goede galop oefenen..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 22:09

Ik snap dat het allemaal niet zo veel duidelijker wordt zo. Iedereen zegt wat anders maar misschien zou je gewoon die adviezen kunnen uitproberen. Iedereen heeft namelijk weer een andere manier en zo kan je erachter komen welke manier bij jullie werkt. Als je zekerheid wil over of het slecht is voor je paard alleen links te galopperen bij het buiten rijden denk ik dat je het het beste aan een deskundige kan vragen. mij lijkt het dat het niet veel kwaad kan, je galoppeerd immers rechtdoor en dan wordt dus niet bijvoorbeeld het binnenbeen meer belast dan het buitenbeen. Het leren aangalopperen zou je eventueel ook aan je instructrice kunnen vragen. Ik heb ook problemen gehad met het aanleren van galopperen bij mijn jonge pony, en mijn instructrice (had een diploma tot Z2 niveau) gaf toen altijd de tip om heel duidelijk stelling naar binnen te vragen, dus als je in de rechtergalop wil je pony zijn hoofd naar rechts vragen. Dan is het makkelijker voor hem om in de rechtergalop aan te springen. Als hij het goed doet moet je hem natuurlijk ook goed belonen. Succes!!

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 09:44

daar heb ik wat aan Tong uitsteken Dankjewel !! Voor al jullie reacties,, ik ag het even uitproberen!

Tollerhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:57

Mijn paard springt ook altijd buiten in andere galop dan dat ik der wil hebben. Daarom rij ik altijd terug en ga dan draven en zorg dat zij om een boom of iets anders heen moet draven zodat zij rond wordt en dan laat ik er aanspringen. Dat is de enigste manier hoe het bij mij lukt.

Hessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:29

Hoihoi,
Probeer de juiste plek te vinden en je paard echt in de rechterbuiging te zetten. Desnoods eerst naar links rijden, vervolgens naar rechts omstellen en meteen aanspringen, op dat moment. Of in een bocht naar rechts. Een pad is immers vrijwel nooit alleen maar rechtdoor. En af en toe gewoon lekker laten galopperen en je niet teveel druk maken. Allebei doen, dan blijft het voor dat paard ook leuk.
Succes!

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:40

siccootje schreef:
Wat ik nou even niet snap is, dat het nou slecht is om altijd op de linker buiten te galoperen omdat hij dan stijf word? Of dat hij dan ene been sterker word? Of dat het niet uitmaakt.. dat volg ik niet helemaal.

Als je rechtshandig bent, is je rechterhand meestal iets sterker, aangezien je die gebruikt bij schrijven. Als je dan links wil schrijven is dit erg moeilijk en als je dat echt wil kunnen moet je er veel op oefenen. Stel dat je om de dag links en rechts schrijft(en andere handelingen ook afwisselt), dan geraken je beide handen ongeveer hetzelfde ontwikkeld.
Als je paard dus altijd in de linkergalop galoppeert, ontwikkeld hij die kant meer. En dan is de andere kant ook moeilijk. Als je beide kanten evenveel oefent gaat je paard rechter worden.

Ik vind ook dat je paard ook op buitenrit zeker moet luisteren. Stel je voor dat hij niet meer luistert om te stoppen, ach, het is een buitenrit, dan hoeft dressuur toch niet ? Tot je dan aan een drukke weg komt...

eef1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:54

Mijn paard springt in de bak al niet goed aan op rechts (al 2 jaar niej Verward )
En ik oefen samen met mijn instructrise elke week daarop, ik heb misschien wel een paar tips voor je.

Je kan overdreven een beetje met je gewicht naar rechts gaan zitten.
Je kan op het moment dat je wil aanspringen een klein tikje op der rechter sgouder of op der rechterachterbeen geven.
In de bak moet ik ook altijd heel erg overdreven met me hand van der hals af doen, maar buiten werkt dat niet.

Misschien heb je er wat aan, ik moet het trouwens alle 3 tegelijk doen en ze doet het nog niet Verward majah soms heeft ze gewoon een hele goede bui en dan doet ze het en dan ben ik en me instructrise gelijk helemaal blij Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:29

NoUsSieJ

Het lukt je al 2 jaar niet, en laat ik dat nog begrijpen ook. Lachen

Probeer eens het volgende uit

In de wending (bocht) laat je hem aanspringen. (rechtergalop)
Ipv naar rechts te gaan hangen. blijf je midden op je paard zitten, of neemt misschien zelf een tikkie meer druk op je linkerbeugel.

Met je rechterhand geef je je paard wat ruimte.
Probeer dat maar eens een paar keer.

waarom nu net andersom dan je gewend bent.

Als je paard galopeert, weet je dat hij met de binnen benen, zowel achter als voor meer vooruit grijpt, dan de andere kant.
Wil je het hem makkelijk maken dat hij rechts goed naar voren kan brengen, moet jij hem daar wel de ruimte voor geven.
Zit je naar rechts, heb je daar meer gewicht, dus is het voor hem zwaarder zijn rechterachterbeen eronder te zetten.
Hou je je rechterteugel vast, is het voor hem moeilijk, zijn rechter schouder/voorbeen naar voren te plaatsen.
Zit jij in het midden of zelfs iets naar links, komt de rechterkant vrij en word het makkelijker voor hem.

Snap je Lachen