Neiging om diep te gaan lopen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 19:40

Jah als ik haar wat lager rijd en langere teugel geef loopt ze netjes op haarzelf. Ook opgericht loopt ze netjes op haarzelf, maar alleen op de linkerhand. Op de rechterhand (haar moeilijke kant) gaat ze klein beetje hangen. Ze word niet heel zwaar, maar wel een beetje.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:47

Zet je handen stuk hoger, kan ze niet verder zakken, je trekt niet, ze moet alleen zichzelf wat meer gaan dragen waardoor ze ook beter de achterhand onder kan gaan brengen, als de drang naar voren goed in orde is. Dus je hoeft er niet veel voor te doen, maar zet die handen maar stuk hoger (dit is overigens tijdelijk!!) ze moet alleen meer leren om zichzelf te leren dragen. Heb je wel gelijkmatige aanleuning op beide kanten?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:32

Bets schreef:
Zet je handen stuk hoger, kan ze niet verder zakken, je trekt niet, ze moet alleen zichzelf wat meer gaan dragen waardoor ze ook beter de achterhand onder kan gaan brengen, als de drang naar voren goed in orde is. Dus je hoeft er niet veel voor te doen, maar zet die handen maar stuk hoger (dit is overigens tijdelijk!!) ze moet alleen meer leren om zichzelf te leren dragen. Heb je wel gelijkmatige aanleuning op beide kanten?

Wat een ONZIN!!!!!!
Waarom moeten die handen nou hoger???
Waarom moet die merrie zich op gaan richten???

Leer nou eerst eens op eigen benen te lopen en het gewicht gelijk te verdelen, van de voorhand af.
Een paard kan zich pas oprichten als het merendeel van het gewicht zich naar de achterhand heeft verplaatst, en dan richt het zich natuurlijk op.
Jij vertelt haar nu dat zij het paard omhoog moet trekken, zo krijgt zij toch alleen maar meer gewicht in haar handen...?!!!
En waar blijft de ontspanning dan, want op deze manier hou je continue spanning en leert de merrie nooit los te laten omdat de ruiter vasthoudt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:44

Kaja schreef:
Wat een ONZIN!!!!!!
Waarom moeten die handen nou hoger???
Waarom moet die merrie zich op gaan richten???

Leer nou eerst eens op eigen benen te lopen en het gewicht gelijk te verdelen, van de voorhand af.
Een paard kan zich pas oprichten als het merendeel van het gewicht zich naar de achterhand heeft verplaatst, en dan richt het zich natuurlijk op.
Jij vertelt haar nu dat zij het paard omhoog moet trekken, zo krijgt zij toch alleen maar meer gewicht in haar handen...?!!!
En waar blijft de ontspanning dan, want op deze manier hou je continue spanning en leert de merrie nooit los te laten omdat de ruiter vasthoudt.

Bullshit. Ik heb het helemaal niet over trekken gehad. Als ze haar handen hoger zet, moet paard wat hoger komen in hoofdhouding waardoor paard van voor naar achteren beter in balans komt en dus beter op eigen benen gaat lopen en zichzelf meer gaat dragen. Tuurlijk moet je goed voorwaarts blijven rijden, maar ik heb absoluut niet over trekken gehad Verward , gewoon handen stilzetten en ze zal gegarandeerd merken dat gewicht helemaal niet in de hand komt, hoe lager hoofdhouding hoe meer gewicht op voorhand en dus ook in handen van ruiter komt!
Door paard iets hoger te houden in hoofdhouding (wat helemaal geen oprichting nog is Verward ), zal paard de achterhand verder eronder brengen (doordat de drang naar voren in orde moet zijn dus zodanig is dat de benen verder naar voren komen, zowel voorbenen als achterbenen) en zal paard dus helemaal geen spanning hebben. Paard zal (als deze rechtgericht is...) gelijkmatige aanleuning hebben waardoor hij zal ontspannen en dan kan hij pas in voorwaartse neerwaartse tendens gaan lopen. OK dan!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:46

Lees dus goed voorwaarts drang!! Dat is allerbelangrijkste idd maar met klein beetje hulp om alleen de handen hoger te zetten, zal paard echt niet meer druk op de handen zetten. Paar moet altijd van achteren duwen, als dat niet is, dan is de drang naar voren niet in orde.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 12:25

Maar het gekke is is dat ze linksom gewoon goed loopt.. Dan loopt ze opgericht en netjes van mijn hand af. Voorwaartse drang zit wel goed. Ze is goed aan het been en reageerd op de kleinste hulpen. Zodra ik verzameld rijd is het goed, maar zodra ik verruim (rechts) dan gaat ze ene beetje hangen.
Ik heb verder wel gelijkmatige aanleuning alleen soms komt ze wat diep rechtsom. Maar alleen als ik ga verruimen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:34

Milkaatjuh schreef:
Maar het gekke is is dat ze linksom gewoon goed loopt.. Dan loopt ze opgericht en netjes van mijn hand af. Voorwaartse drang zit wel goed. Ze is goed aan het been en reageerd op de kleinste hulpen. Zodra ik verzameld rijd is het goed, maar zodra ik verruim (rechts) dan gaat ze ene beetje hangen.
Ik heb verder wel gelijkmatige aanleuning alleen soms komt ze wat diep rechtsom. Maar alleen als ik ga verruimen.

In dat geval zou ik gewoon op volte zetten en je handen wat hoger houden als normaal, en rustig tempo opvoeren zodat ze gewoon zichzelf kan gaan leren dragen en in balans kan blijven. En elke keer schepje erboven op. Dat heeft even tijd nodig. En als je merkt dat het gaat verbeteren dan ga je meer keer op zo'n volte schakelen zodat ze kortere stukken ook zichzelf moet leren dragen en in balans moet blijven lopen. En ook de rechte stukken weer opzoeken.
Succes.
Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:52

Bets schreef:
gewoon handen stilzetten en ze zal gegarandeerd merken dat gewicht helemaal niet in de hand komt, hoe lager hoofdhouding hoe meer gewicht op voorhand en dus ook in handen van ruiter komt!

Jaja, ik rijd al mijn jonge paarden zeer laag en diep en dan beweer jij dat ik gewicht in mijn handen heb? Bloos!
NIET dus, als ik mijn handen richting de mond steek blijven zij zelf lopen en hun hoofdhouding blijft daar waar het hoort. OK dan!

Je richt de hals toch op waardoor het hoofd naar boven komt, dus oprichting!! Dus naar mijn weten trek je het hoofd erop, je laat ze niet uit hun zelf oprichten.
Het omhoog komen van het hoofd is oprichten vanuit de hals, en dan heb ik het niet over oprichten net als in de GP.

Je moet eens weten hoe weinig paarden rechtgericht lopen!!!!
Dus ga er dan ook niet vanuit dat deze dat doet, want dat doet ie niet dan durf ik je met mijn ogen dicht te vertellen!!!

Er van uitgaande dat de voorwaartse drang goed is, zoals TP al vaker heeft gemeld, moet de pony leren zichzelf te dragen en op eigen benen te lopen. Van nature lopen ze al op de voorhand, dus is dat ook je streven onder het zadel (in balans leren lopen op de voorhand) en dan gedurende het leerproces als ze sterker worden word de balans evenwichtig, dus net zoveel voor als achter.

Door het paard te gymnastiseren maak je hem aan beide kanten even sterk en lenig, en hier ligt TP haar probleem.
Zij moet dus beter trainen om haar paard aan beide kanten lenig te maken. Maar het paard moet ondertussen ook maar even de balans vinden en de kracht hebben om te leren lopen.
Dan ga je iemand toch niet adviseren om meer teugelwerk te verrichten.

Ze moet hem juist meer loslaten, durven los te laten en ontspannen op eigen benen te lopen.
Met oefeningen als tempowisselingen, overgangen, schijnovergangen en door beheerst, eerlijk en consequent te rijden zal zij kracht en vertrouwen bij de pony ontwikkelen, maar vooral ook door te stimuleren, ik kan het niet vaak genoeg zeggen Bloos , op eigen benen te lopen.

Door het continue hoger houden van je handen kom je in een verkeerde houding te zitten en je pony in een verkeerde houding te lopen.

Geen ontspanning geen nageeflijkheid.
Want ontspannig is nageeflijkheid.
Citaat:

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:05

Nou dan heb je me toch verkeerd begrepen. Door lage hoofd houding zal (9 van de 10 gevallen) paard te veel op voorhand lopen. Ik zeg niet als het in balans loopt.
Laat ik het je anders uitleggen zoals ik het geleerd heb: Ik begin met rechtrichten, door juiste drang naar voren krijg ik ook gelijkmatige aanleuning waardoor mijn paard zal gaan ontspannen en KAN mijn paard in voorwaartse/neerwaartse tendens laten lopen (zowel van voor naar achteren in balans als van links naar rechts in balans), dan loopt mijn paard niet met veel gewicht in de hand, maar ook niet laag, mijn paard brengt zijn hoofd hals verder naar voren.

Paarden die makkelijk op voorhand lopen rijden wij eerst zo voorwaarts, handen iets hoger dat paard eerst meer leert op eigen benen te lopen en zichzelf meer te laten dragen en doordat je voorwaarts rijd, krijg je echt niet veel gewicht in handen. Probeer het maar eens.
Het is maar tijdelijk dat je dit hoeft te doen, maar dat had je al eerder kunnen lezen. Wat je hierboven zegt over gymnastiseren, ben ik helemaal met je eens. Alleen een rechtgericht paard laat zich buigen naar beide kanten. Maar daarom vraag ik dat ook aan topicstartster (niet iedereen weet wat rechtrichten is of hoe het moet, dus vandaar...)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 15:06

Milka liep vandaag heel netjes van mijn hand. Ik ging in de wei rijden en het ging super vandaag. Ze heeft geen 1 keer gehangen. Bedankt voor alle tips!
Ik heb nu milka inderdaad losgelaten van voren en ze kwam de eerste keren naar beneden en later kwam ze vanzelf netjes omhoog. Ik ben gewoon netjes met mijn handen met haar beweging meegegaan en heb haar lekker losgelaten van voren.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 15:36

OK dan! Hartstikke goed, en belonen he???

En Bets;

9 van de 10 paarden lopen ook op de voorhand.
Dat maakt ook niet uit, want zo is de natuur, maar het maakt wel uit als jij aan het hoofd gaat zitten en een bepaalde plek voor het hoofd bepaald.
Verkeerde houding en dan praat ik nog niet eens over blessures!!!!

Laat je paard op de voorhand zijn evenwicht zoeken en voor lichtheid in de handen zorgen... Geeft niets komt vanzelf goed.... Zolang je ze maar niet dwingt of laat trekken en vasthouden.
Zorg dat die zijn evenwicht vind en vanuit de ontspanning loopt.
Door sterker worden, vertrouwen krijgen en ervaring van de ruiter gaat hij vanzelf, met de juiste impuls, meer gewicht verplaatsen naar achter en komt wat omhoog.

Gelijke aanleuning op beide teugels betekent NIET dat je paard rechtgericht is hoor!!! Daar zit nog een heel verschil tussen..!!!
Elk paard loopt namelijk scheef en er gaat heel wat training aan vooraf om dat goed te krijgen.
Wat knap dat jij begint met het rechtrichten van je paard!!!
Begin je daar al mee met een jong paard Verward

Ik doe het je niet na omdat ik met een jong of een onervaren paard graag werk in de ontspanning, maar als ik het dus goed begrijp rijd jij jou paarden direct op de achterhand, opgericht en ook nog eens rechtgericht??? GP ruiters kunnen veel van jou leren dan want zelfs op de Olympische Spelen liepen paarden NIET rechtgericht!!!
En moet je eens kijken wat een niveau dat hun hebben...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 15:37

Nou je moest eens weten hoe die beloont werd Knipoog Ze was er een beetje overdondert van. Ze keek me echt aan zo van: heb ik dan zo goed gewerkt?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 15:53

Citaat:
Gelijke aanleuning op beide teugels betekent NIET dat je paard rechtgericht is hoor!!!

Dat heb ik ook niet gezegd. Daarom richt ik eerst recht om gelijkmatige aanleuning daarna te krijgen, want scheve paarden, ongelijkmatige aanleuning.Daarbij zijn er zoveel manieren om recht te richten zelfs bij jonge paarden, ik richt paarden niet recht door oefeningen.

Citaat:
Ik doe het je niet na omdat ik met een jong of een onervaren paard graag werk in de ontspanning, maar als ik het dus goed begrijp rijd jij jou paarden direct op de achterhand, opgericht en ook nog eens rechtgericht???

Precies blijkt weer dat je niet goed weet hoe ik te werk ga. Jammer want je verdraait mijn verhaal. Zoals ik hierboven vetelt heb ga ik te werk. In die volgorde. Mijn paarden lopen niet met spanning maar wel in balans!

Ja inderdaad veel paarden lopen niet rechtgericht, maar die krijgen gegarandeerd blessures.... lees daar maar meer over. Het komt steeds meer aan het licht. Maar goed ik heb baat bij mijn klassieke rijkunst zelfs probleempaarden met HKO/spat krijgen we verbeterd. Maar goed je mag denken dat ik met hoge handen rij, dat is lekker niet zo. Clown Maar het kan een tip zijn voor anderen. Als je niet prettig bij voelt moet je het niet doen Kaja. Is jouw visie. Je mag mijn medebokkers pb-en om te vragen wat hun ervaring is. Stuur me maar pb zal ik je de namen geven.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:24

Beste Bets,

Het maakt mij geen zier uit hoe jij jou paarden rijdt!!
Maar wel welk advies je andere geeft, weet wat je zegt en waar je over praat! Ik heb niemand nodig om mijn mening te ondersteunen, want daar sta ik zelf voor in, jij..???

Maar goed ieder zijn eigen manier van rijden en advies geven, maar ik vind jou advies niet juist...

En ik geloof helemaal niet in jou visie, kan me er zelfs niet eens in verplaatsen gezien het feit dat jij nu idd toegeeft zelfs jonge paarden al direct recht te richten.... Knap, misschien dat we toch ieder een andere kijk hebben op het feit wat een jong paard nu eigenlijk is...
Iets wat bij mij toch vele vraagtekens oproept.

Leuk dat je dat doet, maar zo'n dergelijk advies geven via een computer terwijl dat meer dan de helft van alle ruiters denken dat hun paard recht loopt omdat ze alleen maar naar de voren kijken... Verward en het gevoel van achter totaal niet kennen... is misschien niet helemaal juist...
Je geeft een ander advies maar zelf werk je niet op die manier??? Of heb je nooit een paard wat scheef loopt?? Je moet toch wel weten welk advies je geeft..!!

En paarden met spat op zo'n dergelijke manier rijden als jij beweert dat roept bij mij nog veel meer vraagtekens op...

En misschien kun je de Gp'ers van de OS eens bellen over jou geprezen visie over het rechtrichten van (jonge) paarden, het advies geven daarin, het voorkomen van blessures en het rad krijgen van spat paarden!!! OK dan!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:40

anne_lieke schreef:
een klein schokje met je binnen teugel, dan komt het hoofd iets omhoog..
natuurlijk moet je het niet te hard doen, dat is zielig, maar dat snap je zelf ook wel

zo heb ik het ook geleerd!
als je zeker weet dat ze vanachter goed loopt,maar ze blijft hangen,een "liftje" met je hand maken!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 17:43

Het is al opgelost. Knipoog
Maar ik werk niet graag zo doormiddel van een schokje. Ik wil het altijd vanuit achter regelen en met de benen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:51

Mooi dat het beter gaat! Maar iemand noemde het ergens hierboven al: de bodem van de bak waarin je rijdt, is echt mega zwaar en mul! Lijkt me erg slecht voor de pezen van je paard, en ik kan me ook heel goed voorstellen dat ze in zo'n zandbak op een gegeven moment steun gaat zoeken op je hand, zeker op haar moeilijke kant! Heb je geen alternatieve plek om te rijden?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 17:56

Jah dat klopt. Want vandaag reed ik dus in het weiland en toen ging het een stuk beter. Ik rijd ook heel weinig in die bak. Hooguit 3x per week en dan 20 minuten.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 10:32

Kaja jammer dat je niet wil geloven. Maar je kunt het aan medebokkers vragen.
Ik heb niets te maken met GP en OS die moeten zelf weten wat ze doen net zoals andere mensen hier op bokt. En daar laat ik het bij, Mikaatjuh heeft het op kunnen lossen, nou dat is toch mooi daar gaat het toch om.
En als het bij jouw paarden lukt op jouw manier, nou prima. Ik heb wel paard dat scheef loopt, geneen paard is recht van nature. Denk daar maar eens aan. Ik werk aan de hand van klassieke rijkunst en heb les van AdBt. En dat werkt.
Milkaatjuh succes verders!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 11:02

Dank je wel! Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:37

Ik vind het idd ook fijn dat TP een juiste oplossing heeft gevonden en van daar uit weer door kan trainen..!!!
Ze heeft gekozen voor een juiste en eerlijke manier om haar "probleem" op te lossen... OK dan!

En Bets, ik had je al eerder te kennen gegeven dat geen enkel paard recht is van nature, dus als je me ergens op wilt wijzen, doe dat dan wel op iets waar ik lering uit kan halen.. Verward

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 12:31

Kaja schreef:
En Bets, ik had je al eerder te kennen gegeven dat geen enkel paard recht is van nature, dus als je me ergens op wilt wijzen, doe dat dan wel op iets waar ik lering uit kan halen.. Verward

Dat heb ik gedaan, maar jij bent er niet eens mee, ik weet dat het wel werkt zonder spanning de creeeren en het eerlijk naar paard toe is. Maar dat wil jij niet inzien, jammer. Dat jij het niet kan begrijpen dat het werkt, DAAR kan ik niets aan doen.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:23

bets ,ik ben het helemaal met je eens,ook ik krijg ook les op die manier(met mijn haflinger die van nature makkelijk duikt).

milkaatje:je hebt mij gepbed over mijn dressuurtopic,weet je nog)

ik krijg les volgens de duitste rijmethode(richard hinrichs),handen mogen inderdaad wat hoger op te helpen op te richten(hoger en weggeven zeg mijn instructeur)..

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 14:54

Ik doelde op iets wat ik nog niet weet Bets Bloos ...

Ik snap ook zeker de methode wel
Maar mijn vraag is: Waarom deze methode bij een jong of onervaren paard toepassen, terwijl het overduidelijk is dat het dier nog niet eens op eigen benen loopt???

En waarom oprichten als het niet in staat is op eigen benen te lopen, zichzelf te dragen ?? Terwijl daar het probleem ligt...
Het is een paard wat gemakkelijk voorover duikt en steun zoekt in de handen....

Als je dit paard sterker maakt en op eigen benen laat lopen, het vanuit de ontspanning van achter naar voren rijdt waardoor het zichzelf op den duur opricht dan zijn we toch waar we wezen moeten....????

Je dwingt het paard nu in een houding, waar zowel paard als ruiter niet aan toe zijn..!!!

Deze methode geef je aan iemand waar je van weet hoe zij rijden en dat je met eigen ogen kunt aanschouwen hoe, wat en waar..!!!
Dit is geen methode om klakkeloos door te geven, want bij verkeerde toepassing, is het paard de dupe....

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 14:58

casanova schreef:

milkaatje:je hebt mij gepbed over mijn dressuurtopic,weet je nog)

Ja klopt Knipoog