Verzameld naar de hindernis

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:15

love_sander schreef:
Ja maa rom nou te gaan stoppen tussen hindernissen vind ik ook nogal wat! Dalijk gaat hij zelf stoppen, en word eht een vieze weigeraar!

Dat slaat echt werkelijk nergens op. Ik heb ook heel veel moeite met mijn pony's gehad, omdat ze heel graag springden en in ren galop op de hindernis afstormden. Ik heb ze honderden keren op de rem moeten trekken van mijn instructeur, en werken dat doet het zeker. En springen doen ze allebei ook nog..

En je kent Bert Romp denk ik wel? (ex) bonds-coach van de paarden? Hij heeft dus alle ruiters begeleid naar Athene toe, dit jaar. Ik kreeg laatst les van hem, en hij vind ook dat je, als je pony te hard gaat, gewoon op de rem moet zetten. Dat ongeveer 5 keer doen, en de 6de keer doorrijden. Resultaat zul je zeker merken. En als Bert Romp dit toch zo doet, zal dit toch wel kloppen. Anders hadden alle ruiters die nederland dit jaar hebben vertegenwoordigd wel weigeringen gehad.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:17

love_sander schreef:
Ja, maar mijne gaat soms wel is te vroeg af, door een stap te weinig te zetten.

Dat te vroeg afzetten, ligt 100% aan jouw, niet aan je pony.Dus het is niet je pony die vroeg afzet, het is jij, die ervoor zorgt dat je pony vroeg afzet.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:25

maartjuh schreef:
Dat te vroeg afzetten, ligt 100% aan jouw, niet aan je pony.Dus het is niet je pony die vroeg afzet, het is jij, die ervoor zorgt dat je pony vroeg afzet.

Ben ik het mee eens!! Jij bestuurt je paard en je paard niet jou...dat is hetzelfde als dat jy je hond uit moet laten en je hond niet jou!!

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:27

Elaine schreef:
Ben ik het mee eens!! Jij bestuurt je paard en je paard niet jou...dat is hetzelfde als dat jy je hond uit moet laten en je hond niet jou!!

Idd. Het is jouw taak om als ruiter te beslissen of je naar voren moet rijden, of terug om een goede passend afstand te krijgen. En natuurlijk, voor de beginnede spring-ruiter, is het vaak nog moeilijk om afstanden te "zien". Maar dat is een kwestie van veel oefenen.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 13:15

He, ik weet neit welk niveau jullie rijden, en op welke manier, maar ik rijd met respect, en rust. Niet met kracht. En ik spring nog geen B, binnenkort wel. Dus ik kan nog niet alles. Ik ben geen evaren..Die al ZZ gesprongen heeft

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 15:00

Tja, ik kreeg als tip: Leer goed dressuren. Handen en zit onafhankelijk, ten allen tijden moet tempo van jou zijn, niet van je paard.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 15:25

maartjuh schreef:
Dat slaat echt werkelijk nergens op. Ik heb ook heel veel moeite met mijn pony's gehad, omdat ze heel graag springden en in ren galop op de hindernis afstormden. Ik heb ze honderden keren op de rem moeten trekken van mijn instructeur, en werken dat doet het zeker. En springen doen ze allebei ook nog..

En je kent Bert Romp denk ik wel? (ex) bonds-coach van de paarden? Hij heeft dus alle ruiters begeleid naar Athene toe, dit jaar. Ik kreeg laatst les van hem, en hij vind ook dat je, als je pony te hard gaat, gewoon op de rem moet zetten. Dat ongeveer 5 keer doen, en de 6de keer doorrijden. Resultaat zul je zeker merken. En als Bert Romp dit toch zo doet, zal dit toch wel kloppen. Anders hadden alle ruiters die nederland dit jaar hebben vertegenwoordigd wel weigeringen gehad.

Ik ben het totaal met Maartjuh eens!
Als hij dan zou gaan weigeren dan laat Gert-Jan Bruggink mij die oefeningen zeker doen! Verward
Misschien ken je gert-jan niet..(wat ik me haast niet kan voorstellen) maar hij kan wel suppergoed rijden en hij is wel naar Athene geweest en er is er geen een die zo goed met Joël (kweet niet of je Joël kent) overweg kan dan hij Haha! *LOL* OK dan!

Ik zag dat je een dressuurruiter was, maar dan zou je tog juist hem beter bij je kunnen houden? Clown

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 15:44

Wat bij mij altijd helpt is het volgende:

Goed diep in je zadel zitten, je hakken goed uitdrukken je handen wat hoger houden ... dan gaat het paard beter (zitten) en dan komt het vanzelf terug.....hou wel contact niet dat je je teugels ineens voor de sprong losgooit, want dan laat je je paard in de steek.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 15:52

Zie het parcours niet als een parcours maar als tien losse hindernissen.
Dus rijd ook op elke hindernis zo af alsof je op een losse hindernis rijd en rijd hem na de hindernis telkens terug naar je basistempo.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:37

Flower schreef:
Wat bij mij altijd helpt is het volgende:
*verhaal*

En let erop dat je pas in de verlichte zit gaat zitten als je pony afzet en niet eerder. Door de verlichte zit maak je jezelf ook licht (duh) en is het voor je pony makkelijker om eruit te piepen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:08

love_sander schreef:
ff off-topic. Ikzag je pony op 4 jarige leeftijd! Je hebt hem toen super lopen! Waarschijnlijk nu nog wel! Super!!

Waar en wanneer zag je hem??? Volgens mij voor het strafkamp. Nu loopt hij nog 3 keer beter...... Nee, maar effe serieus. Hij loopt nu echt goed.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:11

maartjuh schreef:

Een te vroege afzet komt door een verkeerde afstand. Door een goed oog te hebben voor afstanden kan dit makkelijk verholpen worden. Maar niet iedereen ziet dit. Ik heb het altijd kunnen zien. Een heel eind van te voren zie ik of het past of niet. Met die gedachten bereid ik mij zelf voor hoe ik op deze hindernis aanrijd. Wat terug om een goed afstand te krijgen of wat naar voren. Dit is erg handig, maar je hebt het of niet. Mijn broer bv heeft het niet. En dat is af en toe ook wel te zien........ Bloos

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:13

Annemiekbram schreef:
Als hij dan zou gaan weigeren dan laat Gert-Jan Bruggink mij die oefeningen zeker doen! Verward
Misschien ken je gert-jan niet..(wat ik me haast niet kan voorstellen) maar hij kan wel suppergoed rijden en hij is wel naar Athene geweest en er is er geen een die zo goed met Joël (kweet niet of je Joël kent) overweg kan dan hij Haha! *LOL* OK dan!

Ik zag dat je een dressuurruiter was, maar dan zou je tog juist hem beter bij je kunnen houden? Clown

Als je Gert-Jan Bruggink met Joel niet eens kent, dan zal ik toch maar wat vaker de krant doorlezen. Ook al is het de sportpagina in de Telegraaf, meer televisie kijken of op het internet rondkijken helpt ook. (dit was effe voor mensen die niet weten wie hij is).

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:17

sjokkemeule schreef:
Tja, ik kreeg als tip: Leer goed dressuren. Handen en zit onafhankelijk, ten allen tijden moet tempo van jou zijn, niet van je paard.

Ja, das helemaal waar! En als je de dressuur eenmaal goed voor mekaar hebt en je kunt een goed grondtempo tussen de hindernissen houden, kan je ieder parcours springen!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 18:10

Annemiekbram schreef:

Ik ben geen dressuur ruiter. Moet me nog even uitvinden!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 18:12

MissSisa schreef:
Waar en wanneer zag je hem??? Volgens mij voor het strafkamp. Nu loopt hij nog 3 keer beter...... Nee, maar effe serieus. Hij loopt nu echt goed.

Bij Horses At Work. Deel 2 van joun pony!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 18:14

MissSisa schreef:
Een te vroege afzet komt door een verkeerde afstand. Door een goed oog te hebben voor afstanden kan dit makkelijk verholpen worden. Maar niet iedereen ziet dit. Ik heb het altijd kunnen zien. Een heel eind van te voren zie ik of het past of niet. Met die gedachten bereid ik mij zelf voor hoe ik op deze hindernis aanrijd. Wat terug om een goed afstand te krijgen of wat naar voren. Dit is erg handig, maar je hebt het of niet. Mijn broer bv heeft het niet. En dat is af en toe ook wel te zien........ Bloos

Een vroege afzet is inderdaad niet altijd de oorzaak van de ruiter. Pony's (vooral bij C's en D's) hebben verschillende passen. De een grote de ander kleine. Daarom kan een kleine wel uitkomen, maar een grote zijn galopsprong niet afmaken, en daarom wel vroeg af moet gaan!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:24

love_sander schreef:
Een vroege afzet is inderdaad niet altijd de oorzaak van de ruiter. Pony's (vooral bij C's en D's) hebben verschillende passen. De een grote de ander kleine. Daarom kan een kleine wel uitkomen, maar een grote zijn galopsprong niet afmaken, en daarom wel vroeg af moet gaan!

En daarom is een oog voor de afstanden wel erg handig!!!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:24

love_sander schreef:
Bij Horses At Work. Deel 2 van joun pony!

Heb je me niet een keer op wedstrijd gezien???

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:28

love_sander schreef:

dus moet de ruiter zorgen dat je wel passend bij de sprong komt, of door de galopsprongen kleiner te maken en er een meer te rijden, of juist groter en eentje minder Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:29

Lielle schreef:
dus moet de ruiter zorgen dat je wel passend bij de sprong komt, of door de galopsprongen kleiner te maken en er een meer te rijden, of juist groter en eentje minder Knipoog

Idd, en daarom is het handig om de afstand al een heel stuk voor de hindernis te zien!!!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 18:38

Moet je daar evaring voor hebben?? Ik zie die afstand echt niet, ga er van uit dat ze goed staan!!:D:D

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:42

love_sander schreef:
Moet je daar evaring voor hebben?? Ik zie die afstand echt niet, ga er van uit dat ze goed staan!!:D:D

Hoe wil jij op een enkelvoudige hindernis de afstand goed hebben staan???
Tjahh ervaring, of je hebt het!!! Je kan het ook nooit zien. Ik zal het niet weten want ik zie en zag het altijd al.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 19:01

Ik zie wel als ik erop aan rijd, dat die goed past. Als ik de drie sprong in rijd, voel ik wel op de eerste al of die op de laatste wel of niet uitkomt! Dus ik weet niet wat jullie daarmee bedoelen. Ik bedoelde dat als je in het pacours op de eerste af rijd, zie ik niet dat die op de laatste wel of niet uitkomt. Hij kan op één weigeren, waardoor de passen al heel anders zijn!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:49

Nee, kijk ik zal het effe helemaal uitleggen.
Jij kan de afstand naar een hindernis zelf bepalen, hoe dicht je eronder wil kommen of juist verder we wil.

Kijk, er staat 1 hindernis in de bak, gewoon een steilsprong. In het midden. Als jij naar deze hindernis toerijdt, zie jij dan of je pony op groot af gaat, er dicht onder komt of dat het juist past. Je weet niet hoeveel galopsprongen je naar de hindernis moet maken. Dus, zie jij dat dan, hoe je pony uitkomt??? Zie je dat ongeveer 15 meter of meer voor de hindernis???