Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
). Nu zijn we langzaam weer begonnen, en inderdaad onder het zadel om de beweging gecontroleerd te houden. Als ik haar nu losgooi of longeer weet ik zeker dat ze hele gekke dingen gaat doen, en dat is vragen om een nieuwe blessure
Onder het zadel is ze tot nu toe goed te houden, op wat bokkesprongen en sprintjes na.Sonja schreef:** Nee, bokken aan de lijn is absoluut niet toegestaan. Dat straf ik vanaf dag 1 onmiddellijk af (afstraffen is bij mij HO en een paar passen achteruit). Aan de lijn is werken, en werken is braaf zijn. Bokken mag, los in paddock of weide.
1 en 2 is bij mij goed te combineren, maar uitsluitend als ik 'm zelf in de hand neem. Na het geconstateerde herstel hebben bv de stagiaires hem nog een week niet in de hand mogen nemen, want dan komt hij echt boven ze uit (ligt niet aan het paard maar aan degene die 'm in de hand heeft. Weet onmiddellijk wie overwicht heeft en wie niet). Maar omdat ik vanaf de eerste dag degene ben die opvoedkundig het meest er mee bezig is, gaat het bij mij goed. Meteen vanaf het moment dat ik een halster om doe, staat hij onder appèl en accepteer ik geen gekkigheid. Dus waar hij bij bv een stagiaire aan de hand lekker hups gaat lopen wezen, wordt hij bij mij meteen gecorrigeerd. Tik op het halstertouw en indien te brutaal dan een paar passen achteruit.
Ik stap eerst even aan de hand warm met een paar korte appèloefeningen en als ik dan de longe eraan doe dan wordt er meteen gewerkt. Overgangen snel achter elkaar (HO, stap, HO, wachten, stap, draf, stap, draf, stap, HO etc) en aandacht bij mij. Ik praat bv met zachte stem tegen m'n paard. Hij heeft prima oren, dus die gebruikt hij ook maar. Ik hou niet van mensen die staan te brullen tijdens het longeren. Is een teken van onmacht. Dat paard hoord minstens 10x beter dan ik, dus ik vertik het om harder te praten voor 'm.
Tuurlijk was hij na de stalrust ook bij mij aan de lijn frisser dan anders. Staart op de rug, neusgaten wijd open en regelmatig klonk er heel hard SNORK! door de bak. Maar dat negeer ik gewoon. Zolang er niet gerend of gebokt wordt, vind ik het goed. Wat voor geluid hij erbij maakt of waar hij z'n staart laat moet 'ie lekker zelf weten
Oftewel: 23 uur per dag mag er gespeeld, geklierd en gebokt worden, maar dat uurtje dat ik met ze bezig ben wordt er braaf gewerkt en geluisterd.

Of wat dacht je van zitles? Lekker, net zonder beugels etc en joepieeeeee effe bokken want dat mag aan de lijn
Hihi!