Paard inhouden voor hindernis?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:33

krientje schreef:
Ik zou niet voor de hindernis gaan stoppen (sorry mensen) want die van mij heb ik toen echt leren weigeren. Ik had afgelopen week les van Stephanie Luning (landelijk springamazone) en die vertelde tegen een clubgenoot van mij die ook een superdrukke pony heeft; gewoon doorrijden in galop, het is beter dat ze voorwaarts zijn dan dat ze terugkomen. Het lijkt vreemd, maar ook na de sprong moest ze dan even stevig doorgalloperen over de hoefslag en dan weer een sprong springen. Niet zo erg hoog, maar met flink tempo, laat maar los!! Na een tijdje wilde het echt veel beter en toen kon het ook wat hoger gezet worden; de pony ging er niet meer zo idioot hard vandoor!!! Het leek of hij zich veel meer ontspande en dacht; ik mag lekker springen Vingers aflikken zonder dat baasje zo hard in mijn mond trekt voor de sprong!!

Hier ben ik dan heel erg op tegen omdat ik dit zelf met mijn eigen bijrijdpaard heb meegemaakt me paardje vloog af op die hindernis en me paard spong veel te vroeg dus ik belande onder hem en hij boven op mij hij draaide gelukkig wel snel weg maar ik vind dit dus zekker geen aanrader alos je het paardje niet kent

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 01:23

Mij is geleerd dat je nooit met een te hoog tempo over een hindernis mag springen omdat ze juist dan op den duur zoiets hebben van: even kijken wat er gebeurd als ik nu stop. Knipoog
Mijn paard gaat ook regelmatig net iets te hard, dan zet ik haar op de volte totdat ik haar weer op mijn tempo heb.

Het laten stoppen zou voor mijn paard geen optie zijn, daar zou ze alleen maar zenuwachtiger van worden en hoe zenuwachtiger hoe sneller en vooral feller ze wordt...
maar dat is bij elk paard anders, je moet gewoon kijken wat het beste bij je paard past.
Succes OK dan!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:24

veel met lijntjes werken helpt om paarden rustig te krijgen.Bijvoorbeeld een kruisje met ervoor op2.5 meter een balkje op de grond dan op 3 m erachter balkje op de grond zodat ie leert f te remmen en mooi rond te springen .Op 6 m leg je nog een balkje op de grond ,hij kan niet versnellen want hij moet zijn hoofd bij de les hebben ,3m verder kan je weer een hindernis bouwen met daarachter weer op3m een balk op de grond en zo kan je een heel lijntje opbouwen ,varieren met steiltjes en oxertjes maar telkens in draf in komen ,als dat heel goed gaat ,kan je de eerst hindernis nemen in galop met een balkje 3m ervoor.Dit zijn wel paardenmaten dus voor een pony (weet niet of hij groot of klein is )alles inkorten
succes

Leeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:30

Kattebeest heeft dat prima bekeken. Ik heb al heel wat trainingen achter de rug van 'de betere springinstructeurs":P(laten we het zo maar even zeggen) en ook die hanteren deze methode. Een paard moet zelf willen springen, wat overduidelijk is bij dit beestje. Je kunt een paard niet dwingen iets te doen wat ze niet ligt. Met rust bereik je het meest. Rustig op de hindernis aanrijden, terug gaan zitten, desnoods je benen een eind vooruit steken zodat je nog dieper kunt gaan zitten, en je teugels vierend vasthouden. En met vierend bedoel ik niet dat je ze los moet gooien en hem/haar de vrijheid moet geven, want als ze geen aanleuning kunnen krijgen springt geen enkel paard meer. Je moet hiermee een gulden tussenweg kunnen vinden, je teugels niet te strak houden, want als een paard in zn mond getrokken word, gaat die alleen nog maar harder lopen. Vast-->Los-->Vast is hier dan de beste oplossing voor. Ook het halthouden voor de hindernis is een goede oplossing, maar pas hiermee op dat ze je niet in de maling gaat nemen door er helemaal niet meer overheen te gaan. Ook halthouden meteen na de hindernis is een goede gehoorzaamheidsoplossing.