Springen & Hulpteugel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:25

Ik ben er geen voorstander van. Een martingaal kan er rustig om. Ik heb weleens iemand zien springen met een slof. Maar de persoon in kwestie had de slof zo strak dat dat beest zowat niet kon springen (nee gek he) Af en toe kwam hij erover, maar het is een wonder dat het beestje z´n nek niet heeft gebroken of dat er andere vreselijk dingen gebeurd zijn. Ik zei tegen haar dat ze de slof af moest doen als ze ging springen omdat het levensgevaarlijk is, maar als antwoord kreeg ik dat ze heus wel wist wat ze deed, en het was helemaal niet hoog. Hoog was het inderdaad niet, maar dan nog vind ik het levensgevaarlijk om met slof of wat voor hulpteugel dan ook te gaan springen (afgezien van de martingaal)

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:31

Ben het met de meerderheid eens. Een martingaal,prima, gebruik ik zelf ook bij het springen omdat ik al te vaak ben afgestapt met een bloedneus na een kopstoot.
Maar andere hulpteugels dan dat;

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:07

Ik heb nog nooit zoiets stompzinnigs gehoord (of gezien) om een paard aan een bijzetteugel te laten springen.

XSereentjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:42

als je met springen een hulpteugel nodig hebt zit er rijtechnische ergens een fout...
neem dan eerst les... zodat je later het springen zonder hulpteugels kan opbouwen Lachen

dat is mijn mening voor degenen die met hulpteugels rijden

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:10

Toch gek dat ik bijna alle topspringruiters met martingaal zie springen, dat is tenslotte ook een hulpteugel, dan hebben ze toch blijkbaar allemaal een rijtechnisch probleem.

XSereentjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:12

Marliesje schreef:
Toch gek dat ik bijna alle topspringruiters met martingaal zie springen, dat is tenslotte ook een hulpteugel, dan hebben ze toch blijkbaar allemaal een rijtechnisch probleem.

hier word over bijzetteugels gepraat Rolleyes

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:13

XSereentjeX schreef:
dat is mijn mening voor degenen die met hulpteugels rijden

Een martingaal is ook een hulpteugel. Haha!

XSereentjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:17

Marliesje schreef:
Een martingaal is ook een hulpteugel. Haha!

oh sorry had het niet zo algemeen moeten zeggen Clown

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:22

Marliesje schreef:

Ja, joh die gasten kunnen ook niet rijden. Nee, ze nemen alleen elk weekend 4-6 paarden mee op wedstrijd, worden nooit uigebelt, maar kunnen niet rijden.....

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:25

veel paarden uitbrengen zegt mij niet erg veel over de rijkunst van iemand hoor..

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:27

youngster schreef:
veel paarden uitbrengen zegt mij niet erg veel over de rijkunst van iemand hoor..

Maar met met bijna alle paarden foutloos rondkomen wel

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:28

MissSisa schreef:
Maar met met bijna alle paarden foutloos rondkomen wel

Combinatie van.. zet die ruiters maar eens op een vreemd paard, als ze daarmee rond kunnen komen dan kunnen ze wel rijden!!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:30

Ik vind eventueel enkel een martignaal. En dan wel op de juiste hoogte afgesteld.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:31

youngster schreef:
Combinatie van.. zet die ruiters maar eens op een vreemd paard, als ze daarmee rond kunnen komen dan kunnen ze wel rijden!!

Dan ben ik blij met mijn instructies want die kunnen dat!!!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:34

MissSisa schreef:
Dan ben ik blij met mijn instructies want die kunnen dat!!!

das mooi, nu nog nadoen Knipoog

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 09:40

Springen doe je alleen met een martingaal, andere hulpteugels zijn levensgevaarlijk.

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:13

AnneOmie schreef:
Springen doe je alleen met een martingaal, andere hulpteugels zijn levensgevaarlijk.

Mja, vertel dat de professionals bij ons dan maar, die springen met slof.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:33

youngster schreef:
das mooi, nu nog nadoen Knipoog

Groter probleem Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:33

sjokkemeule schreef:
Mja, vertel dat de professionals bij ons dan maar, die springen met slof.

Idioten, zelfs mijn instructeur heb ik dat nog nooit zien doen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:53

Waarom eigenlijk wel een martingaal?
Ok, het ding werkt, maar kijk eens rond op een wedstrijd. 19 van de 20 paarden hebben dat ding helemaal niet nodig en die mensen hebben hem alleen om "omdat het erbij hoort"
Rijden met martingaal is ook een rijtechnisch probleem. Als je je paard dressuurmatig goed voor elkaar hebt, zul je nooit een martingaal nodig hebben. Als je paard zijn hoofd zo hoog doet dat je er 1 nodig hebt, kun je beter meer aan je dressuur gaan werken. En dit geldt ook voor grote springstallen. Vind ik Tong uitsteken

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:01

Ik vind het prettig in geval van nood in het parcours.
Normaal thuis heb ik hem er lang niet altijd aan hangen, maar op wedstrijd kan ze in het parcours nogal heet worden, en ik heb het idee dat ik met de martingaal op bepaalde momenten net wat meer controle heb.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:04

Romkabouter schreef:
Waarom eigenlijk wel een martingaal?
Ok, het ding werkt, maar kijk eens rond op een wedstrijd. 19 van de 20 paarden hebben dat ding helemaal niet nodig en die mensen hebben hem alleen om "omdat het erbij hoort"
Rijden met martingaal is ook een rijtechnisch probleem. Als je je paard dressuurmatig goed voor elkaar hebt, zul je nooit een martingaal nodig hebben. Als je paard zijn hoofd zo hoog doet dat je er 1 nodig hebt, kun je beter meer aan je dressuur gaan werken. En dit geldt ook voor grote springstallen. Vind ik Tong uitsteken

Ben ik het niet echt mee eens. Mijn vorige paard was dressuurmatig prima voor elkaar: altijd een nette, stille hoofd- en halshouding. Springen was echter haar passie en dan werd ze erg heet en daarbij stak ze haar koppie af en toe maar wat graag in de lucht. Ik ergerde me er sowieso niet echt aan, maar mijn instructeur vond toch dat ik een martingaal om moest doen.

(Ben het overigens wel met je eens als je zegt dat een martingaal bij gewoon dressuur rijden absoluut overbodig hoort te zijn...)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:06

Dan heb je het paard dressuurmatig niet goed genoeg voor elkaar gehad. Met dressuurmatig bedoel ik idd niet "in de dressuur"
Daar bedoel ik mee dat je paard OOK in het springen nageeflijk moet blijven.
Heet worden kan, maar dat wil niet zeggen dat je paard het hoofd daardoor omhoog mag doen Knipoog

Ik vind een martingaal gebruiken niet erg hoor, maar in principe is het een rijtechnisch ding als je paard het hoofd te hoog heeft Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:08

Dat klopt, maar thuis heb ik dat prima in orde, in het parcours nog niet altijd. Daarbij vind ik de martingaal echt zo'n ding dat "Baat het niet, schaadt het niet"

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:09

Waarom rijden al die intenationale ruiters dan bijna allemaal met een martingaal, terwijl ze hun paarden dressuurmatig wel goed voor elkaar hebben??? Gewoon een stukje zekerheid!!!