met sporen rijden bij jonge pony

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 00:46

Kath_ schreef:
Ik ken iemand die gewoon met sporen heeft ingereden, pas tot hij het hulp been snapte heeft ze ze afgedaan..

Ik heb al eens op een pony gereden die op die manier was ingereden, alleen waren daar de sporen nooit afgedaan....
Om die aan het been te krijgen was een heksentoer Scheve mond

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 00:47

crossmonster schreef:
absoluut van die sporen afblijven !!!!
tegen de tijd dat ie 10 is moet je met reuzachtige wieltjes rijden om nog reactie te krijgen, neem goed les van een goede instructie, er zijn zat manieren om je paard zonder sporen aan het been te krijgen !

ik zie er absoluut geen probleem in om een jong paard/pony met sporen in te rijden..mits..en dan bedoel ik ook echt MITS...je er mee om weet te gaan, kun je goed met sporen rijden en gebruik je ze alleen waneer nodig is het helemaal geen probleem, heb je een onrustig been en gebruik je de spoor vrijwel de hele tijd, ja dan stompt zo'n dier af op je hulpen en krijg je hier later alleen maar problemen door.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 06:49

Ik vind dat je pas sporen om moet doen als een paard goed voor je hulpen is zo dat je je hulpen kunt verfijnen!!
Maar niet gebruiken om een paard/pony in te rijden GEDULD IS EEN SCHONE ZAAK!!
EN BOVENDIEN PAARDRIJDEN IS HERHALEN HERHALEN HERHALEN!!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 06:54

MissSisa schreef:
Ik kan herhalen tot ik een ons weeg. Je weet niet hoe mn pony is dus daar kun je niet over oordelen!!!

mijn hemel, ik heb je ook al een pb gestuurd, maar meisje , wil je enigzins serieus overkomen en wat leren hier hou dan opmerkingen voor je en ga trainen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:48

Ik gebruik ze nooit op jonge paarden
En toch allemaal aan het been gekregen

het gevaar, omdat het je nu zo niet lukt, dat je het met spoor ook niet lukt.
Paard aan het been krijgen heeft te maken, hoe consequent de ruiter is.
Dus vanaf het moment dat je opstapt, totdat je afstapt, bezig zijn met een hulp geven en reactie eisen.
Ook als je eigenlijk wat lala op je paard wilt zitten, dan heb je als ruiter maar ff pech, dan lala je maar weer als je eraf bent Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:57

Iris82 schreef:
Volgens mij deed GijsenKim het toch ook met het inrijden (van Tyrza's paarden)? Onder het motto: je kunt ze beter een tikje geven met je spoor dan dat je er uren in gaat porren.
Net gelezen dat dat een boktheilige was (hihi) dus laat de positieve reacties maar komen. Knipoog

Maar die kan haar benen wel onder controle houden
Rijd haar hele leven al jonge paarden.
Kun je niet vergelijken imo.

want zeker weten zijn hier grote blatersdie hun benen niet onder controle hebben.
Maar die brengen hun pony dan weg om een ander hun fouten weer goed te laten zetten, maar zien nooit in dat ze eens aan zichzelf moeten werken Lachen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:26

runningkawa schreef:

want zeker weten zijn hier grote blatersdie hun benen niet onder controle hebben.

Ja ik snap wel wat je bedoeld. Die lezen hier dan dat het wel okay is om een pony met sporen in te rijden en mja... Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:21

MissSisa schreef:
Heb ik ook, maar mn pony zit zo in elkaar:
Ik ben lui, maar als er maar iets beweegt ga ik als een stuiterbal door de baan. Tong uitsteken De zweep, daar trekt hij niet zoveel van aan!!! Dus bleven sporen als enigste over.

Respect trainen. Zweep is voorwaarts en niets anders.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:42

Sjonniej schreef:
Respect trainen. Zweep is voorwaarts en niets anders.

Idd, maar daar zijn sommige het niet mee eens. Als ik mn been aandruk verwacht ik reactie, zo niet, dan is het nog een keer. Daarna: Gewoon een schop, nou hij weet nu dondersgoed wat been is. Ik ga niet blijven schoppen zonder spoortje. Ik kan het nu ook zonder sporen af, maatr het was wel effe nodig.

Janneke040

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:00

Respect, kun je niet trainen, alleen verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:05

Janneke040 schreef:
Respect, kun je niet trainen, alleen verdienen.

Hoe verdien jij dat dan zonder te trainen Verward

Janneke040

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:12

Ik verdien respect, door mijn paard met heel veel respect te trainen.
Ik train wel maar niet het respect. Respect kun je niet afdwingen ofzo.
Je kunt het wel sneller krijgen, verdienen dus door een duidelijke consequente manier van rijden, en trainen, te gebruiken, waarmee je je paard zelfvertrouwen geeft. Krijgt het paard zelfvertrouwen door jou, dan zal hij ook meer respect voor je krijgen.

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:42

ik heb mijn haffie deels met sporen ingereden Schijnheilig

eerst reed ik erg veel buiten met hem, want ik had geen bak, daar luisterde hij prima naar helpen, toen ik van stal verhuisde en we ook in de bak gingen rijden was hij niet vooruit te krijgen. op een zweep reageerde meneer ook voor geen meter. en ikhou er al helemaal niet van om een pony vooruit te slaan.
dus maar sporen geprobeerd ( kleinste die er zijn ) en meneer reageerde goed op mijn been. dat heb ik even gedaan en toen heb ik de sporen afgedaan. en nu is hij echt ontzettend goed aan het been Lachen ik rij nu misschien 1 van de 10 keer eens met sporen als we een nieuwe oefening gaan doen

dus ik vind zelf dat ik het goed heb gedaan

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 14:59

ik ga hem denkik nu niet met sporen rijden, zo maak je hem alleen maar harder in et begin denkk... want als hij nu niet goed luisterd en ik hem dan met sporen ga rijden wordt hij harder en als hij dan aan de sporen ''gewend'' is luisterd hij nergens meer naar.......... toch??

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:13

Dat hoeft niet, mn pony is nu goed aan het been omdat ik met sporen heb gereden. En nu kan ik het zelfde bereiken en dan zonder sporen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:28

Ik rijd op een M2 pony'tje zonder zweep, zonder sporen, en ze is echt wel fatsoenlijk te rijden hoor. Ook een meisje bij mij op de ponyclub heeft dr verzorgfjord ingereden met sporen, en die is zonder absoluut niet meer te rijden.. Dus ik zou als ik de TS was zo lang mogelijk van de sporen afblijven!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:08

Ik zou op een jonge pony niet gelijk met sporen beginnen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ik vind dat je een jong paardje eerst lekker aan je been moet hebben zonder sporen.

hANKY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 19:49

Veel overgangen rijden!! Zo krijg je je paard/pony ook beter aan je been

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 22:58

Ja maar als ie tijdens het inrijden je been nog niet snapt kan je moeilijk elke keer overgangen gaan rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 09:42

juist wel

Door herhaling leren ze

Met een jong dier alleen maar over de hoefslag draven, leren ze niks van.

In stap halthouden, mooi op de zit, snapt elk jong dier in een paar keer oefenen.
Dat doe je tijdens het instappen al veel.

Daarna draaf je aan. Stem erbij waar nodig.
Andere kant van de bak, weer in stap.

Paar passen verder weer aandraven.
Enz enz

daar leer je ze van opletten.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 13:58

Janneke040 schreef:
Ik verdien respect, door mijn paard met heel veel respect te trainen.
Ik train wel maar niet het respect. Respect kun je niet afdwingen ofzo.
Je kunt het wel sneller krijgen, verdienen dus door een duidelijke consequente manier van rijden, en trainen, te gebruiken, waarmee je je paard zelfvertrouwen geeft. Krijgt het paard zelfvertrouwen door jou, dan zal hij ook meer respect voor je krijgen.

Precies! Helemaal mee eens! Zo ga ik ook om met mijn paard en bereik ik het meeste.
Ik ben ook wel anders met mijn paard omgegaan. Vanuit mijn karakter wil ik nog wel eens het paard een 'beuk' geven als het niet wil. Onder het mom van: "Je zal en je moet."
Maar bij mijn paard werkt dat juist averechts, ik bereik helemaal niks. Ook voor mijn paard geldt, ik moet haar met respect behandelen dan krijg ik verreweg het meeste voor elkaar.
Een tijdje terug had ik het probleem dat mijn paard niet goed genoeg voor mijn been was op de wedstrijden. Een spoortje met wieltje aangeschaft maar het stond me ontzettend tegen, in de B al met wielen rijden. Bloos! Tijden getraind om mijn paard weer goed voor het been te krijgen en nu rijd ik weer met m'n stompe spoortje de wedstrijden. *LOL* (inmiddels L1, ga L2 starten in febr.)

Mijn idee van paardrijden is dat je met goede begeleiding heel ver kunt komen zónder toeters en bellen.
Mensen zijn geneigd om gauw naar hulpteugels of andere bitten te grijpen als het niet wil i.p.v. het probleem bij zichzelf te zoeken.

Dus TS, mijn advies aan jou is: ga met een zweepje rijden en wees consequent. Het is een jonge pony dus probeer in ieder geval nog een tijd zonder sporen te rijden.
Het is zo makkelijk om een spoortje om te doen, de pony reageert op het been maar na een tijdje wordt het weer minder. Sporen zijn idd bedoelt om hulpen te verfijnen.
Als een paard of een pony niet voor het been is dan moet je het probleem bij de wortel aanpakken en niet allemaal gekke dingen uithalen want dan neem je alleen de symptomen (tijdelijk) weg. Leidt de pony op de juiste manier op, dan heb je er het langste profijt van. Succes ermee! OK dan!

Janneke040

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 15:42

Fijn dat iemand het met me eens is!!
De oefening die runningkawa geeft, is echt de beste naar mijn mening!
Ook ik heb fouten gemaakt bij het inrijden van mijn pony. Ik kon ook weleens woest worden, en een keer flink stampen, mijn pony is zo, hoe gekker ik doe hoe gekker hij doet, best logisch, dus dan naaide hij eruit, en voor de bak rand ging ie op de rem. Ik kreeg dus ook echt niks voor elkaar op die manier.
Het probleem is dan ook meestal dat je eerst leert rijden, en pas veel later als je in confrontatie komt met je paard, gaat nadenken hoe hij dan wel niet in elkaar zit. Ik ben inmiddels zo ver dat ik van Josien(bekent hier op bokt) te horen heb gekregen dat wij een combinatie van ziel en geest zijn! We doen in middels ook Natural Horsemannship, en dit kan alleen door het wederzijdse respect!

Foto's van onze 1e keer Natural Horsemanship op:
http://www.PictureTrail.com/robinhood01

_babette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 19:23

ik zal nog niet met sporen gaan rijden hij is daarvoor nog erg jong rij anders ook met een zweep en laat je hulpen goed werken vraag het is aan een instructuur of dat het een goed idee is. misschien heeft die nog veel tips voor je om de hulpen waar te laten maken

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:05

NathalieW schreef:
ik heb een pony van ong 3,5jr en hij luisterd niet naar mijn hulpen... moet hij dit nog leren of is het beter om met sporen te gaan rijden zodat hij merkt wat ik wil?! graag meningen

Je kunt een pony waar je nog maar net een dag op zit wel hulpen gaan geven, maar dat begrijpt hij toch niet? En als je harder 'roept' dan ineens wel? Hij moet het overduidelijk nog leren.

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:06

P.S. op mijn vorige bericht, ik bedoel niet dat je er maar 1 dag op zit, maar als een voorbeeldje.