tong OVER het bit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:13

Allereerst de belangrijkste tip is om het bit een gaatje hoger vast te maken. Verder trainen om de achterhand er verder onder te krijgen zodat hij mee tot dragen komt.

Een aantal paarden bij ons op stal doet het ook, maar je kunt het bij die paarden en ruiiters bijna altijd terug voeren op het rijden en een aanleuningsprobleem.
Dus lekker van achter naar voren, achterbenen goed achtiveren.
De sperriem zou ik niet strakker doen ik zou hem nog eerder eraf laten.
Dus even lekker aan het rijden werken en die hoofd lashouding laten zitten die komt vanzelf en daarmee valt het tongprobleem vanzelf weg.

milkshake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:01

heey
een pony op de manege deed haar tong ook over het bit heen toen heb ik gevraagd wat ik moest doen ze zeiden dat het niet erg was en nu is het gewoon over ze doet het nooit meet

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 20:15

Kafue schreef:
Allereerst de belangrijkste tip is om het bit een gaatje hoger vast te maken. Verder trainen om de achterhand er verder onder te krijgen zodat hij mee tot dragen komt.

Een aantal paarden bij ons op stal doet het ook, maar je kunt het bij die paarden en ruiiters bijna altijd terug voeren op het rijden en een aanleuningsprobleem.
Dus lekker van achter naar voren, achterbenen goed achtiveren.
De sperriem zou ik niet strakker doen ik zou hem nog eerder eraf laten.
Dus even lekker aan het rijden werken en die hoofd lashouding laten zitten die komt vanzelf en daarmee valt het tongprobleem vanzelf weg.

dank voor je tip!!

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 20:18

milkshake schreef:
heey
een pony op de manege deed haar tong ook over het bit heen toen heb ik gevraagd wat ik moest doen ze zeiden dat het niet erg was en nu is het gewoon over ze doet het nooit meet

ik denk (niet vervelend bedoeld) maar dat ze dat zeggen omdat die pony het waarschijnlijk niks voor niks doet, vaak word hij in zijn mond getrokken enz. en het is vaak niet aan ieder ruitertje uit teleggen wat je precies moet doen als je pony zijn tong over het bit doet. dit is misschien zijn enigste manier om geen last te hebben van het trekken en rukken en zagen.

daarnaast het is eigenlijk zeker wel erg want zodra je pony zijn tong over het bit doet heb je geen enkele controle meer. Daarnaast drukt hij zijn rug weg waarfoor je kunt wachten op problemen...

milkshake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 16:38

dat klopt je mocht de pony ook niet in de mond trekken het mag nog steeds niet trouwens

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 21:59

trekken is nooit goed dan veroorzaak je nog meer kwaad

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 23:02

Altijd los laten voor en altijd van achter naar voren rijden dat kanik niet vaak genoeg benadrukken.
Van achter naar voor en de aanleuning is de beloning van je gereden zijn in het algemeen. Rijd je slecht, trek je dan krijg je altijd aanleuningsproblemen tenzij je een hele grote goedzak treft.

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:23

mijn pony heeft het ook een tijdje gedaan,,maar het was opeens weer over..ligt het misschien niet gewoon aan de manier van rijden,, want je paard gaat toch zijn tong over zijn bit doen om van de druk te ontkomen? Verward tenmiste dat dacht ik altijd hoor,, bij mij ging het over toen ik minder ging vragen in haar mond en meer met mijn zit en mijn benen ging rijden *LOL*

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 21:13

CrOsSgIrL schreef:
mijn pony heeft het ook een tijdje gedaan,,maar het was opeens weer over..ligt het misschien niet gewoon aan de manier van rijden,, want je paard gaat toch zijn tong over zijn bit doen om van de druk te ontkomen? Verward tenmiste dat dacht ik altijd hoor,, bij mij ging het over toen ik minder ging vragen in haar mond en meer met mijn zit en mijn benen ging rijden *LOL*

ja dat is zo, maar ik rijd haar nog niet van voren bij elkaar, en rijd hem alleen nog maar van achter naar voren dus met een hele lichte druk en voor de rest alleen voorwaarts maar dan nog gaat hij zich opkroppen om zijn tong over het bit te doen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 22:20

loutjuh schreef:
ja dat is zo, maar ik rijd haar nog niet van voren bij elkaar, en rijd hem alleen nog maar van achter naar voren dus met een hele lichte druk en voor de rest alleen voorwaarts maar dan nog gaat hij zich opkroppen om zijn tong over het bit te doen.

Als ik de foto bekijk lijkt het dat je veel druk hebt en het paard op de voorhand loopt.
Wat je nu vooral moet gaan doen is nog meer drijven en voor helemaal los laten. Je drijft hem ahw naar je hand toe met zit en benen en let even op de correcte houding, de onderbenen moeten verder terug. Verder mag je wel een parade maken maar niet vasthouden. Tempo regelen met de zit, en veel overgangen. Het bit maar even een gaatje hoger vastmaken en de sperriem eraf laten. Ga er anders even mee naar buiten lekker stappen, worden ze sterk van en ze kunnen de zinnen op iets anders zetten.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 23:06

de foto in mijn profiel is van heel lang terug voor dat er kissing spines bij haar geconstateerd was, nu ik weer mag beginnen rijd ik hem zoals ik al zei...alleen maar van achter naar voren en verder vraag ik nog niks

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 23:52

loutjuh schreef:
de foto in mijn profiel is van heel lang terug voor dat er kissing spines bij haar geconstateerd was, nu ik weer mag beginnen rijd ik hem zoals ik al zei...alleen maar van achter naar voren en verder vraag ik nog niks

En je houding en je zit heb je die nog wezelijk aangepast of rijdje nog hetzelfde? Een correcte houding is wel belangrijk. Het boek van coby van baalen de eenvoud van de dressuur is een echte aanrader.

Sommige paarden klieren nog al eens als ze de mond te strak dichtgesnoerd wordt.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 23:55

en sommige paarden klieren nogal eens als alles te los zit en de mond ver open kan de de tong dus alle kante op kan

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 00:06

marlo schreef:
en sommige paarden klieren nogal eens als alles te los zit en de mond ver open kan de de tong dus alle kante op kan

Mischien wel maar alles super strak aansnoeren brengt ook niets.
Activeren begint achter en als je er voor af blijft kliert er geen een.
Rijd met je been en met je zit van achter naar voren zodat de aanleuning het resultaat wordt van je gereden zijn in het algemeen. Mijn paard wilde altijd graag hangen, toen ik desperriem eraf haalde die mijn oude instructeur steeds strakker trok was het probleem weg. Doe zelf maar eens een sjaaltje strak om je nek, das niet fijn, dan ga je ook klieren.

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 08:32

Volgens mij is het gewoon een kwestie van uitproberen,, totdat je de oplossing gevonden hebt,,
als je inderdaad zonder druk rijdt kan hij zich ook niet tegen die druk verzetten en als je van achter naar voren rijdt hoort het paard de tong niet over het bit te doen.
Het zal dan dus inderdaad aan het hoofdstel moeten liggen,, of het bit is niet goed,,hangt te laag,,of te hoog. of zijn spareriem zit te los, of te strak *LOL* misschien is het hoofdstel een gaatje hoger of lager hangen ook een idee,, je moet daarmee alles gewoon uitproberen totdat je de juiste snaar hebt geraakt,,want het kan natuurlyk ook dat het paard zich tegen het hoofdstel verzet door zijn tong over zijn bit te gooien. Lachen

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 21:35

Ik denk dat ik het bit een gaatje hoger ga hangen en kijken wat het dan doet, aangezien ik een nieuw hoofdstel heb sins een paar weken en ik al aan het twijfelen was of hij niet te laag hing, maar goed wie weet helpt het.

bedankt voor de tips

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 08:47

daar zal het dan idd wel aan liggen !! *LOL*
#succes met proberen dan!! Haha!

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:51

Mijn paardje deed dat ook altijd
Ik ben daarna gaan rijden met een lage neusriem
En dan moest ie zn mond dichthouden dus kon zn tong niet meer over het bit.
Kan helpen...moet je de neusriem niet te los hebben...Niet dat je m enorm moet aansjorren ofzo...maar gewoon...
Bij mijn pony heb ik een tonglepeltrens gebruikt op aanraden van mijn instructeur
Mijn pony had hardnekkige problemen met die tong :S
Maar toen ik na 3 maanden weer met een gewone trens ging rijden, op wedstrijden en thuis, ging dat allemaal prima..
Toen was zn aanleuning verbeterd en dus zat ie niet meer te klieren met die tong.. Dus dat kan zeker wel werken...
Daarom hoef je dat nog niet te doen...Haha! maar ik deel alleen maar even een ervaring met jullie *LOL*