Achter de loodlijn rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:37

Bets schreef:
Ik heb zelf keer getest dat als paard achter de loodlijn rij, dat ik de achterhand moeilijk erbij krijg.

Dat klinkt vrij logisch, als een paard achter de loodlijn loopt komt ie niet genoeg door de nek heen, hij buigt dan af bij de 3e halswervel.
Als je een paard goed door de nek heen rijd, gaat ie de rest van zn lichaam ook aanspannen en dus ook achter.
Dit komt door de spieren, spieren in nek zijn verbonden met rest van lichaam.

Verder ben ik er dus ook geen voorstander van. reden:zie boven.
Ze moeten van achteren uit aan t werk. Als je ze voor erg kort rijdt, heeft het achterbeen ook geen ruimt om onder te treden.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 02:07

Maar wat als ze zich strak houden in de rug, dan komt volgens mij de achterhand er ook niet echt onder.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 02:22

Ik heb een paard gehad dat achter de teugel kroop en dat was vreselijk en heb ik nooit echt kunnen corrigeren. Op wedstrijden kon ik nog net de schijn ophouden dat er spanning op de teugel was, slechts een jurylid heeft het ooit doorgehad en schreef terecht "achter de teugel" . Dit paard heeft nooit fatsoenlijk een bit durven aannemen en ik denk dat het komt omdat ze achter de loodlijn en of met slofteugel in de vernieling is gereden, vandaar mijn sterke weerstand tegen de methode en de slofteugel. Plus, ik vind dat een paard op z´n minst voor zich uit moet kunnen kijken, en dat gaat niet met zijn hoofd zo´n beetje ondesteboven. Ik weet ook uit ervaring dat sommige paarden er minder moeite mee hebben dan anderen. Maar ik denk niet dat het spieren traint. Het traint geen andere spieren als bv gewoon voorwaarts neerwaarts gereden paarden en hooguit spieren in de hals die je helemaal niet wilt hebben. Een paardenhoofd weegt nogal wat. Als hij het gewoon af kan laten hangen, moet er meer ontspanning zijn, dan als hij het achter de loodlijn moet op zien te houden...
Ik ben de site van Theresa aan het vertalen...anders had ik me er niet een zo erg in verdiept. Maar hoe meer ik leer, hoe erger ik het vind als een paard gedwongen wordt zo te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 10:30

Met zijn hoofd onderste boven is LDR
Persoonlijk vind ik dat anders als 2 cm achter de LL

Dat eerste doe ik nooit, heb daar geen ervaring in, ook geen goede instructie om het me goed eigen te maken, dus begin daar ook niet aan.

Dat ene paard wat jij beschrijft is ook niet goed LDR gereden, dat is LDR getrokken.
Dus iemand die wel ff wat na heeft willen doen of zo.
Als je een paard ergens naar toe trekt, kan hij idd nooit geen goede spieren gebruiken, ongeacht de trainings methode die je ook hebt.

Ik vind ook niet dat je van 1 slechte ervaring daarmee een hele trainingsmethode af kunt schrijven.
Want, ook al rij ik het zelf niet, weet ook dat LDR rijden niets met daar naartoe trekken heeft te maken.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:15

In de tijd dat ik Milka wel eens LDR reed, was ze daarna heel moeilijk op te richten en ging ze als een gek hangen. Nu rijd ik haar niet meer LDR in, maar begin met een los teugeltje, neusje net voor de loodlijn en later oprichten. Dat gaat een stuk beter! Haflingers zijn van nature als berg afwaarts gebouwt laat staan ze LDR rijden en nog verder op de voorhand laten duiken. Nee daar trap ik niet meer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:19

Daarom is het ook niet voor elk paard geschikt en moet je ook kijken wat voor dier je hebt.

er zijn paarden die ik probeer nooit achter de LL te hebben, niet eens een mm.
Dit zijn de paarden die al graag op de voorhand knallen of de paarden die zichzelf graag opkrullen.

Andere, daar merk je van dat net achter de Ll (nogmaals LDR rij ik niet) dat ze daar net losser laten in kaak en rug.
En daardoor juist makkelijker en soepeler bovenin te rijden zijn.

VWNW probeer ik met elk paard te rijden, maar ze daar op het achterbeen houden is ook niet bij elk paard even makkelijk. Dus hoever VWNW, ligt er ook aan wat ik voel.
En daar zie je dus bij veel ruiters ook duikboten bij, maar dat is dan weer wel oke?
Vreemd.

Dat is dus de kunst van paardrijden, kijken wat voor paard je hebt, voelen waarbij hij het makkeijkste te gymnatiseren is.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:38

runningkawa schreef:
er zijn paarden die ik probeer nooit achter de LL te hebben, niet eens een mm.
Dit zijn de paarden die al graag op de voorhand knallen of de paarden die zichzelf graag opkrullen.

Ja en zo een heb ik Lachen

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:48

Op wedstrijd worden bij ons vaak paarden die achter de loodlijn lopen hoger gequoteerd.

Als je zo succes boekt, blijven sommigen ook zo verder doen en komen we in een cirkeltje terecht.

Dat ligt dan weer aan het ontbreken van vakkundige jury's vind ik persoonlijk.

Let eens op het volgende:
Kijk eens op hoger niveau hoeveel paarden er echt net voor of op de LL lopen? Wat is het hoogste punt bij hen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:55

Klopt, dat hoort niet

Maar aan de andere kant heb je ook jury's die alleen maar kijken of die neus wel voor de LL is.
Maar niet kijken of hij wel over de rug loopt, er van achter bij is.

En ontspannen over de rug van acher uit, dat vind erg belangrijk.
Tuurlijk prefect als je dat lukt met de neus net op of voor de LL.
Maar als ik dan een paard zie met net de neus eracher, maar wel vanachteruit ontspannen over de rug
Of een paard voor de Ll, maar met weggedrukte rug.
Weet ik wel welke van mij meer punten zou krijgen.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 13:00

carlijn83 schreef:
Dat klinkt vrij logisch, als een paard achter de loodlijn loopt komt ie niet genoeg door de nek heen, hij buigt dan af bij de 3e halswervel.

Dit gebeurt wanneer je een paard achter de loodlijn trekt.
Ook gebeurt dit wanneer je het paard van voor naar achter rijdt in plaats van andersom.
En dit kan ook gebeuren voor de loodlijn op dezelfde manier.

Maar bij sommige paarden kun je het paard juist beter door de kaak krijgen wanneer je deze iets achter de loodlijn rijdt.
En sommige paarden kun je juist beter altijd voor de loodlijn houden.

Ik zorg dat ik de paarden eerst onvoorwaardelijk voorwaarts heb en hiermee krijg ik ze nageeflijk. Het ene paard laat echt los wanneer hij wat dieper ingesteld wordt en bij het andere paard moet je dit juist niet doen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 13:24

Mijn paard loopt ook achter de loodlijn, maar het enige wat ik doe, is mijn handjes stil houden en via mijn benen naar mijn handen toedrijven? Is dat dan nog steeds zo fout??

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 13:32

Geef anders je handen eens iets meer mee. Misschien gaat dat neusje er dan uit.
Heb even in de profiel gespiekt en vind het nog wel meevallen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 13:34

Milkaatjuh schreef:

Haha! hahah, nee hoor, dan blijft hij precies hetzelfde lopen. Als ik er net op zit, loopt hij voor de loodlijn, maar echt nog helemaal niet door zijn rug heen, en als ik dan oefeningen ga doen, wijken, halthouden, stelling vragen.. en hij laat los, dan loopt hij op dat moment net iets achter de loodlijn. Ik vind dat eerlijk gezegd niet slecht, juist omdat ik weet dat ik het wel op de goede manier bereik. En dan als hij er helemaal door heen is, probeer ik dat neusje er weer uit te rijden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 13:35

Milkaatjuh schreef:
Heb even in de profiel gespiekt en vind het nog wel meevallen.

Ja, hij loopt ook niet met zijn hoofd op zijn borst, hij loopt echt net achter die loodlijn.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 13:36

Ik denk dat het dan niet erg is hoor. Ik vind het niet storend en het zal voor je paardje ook niet erg zijn. Knipoog (Denk ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 13:50

Hij hoort je hand te volgen als jij dat wil.
Dus ook voor de LL, of VWNW

Blijft hij waar hij is met zijn hoofd en gaat hij je handen niet achter na, loopt hij achter de teugel.

Is hij wel goed voor je been?
Vaak hoort dat samen Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 13:52

runningkawa schreef:
Hij hoort je hand te volgen als jij dat wil.
Dus ook voor de LL, of VWNW

Blijft hij waar hij is met zijn hoofd en gaat hij je handen niet achter na, loopt hij achter de teugel.

Is hij wel goed voor je been?
Vaak hoort dat samen Lachen

Dat bedoel ik niet, halstrekken etc kan hij als de beste, en hij volgt mijn hand waar ik ook wil. Ik wilde er alleen even mee aangeven, dat als ik hem meer vrijheid geef van voor, dat hij er niet met het neusje uit gaat lopen.
En voorwaarts?haha, ik denk dat het een van de meest voorwaartse paarden is die ik ooit in mijn leven heb gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 13:54

Aan het been is wat anders als voorwaarts Lachen

Super dat hij wel je hand volgt in het halsstrekken.
Dan zou je als jij dat wilt ook net dat neusje eruit kunnen rijden.
want dat is ook niet anders als je hand volgen Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 14:03

runningkawa schreef:
Aan het been is wat anders als voorwaarts Lachen

Super dat hij wel je hand volgt in het halsstrekken.
Dan zou je als jij dat wilt ook net dat neusje eruit kunnen rijden.
want dat is ook niet anders als je hand volgen Lachen

Die discussie ga ik hier echt niet voeren, want als er een paard is wat goed voor je been is, is het mijn paard wel.
Als je even goed terugleest, dan heb ik al gezegd dat ik mijn paard eerst iets achter de loodlijn rijd, en dan er weer uitrijd, precies zoals jij zegt. Dus mijn vraag was, is dat dan erg, als ik hem dan even er in rijd, om hem vervolgens hem er weer uit te rijden?
Laatst bijgewerkt door DiantaM op 01-01-05 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 14:04

Als het je lukt om hem er daarna uit te rijden, lijkt het mij geen probleem geven.

Er word hier gedaan of elk paard meteen zit, waar je wilt.
Soms kost dat gewoon wat training, of opwarming.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 14:13

runningkawa schreef:
Als het je lukt om hem er daarna uit te rijden, lijkt het mij geen probleem geven.

Er word hier gedaan of elk paard meteen zit, waar je wilt.
Soms kost dat gewoon wat training, of opwarming.

ja, want voor mijn paard is het makkelijk om zo te lopen, daarom moet hij er juist ook uitgereden worden.

Het is in mijn omgeving erg gebruikelijk om het paard met de neus op de borst te laten lopen, zelf ben ik er geen voorstander van.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 14:16

Een paard moet in ieder geval gelijk in een seconde tijd weer terug kunnen naar voor de loodlijn neusje eruit. Als ik mijn paard voorwaarts-neerwaarts rijd loopt hij soms voor het beeld iets achter de loodlijn, maar zou je zijn nek optillen zou hij er gigantisch voor lopen. De ruimte bij zijn kaken word niet klein. Verder loopt hij eigenlijk vrijwel altijd voor de loodlijn. Dat een paard stijf word en niet over de rug is als hij voor de loodlijn is vind ik grote onzin. Er zijn ontzettend veel topruiters die hun paard ook alleen voor de loodlijn rijden. Je ziet juist bij heel veel ruiters dat ze hun paard achter de teugel rijden en dan denken dat hij los en over zijn rug loopt. Het zal best dat achter de loodlijn ook goed kan zijn. Ik rijd mijn paard altijd van de hand af , en dan kan hij niet achter de loodlijn komen als hij netjes aan het bit en been is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 14:18

Fleurtje100 schreef:
Een paard moet in ieder geval gelijk in een seconde tijd weer terug kunnen naar voor de loodlijn neusje eruit. Als ik mijn paard voorwaarts-neerwaarts rijd loopt hij soms voor het beeld iets achter de loodlijn, maar zou je zijn nek optillen zou hij er gigantisch voor lopen. De ruimte bij zijn kaken word niet klein. Verder loopt hij eigenlijk vrijwel altijd voor de loodlijn. Dat een paard stijf word en niet over de rug is als hij voor de loodlijn is vind ik grote onzin. Er zijn ontzettend veel topruiters die hun paard ook alleen voor de loodlijn rijden. Je ziet juist bij heel veel ruiters dat ze hun paard achter de teugel rijden en dan denken dat hij los en over zijn rug loopt. Het zal best dat achter de loodlijn ook goed kan zijn. Ik rijd mijn paard altijd van de hand af , en dan kan hij niet achter de loodlijn komen als hij netjes aan het bit en been is.

Dat geldt misschien voor jouw paard, maar niet voor die van mij. Als ik die van mij dus voor de loodlijn blijf rijden, loopt hij niet geheel door zijn rug heen. Als ik oefeningen ga doen, gaat hij iets achter de loodlijn lopen, maar hij blijft netjes aan hand en been. En dan pas komt alles er goed uit, uitgestrekte draf etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 14:27

Als hij het uit zichzelf, "zomaar" weer doet, zou ik er minder blij mee zijn.

Kawa wil dat ook graag doen in de middendraf
Als springpaard zonder fatsoenlijke draf van nature vind hij dat verschrikkelijk moeilijk. En zo probeert hij er wat onderuit te komen.
Ik heb altijd geprobeerd, dat weg te trainen.
En dat lukte gelukkig steeds beter.
Of beter gezegt, zijn hele draf werd beter en hij sterker daarin.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 14:30

Tulandro loopt hij dan beter met het hoofd achter de loodlijn?
Hoe wil je hem dan ooit goed krijgen met het hoofd voor de loodlijn zoals het hoort?
Of begrijp ik het nu fout en doet hij het daarna wel okee met de neus voor de loodlijn?
Mijn ervaring is, en dat is niet alleen met dat vernilede paardm dat was een extreem geval, dat als ze eenmaal gaan opkrullen, je het er haast niet meer uitkrijgt. Dat ze de hand niet meer willen volgen...
Ik begrijp ook niet zo goed waar die mode vandaan komt. En ik weet ook inderdaad dat het op wedstrijden gewaardeerd wordt. Het is al te erg dat het getolereerd wordt. Het is nl wel tegen de regels.