voor en nadelen van bijzetteugel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RedFlame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:42

JollyGood schreef:
Hier mijn argumenten;

Stel: jij wordt wakker met een stijve nek na een verkeerde houding in je slaap, je komt beneden en denkt, "goh maar even rustig aan doen anders doet het zeer" je doet rustig aan, stukje bij beetje een betje rekken, desnoods een massage en het is over voor de middag.

Stel je wordt een week later weer wakker met een stijve nek, je verteld dat tegen een huisgenoot en die bind jou vast met een elastiek (ja want dat is vriendelijker volgens sommigen)
Zo wordt je gedwongen je stijve nek in een houding te houden.
Het is vervelend , doet zeer en als het elastiek eraf is heb je nog steeds een stijve nek.

Nou kies je optie 1 of 2?? niet moeilijk toch.
Je moet een paard niet in een houding dwingen dmv hulpteugels.
Oneerlijk en een luie manier om je paard te trainen.

Buiten dat om is een paard eenvluchtdier, een vluchtdier moet je niet vastbinden, de band tussen jullie verzwakt erdoor. Een vluchtdier dat vast zit wordt nog veel panischer dan dat hij al is.
En trouwens druk zelf je kin maar eens tegen je borst en ga rennen, ik weet zeker dat jij adem te kort komt, en langzamer wilt gaan lopen.
Maar daar hebben we de longeerzweep dan weer voor toch??

Ook is het gezichtsveld van een paard (in de krul) anders, het ziet vel minder, en kan niet goed om zich heen kijken, vergeet niet dat paarden anders kijken dan ons, paarden hebben de ogen immers aan de zijkant en niet voor in het hoofd zoals wij.
Hoe dieper een paard in de krul hoe minder gezichtveld er over blijft, en een paard MOET om zich heen kunnen kijken dat is zijn instinct.
Vergeet niet dat een paard over een hele dag terwijl die graast op de wei minimaal 1000 (!!) keer opkijkt of er gevaar dreigt!

Hoe rij je dan? met rijden probeer je toch met je teugels en been dat zelfde te bereiken? Als je zo denkt kan je ook niet meer gaan rijden want dat is ook tegen de natuur in.

bambi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:49

Ik zweer bij het longeren met touwtjes het is makkelijk en ik vind het de zachtste manier voor je paard, met eeen bijzet kunnen paarden er heel snel op gaan hangen of er voor lopen waardoor er helemaal geen aanleuning meer is.

JollyGood ik vind jou reactie een beetje overdreven, Je rijd een paard toch ook? Of vind je dan ook niet dat het paard alleen maar in de natuur moet lopen? Longeren zonder touwtjes vind ik vrij zinloos want het paard zal dan niet getrained worden.

RedFlame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:59

Is met touwtjes longeren niet hetzelfde idee als met slof? Of zeg ik nu iets heel doms?

JollyGood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:18

Citaat:
JollyGood ik vind jou reactie een beetje overdreven, Je rijd een paard toch ook? Of vind je dan ook niet dat het paard alleen maar in de natuur moet lopen? Longeren zonder touwtjes vind ik vrij zinloos want het paard zal dan niet getrained worden.

Nee ik vind mijn reactie niet overdreven, het is de waarheid.
Ja ik rijd mijn paard ook, en konden alle paarden maar in de natuur lopen! JA dat wou ik heel graag.
Maar ik rijd ook, vind het leuk, maar probeer het wel zo natuurlijk mogelijk, en zo eerlijk mogelijk te doen.
Longeren vind ik niet zinloos zonder touwtjes, ik leer op die manier stem commandos aan, en leer mijn paard kennen.
Ik longeer mijn paard alleen op lichammshulpen en zonder lijnen. En als ze dan zo om mij heen circelt, helemaal vrij ik doe een stapje naar voren en ze gaat langzamer, ik doe een stapje naar achter en ze versnelt, dan denk ik JAH! dit is gaaf en niet met ingebonden nekken. Daar houd ik echt niet van.

Je overtuigd mij er niet van dat longeren op :Jullie"manier positief effect heeft op lichamelijk of geestelijk vlak.

Balte

Re: voor en nadelen van bijzetteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:54

Afbeelding
Afbeelding

JollyGood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:01

Dit paard wordt helemaal op de voorhand gezet door de hulpteugel, zo erg dat het zelfs begint te sloffen met de voorbenen.
Ook verliest het de achterhand (zie rechterbuitenbeen) als het zijn hoofd wat opheft, achterhand zwelkt uit en loopt op de voorhand, allemaal dingen die wij nu juist niet willen, maar zo wel creeren op deze manier.
Zit de longe nu aan het bit??? of lijkt dat zo?? de bitringen steken ook helemaal uit???

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:09

JollyGood, dat jij er niet voor kiest om hulpteugels te gebruiken bij het longeren dat is geheel jouw keuze, maar ik vind het echt ongepast om ongevraagd commentaar te geven op het lopen van een paard van een medeBokker die deze foto plaatst om een andere Bokker te helpen.

JollyGood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:31

Dit topic gaat over voor en nadelen van een bijzetteugel, er wordt hier om ieder zijn mening gevraagd. Niks mis mee dus. Je kunt zo positiefe en negatieve reacties verwachten.

Als je een foto van je paard op een paardenforum zet kun je ook reacties verwachten zowel positief als negatief.
Ik zeg niet dat het een slecht paard is,ik val niemand aan maar de manier van bijzetten waardeer ik niet, en daar gaat dit topic over.

er wordt hier om kritiek gevraagd. klaar.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:51

Er werd om foto's gevraagd, over hoe die touwtjes kunnen zitten. Vandaar mijn geheel belangloze bijdrage. Als jij je daarop wil uitleven, feel free, in die discussie heb ik geen zin.
Dit paard is 17 jaar en heeft nog geen spatje sleet op de voorbenen, wel raar als ze dan zo op haar voorhand zou sloffen.
Laatst bijgewerkt door Balte op 25-10-05 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:04

JollyGood, op die 2de foto loopt dat paard toch helemaal niet "in de krul", maar gewoon met haar hoofd op een normale positie? Bewijst dit niet dat ze op die eerste foto gewoon volledig vrijwillig en zonder dwang ontspannen beneden gaat lopen?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:11

Hier nog zo'n ingebonden sukkeltje. Zo kan je dus de touwtjes aan je zadel bevestigen. Heel handig als je een jonkie eerst eventjes wil longeren voor je erop springt.

Afbeelding

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:16

Askja schreef:
Bijzetteugels gebruik ik zelf nooit, zie er het nut niet van in. Met touwtjes kun je veel meer, al moet je wel goed weten wanneer en hoe je de touwtjes strakker of losser moet doen. Het liefst werk ik met de dubbellonge, omdat je daarmee stelling kan vragen naar beide kanten en het paard tussendoor voorwaarts-neerwaarts kan laten strekken. Het komt wat mij betreft het dichtst bij rijden.

Oke ff een opmerking.

Is het de bedoeling van longeren dat het zo dicht mogelijk bij rijden komt dan.

Ik dacht meer lekker los int lijf zijn en rug ontspannen, zonder een keer de ruiter

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:34

voor mij is longeren het zelfde werken als basiswerk maar dan zonder de storende invloed van de ruiter (mij) er bovenop.
Dus los door t lijf, maar ook nageeflijk, achterhand eronder en aan het werk.
Ik gebruik longeren niet als 'ontspanning tussendoor', dan mik ik ze gewoon los de wei op of de paddock in om gewoon even paard te zijn.

Goudkuipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:08

Ok...ik heb dit forum eens helemaal doorgelezen en wou eerst niet reageren, omdat de èèn de ander een beetje tegenspreekt. Maar ik moet gewoon effe wat kwijt.

Hulpteugels (en dan bedoel ik alle, van slofteugel tot martinggaal) zijn gewoon hulpmiddelen voor een paard, MITS ZE GOED GEBRUIKT WORDEN !!!!!! En daar begint het probleem al, de meeste gebruiken ze niet op de goede manier en komen zo van een koude kermis thuis. Om een voorbeeld te noemen: paard (jong of oud, maakt niet uit) loopt niet "netjes" aan de teugel, dus wordt er een slofteugel opgezet, ruiter echter, rijd verkeert met de slof, het paard loopt met zijn hoofd te diep (met het hoofd bijna tussen de voorbenen), loopt zwaar achter de loodlijn en gaat hierdoor zijn voorhand belasten en zijn nek. Nadat de slofteugel er weer vanaf wordt gehaald blijft het paard echter in deze verkeerde houding lopen (paard weet ja niet beter), nu heeft deze ruiter er weer wat problemen bij, paard loopt op de voorhand èn te diep.
Nou zeg ik niet dat alle ruiters zo zijn, maar we zien het in de praktijk erg veel. Mijn tip zou zijn, als je al met een hulpteugel wilt gaan rijden, vraag dan raad bij een gediplomeerd iemand, die er verstand van heeft en niet aan iemand die toevallig ook met een hulpteugel rijd. Want het laaste wat we willen is toch ons paardje/pony ellende aandoen, toch??
Groetjes en heel veel succes...

sandradeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:46

Goudkuipje; geheel mee eens!!!!!!!!!
Afgelopen zondag zag ik Edward Gal met Nourejev op een clinic. Laag en rond losrijden. Prima voor de gevorderde ruiter en het wat gevorderde paard. Begrijp me niet verkeerd, ook ik train een volwassen en sterk genoeg paard op deze wijze onder kundige begeleiding; echter het gevaar blijft, dat, net zoals bij het longeren, dat veel mensen systemen invoeren die ze niet genoeg kennen. Dit geldt voor zowel het rijden als het longeren. Kortom, trainen van je paard is goed, maar te allen tijde onder goede begeleiding!!!

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:19

@anatjuh:

Ik weet zeker als je deze touwtjes eraf haalt dat het paard heel anders loopt, voor mij blijft dit een dwang voor het paard.

@goudkuipje, met jou ben ik het eens, Hoewel ik blijf weigeren een hulpteugel te gebruiken.
Alleen deze zin:
Citaat:
Hulpteugels (en dan bedoel ik alle, van slofteugel tot martinggaal) zijn gewoon hulpmiddelen voor een paard,

Vind ik andersom, hulpteugels zijn er niet voor het paard, maar voor de mens, (om het ons makkelijk te maken?? )

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:52

JollyGood schreef:
@anatjuh:

Ik weet zeker als je deze touwtjes eraf haalt dat het paard heel anders loopt, voor mij blijft dit een dwang voor het paard.

Afbeelding
Afbeelding
heel anders dus...

Idra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:21

En dat ZONDER fotoshop

jokari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:43

hihi

als de dame op de foto's hierboven slecht gelongeerd wordt, ben ik sinterklaas. Niet dus.

Askja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:54

Citaat:
Is het de bedoeling van longeren dat het zo dicht mogelijk bij rijden komt dan.

Ik dacht meer lekker los int lijf zijn en rug ontspannen, zonder een keer de ruiter

Rakkertje13, ik vind dit niet met elkaar in tegenspraak hoor! Goed longeren ondersteunt de training onder het zadel. Met een dubbele longe zet je het paard niet vast in een bepaalde positie, maar kun je net als met rijden varieren met hoe je je paard instelt, zelfs per pas als dat nodig is. En dan wordt ie op een gegeven moment 'lekker los int lijf en rug ontspannen, zonder een keer de ruiter'

Verder vraag ik me toch echt af waarom mensen reageren op zo'n topic als ze niet komen om mee te discussieren, maar slechts om de discussie de kop in te drukken met de dooddoener 'alle hulpteugels zijn slecht' en zich daarbij ook nog eens behoorlijk superieur op te stellen ten opzichte van iedereen die zijn paard niet traint/houdt volgens NH-principes. Hoewel ik ook NH-elementen in mijn training gebruik, word ik steeds allergischer voor de manier waarop sommige NH-fanaten zich opstellen tegenover 'de gewone paardenmens'. Lekker open minded

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:13

JollyGood schreef:
@anatjuh:

@goudkuipje, met jou ben ik het eens, Hoewel ik blijf weigeren een hulpteugel te gebruiken.
Alleen deze zin:
Citaat:
Hulpteugels (en dan bedoel ik alle, van slofteugel tot martinggaal) zijn gewoon hulpmiddelen voor een paard,

Vind ik andersom, hulpteugels zijn er niet voor het paard, maar voor de mens, (om het ons makkelijk te maken?? )

Alle dressuuronderricht is dwang voor het paard, echter, met als doel zijn fysiek te verbeteren. Jij kunt je paard niet houden zonder 'dwang', het binnen een omheining zetten van een paard an sich is al dwang.

Hulpteugels zijn er om het paard tijdens het longeren te vragen dezelfde houding aan te nemen als tijdens het rijden, waarbij het paard zijn fysiek verbetert en het paard, door steevast naar die gebolde rugspieren te werken, minder lang last zal hebben van zijn spieren door de overgang in houding.
In de ene zin dus voor de ruiter: het nageeflijk rijden van het paard zal minder moeilijk zijn en minder lang duren.
In de andere zin voor het paard: de spieren wennen sneller aan de houding van nageeflijk lopen.

Je kunt het dus ook zien als het longeren zonder hulpteugels is zielig want het paard loopt langer met weggedrukte rug en zal daardoor een stijve, pijnlijke rug en hals krijgen, krijgt meer kans om de verkeerde spieren te ontwikkelen (onderhals bijv.) waardoor het nog moeilijker en pijnlijker wordt om wel correct te gaan lopen etc. Dat is dan natuurlijk weer even vanuit het andere uiterste gezien

Balte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:56

Askja schreef:
Verder vraag ik me toch echt af waarom mensen reageren op zo'n topic als ze niet komen om mee te discussieren, maar slechts om de discussie de kop in te drukken met de dooddoener 'alle hulpteugels zijn slecht' en zich daarbij ook nog eens behoorlijk superieur op te stellen ten opzichte van iedereen die zijn paard niet traint/houdt volgens NH-principes. Hoewel ik ook NH-elementen in mijn training gebruik, word ik steeds allergischer voor de manier waarop sommige NH-fanaten zich opstellen tegenover 'de gewone paardenmens'. Lekker open minded

Amen! ( de buigsmiley wil bij mij niet werken)

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:05

ik zie niet in waarom hulpteugels slecht zijn. Ok, de ene ruiter is er voor, de andere ertegen, met alle respect voor beide ruiters. Als je een paardje hebt die direct bij het opsteigen aan de teugel loopt, ok, dan heb je geen hulpteugels nodig. Heb je een moeilijk paard die zijn eigen zinnetje wil uitwerken en niet naar de ruiter luistert (zoals een vriend van mij voor had omdat hij zijn paardje zo graag zag en het veel te verwend was ) dan begrijp ik het heel goed dat je dan naar een hulpteugel grijpt. Zolang alle hulpteugels correct gebruikt worden zie ik geen enkele reden om hier grandioos tegen te zijn. En ok, als je paard een stijve nek heeft, dan moet je hem niet met hulpteugels rijden/longeren. Maar als ruiter moet je voelen wanneer je paard echt een stijve nek heeft, of gewoon geen zin of koppig is. Ik longeer altijd met hulpteugel, wat doet het anders uit, het longeren? Gewoon je paard wat laten rondjes draaien... kan hij op de weide ook hoor. Ik ken geen enkele ruiter die hoger niveau rijd en nog nooit naar een hulpteugel gegrepen heeft! Zelfs mijn leraar niet en die rijd PSG met zijn paard. Wist je dat zelfs anky van grunsven bij haar jonge paarden soms een gogue gebruikt?! Ik denk wel dat we heel veel van zo'n amazone te leren hebben, zo iemand weet toch wel waar ze mee bezig is?!
Longeren zonder hulpteugel vind ik gewoon nutteloos.
Maar, ik heb natuurlijk veel respect voor de mensen die niets van hulpteugels aan hun paardjes willen. Elk heeft hier gewoon zijn idee over. En dit is mijn idee Zolang ze correct worden gebruikt... geen probleem

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:06

Ben het dus volledig eens met Teigetje

JollyGood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:23

Ik blijf het oneens met jullie, en het gaat mij niet om NH of wat dan maar ook, maar om gezond verstand.
Ik kan wel eindeloos voorbeelden blijven noemen, en ik zie duidelijke verschillen met de 2 paarden aan de longe, de een met en de ander zonder hulpteugel.

Maar zo blijf je bezig.
Succes met jullie paarden, ik blijf bij mijn mening.
Ik nodig jullie wel uit om eens naar de parelli demonstratie in oosterwolde te gaan, misschien dat dat jullie overtuigd.