Waarom rijden jullie met sporen...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:10

In het M moet je volgens mij verplicht met sporen rijden!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:12

Kaya schreef:
Sporen van 2,5 cm in een paard prikken, dat vind ik diermishandeling.

Wat maakt het voor verschil? Prikken is prikken, of je dit nu met een lange of een korte spoor doet.

Ik rijd in principe altijd met sporen van 3 cm met een grof wiel en ik gebruik ze om het paard fijner aan de hulpen te kunnen krijgen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:18

Ik rij meestal met, maar soms om toch echt op mijn been te krijgen doe ik wel eens zonder, en dat gaat ook goed. Met reageert hij gewoon sneller, en beter, zonder te drammen, zonder te wachten.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:20

Ik rij met sporen om mn beenhulpen precieser te kunnen geven. Mijn paardje wordt gek van de zweep, dus met even een tik erbij berijk je niets. Met mn sporen hoef ik helemaal niet veel te doen, maar je hebt toch net dat beetje extra waar hij goed op reageert. Mijn bijrijdpaard rij ik zonder sporen, ze heeft het niet nodig, is aardig goed aan je been en kan ook gewoon met zweep gereden worden, dus bij haar kies ik voor het zweepje.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:53

Fellor schreef:
In dit geval worden de sporen er alleen maar korter en zachter van, alleen werkt het platte oppervlak iets scherper in, maar die sporen heb je net zo geod in het ijzer zo uit de winkel.

Ik heb ze nooit kunnen vinden zo kort, dus zelf gemaakt, en plat oppervlak hebben ze dus helemaal niet, want rondgevijld. Het is zoals een vingertop. Ik vond toen (jaar of 8 geleden) in de winkel alleen lange vierkante of kortere ronde maar dan meteen met zo'n messcherp wieltje er in, yek! En ja, de inwerking is zo hard als de ruiter, zeker, daarom heb ik ze ook zo klein gemaakt: ik heb een paar hernia's en ook nog eens artrose in 1 heup, waardoor niet altijd zo'n controle over mijn benen als ik zou willen, vandaar om te voorkomen dat ik te veel doe en schade aanricht, fysiek zal wel meevallen maar emotioneel in ieder geval, heb ik er kleine stompjes van gemaakt. Gebruik mijn kuit en voor het precisiewerk het 'vingertopje'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:23

Wedstrijdrijders
Kunstof spoor mag niet

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:03

ik reed eerst met sporen omdat hij gewoon niet op been reageerde, en ik hem niet vooruit wou schoppen en slaan. met sporen ( kleinste en zachtste die er zijn ) reageerde die direct. nu rij ik eigenlijk bijna nooit meer met sporen, heel soms als ik dingen als wijken ga oefenen om de hulpen te verfijnen

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:08

Ik rij erzelf niet mee. Maar ik heb op een manege gereden waar je van die paarden hebt die om de seconde werden geschopt in hun buik, maar dat waren dan de 'slome' paarden. Een van die paarden reed ik best vaak op. Iedereen bleef dat paard aandrijven, en dat paard liep geen pas sneller. Ik dreef alleen aan wanneer dat nodig was. Dus alleen ff aandrijven om in stap, draf en de juiste hulp voor de galop. Bij mij liep dat beestje altijd lekker vlot, en helemaal niet chaggerijnig van het geschop. Je kunt wel als smoesje gebruiken dat die paarden om de pas worden geschopt, maar die paarden lopen alleen sloom bij die ruiters omdat ze er echt de sch*t aan krijgen. Dat betekent echt niet dat er sporen nodig zijn. En als je paard niet op je hulpen reageerd, moet je eens gaan nadenken of je de hulpen wel goed geeft, en dat aan iemand vragen die er verstand van heeft, voordat je snel sporen gaat kopen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 08:50

Als ik bezig ben met strekken met mijn paard, zodra hij echt het spoor voelt, houdt hij op, en gat helemaal raar zitten draaien, dus ik moet echt opletten om bij strekken alleen mijn been te gebruiken, en niet zo zeer mijn been+spoor. Precies hetzelfde heeft hij met aangaloperen als ik doorzit met draf..dus wat dat betreft, paard is niet aan mijn 'spoor' maar toch mijn been..Haha!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 09:06

ik rijd met sporen om mn paard iets ronder te krijgen
mn hulpen dus te verfijnen maar meestal rijd ik zonder

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:20

Ik rijd met, gewoon omdat ze aan mijn laarzen hingen van een vorig paard Lachen, maar ik gebruik ze niet echt, enkel om wat beter door te komen bij de zijgangen. Ik rijd soms met chaps, en daar hangen dus geen sporen aan, gaat ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:34

Zijgangen rij je toch op je kuit?

Maar zie het hier zovaak voorbij komen?

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:34

Je rijd ook met je kuit, en niet met je hak.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:44

Ik rij heel soms met sporen... om mezelf te oefenen mijn hakken meer naar buiten en tenen naar binnen te houden! Dus als ik er al mee rij dan doe ik dat juist om ze niet te gebruiken! Knipoog

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:54

Ik reed altijd zonder maar in de M dressuur moet je sporen, dus ben ik er thuis ook mee gaan rijden. Meestal rijd ik met een kort staafje. Nu ik mn been stil kan houden en ook been zonder spoor kan geven rijd ik soms met een klein glad wieltje (op wedstrijd en als ik priveles heb soms).Als ie dan een keer niet op been reageert kan ik even een keer doordrukken.
Omdat ik mn pony deel met mn zus (nog niet altijd stil been) en omdat ik zelf in het begin mn benen niet stil kon houden, is mn pony een beetje afgestompt, maar door nu af en toe met een klein wieltje te rijden is hij ook zonder spoor veel makkelijker geworden.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:55

Omdat dat verplicht is in de M.

Ik geef ook geen hulpen met sporen, ik corrigeer met sporen. Dat komt in plaats van een zweepje.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:58

runningkawa schreef:

Dat is lijkt mij altijd het streven, je kuit. Maar als je nog bezig bent met leren, dan kun je m.i. vragen met de kuit en komt het niet goed door, dan de vraag bekrachtigen met een zachte spoorhulp. Daarna weer alleen kuit.
En waarom mag je met een wedstrijd niet met kunststof sporen rijden?

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:59

runningkawa schreef:

Ja hoor, rij je inderdaad op je kuit. Maar ze neemt haar achterhand soms niet goed mee, en dan vind ik een spoortje wel handig om even bij te tikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:03

Waat geen kunstof? omdat dat in het regelement staat Lachen

Als je het gebruikt na een hulp, omdan een keer extra wakker te maken oke, en dat hij dan weer op de kuit verder gaat, goed.

Maar kijk om je heen en zie het werkelijke gebruik

En dan maar klagen ik haal geen punten enz
Tuurlijk niet, de basis is niet on orde en daar blijf je continue tegen aan lopen.

een paard hoort voor het been te zijn, niet voor de spoor of zweep

(ps, alegemene opmerking, niet voor iemand in dit topic)

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:19

Kaya schreef:
Hoe kom je daar nou bij? En waarom brul je zo hard? Je kent mij helemaal niet, hoe kun je mij dan een dierenmishandelaar noemen? Een excuus is hier op zijn plaats.
Scherpe randjes... Mensen, daar heb je toch vijltjes voor??? Afgezaagd betekent ingekort, en natuuuuuurlijk de scherpe randjes daarna rondgevijld! Ik laat me bijna verleiden tot te zeggen wat ik allemaal dierenmishandeling vind. Sporen van 2,5 cm in een paard prikken, dat vind ik diermishandeling. Onder andere...

Misschien ben jij net diegene die netjes de scherpe kantjes eraf vijlt, maar er zijn er genoeg die daar op een andere manier mee omgaan. En ik brul niet, ik gebruik alleen een uitroepteken omdat het letterlijk in de wet geschreven staat dat dit gebruik verboden is. Zo'n 15 jaar geleden was dit fenomeen in opspraak en is er door de dierenbescherming werk van gemaakt. Als jij je voelt aangesproken als dierenmishandelaar dan moet je mij niet aanvallen. Ik heb niet gezegd dat jij een dierenmishandelaar bent. Ik heb alleen beschreven dat het gebruik van afgezaagde sporen dierenmishandeling is.

Zie de opmerking van runningkawa, dit regelement is ook naar aanleiding van diezelfde wet...

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:39

Ik rijd zonder sporen. Mijn paard is genoeg aan het been zonder, en ik rij nog niet op zo'n hoog niveau dat het nodig is voor verfijning van de hulpen.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:20

MickysHootie schreef:
Zie de opmerking van runningkawa, dit regelement is ook naar aanleiding van diezelfde wet...
Ik heb eens gezocht maar kan hier geen wet over vinden. Een kortere, kleinere spoor kan toch ook nooit scherper zijn dan een langere? Een lange, rechte prikker of een kort rond stompje - probeer het eens bij jezelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:22

Vergeet niet, dat mensen die bewust aan een spoor rommelen, dit allemaal doen om juist vriendelijker te zijn.

Wat dacht je van je kuntstof spoor in de puntenslijper?

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:52

Zelf snap ik nog steeds niet echt waarom sporen gebruikt worden, maar ach, eigen keus.
Laatst bijgewerkt door TurboBoem op 30-12-04 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:55

Gatver, dat verzin je toch niet??