supersambo schreef:wat een kul zeg... ik weet niet hoe jij een paard achterwaarts leert...maar als ie het commando niet begrijpt moet je toch hulpmiddelen gebruiken
een sluis is niet gevaarlijk...je leert je paard het achterwaarts gaan in combinatie met je stemcommando.. heeft iet het door en heb je het sluisje niet meer nodig dan ga je erop en leer je hem het achterwaarts gaan in combinatie met de hulpen ..na een tijdje heb je je stem niet meer nodig..
bij de meeste paarden volstaan twee balkjes op de grond met daarop een balkje die je zachtjes tegen zijn hoeven aanrolt
Als hij het commando niet begrijpt, maak je het duidelijker. En gebruik een commando wat het paard van nature wel begrijpt.
Stemcommando = niet natuurlijk
Wijken voor druk = wel natuurlijk
Leren wijken voor druk is ZOO simpel, dat het mij verbaast dat vrijwel niemand hier gebruik van maakt, maar allerlei 'ingewikkelde' hulpmiddelen moet gebruiken.
Het lijkt me nogal omslachtig dat je eerst het stemcommando moet aanleren met behulp van balkjes, vervolgens de hulpen onder het zadel aanleren met behulp van dat stemcommando. Het kan zoveel simpeler

Jij weet helemaal niet hoe ik mijn paarden heb opgevoed
ik heb heel veel paardjes achterwaards geleerd, en ze hadden het allemaal binnen 2 of 3 keer doen door 
,