stoot...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:10

En voorwaarts is niet keihard door de bak heen sjezen. Voorwaarts betekent een drang naar voren willen hebben, voor je been zijn. Netjes reageren op je hulpen, niet terug houdend. Dat hij met zijn hoofd schud kan vele oorzaken hebben. Misschien heeft hij last van zijn mond, van zijn rug. Misschien heeft hij verkorte rugspieren, waarvan hij last krijgt als hij ze op moet rekken, dus zijn hoofd naar beneden moet doen. Misschien ben jij te wild met je handen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:25

Misschien zij niet zo, maar het paard heeft veel verschillende ruiters gehad...ik denk dat het vertrouwen in de hand weg is.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 18:43

Toch knap lusitana, dat jij alle vragen en reacties voor nooomie beantwoord. Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 23:20

NoOoMiE schreef:
, maar het vervelende is dat hij heel erg met zn hoogd schut (heeft ie vroeger nooit gedaan) en dan zeggen ze dat ie zich verveelt maar zelfs als ie keihard door de bak gaat doet ie het nog steeds dus aan voporwaarts heeft het niks te liggen, het gaat er gewoon om dat ie zich gaat ontspannen en alles, ik weet daar zelf niet heel veel vanaf van al die hulpteugels, dus vandaag dat ik hier ff advies vroeg...

xxx naomi

Schudden met het hoofd in eens en vroeger nooit gedaan. Dan zou ik toch maar eens kijken of hij iets met zijn tanden heeft.

Een stootteugel is indd verboden op wedstrijden.
Een paard van achter naar voren rijden en eens niet zoveel aan de voorkant denken. Wel teugels op maat houden natuurlijk

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 13:59

haken zit ik ook wel een beetje aan te twijfelen, ik zal het eens na laten kijken, het is zo hij kwam op de manege een jaar geleden, ging de les in, en was toen nog goed zeg maar hij kon nog niet veel maar gewoon stil met zn hoofd, toen heeft regirl een hele tijd op gereden( dus als 1 van jullie het niet geloofd of of iets wil vragen) toen daarna een hele tijd de les ingeweest (+- 1 jaar) en hij is gewoon heel erg achteruit gegaan, hij is heel braaf, maar gewoon moeilijk te rijden, hij is niet erg voorwaarts, waardoor die dus ook aan 1 kant bijna niet luistert naar je been, en ik rij al met spoortjes.. hij heeft ook 1 hele gespirde kant en 1 dus veel mindere, daar ben ik nu ook mee aan het werken, maar hij kan dus niet normaal recht lopen met zn hoofd als je niks doet, hij is heel bewegelijk met zn hoofd,, alleen als je hem lange teugel geeft, maarja zo werkt rijden natuurlijk niet Knipoog ... maar mijn echte vraag was eigenlijk wat vinden jullie van een stoot, ik rij er ook niet meer mee hoor, het was eenamlig, maar denken jullie dat het heel slecht was voor zn nekkie? dat zal wel niet.. maar gewoon dat een stoot fout is zeg maar...
zn rug heeft ie geen last van dat weet ik zeker, en ook als ik er overheen ga, zacht of iets harder, hij blijft gewoon ontspannen staan..

xxx naomi
xxx naomi

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:27

Scheve bespiering kan dus voor veel klachten zorger en sterker nog, ontstaat ook wel eens omdat hij pijn heeft aan een kant en die probeert te ontlasten, er kan dus wel eens wat meer aan de hand zijn. Een stootteugel die aan het bit zit, heb ik al verteld, zorgt voor pijn als het paard dan plotseling zijn hoofd beweegt. Zou ik niet doen. Een martingaal is dan vriendelijk, als je maar zorgt dat die niet de teugels naar beneden trekt als die gewoon zijn aangenomen. Het zal het hoofdschudden niet tegen gaan, daar moet je echt voor met goede aanleuning rijden en het probleem weg nemen. Toch maar even dierenarts bij laten komen en al je problemen, dus ook de scheve bespiering, voorleggen.

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:47

je zegt dat hij ook loopt te schudden als hij vrij rondloopt; dan lijkt het voor mij alsof hij door iets in zn neus gehinderd wordt. als het niet betert moet je het misschien eens laten nakijken door de da. er kan iets in zn neus zitten.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 23:12

neej, niet als hij vrij rondloopt... ik ben nu aan het werken aan de minder gespierde kant... maarjka het hoofdschudden houd daar natuurlijk niet bij op.. dus toch maar eens iemand in zn mondje laten kijken... het probleem is als ik mn handen hoog en naar voren hou, anders staat ie stil... loopt hij dus als een kameel, hij schud niet meer met zn hoofd, maar strekt zn halve nek gewoon, neem ik mn teugel korter word het al weer erger, meestal als ie met zn hoofd schud oid geef ik been, maar, een paar seconden later doet hij het gewoon meer, dus ik kan bezig blijven...

xxx naomi

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 00:49

Misschien moet je eens een tandarts erbij halen...
Ik weet niet zeker of het een ruin is maar mocht dat zo zijn dan kan het (als ik het zo lees he) heel goed zijn hengsten kies zijn... of gewoon haken natuurlijk.
Was bij een kennis van mij ook zo.

Hoop dat je er wat aan hebt Knipoog

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 16:51

hm, hengstenkies, nog nooit van gehoort haha, maar ik zal inderdaad naar zn mondje laten kijken Lachen

xxx naomi

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:38

mistral schreef:
Ook manege ruiters moeten de mogelijkheid krijgen om op een goed paard te leren rijden!!! Boos!
Heb jij zelf altijd een eigen paard gehad?!
Zoniet dan was het toch ook fijn dat je de mogelijkheid had om op zo'n paard te mogen rijden!
.

hier ben ik het helemaal mee eens,niet iedereen kan zich een eigen paard veroorloven en iedereen moet het leren.

ff ontopic,het is idd een goed idee om de tandarts er eens naar te laten kijken

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:19

Mag ik vragen: wat is een stootteugel precies? Gaat die van de handen naar het hoofdstel zoals ze vaak bij andalusiërs gebruiken? Of is het iets anders?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:42

Gaat van tussen de benen naar bandje dat bitringen verbind, of splitst en gaat naar bitringen, of wordt onder aan de neusriem bevestigd. Ik weet niet welke TS gebruikt. TS? antwoord, please?

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 22:32

ik had aan het bit, een longeerbitstukje hangen en daan dan een stoot aan vast, op zn allerlosts zeg maar... dus hij had zn hoofd gewoon zo als ie het altijd heeft hij werd niet naar beneden getrokken ofsow, maar hij kon zn hoofd gewoon niet meer in zn nekkie leggen...

xxx naomi

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 11:36

Dat lijkt minder erg, maar toch krijgt hij wel een rotruk van het bit als hij dan plotseling beweegt. Je zou denken eigen schuld dikke bult, maar gevolg is zere mond, dus schudden, verzet etc. een ander gevaar bij deze hulpteugle, als je er geen halsriem bij gebruikt (ik weet niet of je dat wel of niet doet) , is dat het paard bij het halsstrekken bv er een voet in of op kan krijgen. Ik ben dan zelf meer voor aan de onderkant van een hoge neusriem bevestigen en halsroem erbij. Dan heet het weer gewoon een vaste martingaal. Hier nooit in geraakt, maar in engeland best veel gebruikt. Ook die moet dus zo los dat hij alleen in werking komt als het hoofd tegen de horizontale lijn aan komt. Maar beter is gewoon zonder hulpteugels... Gebit en mond na laten kijken en zelf met zachte handen rijden zodat hij weer vertrouwen krijgt in de hand. Soms zit hoofdschudden trouwens in schouder of rug problemen... Er kan heel veel achter zitten, maar in elk geval probeert het paard wel wat duidelijk te maken.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:44

Als een tandarts er naar gekeken heeft en het heeft niet geholpen, heeft je paard misschien een rugafwijking oid. Misschien komen de klachten door scheve bespiering, maar het kan ook net andersom zijn. Als je paard van een heup last heeft zal hij die proberen te ontlasten en krijg je ook scheve bespiering. Ik noem maar een voorbeeld, het kan vanalles zijn. Probeer iig echt uit te sluiten dat het een lichamelijk gebrek is.
Ik ken iemand die een arabiertje, het beeste had in de wei een trap gehad en liep kreupel. Benen rug schouders nagekeken, kwam niks uit, op rust gehad, maar als ze in wei had lopen rennen liep ze weer kreupel. Na veel onderzoeken kwam er uit dat ze een van de bovenste nekwervels gebroken had. Ze kan dus nooit meer werken, maar word nu als fokmerrie gebruikt.
Je paard kan best hebben vastgelegen in de stal oid, en een ruggewervels verschoven hebben of zoiets.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:27

Ja idd, ook een paard kan last hebben van een stijve nek, maar meestal is het de oorzaak van de ruiter, scheef zitten en rijden is een scheef paard.
Ik ben het ermee eens dat iedereen moet leren, maar Tp bewijst zelf al het tegendeel door met een hulpteugel haar proefje te rijden..
Een paard dat juist gereden word en tijdens een overgang omhoog komt met zijn hoofd heeft krachtgebrek. Trainen dus, maar focus niet teveel op die ene kant en rij vele verschillende oefeningen, tempowisselingen en overgangen. Hou het leuk en laat hulpteugels achterwege. Je maakt het alleen maar erger en hem tegen de hand want hij verliest vertrouwen in jou handen. Vraag hulp op jou manege van iemand met kennis van zaken, daar bereik je meer mee dan via de computer. Als je mede-rijder commentaar heeft vraag dan hoe zij of hij het zou doen... En verplaats jezelf in je paard... zou jij het lekker vinden als er iemand op jou rug scheef rijd en je vervolgens via je mond vastzet zodat je geen kant op kunt waardoor je alleen maar nog schever gaat lopen om de pijn te ontwijken..??

ReGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 14:36

ok nu ga ik me er ook even mee bemoeien, ik was dus die stomme muts die had gezegd van hang er eens een stootje aan, alleen om te kijken of het effect had, en het ging er niet om om hem op die manier aan de teugel te krijgen of wat dan ook, het ging er alleen om dat als ie aansprong in de galop je echt zowat een kopstoot van hem kreeg. Hij zat op het loste gaatje, en nu heb ik gelezen dat dat ook niet goed is, ik vind nog steeds dat als het op een goede manier word gebruikt een stoot echt geen kwaad kan, mits het op de goede manier wordt gebruikt natuurlijk. En naomie en ik hebben er beide niet aan gedacht dat het niet mocht in de wedstrijd, ik had het immaers kunnen weten natuurlijk, maar gewoon niet aan gedacht. Maar goed. Ik reed Largo dus voorheen voornamelijk, toen waren er nog niet veel manegeruiters die erop konden. Het is gewoon een moeilijk paard om te rijden, dat weten er wel meer. en iedereen denkt dat ie zo stug in zn mond is en alles, maar bij mij deed ie dat schudden/kopstoten dus nooit. Ik reed hem altijd heel voorwaarts, en je moet bij largo echt niet inzn mond zitten want daar word ie alleen maar lastig van, beetje begrenzen, been eraan houden, handen voor je uit houden en hij loopt hartstikke ontspannen. Hij swas toendertijd al heel lastig hoor, galop was ook zijn moeilijke kant, maar het verbeterde wel steeds meer.. heb aantal keren wedstrijden met hem gereden en ging allemaal heel prima. Ik zou hem gaan leasen toendertijd, maar kon geen bijrijder vinden, heb toen een ander aanbod gekregen en die heb ik aangenomen en largo werd niet meer door mij gereden, reed al wel in de manegelessen, maar nu werd ie dus door elke boerenpummel, klinkt banketstaaf, gereden. Bij largo is het zo nodig dat er een goede ruiter op zit, ik zal niet van mezelf zeggen dat ik dat ben, maar ken largo het beste, dat durf ik wel te zeggen en was/ben de enige die hem echt rond en ontspannen kan rijden. Laatst denk 3 weken geleden heb ik voor het eerst na lange tijd weer een keer op hem gereden, want iets lukte naomie niet ofzo, naja in ieder geval ze vroeg of ik er op wilde rijden eventjes. Dat was me wel weer wennen zeg, Ik vond hem persoonlijk heel stug geworden in de aandrang naar beneden enzo, ik kreeg hem wel weer rond door hem wat meer voorwaarts te rijden en mn handen weer voo me uit te doen, strekken deed ie ook weer, maar galopperen was me toch echt weer een ramp, ik rvaarde het nu ook zelf dat aangalopperen toch niet meer zn sterke kant is, ik kreeg echt bijna een kopstoot.. daarna ging het wel iets beter, maar ik zou echt niet weten waar het door is gekomen. Ik denk niet door naomie hoor.. want die is er juist heel rustig voor, ook met dr hand. Denk echt dat het komt door de manegeruiters die er toch echt geen kaas van hebben gegeten. Echt waardeloos is dat altijd, denk dat ze het ook wel weer kan verbeteren hoor, door hem gewoon relaxed te laten rijden, niet teveel in zn mond te zitten en wat ik ook al zei voorwaarts rijden, dat is bij largo echt het belangrijkste. Nu zal ik me er verder ff niet meer mee bemoeien, denk dat ik wel weer genoeg heb getikt.. Als er vragen of wat dan ook zijn, dan zie ik het vanzelf..

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:24

Geloof me, als ie zo gevoelig in zijn mond is kan je echt beter met een stoot uit zijn buurt blijven, want als ie dan wil aangalopperen krijgt ie echt een lelijke ruk in zijn mond, waardoor je juist het tegenovergestelde reactie krijgt..hij word bang! en daar bereik je niks mee. Als je bang bent voor een kopstoot kan je echt het beste een martingaal gebruiken. Deze fout word snel gemaakt een stoot lijkt niet zo erg onvriendelijk, maar is heel vals als een paard met zijn hoofd gooit. Die stoot geeft echt een enorme ruk en dat mag je zelf met rijden toch ook nooit doen?!
Als je paard nou elke dag met zijn hoofd bij god op tafel loopt en een lekkere vette onderhals heeft en je kan niet met een slof over weg dan kan je een stoot overwegen, maar dan zou ik hem altijd aan de neusriem vast maken.
NoOomie, ga lekker veel les nemen en geef je paardje de tijd om ook aan jou te wennen en gooi alle hulpwerktuigen in een hoek en probeer het alleen met een martingaal want een kopstoot is niet lekker