Weet jij waar je mee bezig bent?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 19:49

Ben het helemaal met je eens. Ik heb een leerlinge die wat wedstrijden rijdt, op dit moment L1. Ben in de les, kort gezegd, maar met één ding bezig en dat is de ruiter laten nadenken wat ze doet, waarom ze het doet. Telkens komen we op het zelfde punt: bewust rijden. Geef ook een aantal beginnende en minder ervaren ruiters/amazones les. Ik vind het heel leuk om juist zulke ruiters de basis aan te leren. Hiervoor hoef je trouwens volgens mij geen 'gediplomeerd' instucteur/trice voor te zijn, als je maar weet waar je mee bezig bent.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 21:36

Mloui schreef:
Kwou overigens ook nog even zeggen dat de TS het ontiegelijk mooi en duidelijk heeft geschreven. Duidelijk iemand die weet waar ze mee bezig is en het ook nog kan verwoorden

Voelt zich vereerd Bloos

Ben blij dat ik het op zo'n manier heb kunnen verwoorden dat veel mensen zich erin kunnen vinden. En ik probeer ook zoveel mogelijk na te denken over waar ik mee bezig ben. Ik weet dat ik het niet altijd bij het rechte eind heb, maar daar hebben ze een woordje voor: 'leren'

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 22:15

Ik rijd wel altijd naar een doel, nu ben ik voornamelijk bezig met ritme en ontspanning en daar zijn we voorlopig even zoet mee! En dan natuurlijk dat hij recht moet zijn, goed aan het been, fijn door de rug en helemaal soepel in de lengte.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 22:28

Remember schreef:

Nadenken over wat er onder je gebeurt en je gevoel als een leidraad gebruiken. En dan begin je pas je ruitergevoel te ontwikkelen.

Veel mensen kunnen niet uitleggen wat aanleuning, nageeflijkheid, impuls etc is, laat staan dat ze de verbanden ertussen zien. Vraag me af of ze überhaupt weten dat er een onmisbaar verband tussen al die dingen is en dat het geen op zichzelf staande woorden zijn. Zo iemand ben ik ook geweest, iedereen denk ik wel, tot je diegene tegenkomt die je dat is even haarfijn uit komt leggen. En dan begint het pas... Dan begin je te leren en kom je tot de conclusie dat het nooit valt te leren, maar dat je er maar het beste van moet proberen te maken. Theorie is niet altijd praktijk, en zelfs als onze gedachten het helemaal uitgevogeld hebben moeten we ons lichaam nog datgene laten doen wat we bedacht hebben.

En paardrijden is nog steeds niet makkelijk als je in hoofd alles op een rij zou hebben. Maar het wordt wel beter te begrijpen en ik denk dat er een stuk minder gefrustreerde ruiters rond zouden lopen.

Komt ook nog eens bij dat geduld een schone zaak is. Heb je wel een reëel doel, als je al een doel voor ogen hebt? Bij een doel hoort ook een tijdsbestek, heb je je daar niet op verkeken? Bekijk je 'resultaat' eens per week ipv per dag. Hou je over de weken een stijgende lijn? Een mindere dag, of twee, kan een schop tegen de schenen zijn, maar als je aan het eind van de week tevreden terug kan kijken maakt die ene dag toch niet uit?

We willen allemaal snel een goed resultaat. Maar de enige weg naar een goed resultaat is de juiste weg, ook al duurt die voor ons menselijk geduld misschien te lang. Bewandel je een andere weg gaan de eerste kilometers misschien snel, je komt daarna in stapvoets rijdende file. 'Less is more' op de lange duur, stapje voor stapje duurt het langst.
Lachen

Tja zo iemand was ik ook totdat ik mijn huidige trainer tegen kwam. wekenlijks lessen en iedere keer weer met je oren klapperen en je afvragen waarom niemand dat eerder tegen je gezegd heeft. Je afvragen waarom je HEm niet eerder hebt ontmoet. Het maakt het paardrijden zoveel leuker om iedere keer te leren en wijzer te worden. *LOL*

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:17

Heel mooi om te lezen. Ik ben dus lang niet de enige die veel nadenkt en stukjes op zijn plaats wil zien vallen.
Op het ogenblik kan ik alleen maar nadenken want mijn paard staat kreupel Verdrietig
Ik krijg les van een man, die dus echt helemaal niks uitlegt en ik ben nog maar net begonnen. Ik wil ALLES weten en het enige dat hij kan is schreeuwen. Na een val van mijn paard ben ik meteen bij zijn partner priveles gaan nemen. Zij legt wel alles uit en luistert ook naar mij, naar wat ik wil leren. Beter leren zitten heeft voor mij de hoogste prioriteit en vandaaruit opbouwen. Vorige week in de groepsles (weer bij die man) moest ik iets doen wat ik nog niet durfde en ik heb het niet gedaan, ondanks geschreeuw van hem en opmerkingen naderhand.
Mijn paard staat bij hen gestald, maar ik ga daar weg. De voornaamste reden is dat het voor mij erg ver weg is, maar reden nummer 2 is dus die instructeur. Ik vind dat ik niet een hoop geld hoef te betalen voor alleen geschreeuw, dat kan ik ook wel gratis krijgen Haha!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:09

Ja, ik wil zeker weten waar ik mee bezig ben. Zo niet op het moment zelf, dan wel daarna (bij de analyse Haha! )
Gelukkig heb ik een instructeur die me alles uitlegt, en wel zodanig dat het af en toe meer op een natuurkundeles lijkt Lachen
En ook ik ben er achter gekomen dat je nooit alles zult leren, maar wel zover mogelijk kunt proberen te komen (en dan op je tachtigste er een boek over schrijven Knipoog )

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 21:01

Godzijdank dat ik een manege gevonden heb waar je goed leert paardrijden. Eén van de eerste dingen die mijn lesgeefster tegen me zei: "Er bestaan geen slechte of stoute paarden. Ieder paard wordt als paard geboren. Het verpesten, dat doen wij."
Ik ben dat nooit meer vergeten. Als er iets foutloopt denk ik altijd: wat doe IK fout?
Ik neem nu iedere week privéles (omdat ik in geen groepsles graak vanwege mijn werk en school). Daar nemen we uitgebreid de tijd om de echte basis te leren (verleden week was het wendingen in stap ). Na de les praten we altijd een half uurtje na om te zien waar de knelpunten liggen, wat verbeterd is, waar ik nog vragen over heb,...

En geloof me, ik ben altijd een hele week bezig met dit allemaal goed te overdenken, ik probeer me het rijden zelfs voor te stellen, en alles opnieuw te analyseren, in gedachten het juiste gevoel terugvinden,...

Ik heb gelukkig geleerd hoe je op een goede manier met paarden moet omgaan. Al mijn vriendinnen die ook ergens gingen rijden vonden me maar vreemd vroeger. Als je als 12jarige vertelt dat je je paard nooit met een zweepje tegen zijn hoofd slaat als hij weigert, of dat je je wendingen vooral op de buitenteugel ipv de binnenteugel rijdt, ... wordt je wel eens raar bekeken. Een pony die niet wou draaien? Die gaf je toch gewoon goed van de zweep. Nou, bij ons niet dus. Ik heb meer dan genoeg moeten horen: dat paard kan heus wel draaien en hij wil eigenlijk niks liever, maar als jij zo blijft klungelen zitten we hier morgen nog.
En dan reden we door tot het ging, desnoods zetten we wel even een stapje terug.

Maar goed, ik heb het gevoel dat hier en daar het bewustzijn begint te groeien. Mensen beginnen moeite te doen om hun paard te begrijpen en hem als paard te zien.

Paardrijden is nog altijd een VOORrecht...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 21:46

Hey Remember, goed stuk!
Enige dat ik toe te voegen had, hebben jullie al toe gevoegd: Het denken nà het rijden Haha!
Erg belangrijk en nuttig. Soms loop je wel eens vast met een 'nieuw' probleem (of een probleem dat je eerder nog niet zo was opgevallen) en lukt het niet in die rit een oplossing te vinden - tot het gefrustreerde aan toe Bloos! !
Bezinnen tijdens het uitmesten en de rit in de auto naar huis helpen dan wel. Logisch denken kan je dan opeens weer Tong uitsteken : "Wat ging er nou fout? Waarom doet ie dat en waarom reageert ie zo als ik het zus-en-zo probeer op te lossen?" en uiteindelijk: "Hoe zou ik het dan wèl op kunnen lossen?? Misschien dat dit-of-dat werkt...? Morgen maar proberen!......Is het al morgen!?! Haha! "
En verder veel lezen: Meningen van anderen (niet klakkeloos overnemen, maar bedenken wat jíj ervan vind) en ook veel over anatomie en beweging. Maar ja, dat zei jij ook al....ik kan al stoppen! Lips are sealed

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:56

Zij zijn groot en ik is klein! Idd 's nachts niet kunnen slapen omdat je een probleem met je paaard hebt Zij zijn groot en ik is klein! Je heel gemeen Extreme duivel voelen omdat je van frustatie bent ontploft op je paard Stoom uit je oren en dan thuis je schamen en wel terug willen naar de stal om je paard te vertellen dat het je spijt.
Vervolgens de andere dag kletsen tegen je paard Sorry vriend vandaag beter en anderen kijken je aan en bellen nog net niet de psychiater Haha!

Whaw ik ben blij dat ik niet de enige lijpo ben die over zijn rijden nadenkt.
Ik denk iedere dag, en als een ander wat tegen me zegt denk ik ook nog vaak oh oh als ze nu gelijk hebben bijvoorbeeld vorige week de opmerking omdat ik zogenaamd niet stil zat in galop en die vijfjarige daardoor wissels om de pas zou springen terwijl verder niemand dat gezien had behalve die vrouw. Daar denk ik wel over na en ben ik echt over geraakt terwijl een ander het na vijf minuten al is vergeten.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 00:44

ik denk dat de meesten wel nadenken over het rijden, of denken te weten wat ze doen.
Geloof ook wel dat het vaak niet zo is .
Als ik naar mezelf kijk weet ik van het meeste wel waarom ik het doe, sommige dingen doe ik gevoelsmatig. En dat wil niet per definitie zeggen dat ik het goed doe. Ik kan ook heel gevoels matig en geheel onterecht boos worden op sjaak als hij een hulp van mij niet begrijpt. Terwijl die hulp voor hem nooit te begrijpen zou zijn, want hij was niet duidelijk genoeg of niet consequent uitgevoerd.
Maar aan de andere kant, al doende leert men. Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 11:04

sjakie schreef:
ik denk dat de meesten wel nadenken over het rijden, of denken te weten wat ze doen.
Geloof ook wel dat het vaak niet zo is .

Ik verbaas me er steeds weer over hoe weínig veel mensen toch weten over de achtergronden (het waarom van paardrijden). Ikzelf lees duidelijk buitensporig veel daarover, maar er zijn blijkbaar zat mensen die er eigelijk nooit iets over lezen.
Is dit gebrek aan interesse?
Of is dit 'boekenvrees'?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 13:31

QQQQ schreef:
Of is dit 'boekenvrees'?

De jongens in onze les kunnen alleen springen en af en toe leuk dressuur rijden, verder weten ze er ook niks van. Laat we het maar op Boekenvrees houden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:07

Ik denk gebrek aan interesse
Want veel dingen leer je ook gewoon om je heen.
Luisteren naar andere die meer weten dan jezelf.
Maar ik heb het idee, dat veel mensen niet meer kunnen luisteren en te gehaast zijn.
Dus knal boem zadel erop en gassen maar.
Bij problemen is het de schuld van het dier, moet ie ff door een andere ruiter bijgeleerd worden en gaan ze weer door met gassen.
Ipv bedenken wat er mis is, de fout bij hunzelf zoeken.
Willen leren dat een paard in de meeste gevallen enkel reageerd op wat jij hem geeft.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:14

Ik begrijp je verhaal compleet maar ik denk dat het wel een proces van járen is om zo ver te komen.
Als je begint met rijden kan je écht niet verwachten dat de ruiter rekening houdt met al deze dingen en alles al weet natuurlijk! Al moeite genoeg om goed te zitten!
Maar al doende leert men Knipoog en dan volgt jouw verhaal volgens mij vanzelf. Tenminste... als iemand écht geïnteresseerd is...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 16:19

Ik begrijp je verhaal, en ben het er ook mee eens. Maar wat ik dan weer frappant vind, is dat iedereen het ineens zo schijnt te doen, en iedereen is het met je eens. Maar in de praktijk zie ik het vaker anders Haha!. Mensen die in het wilde weg paarden aan de teugel aan rijden, en constant gefocust op het krulletje, en moeilijke oefeningen.
Ik zeg niet dat ik het precies zo doe als jij beschrijft, want dat is eigenlijk ook niet waar Bloos. Ik rij puur voor de lol, en het plezier wat ik erin heb. En ja, af en toe oefen ik ook wel eens dressuur, en ik heb ook dressuur privé les, maar ik hoef echt niet zo nodig iets te bereiken eigenlijk. Als ik maar een beetje normaal leer rijden, en mijn niveau op peil blijf Haha!

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 20:20

Ik vind dit erg goed dat je het neer gezet hebt,
veel mensen zullen nu echt gaan na denken.
en bij Kafue zie ik ook een beetje van me zelf..
eigelijk bij iedereen ik heb alle berichies ff rustig gelezen
en kan mezelf bij sommige terug zien.
als je die berichies dan leest denk je echt na
je bent dan even in een andere wereld om het zo te zeggen.
het zet je echt aan het denken..
goed gedaan Knipoog

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 23:31

Wat de TS heeft geschreven, daar heb ik al een paar keer eengesprek over gehad. Het is precies wat ik ook bedacht heb, en met jipkip praat ik hier wel vaker over. Ik heb zelfs het idee dat idd een instructrice bij ons op stal totaal geen besef heeft van een juiste aanleuning, impuls "op het achterbeen" en dergelijke. Dat besef had ik ook niet toen ik in de B begon, volgens mij kreeg ikhet besef een beetje sinds de L2. Ik kwam er toen wel achter dat je een paard niet zomaar op kan richten, hij moet dan op " het achterbeen lopen". Het is gegroeid met de tijd en het begon toen ik priveles kreeg. Ook vind ik, hoe meer ik daarover weet, hoe moeilijker het rijden word. Ik hoor wel eens dat ee goede uitgestrekte draf niet lukt, maar dat gaat bijvoorbeeld ook niet als het paard niet zn achterhand juist gebruikt, of als het paard zelfs op de voorhand valt. Een goede uitgestrekte draf komt vanuit de achterhand, en dat besefte ik ook een hele tijd niet. Ik ben zo blij met diegene die mij lesgeeft, anders had ik dit besef nog steeds niet en ik denk dan ook dat ik dan nu niet verder zou komen, hoe gaan anders later de oefeningen uit bijvoorbeeld de M2 en misschien over een tijdje de Z1 lukken?

Ik vind ook hoe meer je van de dressuur gaat snappen, hoe leuker het paardrijden wordt! hierdoor besef ik ook; ik heb nog een heleboel te leren, rij pas M1! En daardoor word ik steeds gemotiveerder. Het lijkt mij idd goed dat mensen hierover gaan nadenken, dat ga ik er ook van doen..

edit:
mloui schreef:
Kwou overigens ook nog even zeggen dat de TS het ontiegelijk mooi en duidelijk heeft geschreven. Duidelijk iemand die weet waar ze mee bezig is en het ook nog kan verwoorden

hier ben ik het helemaal mee eens, leuk topic dit, ik ga het even volgen!

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:12

Ik ervaar eigenlijk dat hoe langer ik rijd, hoe moeilijker het wordt. Hoe meer er steeds bij komt kijken. Maar ook hoe groter de uitdaging en hoe leuker.

Mijn vriend vroeg mij gisteren of paardrijden moeilijk was. Ik wist er geen antwoord op. Op zich is de 'beginnersbasis' niet moeilijk. Maar wat ik voor mezelf versta onder de basis is wel moeilijk.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:23

QQQQ schreef:
Ik verbaas me er steeds weer over hoe weínig veel mensen toch weten over de achtergronden (het waarom van paardrijden). Ikzelf lees duidelijk buitensporig veel daarover, maar er zijn blijkbaar zat mensen die er eigelijk nooit iets over lezen.
Is dit gebrek aan interesse?
Of is dit 'boekenvrees'?

de vraag is natuurlijk of je perse uit boeken moet halen. Op mijn eigen vakgebied komt er elke week wel weer wat nieuws uit. Het meeste is gewoon de grootste onzin, maar omdat er een boek over is wat smeuig is geschreven zal het wel goed zijn.
Een gezonde theoretische kennis is nooit weg, maar ik denk dat ook veel dingen geleerd moeten worden uit de praktijk. en dan is het maar hopen dat je een lesgeefmens hebt die het bij een van de juiste eindes heeft.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 14:35

verootjoo schreef:
Maar wat ik dan weer frappant vind, is dat iedereen het ineens zo schijnt te doen, en iedereen is het met je eens. Maar in de praktijk zie ik het vaker anders Haha!.

Nou, als je ziet hoeveel dit topic gelezen is en hoe (relatief) weinig erop gereageerd is, dat zegt voor mij genoeg Knipoog. En van de meeste mensen die gereageerd hebben had ik het ook wel 'verwacht' en daar wist ik ook van dat ze op zo'n manier met het rijden bezig zijn (ook alleen maar via bokt, maar je krijgt wel een beetje een idee van de persoon!).

Maar in weze heb je gelijk, veel mensen zijn ervan overtuigd dat ze weten hoe de vork in de steel zit. Als je ze dan vraagt om het te onderbouwen en er is verder over te gaan denken komen ze vaak zelf al tot de conclusie dat er 'iets' niet klopt.

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:54

sjakie schreef:
de vraag is natuurlijk of je perse uit boeken moet halen. Op mijn eigen vakgebied komt er elke week wel weer wat nieuws uit. Het meeste is gewoon de grootste onzin, maar omdat er een boek over is wat smeuig is geschreven zal het wel goed zijn.
Een gezonde theoretische kennis is nooit weg, maar ik denk dat ook veel dingen geleerd moeten worden uit de praktijk. en dan is het maar hopen dat je een lesgeefmens hebt die het bij een van de juiste eindes heeft.

Ik heb een hele hoop gelezen over paardrijden en weet er 'theoretisch' dus vrij veel van. Ik probeer dat nu juist even naast me neer te leggen, omdat ik tijdens het rijden alleen maar aan het theoretiseren ben, terwijl ik meer moet gaan voelen.
Wat dat betreft geloof ik heel erg in die cirkel van Kolb die ik eerder noemde in dit topic. Je moet al die stadia doorlopen, en niet ergens blijven hangen. Veel mensen blijven hangen in enkel de praktijk en ik blijf bijvoorbeeld erg hangen in de theorie. De kunst is om de juiste balans te vinden.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 16:06

Idd je staat er mee op en gaat ermee naar bed, je blijft maar analyseren.
Als mijn dochter rijdt sta ik vaak aan de kant en analyseren we na afloop wat er allemaal gebeurd is, hoe ze het opgelost heeft of denkt het te gaan oplossen. Waarom doet ie dit en niet dat, hoe voelde het aan en ga zo maar door.

Een heleboel komt ook uit het lezen van boeken over anatomie, de geschiedenis van het paard, hele stukken over het evenwichtsskelet. Boeken als Paardrijden met Gevoel, Ruiters en rechter enz. ik ben een grootgebruiker van Google.

Weten waar je meebezig bent en niet doelloos rijden. Zelfs een lekker buitenritje heeft een doel.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:01

Wauw, Remember, echt super goed geschreven van je

Iedereen wil graag dat mooie plaatje van een aan de teugel lopend paard (om het maar even simpel te zeggen). Maar de weg om daar te komen, daar denken velen niet (genoeg) over na. Soms zie ik mensen dingen eisen van hun paard, die daar gewoon qua bouw totaal niet toe in staat is... Dat vind ik zo oneerlijk.
Ik heb nu na jaren recreatief rijden sinds ruim een jaar weer les op de manege, gelukkig van een hele goede instructrice. Zij ziet ook de mogelijkheden en beperkingen van paarden en wijst de mensen daar op. Ik heb in dit jaar meer geleerd en meer echt bewust geredendan in al die jaren daarvoor!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:54

Heel mooi geschreven.
Ik vind dat er slecht les wordt gegeven en als je niet beter weet maak je domme fouten.Vaak kunnen die mensen zelf wel erg goed rijden maar om het over te brengen naar een ander dat kan dus echt niet iedereen.Ik ben nu erg blij met degene waar ik nu les van krijg.Zij weet waar ze het over heeft en waarom je een bepaalde oefening doet met een bepaald paard en weet dat ook goed aan jouw uit te leggen.De zo ontzettend belangrijke basis wordt vaak gewoon over geslagen en we willen gelijk kunstjes leren en de meeste les geefsters geven vaak maar toe want anders gaan ze naar een ander waar ze wel die kunstjes mogen doen.Terwijl als je de basis goed voor elkaar hebt is de rest een makkie.

Ik vind het wel wat zeggen dat er zo vaak naar dit topic gekeken is en er maar zo weinig gereageerd is.

Ranger is trouwens links gebogen. Knipoog

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:11

hey,
ik ben het het wel met iedereen eens,
voor me gevoel was ik al heel vroeg met van alles en nog wat over paarden bezig. me boekenkast puilt uit van de paarden boeken, en nog steeds koop nog of ga naar de bieb. Schijnheilig
ik vind het jammer dat mensen (ook uit mijn omgeving) zich er blijkbaar niet echt in intreseren, terwijl ze net zo lang rijden als ik. ze vragen het dan vaak aan mij van hoe of wat, is niet erg maar dan heb ik zoiets van : verdiep je er dan ook eens wat meer in.
ik heb ook zovaak dat ik savonds niet kan slapen: van waarom ging het nou zo slecht, of ik ben veelste enthousiast nog, omdat het zo goed ging.
ik heb nou ook les van een goede insructeur die alles haarfijn uitlegt,
waardoor ik het paard meer ga begrijpen en mezelf ook, en daardoor kan de band alleen maar sterker worden.
vind het een goed toppic OK dan!