na 1,5 week niet rijden er weer op

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 09:17

Idd, eerst even het frisse aan de longe er af laten gaan

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 09:47

he Sonja gelukkig heb ik een paard die nog nooit zo lang boxrust heeft gehad hoor dus eigenlijk moet ik mn mond houden, het is meer een paardje dat kreupel is geweest en die je na een week weer ga oppakken!!

mijn paard is een arab dus showt dan gelijk of tie nu elke dag los staat of een paar dagen niet, bokken doet ie ook lekker maar hij gaat niet als een wezenloos te keer ofzo dat heb ik maar 1 x mee gemaakt, toen stond hij alleen los in de bak en de rest van zn vriendjes stonden in de wei toen werd ie gek en als tie alleen in de wei staat word ie wel gek!!

bij ons op stal heb je wel van die idioten die zichzelf heel erg verwonden en die helemaal gek worden daar is de longe idd een oplossing maar als ze gek willen doen ze het toch ook aan de longe ik heb wel eens geskied achter mn paard aan en dan doe je vrij weinig hoor Haha!

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:02

Mijn merrie heeft er 4,5 week boxrust op zitten ivm een operatie. Wel is ze iedere dag in een kleine paddock buiten geweest en heb ik haar de laatste 2,5 week iedere dag 20 minuten onder het zadel gestapt(ernaast ging niet, dan ontplofte ze Haha! ). Nu zijn we langzaam weer begonnen, en inderdaad onder het zadel om de beweging gecontroleerd te houden. Als ik haar nu losgooi of longeer weet ik zeker dat ze hele gekke dingen gaat doen, en dat is vragen om een nieuwe blessure Bloos Onder het zadel is ze tot nu toe goed te houden, op wat bokkesprongen en sprintjes na.

Als jij denkt dat je paard niet te houden is als je er nu weer opstapt, dan zou ik wel longeren van te voren, veiligheid boven alles natuurlijk! Maar anders zou ik toch voor de gecontroleerde arbeid onder het zadel kiezen, dan gaat het er vast rustiger aan toe.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:00

Wij hebben een haf gehad die 6 weken op boxrust moest, 1 keer per dag mocht ze aan de hand een uurtje "gecontroleerd" bewegen. En nu kun je denken: "ach, een koudbloed" maar reken maar dat mevrouw na 3 weken niet meer gecontroleerd was! Bokken en steigeren aan het touwtje als je er een stuk mee ging lopen. Na een paar weken moesten wij natuurlijk ook weeer met dit draakje rustig aan de slag. Maar we hebben haar eerst nog eens een weekje in een klein stukje wei gezet. Hierna was ze weer wat beter te hanteren, waarna we bijgezet zijn longeren, waarvan de eerste dagen alleen in stap, toen haar spieren weer wat soepelder waren (al dat stilstaan doet ze geen goed!) rustig beginnen met rijden. Rustig opbouwen dus, dan denk ik dat het wel goed zal komen.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:45

Sonja schreef:
** Nee, bokken aan de lijn is absoluut niet toegestaan. Dat straf ik vanaf dag 1 onmiddellijk af (afstraffen is bij mij HO en een paar passen achteruit). Aan de lijn is werken, en werken is braaf zijn. Bokken mag, los in paddock of weide.
1 en 2 is bij mij goed te combineren, maar uitsluitend als ik 'm zelf in de hand neem. Na het geconstateerde herstel hebben bv de stagiaires hem nog een week niet in de hand mogen nemen, want dan komt hij echt boven ze uit (ligt niet aan het paard maar aan degene die 'm in de hand heeft. Weet onmiddellijk wie overwicht heeft en wie niet). Maar omdat ik vanaf de eerste dag degene ben die opvoedkundig het meest er mee bezig is, gaat het bij mij goed. Meteen vanaf het moment dat ik een halster om doe, staat hij onder appèl en accepteer ik geen gekkigheid. Dus waar hij bij bv een stagiaire aan de hand lekker hups gaat lopen wezen, wordt hij bij mij meteen gecorrigeerd. Tik op het halstertouw en indien te brutaal dan een paar passen achteruit.
Ik stap eerst even aan de hand warm met een paar korte appèloefeningen en als ik dan de longe eraan doe dan wordt er meteen gewerkt. Overgangen snel achter elkaar (HO, stap, HO, wachten, stap, draf, stap, draf, stap, HO etc) en aandacht bij mij. Ik praat bv met zachte stem tegen m'n paard. Hij heeft prima oren, dus die gebruikt hij ook maar. Ik hou niet van mensen die staan te brullen tijdens het longeren. Is een teken van onmacht. Dat paard hoord minstens 10x beter dan ik, dus ik vertik het om harder te praten voor 'm.
Tuurlijk was hij na de stalrust ook bij mij aan de lijn frisser dan anders. Staart op de rug, neusgaten wijd open en regelmatig klonk er heel hard SNORK! door de bak. Maar dat negeer ik gewoon. Zolang er niet gerend of gebokt wordt, vind ik het goed. Wat voor geluid hij erbij maakt of waar hij z'n staart laat moet 'ie lekker zelf weten Haha!

Bedankt voor je uitvoerige antwoord...
weleens interessant om over na te denken.
Ik realiseer me dat ik dan toch wel wat soepeler ben dan jij. Bokken aan de longe mag van mij wel, onder het zadel niet uiteraard. Ik praat wel zacht, schreeuwen doe ik nooit.
Tja, en verder... ik eis wel gehoorzaamheid aan mijn commando's en trekken aan de lijn mag ook niet.
Waarom mogen ze van jou niet bokken dan? Als ik longeer voor het rijden, heb ik liever dat ze aan de longeerlijn gaan bokken dan dat ze tijdens het rijden pogingen gaan ondernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 08:48

Mulan, reden dat er niet gebokt wordt is heel eenvoudig: vanaf het moment dat ik de box inkom en het halster omdoe, staat het paard onder appèl. Spelen doet hij maar in z'n eigen tijd. En hij heeft meer tijd dan ik Haha! Oftewel: 23 uur per dag mag er gespeeld, geklierd en gebokt worden, maar dat uurtje dat ik met ze bezig ben wordt er braaf gewerkt en geluisterd.
Overigens speel ik ook met ze hoor, maar dan hebben ze niets om (ook geen halster) en lopen ze dus los in bak, paddock of weiland. En dan mogen ze zo leip doen als ze willen Tong uitsteken
Alle paarden die ik op deze manier opgevoed heb en 'afgeleverd' bij de eigenaar, en ook onze eigen 3 paarden zijn heel fijn om mee te werken en hebben uitstekende manieren. Ik weet best dat ik heel streng ben voor m'n paarden, maar ik weet ook dat ik ze een heel goed en eerlijk leven geef. Ze komen (weer of geen weer) elke dag in groepsverband buiten, krijgen een 1e klas verzorging, en dagelijkse arbeid die ze nooit boven 't petje gaat.
Volgens mij is dat veel prettiger voor een paard dan half opgevoed worden, niet consequent behandeld worden, en dus ook regelmatig op je sodemieter krijgen waar je de helft niet van snapt.

En er zijn meer mensen inconsequent dan je op het eerste gezicht misschien zou zeggen. Lees voor de grap al die verhalen hier op RT maar eens. Paard staakt ergens in de bak, en ruiter heeft ALLES al geprobeerd, zoals straffen, schreeuwen, maar ook zachtjes praten en klopjes geven. Of idd het longeren voor het rijden. Dan mag het paard bokken. Maar volgende keer wil je dat paard verkopen en wil de kopende partij het eerst even aan de lijn zien lopen. Beest begint te bokken.... Yep, inderdaad: rotbok.... Haha!
Een paard begrijpt daar geen barst van. De ene keer wordt hij beloond, volgende keer krijgt hij op z'n donder. Als je mazzel hebt wordt je paard er alleen "maar" wat onzeker van. Met een beetje pech neemt hij de leiding van je over, want jij hebt immers bewezen niet betrouwbaar te zijn...

Overigens, nog even over het bokken aan de lijn; stel dat dat dus inderdaad mag bij het baasje. Maar nu heeft het baasje een blessure gehad, heeft een aantal weken niet mogen rijden, en kruipt er weer op. Misschien toch een beetje stijf en/of angstig, dus stalgenoot wordt gevraagd het paard even aan de lijn te houden..... Haha! Of wat dacht je van zitles? Lekker, net zonder beugels etc en joepieeeeee effe bokken want dat mag aan de lijn Tong uitsteken Hihi!