een vraagje over galop wisseling

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:57

Een goede wissel straf ik in de beginfase nooit af, ook niet als ze uit zichzelf een keertje overspringen. Meestal ben je zelf niet duidelijk genoeg geweest met je hulpen, of is het een vorm van ontrekken aan bepaalde hulpen en dan ligt het eigenlijke probleem daar en niet bij de wissel.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:08

Ten eerste is dit wel heel moeilijk uit te leggen via een computer, en kan je het eigenlijk alleen onder de knie krijgen door het goed te trainen bij een goede instructeur.
Maar waar je iig heel goed op moet letten is dat het paard goed verzameld is, zodat de galopswissel vanuit de achterhand komt. Want een veel gemaakte fout is dat het paard eerst met zijn voorhand wisseld en dan pas met zijn achterhand.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:47

Zep schreef:
Een goede wissel straf ik in de beginfase nooit af, ook niet als ze uit zichzelf een keertje overspringen. Meestal ben je zelf niet duidelijk genoeg geweest met je hulpen, of is het een vorm van ontrekken aan bepaalde hulpen en dan ligt het eigenlijke probleem daar en niet bij de wissel.

Ben ik het mee eens maar ik heb zo'n paard die na 3 keer wisselen op een diagonaal denkt "oh dit ken ik wel" en dan zelf zonder de hulp (zo niet door de hulpen heen) maar vast wisselt. Dan gaat de rem we wel even op. Dit voorkom je ook door veel af te wisselen en niet een oefening teveel te herhalen op op dezelfde plaats te doen achterelkaar.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 22:19

Jammer dat TS niet even vertelde waarom ze de wissels wil leren beheersen. Ik ga even uit van het dressuurmatige.
De voorbereiding moet goed zijn. Je krijgt je paard het beste aan de hulpen door eerst overgangen galop-stap-galop te maken. Het handigste is om een links- of rechtsomkeert te rijden naar de E of B en dan vlak voor de hoefslag de hulpen te geven voor de wissel. De hulpen zijn als volgt: je moet eerst een mooie zuivere en doorgesprongen galopsprong zien te onderhouden. Je buitenbeen ligt iets verder terug dan je binnenbeen. De timing voor het geven van de combinatie van de hulpen is het allerbelangrijkste punt!
Je maakt het paard oplettend door een halve ophouding, vlak voor het zweefmoment leg je je benen om, dus je iets terugliggende buitenbeen leg je wat naar voren, op de singel, en je binnenbeen leg je iets terug, achter de singel. Je paard stel je licht om naar de nieuwe binnenkant. Je moet nageven op de nieuwe binnenteugel, zodat het binnen achterbeen voldoende onder kan treden voor de wissel.

Wat ik doe in mijn training is het paard steeds op het zelfde punt in de rijbaan de wissel laten springen tot het moment dat hij/zij de hulpen heel goed begrijpt. Dan pas ga ik de wissels op andere punten in de rijbaan springen en gebruik ik andere voorbereidende oefeningen naar de wissels toe. Pas als je dit helemaal onder controle hebt, ff kort door de bocht, kun je gaan toewerken naar de eerste serie.

Vergeet echter niet, als je het echt professioneel wilt aanpakken, dat de basis van de galop goed moet zijn. Je paard moet al wat kunnen verzamelen, bergopwaarts galopperen en contragalop op beide handen moet geen probleem zijn, tempowisselingen moeten beheerst gereden kunnen worden en hetzelfde geldt voor de eenvoudige wissels.

Als je zelf dus nog helemaal geen ervaring hebt in het rijden van wissels, zou ik me hier nog even niet mee bezig houden maar er eerst voor zorgen dat de basisvoorwaarden voor een correct gereden en aan te leren wissel, voldoende en goed bevestigd zijn.
Ik vind dit anders opgaan voor ruiters met reeds ervaring in het rijden en voorbereiden van wissels.

Zo, hopelijk is het nu iets duidelijker? Knipoog