest en heb nu ook een eigen bedrijf, heel anders weliswaar, grafische vormgeving. Zelfs de kleur van onze paarden is hetzelfde Cool

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 12:34

En niet alleen moet je het werk afwisselend en leuk maken, denk ook eens aan de trainingsduur? Het eindeloze rondjes rijden dat ik zo vaak om me heen zie lijkt me ook niet leuk om te doen. Wij trainen de paarden meestal kort. En we proberen altijd een positief moment uit te zoeken om de training te beeindigen. Met kort bedoel ik: als het paard enorm positief reageert op het gevraagd stop ik meestal met trainen. Dat kan ook 10 minuten zijn. Dan hebben ze tenminste wat geleerd en is de training positief afgesloten.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 13:20

Grappig, dat doe ik ook. Goed is goed. Soms ga ik dan naar buiten, of soms eindig ik met vrijheidsdressuur, vinden ze helemaal geweldig. Ook buiten: hier is een hunebed in de buurt waar ik weleens op een lage steen ben gaan staan (voorbenen). Als ze die nu in het vizier krijgt, wil ze al tussen de bomen/kreupelhout door recht op het hunnebed af, ze kan niet wachten op de toegangsweg Knipoog
Monya, weet jij misschien wanneer Heather Moffet weer in NL is? Ik zou ook graag een keer les van haar krijgen. Zij schijnt ook goed te zijn met ruiters met fysieke problemen.