Een andere kijk op tandenknarsen......

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:25

Aimee schreef:
Maar weten die mensen wel goed waar ze mee bezig zijn?

Mensen met paarden versus paardenmensen Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:27

Dit is nog maar een voorbeeld...
Als je elk weekend op een wedstijd zou gaan kijken en dit soort dingen in de gaten houdt, ik denk dat je er misselijk van wordt, wat de mensen allemaal uitspoken met hun paarden...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:28

Miss_Petit schreef:
Mensen met paarden versus paardenmensen Knipoog

Wanneer trek je dan de lijn? Het fenomeen 'zand-in-de-mond-bij-knarsen' heb ik veelvuldig gezien bij ZZGP-ruiters en zelfs internationale GP-ruiters. Mij is zelfs verteld dat een zéér bekende internationale amazone dit in Nederland heeft geïntroduceerd. Bovendien wordt deze remedie gepredikt op een zeer bekende paardenschool in Nederland, waar menig 'paardenmens' vandaan komt.
Zijn dat dan allemaal mensen met paarden?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:30

Dan volgend punt: is het aan de ringmeester/KNHS vertegenwoordiger om daar iemand op aan te spreken of zou je dat als deelnemer zelf ook moeten doen?

(daarnaast: als iemand op wedstrijd al een hap zand denkt nodig te hebben dan vraag ik me af hoe een dergelijk paard thuis getraind wordt Nagelbijten / Gniffelen).

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:34

Apple schreef:
(daarnaast: als iemand op wedstrijd al een hap zand denkt nodig te hebben dan vraag ik me af hoe een dergelijk paard thuis getraind wordt Nagelbijten / Gniffelen).

Denk niet dat wij willen weten wat hij dan in zijn giecheltje heeft hangen Clown

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:34

In principe is de ringmeester/ KNHS vertegenwoordiger daar imo de persoon voor om iemand daarop aan te spreken.

Aan de andere kant, als soort van 'burgerplicht' zou je dat als deelnemer ook kunnen doen. Gevaar dat daarin schuilt is wel weer dat je scheve gezichten en ruzies krijgt dat de sfeer en verstandhouding ook weer geen goed doet.
Lastig.....

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:37

Apple schreef:
Dan volgend punt: is het aan de ringmeester/KNHS vertegenwoordiger om daar iemand op aan te spreken of zou je dat als deelnemer zelf ook moeten doen?

Ringmeester Lachen

En als een deelnemer dit ziet zou hij dit moeten melden en dan hoort de ringmeester actie te ondernemen.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:40

ik heb een paard dat met rijden veel knarst. natuurlijk doe ik niet altijd zand in zijn mond. maar als het echt te erg wordt wel. knarsen is ook slecht voor zijn tanden!!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:44

jepsica schreef:
ik heb een paard dat met rijden veel knarst. natuurlijk doe ik niet altijd zand in zijn mond. maar als het echt te erg wordt wel. knarsen is ook slecht voor zijn tanden!!

En je vraagt je niet af waarom je paard knarst? Patos heeft het een week gedaan toen ze veel getraind werd, ze heeft toen een week vakantie gehad en daarna hebben we met trainen het tempo wat verlaagd, het was puur wat te veel voor haar.

Ik geef toe dat je ook van die zure bokken hebt die om het lichtste beetje been gaan knarsen, maar denk je dat ie blij wordt van een hap zand in z'n smoel? Dat soort zure dieren kunnen wonderbaarlijk opknappen van wat vakantie of een ander trainingsschema.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:52

jepsica schreef:

Wow! Wow! Wow!

De volgende keer dat ik een ruiter het zie doen op concours zal ik tegen hem zeggen: "Gelukkig hoef je het niet altijd te doen hè, maar af en toe een hap zand is beter voor z'n tanden dan dat knarsen. Ik begrijp het helemaal hoor."

Jepsica: ongelooflijk dat je dat hier zo durft neer te zetten, nog ongelooflijker dat je het zo droog neer zet alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Het gaat zeker niet meer lang duren voordat sporters in een persconferentie even haarfijn uitleggen welke dope ze allemaal hebben gebruikt, liefst vóórdat ze aan de wedstrijd beginnen?!
Hoe ben je erbij gekomen om af en toe eens wat zand te pakken tegen het knarsen, truukje van de instructeur?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:54

jepsica schreef:

Ik heb even je profiel gelezen, maar zie dat het verzorgpaarden zijn... wat vinden hun eigenaren ervan dat je zand in hun mond doet? Nooit gedacht aan het risico van zandkoliek?

Denk trouwens in het algemeen niet dat het je vertrouwingsband met je paard ten goede komt als je dit afstraft met zand. Kan best je eigen schuld zijn dat hij knarst (meestal zelfs)

Ben trouwens wel benieuwd welke nederlandse amazone dat is, waarover Aimee het heeft...

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:54

paarden eten ook wel eens zand als ze in de paddock lopen. dus zo erg zal ie het niet vinden. en meestal gaat het om een klein beetje tussen zijn voortanden. en echt niet een hele hand vol ofzo. er wordt hier iets gevraagd en ik geef antwoord ik vraag niet om dit bijdehande commentaar.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:56

PriscaZ schreef:
Ik heb even je profiel gelezen, maar zie dat het verzorgpaarden zijn... wat vinden hun eigenaren ervan dat je zand in hun mond doet? Nooit gedacht aan het risico van zandkoliek?

Denk trouwens in het algemeen niet dat het je vertrouwingsband met je paard ten goede komt als je dit afstraft met zand. Kan best je eigen schuld zijn dat hij knarst (meestal zelfs)

Ben trouwens wel benieuwd welke nederlandse amazone dat is, waarover Aimee het heeft...

zandkoliek van dat kleine beetje? ik doe het heus niet elke dag. heel afentoe misschien 1 keer in de maand ofoz. maar ik hoef me niet te verantwoorden naar jullie toe. ik vind het zieliger als iemand zijn paard een keer hard in zijn mond trekt

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 15:57

Jepsica durft er in ieder geval eerlijk voor uit te komen Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:57

ik vind het belachelijk!! ten eerste zit je met het gevaar voor zandkoliek en ten tweede stop zelf maar eens een hap zand in je mond...zou je dat fijn/ lekker vinden? kan me niet schelen of het door grand prix ruiters/ amazones wordt gebruikt...ik iig niet!! en bovendien lijkt het me ook niet bevordelijk voor de tanden, want het schuurt als de pest. bovendien het zand wat aan de mondhoeken hangt schuurt imo ook kapot of wordt iig schraal. als je al die poespas nodig hebt om je paard te kunnen rijden dan gaat bij mij de lol ervan af. ik zou me eerder bezig dan gaan houden met het feit dat het paard knarst en waarom en hoe kom ik ervan af. een paard knarst vaak door ruw handgebruik e.d dus daar zou ik dan mijn oorzaak in zoeken. remedie....pffff...vind het eerder ziek

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:58

Dus eigenlijk is knarsen gewoon een uiting dat het paard zin heeft in wat zand en heeft het helemaal niets te maken met rijtechnische problemen of ongenoegen van het paard....

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:59

klomp schreef:
ten tweede stop zelf maar eens een hap zand in je mond...zou je dat fijn/ lekker vinden?

Vind ik altijd een goeie Haha!

Zou jij een zadel op je rug lekker vinden Verward

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:00

klomp schreef:
ik vind het belachelijk!! ten eerste zit je met het gevaar voor zandkoliek en ten tweede stop zelf maar eens een hap zand in je mond...zou je dat fijn/ lekker vinden? kan me niet schelen of het door grand prix ruiters/ amazones wordt gebruikt...ik iig niet!! en bovendien lijkt het me ook niet bevordelijk voor de tanden, want het schuurt als de pest. bovendien het zand wat aan de mondhoeken hangt schuurt imo ook kapot of wordt iig schraal. als je al die poespas nodig hebt om je paard te kunnen rijden dan gaat bij mij de lol ervan af. ik zou me eerder bezig dan gaan houden met het feit dat het paard knarst en waarom en hoe kom ik ervan af. een paard knarst vaak door ruw handgebruik e.d dus daar zou ik dan mijn oorzaak in zoeken. remedie....pffff...vind het eerder ziek

dit paard doet het ook met lange teugel! of in het land. hij doet het gewoon als gewoonte.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:01

jepsica schreef:
dit paard doet het ook met lange teugel! of in het land. hij doet het gewoon als gewoonte.

En waardoor is die gewoonte ontstaan?

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:01

Aimee schreef:
Dus eigenlijk is knarsen gewoon een uiting dat het paard zin heeft in wat zand en heeft het helemaal niets te maken met rijtechnische problemen of ongenoegen van het paard....

Vind ik wat kort door de bocht, tuurlijk is het bij 99% rijtechnisch, maar het kan ook voorkomen dat het gewoonte is geworden, dan moeten er andere oplossingen gevonden worden. Maar als je dat op concours nog moet doen ben je niet slim bezig...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:02

Wouter24 schreef:
Vind ik altijd een goeie Haha!

Zou jij een zadel op je rug lekker vinden Verward

Ik denk dat ik vaker zand hap dan mijn paarden..... Knipoog:D

Bloos

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 16:02

jepsica schreef:

Als ie het uit gewoonte doet, helpt een hap zand ook al niet meer hoor

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:02

Levy schreef:
Als ie het uit gewoonte doet, helpt een hap zand ook al niet meer hoor

Tandarts

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:03

Wouter24 schreef:
Vind ik wat kort door de bocht, tuurlijk is het bij 99% rijtechnisch, maar het kan ook voorkomen dat het gewoonte is geworden, dan moeten er andere oplossingen gevonden worden. Maar als je dat op concours nog moet doen ben je niet slim bezig...

Nogmaals, waar komt die gewoonte dan vandaan?
Die gewoonte heeft ook een oorzaak, of ben jij een gevolgen-bestrijder?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:03

jepsica schreef:
zandkoliek van dat kleine beetje? ik doe het heus niet elke dag. heel afentoe misschien 1 keer in de maand ofoz. maar ik hoef me niet te verantwoorden naar jullie toe. ik vind het zieliger als iemand zijn paard een keer hard in zijn mond trekt

ik geloof dat ik ergens heb gelezen dat 50 gram zand al voldoende is om het risico te lopen om zand- koliek te krijgen. je hebt niet voor niets middeltjes om zand te verwijderen uit de maag. ik vind het puur dom als je het doet, maar wel heel erg eerlijk van je dat je het zegt. ik vraag me wel af wat de eigenaar van jouw verzorgpony ervan vind dat je dat doet. van mij had je gelijk je spullen mogen pakken en vertrekken. bovendien schrijf je dat je liever zand in zijn mond stopt als dat je hard moet trekken in de mond; dan zit in mijn ogen daar al de fout. ik zou dan mijn paard leren om weer zacht te worden in de mond want het vertrouwen in je hand is er bij jouw pony geloof ik uit.