hulpteugels bij steigeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:30

De TS oppert anders niet dat ze een slofteugel gebruikte voordat het paard ging steigeren

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:55

Ze vraagt wie er een slofteugel zou gebruiken. mijn reactie: Ik niet, want...
Ze vraagt niet om advies tegen steigeren, want ze weet heel goed wat ze dan moet doen. Voorwaarts rijden.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:12

Silviabol schreef:
sla alsjeblieft niet tegen zijn hoofd, das weer van voren. teugels los/naar voren, ruimte geven en aansporen. Werk inderdaad aan zijn rug (als het uit protest is voor werken) een hulpteugel lijkt me nutteloos.

En als naar voren rijden geen zin heeft, en dat je pony alsnog omhoog komt. Dan moet hij maar gewoon luisteren.......

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:20

Ik ken paard, die geregeld hem recht stelt, maar dan echt kaarsrecht.
in het begin dat hij gekocht was, was hij braaf, en op wandeling ook, maar plots op een wandeling, midden op de brug over de snelweg, omhoog en weg in galop Verward kei gevaarlijk, dus dat wordt al niet vaak meer gedaan met hem. Nu is hij wel weer braaf. De eigenaar van het paard doet er eventing mee, en doet vaak galoptraining op het koerseplein bij ons.
Er staan dar ook crosshindernissen die hij met gemak springt maar nu wil hij er niet meer op. Zondag is de eigenaar er 2 maal af gevallen, hij sloeg net niet om !!! Bloos! gisteren wilden we passeren langs de poort , gewoon uitstappen, en hij wou er met heel stokken langs passeren, weer omhoog en draaien niets helpt, zweep niet, sporen niet, niets. als je slaat bokt hij terug en daar zit je dan, bokstijgerbok....
na heel lang is hij er lang gelopen maarja...

we weten ook geen oplossing er voor, en al helemaal niet waarom hij er niet meer naar toe wil

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 20:00

Lusitana schreef:
Ze vraagt wie er een slofteugel zou gebruiken. mijn reactie: Ik niet, want...
Ze vraagt niet om advies tegen steigeren, want ze weet heel goed wat ze dan moet doen. Voorwaarts rijden.

Idd, ik hoor alleen regelmatig dat mensen een hulpteugel gaan gebruiken tegen steigeren, en als ik dan zeg dat ik het belachelijk vind, zeggen zij dat ik maar eens op hun paard moet gaan zitten. Nou dat doe ik dan ook, en vaak steigeren ze niet eens, gewoon omdat ik het 1. voel aankomen en dus voorwaarts rijd en 2. ik geen hulpteugels gebruik en ze dus ook niet in protest gaan met die hulpteugels, volgens mij gaan ze daar ook wel eens van steigeren. Maar ik wou gewoon dus eens horen hoe jullie daar tegenover staan.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:24

Zover ik heb gemerkt is een zweep en sporen het enige middel. Zodra je het aan voelt komen, ze echt vooruit slaan. Dus voor een hulpteugel, ben ik helemaal niet voor, en ik vraag me af of dat uberhaubt wel werkt?

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 09:14

Vraagt niemand zich dan af waarom het paard steigert? Ik lees alleen maar reacties dat ze het paard dan op alle mogelijke manieren naar voren slaan, maar ik zou er eerst eens achter komen waarom hij steigert.
Het is toch een vorm van protest, en een paard protesteert alleen maar als reactie op iets...

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:30

Ik heb een (jong) paard geweten waarbij een bijzet aan werd gedaan toen die op kasseien stond, juist buiten de stal. En ja, toen ging hij omhoog en knalde op een of andere manier met zijn tanden op de grond. Hij loopt nu rond met een halve tand, al een geluk was het niet erger.
Dus nee, hulpteugels zou ik zoiezo niet gebruiken.

Natuurlijk zoals gyzmo al aangaf eerst uitzoeken waarom hij steigert, is het iets medisch, moet dat eerst opgelost worden. Is het puur uittesten en verzet moet je vóor hij steigert(dus geconcentreerd rijden zodat je het snel voelt aankomen) hem naar voren zien te krijgen, desnoods met behulp van een persoon op de grond met longeerzweep.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:36

Als een paard ècht omhoog komt dan helpt er toch niets aan, geen hulpteugel, geen spoor, geen zweep.
Been there, done that Knipoog

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 14:23

Sjuimpje schreef:
Als een paard ècht omhoog komt dan helpt er toch niets aan, geen hulpteugel, geen spoor, geen zweep.
Been there, done that Knipoog

Mee eens!
Ik ben vorige week achter over geklapt met mn paard en ik had het niet kunnen voorkomen door een van deze 3 dingen.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:10

angelke schreef:
Natuurlijk zoals gyzmo al aangaf eerst uitzoeken waarom hij steigert, is het iets medisch, moet dat eerst opgelost worden. Is het puur uittesten en verzet moet je vóor hij steigert(dus geconcentreerd rijden zodat je het snel voelt aankomen) hem naar voren zien te krijgen, desnoods met behulp van een persoon op de grond met longeerzweep.

En waarom verzet het paard zich dan? Steigeren is altijd een vorm van verzet, alleen je moet de oorzaak achterhalen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 19:17

En soms is die oorzaak moeilijk en soms makkelijk te vinden! Maar voor alle duidelijkheid, het gaat hier dus echt wel om steigeren om verzet en wat je moet doen als je het voelt aankomen of hoe je dus eigenlijk preventief optreedt tegenover steigeren.

Lindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:56

geen slof dat is erg gevaarlijk trek je hem namelijk zo om, en een amrtegaal kan je om doen maar dat heeft geen effect voor het steigeren, dit doet je pony dan gwoon alsnog.. dat heplt er niks mee

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:48

Gyzmo, ik bedoel met verzet eerder in de zin van "geen zin hebben", "uittesten". Er zijn heus wel paarden die dit doen hoor, wees daar maar zeker van, voorbeelden genoeg.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:50

ik heb het topic niet gelezen, maar IMO helpt geen enkele hulpteugel tegen steigeren, het enige dat werkt , is genadeloos vooruit schuppen
zelf, of door een betere ruiter als jezelf !

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 23:33

Vooruit schoppen lukt ook niet bij elk paard, ik heb de ervaring met een slimme welke daar juist op terug kwam en dan nog sneller overeind stond.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 08:29

dan maar iemand met de zweep erbij in de bak, vooruit is de enige weg, niet omhoog of naar achteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:44

klopt, je hebt paarden die je juist overeind drijft.
Maar het meerdendeel niet en om nu op een forumpje uit te gaan leggen hoe je die mafkezen aanpakt, ga ik niet doen Tong uitsteken

Meest voorkomende, loslaten van voor en naar voren rijden.
Meestal voel je net voordat ze omhoog gaan al dat ze terug komen, daar moet je dan al zijn.

Verder controleer je zadel en let op je handjes, dat die niet trekgraag zijn.

En voor de rest geen slof oid, want dat is vragen om achterover te kieperen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:48

crossmonster schreef:
ik heb het topic niet gelezen, maar IMO helpt geen enkele hulpteugel tegen steigeren, het enige dat werkt , is genadeloos vooruit schuppen
zelf, of door een betere ruiter als jezelf !

Idd, heb ik ook gedaan. Nu hoef ik maar te klikken of een tikje te geven en hij doet eer nor Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 01:40

crossmonster schreef:
dan maar iemand met de zweep erbij in de bak, vooruit is de enige weg, niet omhoog of naar achteren

Ging inderdaad super,
zolang er iemand in de buurt was (met of zonder zweep) was er niet veel aan de hand, zodra die persoon wegliep waren de poppen weer aan het dansen Haha!
Bij de slimmere geroutineerde dieren moet je toch het toch zelf uitvogelen, al die truukjes werken alleen bij jonge dieren, dieren die nooit eerder omhoog zijn gekomen of dieren die niet al te bijdehand zijn.

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:05

een hulpteugel is GEEN oplossing.
gewoon voorwaarts houden als hij wil stijgeren en aan het werk zetten.
als hij toch stijgert trek hem om voor hij wil gaan stijgeren en rij gewoon verder, dan kan hij namelijk niet stijgeren.
een paard kan alleen stijgeren als het op beide achter benen kan staan!
als je hem dus uit zijn evenwicht brengt kan hij niet stijgeren

marian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 07:48

Als een paard steigert kan dat allerlei oorzaken hebben. Als het niet lichamelijk is, dan is het meestal verzet tegen jouw "gezag". Dan is het een kwestie van voorwaarts rijden als je het steigeren voelt aankomen. Met een slof moet je erg oppassen, want dan kan het paard nergens heen. Zelf rij ik vaak jonge paarden, ook met slof, maar als ik voel dat ie gaat steigeren : slofteugel los, allebei m'n wielsporen er met al mijn kracht voluit in en de zweep erop. En dan sla ik niet zachtjes ! Geloof me, die wielsporen voelt een paard wel, en dat helpt een stuk. Maar ik vind wel dat de slof alleen onder goede begeleiding gebruikt mag worden, of door ervaren ruiters.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:31

gyzmo schreef:
Vraagt niemand zich dan af waarom het paard steigert? Ik lees alleen maar reacties dat ze het paard dan op alle mogelijke manieren naar voren slaan, maar ik zou er eerst eens achter komen waarom hij steigert.
Het is toch een vorm van protest, en een paard protesteert alleen maar als reactie op iets...

helemaal mee eens, maar ik zou dat niet doen TERWIJL hij op twee benen loopt. Dus eerst weer 4 voetjes aan de grond, naar voren en DAN gaan denken over het waarom.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:45

Lielle schreef:
helemaal mee eens, maar ik zou dat niet doen TERWIJL hij op twee benen loopt. Dus eerst weer 4 voetjes aan de grond, naar voren en DAN gaan denken over het waarom.

Oke, maar hier wordt denk ik bedoelt, dat dat beest gaat steigeren door bepaalde omstandigheden. Wacht effe, nee zo klopt het ook niet meer. Nee, je hebt helemaal gelijk. Eerst naaar voren en dan na gaan denken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:08

Met hulpteugel trek je hem toch alleen maar omhoog :S Vooruit schoppen, slaan, wat dan ook, maar gewoon zo hard mogelijk naar voren zou ik zeggen.