hou leer ik hem piaffe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:42

Jus_dOrange schreef:
Nu heb je gewoon 1/3 van ons groentesoep-bakstenen-theezakjes dieet voor mishandelde sportpaarden (zzpennyprix) verklapt! Boos!

foutje Lips are sealed

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:43

meklabo, zorg eerst dat je paard gehoorzaamd, soepel, lenig en sterk is.
Lees mijn vorige uitleg.

Zal ik maar vertellen hoe het echt moet Tong uitsteken (doe enkel wanneer je paard er aan toe is!)
Dus de piaffe word aangeleerd onder het zadel of aan de hand.
Aan de hand is het moelijker, het vraagt een extra deskundige, een africhter in het zadel en eentje ernaast.
Onder het zadel onstaat de piaffe door de verzameling te vergroten in een krachtige draf.

Voila, nu beginnen maar. Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:44

LovesSaartje schreef:
:n die moeten op de hals

Ja, net als de slof, die wikkel je daar toch ook omheen, voor de piaffe?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:45

QQQQ schreef:

zo dat t lijkt of je paard zweet, want dat is stoer *LOL*

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:46

QQQQ schreef:

Nee, die wikkel je om de benen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:47

Amethyst schreef:

Nu ben ik door de war Ziek

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:48

nou, ik zou eigenlijk ook wel eens weten hoe je dat moet doen... niet dat ik het ga doen of kan... aan mijn rijstijl moet nog te veel worden gewerkt.... maar misschien wil ze nog niet eens de piaffe doen.. alleln weten HOE j ehet moet doen... is toch altijd maar berter dan zelf uit proberen....

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:49

Amethyst schreef:

je moet bakstenen om z'n benen wikkelen, zodat ie z'n benen alvast hoger moet optillen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:49

QQQQ schreef:
Nu ben ik door de war Ziek

Nou kijk, als je een paard in de piaffe wilt hebben zorg je ervoor dat hij NIET vooruit kan, dus bind je de slof om de benen (want gaat hij vooruit, dan struikelt hij) want dan kan hij alleen maar omhoog .

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:50

suusje26 schreef:
nou, ik zou eigenlijk ook wel eens weten hoe je dat moet doen... niet dat ik het ga doen of kan... aan mijn rijstijl moet nog te veel worden gewerkt.... maar misschien wil ze nog niet eens de piaffe doen.. alleln weten HOE j ehet moet doen... is toch altijd maar berter dan zelf uit proberen....

Draf als maar meer verzamelen tot een krachtige draf = piaffe.

Tyrza

dat is nu niet 1 2 3 uit te leggen.

Het is een oefening waar je spelenderwijs naartoe werkt, ALS JE ER ALS COMBINATIE KLAAR VOOR BENT.

En dan nog moet de trainer er veel ervaring in hebben om de leerling te ondersteunen. Zoiets leer je je paard zeker niet alleen. Laat staan als je het nog nooit onder de knie hebt gehad.

peggel

waarom alleen hulpteugels, sporen en een zweep? als je daarnaast ook een goede hoek opzoekt (liefst in een binnenbak) en je voert dan de, hiervoor perfect beschreven, handelingen uit, loopt ie naast piaffe en salto's ook nog schroeven en pirouettes.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:51

LovesSaartje schreef:
:n je moet bakstenen om z'n benen wikkelen, zodat ie z'n benen alvast hoger moet optillen

Nee, dat is legbuilding (bodybuilding maar dan anders Haha!). Dat doe je van te voren, dus voor je de piaffe oefent .

_ortiz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:52

peggel schreef:
waarom alleen hulpteugels, sporen en een zweep? als je daarnaast ook een goede hoek opzoekt (liefst in een binnenbak) en je voert dan de, hiervoor perfect beschreven, handelingen uit, loopt ie naast piaffe en salto's ook nog schroeven en pirouettes.

en ook nog ze achter uit he Knipoog

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:53

Het is een oefening waar je spelenderwijs naartoe werkt, ALS JE ER ALS COMBINATIE KLAAR VOOR BENT.

ik zeg toch ook niet t ik het wil proberen... daar ben ik nog lang niet qaan teo..... maar in ieder geval bedankt je het geprobeerd het uit leggen

peggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:53

ortiz begrijpt het!
Laatst bijgewerkt door peggel op 21-12-04 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:54

peggel schreef:

Ja, normaal gesproken wel, maar ik dacht, ik maak het nog niet te moeilijk.
Als ik ze de piaffe leer, dan doen ze gelijk een salto, schroef, vogelnestje, handstand, radslag, pirouette (op het puntje van de hoef, of in de lucht), streksprong etc. in prachtige combinaties . Dat kunnen ze aan de hand en als je erop zit.

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 20:55

krientje schreef:
he, het kan nuttig zijn om de piaffe te leren als je in de Z gaat rijden. Ik heb er veel profijt van dat mijn pony zoveel kan terugkomen, na uitgestrekte draf kun je in de training idd gaan piafferen om hem sterker te maken. Ik heb het als volgt geleerd, natuurlijk moet je pony super aan het been zijn en er klaar voor zijn, maar met behulp van mijn instructrice heb ik geleerd te piafferen door jezelf lang te maken, extra been te geven en iets op te vangen in de mond, maar zeker niet aan de teugels gaan hangen! Je gaat nu heel erg meedenken in de bewegingen; 1,2,3,4 enz. dus telkens aan beide kanten been geven in een ritme.Het kan goed helpen als iemand anders met verstand van rijden een beetje bijtikt bij de achterbenen, zodat de pony die echt optilt. Je pony mag zeker niet gaan vluchten! Gewoon stilzetten!! In het begin zijn een of twee pasjes zeker genoeg, veel belonen en maar eens per week doen, want dit is erg zwaar voor je pony. Ik zou zeker iemand vragen je erbij te helpen, want je hebt er nix aan als je het verkeerd aanleert. Sorry voor het lange verhaal.

heel erg bedankt voor je reactie hie theb ik teminste iets aan Haha!!
doei doei

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:55

Mijn paard doet de piaffe het beste als ik over het veerooster draaf

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:56

QQQQ schreef:

das sieluhg!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:57

QQQQ schreef:

Werkt dat goed? Als dat zo is, moet ik dat onthouden .

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:57

hoe oud ben je?
Wat kan je pony allemaal?
Ga je het alleen uitproberen of met goede les?
Wil je het leren gewoon omdat het er stoer uitziet of omdat je pony het werkelijk aankan?

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 20:57

Piaffe schreef:
Koop eerst een slof bij Divoza. Doe die om. Stap op je pony. Houd halt. Trek de slof strak aan en schop hem met de sporen recht in de buik. Doe dit een paar keer en tadaaaaaaa, de piaffe.

Zo heb ik het mijn shetlander iig ook geleerd Nagelbijten / Gniffelen

En geen commentaar, want ik weet heus wel hoe ik moet paardrijden

zo doe ik het dus echt niet Boos! het is niet goed om je pony zo te behandelen :S

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:58

Op de een of andere manier heb ik een flauw vermoeden dat hier een slotje op komt Schijnheilig

Verder kan ik alleen maar met Tyrza meegaan dat je er echt als combinatie voor klaar moet zijn. En dat zijn er maar weinig.

Waarom sla je trouwens alle adviezen in de wind? Men zegt echt niet voor niks dat je er niet zo maar aan moet beginnen. Aan je laatste reactie te zien ga je het toch proberen. Of ben ik nou heel erg verkeerd aan het denken??

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:59

meklabo schreef:
zo doe ik het dus echt niet Boos! het is niet goed om je pony zo te behandelen :S

Rolleyes je begrijpt hoop ik zelf wel dat dat niet gemeend is he