Test: Wat doe ik hier fout?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:40

Maar wat als je op een drukke weg afstormt, dan luistert hij naar mijn mening helemaal niet. Wat ik geleerd heb, is één teugel naar mijn knie waardoor hij naar die kant buigt, waardoor hij ietwat zijwaarts gaat lopen en het tempo minder wordt, waardoor hij naar een tijdje wel gedwongen wordt om terug naar draf te gaan. Die ophoudingen werken naar mijn mening alleen als je paard wat heet is, of aan het dribbelen is. Trekken werkt inderdaad niet, maar zelf denk dat een teugel naar je knie het beste werkt, omdat zo het tempo eruit wordt gehaald als het ware.

japsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 10:47

komt het antwoord nog......?

Janneke040

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:45

japsie schreef:
komt het antwoord nog......?

Ja das een goeie! *LOL*

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:55

Ja, wat is nu volgens de TS het juiste antwoord?

Ik rijd sowieso nog niet met bit, maar als me dit met bit zou overkomen, zou ik hetzelfde doen als met halster, namelijk 1 teugel optillen en dan opzij brengen en mn been aan die kant aanleggen om de achterhand te ontkoppelen.

En als hij ECHT niet meer reageert op de teugel, dan pak ik mn stick erbij zodat hij zijn hoofd wel opzij doet Haha! Werkt prima Lachen

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 14:11

ja, ik zou ook weer gaan dressuren. vaak overgangen maken van galop terug naar draf en hierbij je stem gebruiken. En goed belonen als hij netjes snel reageert. Dit steeds vaker oefenen.
Daarna bijvoorbeeld iets harder galloperen en dan weer zo snel mogelijk rustig terug nemen. Dan wordt het vanzelf een gewenning.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 14:17

callippo schreef:
Ja, wat is nu volgens de TS het juiste antwoord?

Dat vraag ik me ook af, kom maar op met dat antwoord

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:46

Hoi,

Hoe harder jij trekt, hoe meer hij het bit tussen zijn kiezen neemt. Diep en zwaar gaan zitten en zeker niet aan de voorkant trekken.
Ik heb zelf een paard die er wel eens van door kan schieten als hij schrikt en als ik aan de teugels ha hangen dan gebeurd het averechtse, als ik rustig en diep / zwaar ga zitten, dan komt hij zo terug.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:20

Maar volgens mij is dit niet schrikken hoor, maar er gewoon vandoor gaan tijdens een buitenrit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:18

Cow_horse schreef:
ben ik aan het buitenrijden met andere erbij, laat ik haar gewoon gaan tot die andere zijn gestopt dan stopt mijn pony ook!

Leuk buitenrijmaatje ben jij Knipoog Lekker wachten tot de rest zijn rijdier weer onder controle heeft, want dan hoef jij niks te doen hij stopt dan vanzelf wel...klinkt erg makkelijk zo eigenlijk. Al bedoel je het waarschijnlijk niet op die manier, maar wat doe jij dan als degene waar je mee samen rijd zijn/haar rijdier NIET onder controle krijgt (iig niet heel snel)??

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:17

Als ze er echt vandoor gaan? Niet blijven trekken, dat helpt niet. Maar ontspannen en een harde ruk of omtrekken. Niet netjes, maar dikwijls(hangt van paard tot paard af) wel efficiënt. Liever een keer te hard gesnokt dan onder een vrachtwagen liggen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:32

Ineke2 schreef:
Leuk buitenrijmaatje ben jij Knipoog Lekker wachten tot de rest zijn rijdier weer onder controle heeft, want dan hoef jij niks te doen hij stopt dan vanzelf wel...klinkt erg makkelijk zo eigenlijk. Al bedoel je het waarschijnlijk niet op die manier, maar wat doe jij dan als degene waar je mee samen rijd zijn/haar rijdier NIET onder controle krijgt (iig niet heel snel)??

Haha nee zo makkelijk bedoel ik het niet Knipoog
Om eerlijk te zijn heb ik dit niet vaak meegemaakt.
(ik zeg niet vaak, ik heb het een aantal keer dus wel meegemaakt).

Wat ik op dat moment ga proberen is mijn pony ervan te overtuigen dat ik haar begeleid, dus wat doe ik; gewoon de teugels goed in contact houden, bochten naar links en rechts maken tot die andere wat meer uit het zicht zijn, als het even kan proberen een volte (halve volte) te maken waardoor ze zowieso al het tempo moet gaan verlagen. vanuit die bochten of volte, werk ik haar met het hoofd weer naar beneden, ik vraag nog wat stellingen, maar blijf nog wel doorgaloperen; alleen dan op het tempo dat IK wil, vanaf daar kan ik weer de overgang naar de draf maken en stap.

Wat ik dus eigenlijk extra doe, zijn de bochten en volte (halve volte).

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:36

als je gaat trekken doet dit zeer in de mond en zal het paard weg willen lopen voor de pijn en dus alleen maar harder gaan ik weet niet wat ik zou doen ik ben geen trekker maar ik kan me niet voorstellen dat mijn paard dit zou doen
heb het ooit gehad.en geleerd juist meer aansporen omdat jij dan weer de controle overneemt en dan daarna het paard tot halthouden kan brengen en ze zeiden ook altijd dat je hemn dan op de volte moest zetten maar dit is buiten vaak lastig en gevaarlijk en vrijwel altijd onmogelijk

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:50

Het dier is dus over de wap... Wat mijn zus zei: eerst heel even laten gaan, want dan is hij toch helemaal bang enz. dan reageert hij echt niet. En dan vervolgens dus in 1x (proberen te) stilzetten.

Werkte bij haar een paar keer goed bij een paard dat aan de kletter ging Lachen

tjerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 00:09

Zep schreef:
als ie goed aan de kletter slaat heeft druk opvoeren geen enkele zin. Je kunmt dan beter 1 keer een goede ruk geven zodat ie meteen terugkomt.

Op je zit doen is leuke theorie in zo'n geval...

ow jasses en je paard zijn mondhoeken gelijk even kapottrekken? gewoon ophoudingen maken: geven en nemen (straffen en belonen) en dieper zitten in je zadel. maar nooit of te nimmer "één goeie ruk geven" tenzij je je paard zijn mondhoeken wilt ruineren

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 00:45

Nou laat ik dan maar eens beginnen met het (enorm) uigebreide bericht.
Om te beginnen, leek het alsof veel mensen dachten dat ik op een andere manier probeerde te zeggen dat ik eigenlijk dit probleem heb. Best wel melig Tong uitsteken Maar het was dus om te kijken of er nog ruiters zijn die wel weten wat je in zo'n geval moet doen.

Om te beginnen, zijn hier de mensen die goede tips gaven:
_ilse_ gaf de tip om een volte in te zetten, en die steeds kleiner te maken als er genoeg ruimte is. Dit zorgt ervoor dat zo'n paard wel langzamer moet om niet te vallen, wat erg handig is.
Martinz2 dat je als ruiter niet sterker bent in het trekken dan je paard dan dat het paard terugtrekken kan. Net zoals velen zei hij al diep zitten en je benen lang maken, wat paardvriendelijk is, en je paard absoluut geen pijn doet. Helaas niet effectief als je paard echt op de kletter slaat wat in dit geval je eigen schuld is.
Miss Promiss zei dat ze het op haar zit zou doen, net zoals de vorige tipgever. Zie commentaar Martinz2. Belonen in draf is trouwens heel goed!
EstherSi gaf de tip rustig te blijven, wat heel belangrijk is in zo'n geval!
M3issi3j zei nog dat toen ze op een drukke weg afging ze er scheef op ging zitten. Wel effectief, want als je paard doorrent val hij. Maar niet erg paardvriendelijk. Is soms wel effectief als echte noodmiddel.
Janneke040 heeft meteen gezegd wat fout was wat de meesten niet deden, en dat was het trekken aan de teugels. Maar helaas is het niet zo dat je paard zo denkt dat je bang bent (leg ik zometeen uit).
sharonalover zeï: druk, los, druk, los. Dat heeft bij mij 1x geholpen bij een paard op een vakantie manege, toen ik zo dom was naar de instructrice te luisteren (dus trekken >;) ), deed dus wat dat paard in mijn verhaal deed, maar hierbij zet je dus lichte druk op het bit, en als het paard langzamer gaat beloon je hem door de druk los te laten.
Ineke2 gaf dezelfde effectieve tip, net zoals zigzaggen en op een volte sturen.
roosa heeft zo'n fijngevoelig paardje waarbij de stemhulp al genoeg is, wat erg fijn is voor jou en je paard.
Cow_horse heeft een tip waarbij je een ander nodig hebt, wat over het algemeen goed werkt, omdat je paard graag bij de ander is en zelf het besluit neemt te stoppen.
Sullie97 gaf de tip om je hand naar de knie te zetten, waarmee je het paard omtrekt. Dat is een echte noodrem, maar werkt niet echt op deze manier. Dat heet de one-rein-stop, en daar zal ik een kleine uitleg over geven zometeen (met deze stop kun je elk paard op een halster rijden).
Callippo zei hetzelfde als sullie97, daar kom ik dus zometeen op.
Labamba is de enige met de echte reden waarom dit paard ervandoor gaat in het verhaal, waar ik zometeen op kom bij het antwoord.
Rommulus zei: val terug op de dressuur. Daar wordt je paard wel rustig van, maar helaas, je zit eral op te galloperen. Maar een rustig paard erbij wil wel eens helpen als je met zjn 2en bent, maar je hebt pech als dat ene paard de ander meesleurt. Tong uitsteken
Lusitana vertelde nog dat het bekkenkantelen een vooruitdrijvende hulp is, en je dan snel je handen naar boven doet, je paard daardoor meer pijn krijgt, en harder vluchten voor de pijn. Erg goed, en handig voor de rest! Ze zegt ook dat ze teugel geeft, en dan weer rustig terugneemt. Zie de 'druk-los-druk-los' methode.

Slechte tips (niet geem of rot bedoeld, alleen voor de veiligheid van anderen, dat ze niks verkeerds gaan doen!!!):
Dit waren velen die zeiden dat je dieper, zwaarder, en langer moest gaan zitten. Niet iedereen weet hoe dit moet, en werkt alleen als je paard dit ook associeert met stoppen, en niet met andere hulpen (ligt aan de situatie), en je paard moet geleerd hebben hierop te stoppen.
Miss Promiss zei een methode die 2 anderen op een andere manier zeiden. Deze staat erbij omdat ze het verwoord met 'rukjes', maar voor die 'rukjes' en 'rukken' is het paard juist aan het wegrennen.
Zep, hierover was ik niet echt tevreden. Ze zegt 1 flinke ruk, wat dus pijn doet bij het paard, terwijl het paard juist aan het vluchten is voor de pijn, waarvoor hij op hol geslagen is.
Loveflash zei dat je een scherper bit moet gebruiken. Dat zal nooit werken. Een scherper bit doet juist pijn, terwijl je paard ondertussen aan het vluchten is voor de pijn waarvoor hij ervandoor gegaan is.
M3isSi3j gaf de tip scheef te zitten, staat ook bij goede tips omdat deze effectief kan zijn. Maar je loopt zo wel het risico met paard en al te vallen, omdat je je paard dan uit evenwicht brengt, en dan kun je het al raden.
Krientje zei 1 hand optillen, zie het vluchten voor pijn, en het tegen een boom op sturen. Je paard heeft de boom al eerder in de gaten dan je denkt. Hij zal er net langs schieten, en je been zal loeihard tegen de boom knallen. Helaas niet veilig voor de ruiter, en je paard loopt ondertussen nog te rennen.
Ineke2 zei helaas 1x een flinke ruk. Je paard is al aan het vluchten voor de pijn, dan zal 1 flinke (pijnlijke) ruk je helaas niet helpen.
Weer velen, er werd te tip gegeven zwaarder te gaan zitten, en Bitterbal heeft gezegd dat haar paard dan alleen harder gaat. Dat komt doordat sommigen met zwaarder zitten druk op de nieren van het paard zetten, en dan juist het paard vooruit drijven. (heeft Lusitana ong. op gewezen)
Enkelen, toch nog hierbij het trekken naar de knie, doordat je hierbij het bit naar een kan trekt, dus door de mond, wat vervelend en pijnlijk is voor het paard.
Angelke heb ik hier vaker uitgelegd, over het rukken en pijn doen.
Spoekie, in een keer stilzetten, ik kan het verkeerd opvatten, maar ik stel me hier dus bij voor dat ze in een keer een ruk geeft zeg maar. Vergeef me als ik ernaast zit met wat jij bedoelt!

Nogmaals: Dit is niet rot bedoelt ( de slechte tips), maar ik zet het erbij zodat andere ruiters niet deze fouten gaan maken en in de problemen komen hierdoor.

Waarom is het paard ervandoor gegaan?
In het verhaal begon de ik-persoon met haar hele gewicht te trekken. Dat doet dus ongelooflijk veel pijn bij zo'n paard waardoor hij vlucht. Waarom? Omdat een paard een vluchtdier is, en als een roofdier hem pakt denkt hij NIET: Oh het doet pijn, ik stop maar even. Maar hij denkt: Dat doet pijn, ik ga sneller rennen, dan raak ik hem misschien kwijt!
Hierbij in 1x een ruk geven doet dus alsnog pijn, waardoor zo'n paard dus nog harder gaat rennen om van de pijn en het eventuele roofdier af te komen.

Wat moet je doen?
Er zijn verschillende manieren.
- Als je je paard hebt geleerd te stoppen als je je zwaarder maakt, zal hij daar waarschijnlijk op reageren. Nadelen: Hij kan het associeren met een andere hulp, en sommigen zitten zo dat het een vooruit drijvende hulp wordt.
- Wat ik zelf dus heb meegemaakt, is dat ik op een paard van net onder de 1.80 m reed. In de galop ging het paard wat te hard voor mij. Ik gaf wat druk. Maar toen ging dat paard sneller. De instructrice zei: Harder trekken! Ik luisterde eerst, maar dat paard deed zijn hoofd omhoog, en kreeg de kans om echt hard te kunnen. Ik dacht: Waarom luister ik? Dit klopt niet. Ik hield dus druk, na 2 galoppassen liet ik weer los, nam weer druk, los, druk los. Ik beloonde het paard dus met loslaten als hij langzamer ging. Op gegeven moment had ik hem op het tempo dat ik wou, en iedereen aan de kan liep verbaast te kijken Bloos, terwijl ze eerst liepen te grinniken naar elkaar, zo'n klein meisje op dat paard gaat nooit goed, die valt. Het is dus een methode met belonen als hij langzamer gaat. Een erg goede methode voor je paard.
- Zigzaggen. Je paard kan zo geen snelheid maken, en bestaat uit sturen, en niet uit trekken.
- Een volte rijden, of met stelling. Op een volte kan een paard niet zomaar snelheid maken, anders zal hij vallen of kunnen uitglijden. Met stelling kan een paard ook niet zomaar snel, omdat hij vaak de richting opgaat waar zijn hoofd naartoe gedraait staat. Helaas presteren sommige paarden het om zo door te galloperen.
- Hier komt het over dat 'omtrekken'. Met omtrekken doe je een paard helaas pijn, ALS je met bit rijd. Met halster is dat niet pijnlijk, dus kun je er dan wel gebruik van maken, ALS je paard weet dat je daarmee STOPPEN bedoeld, anders heb je een goede kans dat je paard om zal vallen. De goede manier heet de one-rein-stop. Dat oefen je eerst me je paard op de grond, en je oefent het stilstaant. Hiermee moet je eerst lichtjes het hoofd van je paard naar links en naar rechts kunnen buigen (als je paard dit kan, moet je voor het rijden dit herhalen om te kijken of je 'remmen' nog werken). Je moet het stilstaant oefenen, zodat je paard dit ook associeert met stil staan of stil gaan staan. Je moet doormiddel van je hand over de teugel (of het touw dat dient als teugel) te laten glijden, en misschien met lichte druk het paard vragen zijn hoofd om te draaien. Hij neemt zelf het besluit om te stoppen. Met halster is dit geheel pijnloos. Je doet het touw dat als teugel dient omhoog, en draait met je bovenlichaam naar achteren toen, dat je met je gezicht naar achteren staat. en je paard helemaal met naar achteren kijkt. Als het paard dan nog wil lopen, kan hij alleen omdraaien, en met zjn voorhand en achterhand overkruist lopen. Je paard kan vanuit deze positie niet steigeren, niet bokken en ook niet wegrennen. Je zit geheel veilig! Dit geheel doe je met halster, met bit erin doet dat pijn!
Ik heb deze informatie niet zelf bedacht of van een persoon, ik heb het van www.paardnatuurlijk.nl, het kan zijn dat ik over deze stop wat verkeerds heb gezegd, dus na checken op deze site is verstandig. Het is ook oneerlijk om te pronken met andermans veren over deze kennis, vandaar dat ik de site erbij vermeld.

Nou, ik ben klaar met mijn zegje. Als je het met een rem niet eens bent, of met een slechte tip, kun je dat gerust zeggen, maar zeg wel WAAROM je het er niet mee eens bent, anders is het moeilijk te snappen waarom je het er niet mee eens bent.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 08:02

Je bent geweldig Lachen
Geef je ook les?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 13:56

dat gaf ik helemaal niet als tip.. zeg dat ik het 1x heb gedaan omdat ik hem echt niet stil kreeg en geen andere manier wist.. ik raad dat niemand aan!!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 14:14

alle tips hier zijn leuk en aardig als je ergens over de hei rijdt maar niet als je paard dreigt het kanaal in te rennen of regelrecht op een weg afrent. ALs mijn paard zoiets flikt trek ik hem gewoon op zijn gat. Nou moet ik wel zeggen dat hij dat ook kent van het gewone rijden. Als hij gaat drammen op de teugel (hangen of duiken) trek ik hem gewoon op de noodrem. En neen dat is niet zeilig: hij heeft geen respect voor mijn hand dan heb ik tijdelijk geen respect voor zijn mond. (daarna natuurlijk wel weer met een zachte hand voorwaarts rijden)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 14:41

hmm ik moet zeggen dat je zeker hele goed tips geeft, maar of deze ook echt daadwerkelijk all the time werken?

voorbeeld:
ik heb een keer op het strand gereden, met een groep.. een meisje viel er bij de eerste rengalop-pas af en haar pony vliegt aan de kletter, alle ponys (stuk of 10) vlogen mee.. en wat doe je dan?

Ik bedoel, je hoopte op een lekkere rengalop op het strand, maar de ponys houden een wedstrijdje. Daarbij komt nog eens dat er een pony is zonder ruiter, en die dus veel harder kan en de rest van de groep opdweept. Plus dat er ruiters zijn die niets doen, en jij dus voor jezelf moet zorgen dat je veilig thuiskomt. (en ja om het nog erger te maken, vele van hen beginnen te schreeuwen naar hun pony: stoppen!stoppen nou!)
Wat ik op dat moment deed;( ik zat in de verlichte zit, dus daar beginnen we uit): terugzitten, links en rechts sturen (zigzaggen dus, met zit, been en teugels, zoals je normaal in de bak ook stuurd,...) praten tegen mn pony (moet er achteraf om lachen, ik zei tegen mn pony: hey maatje, we willen helemaal niet zo hard toch? langzaam is veel leuker, en je heb al bewezen dat je heel snel bent, maar kan je nu ook bewijzen dat je langzaam kan?..hoohoo, ) terwijl ik dit zeg richt hij zn oren naar achter, en ik beloon hem, want hij gaat iets langzamer..en hij hoort me!
goed, maar het vervelende op het strand is, is dat er op een gegeven moment een duin inham is, waar de ponys van weten dat als ze daar in gaan terug naar huis kunnen.
omdat ik het gevoel had dat mijn pony wel bereid was om te luisteren heb ik hem juist doorgedreven, harder.. WANT, zodra hij harder ging en ik hem zo dicht mogelijk langs de zeekant liet gaan, had hij niet te mogelijkheid om de duinen in de schieten.. en ik hoopte vurig dat zodra ik eenmaal voorop lag de rest van de ponys mijn paardje zouden volgen, en niet de duinen in zouden schieten. Goed, enkele deden dat, de rest niet. het groepje wat bij mij was gebleven bedacht zich, en wilde omdraaien, richting de duin inham. OP DAT MOMENT kan je ingrijpen, je pony twijfeld! we hebben ze toen allemaal min of meer terug kunnen krijgen..
maar vele ruiters vertelde mij dat WAT ze ook deden, niets hielp.. en ik moet zeggen dat ik dat ook zo vaak heb gehad. alle dingen die jij omschrijft hebben ze geprobeerd, volgens zeggen, en ik heb dat ook zo vaak gehad, je pony laat je niet tot hem doordringen, hij voelt niets..
tuurlijk heb je zelf een vlaag van lichte paniek over je heen en dat voelt je paard en dat is ook niet ten goede..
alle hulpen die jij hiet geeft hangen af van HOE je paard aan de kletter gaat, als hij echt door het lint is, en echt terug naar huis wilt, kan jij hem echt niet stoppen, met welke hulp dan ook. Je moet een situatie creeeren waarin je paard ook maar enigsinds twijfeld, en dan ingrijpen. (voorbeeld hierboven gegeven.) Net zoals er juistachteraan drijven als hij te hard gaat: je paard denkt: huh? nog harder, en hij word naar de teugelhulpen toegedreven, waardoor jij meer kan doen..
en ik moet zeggen dat er vaak tegen mij gezegd word dat het paard niet onder sommige hulpen uitkan.. ook dat heb ik nou nog nooit meegemaakt.. of ben ik nou gewoon een super-slechte ruiter?

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 14:55

Niet aan je teugels trekken in ieder geval, is soms makkelijker gezegd dan gedaan, maar als hij dat op een gegeven moment doorheeft(dat je met je zit remt en met buitenteugel ophouding maakt om m terug te krijgen)dan heb je ook wat OK dan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:09

Oke, dan dit praktijkvoorbeeld.

Vreemd paard, strandrit, flinke galop langs het water. Ik wil gaan stoppen omdat het volgende op me afkomt:

- links zee, het is vloed dus geen enorme open stukken strand maar 60 cm water.
- rechts lichte helling met grind, vastgelegd met een metalen net.
- voor me eerst een groep wandelaars met daarachter rotspartij van enkele meters hoog.

Dat had ik echt al wel op tijd gezien, alle rijtechnische oplossingen en andere trucjes van hierboven waren al aan bod geweest. Paard was een ex-renpaard, one-rein stop was niet bekend.

So tell me, wat doe je dan?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:24

Paard stopt vanzelf wel Tong uitsteken Die loopt niet tegen de rotsen aan Knipoog
Nee hoor geintjem als mij zoiets over kwam zou ik het paard echt wel omtrekken. Dan maar een keertje wat ruwer in de mond, maar dat liever 1x dan een flink ongeluk wat misschien beide ons leven kan ontnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:30

Eigenlijk si de fout in dat verhaaltje dat je EERST diep meot gaan zitten en als je paard daar niet op reageerd een ophouding moet geven. Voor zover ik las kon ik dat nergens in je antwoordverhaaltje terugvinden (correct me if I´m wrong).
Vind dit topic trouwens een beetje arrogant ondertoontje hebben al zal het misschien neit zo bedoeld zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-05 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:31

Lielle schreef:
Oke, dan dit praktijkvoorbeeld.

Vreemd paard, strandrit, flinke galop langs het water. Ik wil gaan stoppen omdat het volgende op me afkomt:

- links zee, het is vloed dus geen enorme open stukken strand maar 60 cm water.
- rechts lichte helling met grind, vastgelegd met een metalen net.
- voor me eerst een groep wandelaars met daarachter rotspartij van enkele meters hoog.

Dat had ik echt al wel op tijd gezien, alle rijtechnische oplossingen en andere trucjes van hierboven waren al aan bod geweest. Paard was een ex-renpaard, one-rein stop was niet bekend.

So tell me, wat doe je dan?

Niet op ej paard gaan zitten voordat ie de one/rein stop kent ten eerste. Maar aj, da´s makkelijk gezegd. Oke, in zo´n geval zou ik hem toch een volte door het water sturen en mocht dat echt enit gaan omdat ej enit weet wat de bodem daar doet je paard omtrekken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:34

Milkaatjuh schreef:
Paard stopt vanzelf wel Tong uitsteken Die loopt niet tegen de rotsen aan Knipoog
Nee hoor geintjem als mij zoiets over kwam zou ik het paard echt wel omtrekken. Dan maar een keertje wat ruwer in de mond, maar dat liever 1x dan een flink ongeluk wat misschien beide ons leven kan ontnemen.

Nee, maar wel over al die mensen heen Knipoog

Fellor, dat ondertoontje proefde ik dus ook. En die one-rein stop, daar zit wat in, maar ik had daar destijds (aantal jaar terug) iig nog nooit van gehoord, en het was ook een paard waar ik voor het eerst op zat (en het laatst Knipoog.