Niet achterwaarts willen...wie helpt me?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:55

supersambo schreef:
wat een kul zeg... ik weet niet hoe jij een paard achterwaarts leert...maar als ie het commando niet begrijpt moet je toch hulpmiddelen gebruiken
een sluis is niet gevaarlijk...je leert je paard het achterwaarts gaan in combinatie met je stemcommando.. heeft iet het door en heb je het sluisje niet meer nodig dan ga je erop en leer je hem het achterwaarts gaan in combinatie met de hulpen ..na een tijdje heb je je stem niet meer nodig..
bij de meeste paarden volstaan twee balkjes op de grond met daarop een balkje die je zachtjes tegen zijn hoeven aanrolt

Als hij het commando niet begrijpt, maak je het duidelijker. En gebruik een commando wat het paard van nature wel begrijpt.

Stemcommando = niet natuurlijk
Wijken voor druk = wel natuurlijk

Leren wijken voor druk is ZOO simpel, dat het mij verbaast dat vrijwel niemand hier gebruik van maakt, maar allerlei 'ingewikkelde' hulpmiddelen moet gebruiken.

Het lijkt me nogal omslachtig dat je eerst het stemcommando moet aanleren met behulp van balkjes, vervolgens de hulpen onder het zadel aanleren met behulp van dat stemcommando. Het kan zoveel simpeler Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:06

callippo"]
Leren wijken voor druk is ZOO simpel, dat het mij verbaast dat vrijwel niemand hier gebruik van maakt, maar allerlei 'ingewikkelde' hulpmiddelen moet gebruiken.
[/quote]
[quote="callippo schreef:
Het lijkt me nogal omslachtig dat je eerst het stemcommando moet aanleren met behulp van balkjes, vervolgens de hulpen onder het zadel aanleren met behulp van dat stemcommando. Het kan zoveel simpeler Lachen

Dit soort kortzichtige opmerkingen ben ik hier wel zo beu Frusty Jij weet helemaal niet hoe ik mijn paarden heb opgevoed

mijn paard ging uitstekend achterwaarts aan de hand, zowel voor stem als voor druk. Wijken voor druk (om, terug etc) leren ze al voordat er maar een zadel opkomt, dat is echt niet voorbehouden aan de NH-ers.

stemcommando kende ze prima, de link onder het zadel legde ze niet. Met een keer oefenen met dat sluisje (dwz drie keer balkje terug laten rollen' kon ze achterwaarts onder het zadel. Andere paarden heb ik het tot nu toe altijd op stem geleerd, bij deze werkte dat niet. Het sluisje werkte wel prima, mooi toch.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:09

Als jij het wijken voor druk goed hebt aangeleerd Lielle, waarom werkte het dan niet onder het zadel?

Geen probleem dat je er een andere techniek bij gebruikt hoor, maar ik blijf erbij dat je het eerst met het wijken-voor-druk principe moet proberen op te lossen voordat je naar hulpmiddelen grijpt.

Daarom vind ik het vreemd dat dit soort dingen aangeraden worden.

Niet dat een balkje paard-onvriendelijk is ofzo, het gaat om het hele 'truukjes-denken'. Als iets niet lukt volgens het standaard commando, dan wordt er een truukje gezocht om het op te lossen ipv te kijken waarom het commando niet werkt. Dat zie ik hier met zoveel dingen op bokt.
Laatst bijgewerkt door callippo op 24-12-04 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:11

Leg me het wijken voor de druk dan eens uit met de link om achterwaarts te gaan. Wijken voor druk kent mijn jaarling nu ook al. Achterwaarts ook, maar als ik straks op haar zit kan ik mijn hand niet op haar neus of borst leggen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:13

callippo schreef:
Als jij het wijken voor druk goed hebt aangeleerd Lielle, waarom werkte het dan niet onder het zadel?

omdat zij wijkt voor druk door na te geven Knipoog

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:23

OK, beknopte uitleg van het wijken voor druk.

Wijken voor druk heeft niet met de plek te maken waar je het uitoefent, maar met het principe, dat het paard het over het hele lichaam begrijpt.

Als jij ergens (zachte) druk uitoefent, hoort je paard daarop te reageren door weg te bewegen van die druk. Reageert hij niet op een zachte druk, dan voer je langzaam de druk op tot hij wel reageert. Met constant contact, dus niet ritmisch kloppen oid. En het MOMENT dat hij reageert door weg te stappen voor de druk, laat jij alle druk wegvallen.

Als je dit consequent toepast, leert het paard voor lichte druk op alle plekken op zijn lichaam. Op de borst of neus, bij de heupen (om-zetten) bij de schouder (voorhand opzij) etc.

Als je paard goed achterwaarts gaat op de neus, kun je hem (vanaf de grond) ook achterwaarts laten gaan op teugel druk. Precies volgens dezelfde opbouw. WEL opletten op je lichaamshouding, je kan je paard namelijk in stilstand ook laten nageven zonder dat hij achterwaarts gaat. (door zelf ontspannen te staan ipv actief)

In het zadel is er een duidelijke techniek: de 9-stappen-tot-achterwaarts. Hierbij neem je de teugels vinger voor vinger iets strakker en zodra je vuist gesloten is, ga je 'diep' in het zadel zitten, alsof je naven naar achter getrokken wordt. Je houdt spanning op de teugels TOT je paard ook maar een klein beetje naar achter leunt/stapt.

De kunst hierbij zit hem in het loslaten. Door exact op het juiste moment te belonen (teugels direct los) leert je paard dat dat de bedoeling is. In het begin voer je alle stappen heel overdreven en langzaam uit, hoe beter je paard het snapt, hoe subtieler je hulpen worden. Tot men niet eens meer ziet dat jij net je bekken een klein beetje kantelt (teugelhulp is aan het eind ook niet meer nodig, je kan dan de nageeflijkheid gewoon bewaren door je handen stil te houden)

Het verschil tussen nageven op teugeldruk en achterwaarts zit in jouw lichaamshouding.

Paarden leren niet zozeer door wat je doet, maar door het moment dat je stopt met wat je doet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:26

callippo schreef:
OK, beknopte uitleg van het wijken voor druk.

Wijken voor druk heeft niet met de plek te maken waar je het uitoefent, maar met het principe, dat het paard het over het hele lichaam begrijpt.

Als jij ergens (zachte) druk uitoefent, hoort je paard daarop te reageren door weg te bewegen van die druk. Reageert hij niet op een zachte druk, dan voer je langzaam de druk op tot hij wel reageert. Met constant contact, dus niet ritmisch kloppen oid. En het MOMENT dat hij reageert door weg te stappen voor de druk, laat jij alle druk wegvallen.

Dat doet ze, ze geeft nl na en daardoor vermindert de druk

Geeft niet, ieder zijn eigen methode maar val mij niet aan dat ik paardonvriendelijk bezig ben, daar heb ik het een beetje mee gehad. Kom anders eens kijken, ik rijd regelmatig wedstrijden in de regio Eindhoven.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:49

Lielle schreef:
Dat doet ze, ze geeft nl na en daardoor vermindert de druk

Geeft niet, ieder zijn eigen methode maar val mij niet aan dat ik paardonvriendelijk bezig ben, daar heb ik het een beetje mee gehad. Kom anders eens kijken, ik rijd regelmatig wedstrijden in de regio Eindhoven.

Natuurlijk! Maar er is een verschil in hulp voor achterwaarts en de hulp voor nageven in stilstand.

Het verschil zit hem bij mij in dat als ik om achteruit vraag ik wat meer op mijn kont ga zitten en een beetje naar achteren denk (klinkt beetje vreemd zo). Bovendien heeft mij paard al geleerd om op de grond achterwaarts te gaan op druk zoals Callipo vertelde. Hij gaat dus netjes achteruit.

Voor nageven vanuit stilstand voer ik dezelfde druk uit op neus/mond maar ga actief rechtop zitten. Voor hem is het dan duidelijk dat ie niet naar achteren hoeft maar moet nageven.
Later kan ook een combi van beide natuurlijk Lachen

Hoe heb jij het onderscheidt gemaakt tussen de hulpen Lielle?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:32

De NH benadering met wijken voor druk is leuk maa de dressuurtechnische manier van achterwaarts zou je zonder stem moeten kunnen. Als je je paard mer he handen en been kan sluiten tot halt, laat doorsluiten een fijn nagefelijk paard maar een optie en dat is achteruit.
Een pard dat tegen dehad is zal eerder omhoog gaan dan achteruit. Daarom isd aanleuning ook zo belangrijk.
Princiepe blijft wijken voor druk maar dan benaderd vanuit een goede aanleuning en nageefelijkheid,

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:03

Riant schreef:
De NH benadering met wijken voor druk is leuk maa de dressuurtechnische manier van achterwaarts zou je zonder stem moeten kunnen. Als je je paard mer he handen en been kan sluiten tot halt, laat doorsluiten een fijn nagefelijk paard maar een optie en dat is achteruit.
Een pard dat tegen dehad is zal eerder omhoog gaan dan achteruit. Daarom isd aanleuning ook zo belangrijk.
Princiepe blijft wijken voor druk maar dan benaderd vanuit een goede aanleuning en nageefelijkheid,

Puntje 1: stemcommando's hebben NIETS met NH te maken. Stemcommando is namelijk niet natuurlijk.

Puntje 2: wat je in de dressuur graag wil bereiken, is precies waar je met NH ook mee bezig gaat. Een paard wat zeer licht aan de hulpen staat.

Wijken voor druk is net zo goed dressuur (of western etc.) het wordt misschien niet direct zo genoemd, maar zou wel zo moeten zijn.

En achterwaarts kan net zo goed zonder die 'goede aanleuning' hoor. Of zonder eerst vierkant stil te staan. Alleen is dat niet je uiteindelijke doel. Uiteindelijk wil ik namelijk ook een paard wat met een mooie vertical flexion achterwaarts gaat, met impuls etc. maar het achterwaarts beheerste hij al toen ik er voor de 1e x op zat en die flexion komt pas veel later, wanneer we de impuls goed voor elkaar hebben.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 15:07

Je paard kan in derdaad wel achteruit zonder goede aanleunig enzo maar dan ga je in het oog van een jury voor dresuur niet goed achterwaarts.
Ik mijn tekst staat ook het blijft wel wijken voor druk maar dan vanuit een ander punt benaderd.
Wat ik wilde aangeven is dat er bij dressuur een bepalde logica geld en dat je met wel goede aanleuning etc. Uiteindelijk makkelijker naar achter gaat dan zonder.
In mijn ogen, maar daar hoef je het niet mee eens te zijn. Maakt een goede basis (een recht gericht paard dat fijn aan de hulpen staat een een fijne aanleuning aanneemt) het een stuk makkelijker.
Galopwissels kan je ook rijden op een drie jarige die twee weken onder het zadel maar dat is niet logisch.

Uiteindelijk is paardrijden op welke manier dan ook gebaseerd op wijken voor druk.
We zijn het verder wel eens hoor, maar verzameling en behoud impuls vergt de nodige handigheid en training.. gebaseerd op een solide basis.
Zonder die basis zijn veel oefeningen wel mogelijk, maar mét die goede basis is het zoveel eenvoudiger is mijn ervaring.
Correct achterwaarst is makkelijker met een goede aanleuning vanuit een vierkant staand paard..
Zonder dat is achterwaarts niet onmogelijk maar wel correct achterwaarts wel veel moeilijker vind ik.
Wat ik vind hoeft geen waarheid te zijn hoor, maar je maakt het niet alleen jezelf makkelijker, ook je paard.

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 16:25

ik lees dus dat heel veel mensen zeggen dat je je benen iets naar achteren moet doen maar dat is dus helemaal fout, je moet dus lichte teugels hulpjes geven ( met 2 handen te gelijk een kneepje ). dan laat je je benen allebij op de singel, dus absoluut niet naar achter, en je paardje zal het naar een paar keer doen begrijpen! Haha! ik heb heel veel paardjes achterwaards geleerd, en ze hadden het allemaal binnen 2 of 3 keer doen door Haha!!! MAAR LEG DUS NIET JE BENEN NAAR ACHTER dat is het aller belangrijkste Haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:36

meklabo schreef:
ik lees dus dat heel veel mensen zeggen dat je je benen iets naar achteren moet doen maar dat is dus helemaal fout, je moet dus lichte teugels hulpjes geven ( met 2 handen te gelijk een kneepje ). dan laat je je benen allebij op de singel, dus absoluut niet naar achter, en je paardje zal het naar een paar keer doen begrijpen! Haha! ik heb heel veel paardjes achterwaards geleerd, en ze hadden het allemaal binnen 2 of 3 keer doen door Haha!!! MAAR LEG DUS NIET JE BENEN NAAR ACHTER dat is het aller belangrijkste Haha!

Het is maar net wat je afspreekt met je paard. Je kan hem ook achterwaarts laten gaan door aan zijn linker oor te trekken. Rijtechnisch ziet het er niet uit maar het zou wel kunnen. De mijne gaan achterwaarts op het verleggen van beide benen. De teugels kunnen in een boogje blijven hangen, die ben ik daar niet meer voor nodig. Kneepjes in de teugel ben ik persoonlijk niet zo van gecharmeerd. Het lijkt dan al snel uit te monden in achterwaarts trekken.

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 18:36

annegti schreef:
Het is maar net wat je afspreekt met je paard. Je kan hem ook achterwaarts laten gaan door aan zijn linker oor te trekken. Rijtechnisch ziet het er niet uit maar het zou wel kunnen. De mijne gaan achterwaarts op het verleggen van beide benen. De teugels kunnen in een boogje blijven hangen, die ben ik daar niet meer voor nodig. Kneepjes in de teugel ben ik persoonlijk niet zo van gecharmeerd. Het lijkt dan al snel uit te monden in achterwaarts trekken.

dit is alleen maar om het te leren die vn mij lopen na 1 kneepje al perfect achterwaads totdat ik mijn benen weer vrij geef, dan stoppen ze. dus absoluut niet naar achter trekken daar ben ik dus echt op tegen Tong uitsteken,
ik vind het naar achter leggen van je benen er heel slordig uitzien je ziet namelijk heel vaak dat die benen echt zo ver naar achter worden gelecht dat ze bijna in de liezen van het paard zitten. ik kan dus zo ook niet zien hoe je rijdt dus ik kan ook niet over jou rijtechniek oordelen Tong uitsteken.

doei doei

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 18:55

je been hoeft toch geen kilometer naar acter? Ik vind he helemaal niet slordig en ik denk een jury ook niet. Voor jonge paardn kan het heel anders zijn.
Verschillende methoden zijn priman maar als 95% van de ruiters zijn been iets verlegd bij achterwaarts dan kan je niet zeggen dat het ABSOLUUT niet moet. Het kan maar hoeft niet dat is een hele andere benadering.
De ene ruiter rijdt meer op de hand zoals jij, en de ander meer op zit en been. De bedoeling ik niet alleen je been naar achter te verplaatsen maar ook je zit. Zodat je paard de neiging krijgt weer midden onder je te komen en een stap naar achter doet. Zo kan je met wijken meer op een bil gaan zitten, heeft hetzelfde effect.
Zoals altijd zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.

Pardon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:55

Eeej !!!

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar Pardon gaat ook pas achterwaarts als hij van voor tot achter aan elkaar is. Misschien werkt het om eerst de rest goed voor elkaar te hebben en dan pas door te gaan met het achterwaarts gaan. Ook helpt het om in het begin alleen achterwaarts te gaan met aanleuning van de bakrand.
Als dit niet helpt zou ik het ook niet weten. Bij Pardon doet het in ieder geval wonderen!! OK dan!

Greetz Simone

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 14:16

meklabo schreef:
dit is alleen maar om het te leren die vn mij lopen na 1 kneepje al perfect achterwaads totdat ik mijn benen weer vrij geef, dan stoppen ze. dus absoluut niet naar achter trekken daar ben ik dus echt op tegen Tong uitsteken,
ik vind het naar achter leggen van je benen er heel slordig uitzien je ziet namelijk heel vaak dat die benen echt zo ver naar achter worden gelecht dat ze bijna in de liezen van het paard zitten. ik kan dus zo ook niet zien hoe je rijdt dus ik kan ook niet over jou rijtechniek oordelen Tong uitsteken.

doei doei

Wat is er mis met je been naar achter leggen? Vind je aansporen er dan ook slordig uitzien?
Het zal wel aan mij liggen.. Mijn haf wilde eerst ook niet naar achter, nu nog steeds niet helemaal goed.. Maar hij snapt nu wat de bedoeling is.
Mijn instructise heeft me geholpen. Ik deed 1 been naar achter, gaf een beetje druk op mijn teugels en zei : Teeeeeerug.. Terwijl ik dat deed prikte de instuctise zachtjes in zijn borst, of duwde hem een beetje naar achteren. Hij ging achterwaarts, eerst meer omdat hij geprikt werd, daarna ging de instructise er alleen nog maar voorstaan, en ik deed de rest. Als hij het dan niet wilde gaf ze een prikje, meer niet. Nu staat ze er alleen maar bij, en loopt ze mee naar achteren. 3 passen zijn genoeg, als hij het doet, al zijn het maar 2 pasjes gelijk belonen. Niet teveel willen, als je teveel wil gaat het altijd fout en kun je weer opnieuw beginnen. Maar dat weet je zelf denk ik ook wel Knipoog
Ik hoop dat je er wat aan hebt, als er iets niet helemaal duidelijk is : Gewoon PBen Haha!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:15

ik moet het zo leren, en bij mij pony werkt het:

ietsje nar voren zitten, je been naar achteren, en dan zeg je terug, in het begin zal je pony dit waarschijnlijk nog niet helemaal kennen, dus kan je het beste even aan iemand vragen of die even met een zweepje (zweepje laag) voor pony wil staan, zachte tikjes met de zweep tegen het been en dan duidelijk terug zeggen, bij mij werkte het ook, trekken heeft geen zin is mij geleerd