artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:56

Aha, maar willen springruiters niet gewoon een shortcut naar resultaat, want time is money. Zie pessoa... dit even terzijde Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:42

Denk dat daar geen verschil zit met de dressuurruiters
Of beter gezegt, bij vele in de topsport (gelukkig niet allemaal)
En helaas gaat de niet top dit al achterna..

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:46

schaapjuh schreef:
Bij goed gebruik heb je dus eigenlijk geen slof nodig Haha!

imo grote onzin. Bij goed gebruik corrigeert de slof het paard en geeft weer mee op het moment dat het paard zich weer ontspant. Loopt het paard zoals het hoort heeft de slof geen inwerking dat klopt. Maar er zijn maar weinig ruiterhandjes die zo snel kunnen nageven als een slof.
Tuurlijk moet je rijtechnisch niet afhankelijk van de slof zijn, maar het kan zeker een handig hulp middel zijn. Het enige nadeel is dat je deze teugel zelf in de handen hebt in tegenstelling van andere hulpteugels. Maar hoe dan ook ben je als ruiter eindverantwoordelijke voor het gebruik van en het effect van de slof.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:47

Is een snel resultaat per definitie een slechter resultaat?

In het oude Engeland werd het bijvoorbeeld als onsportief gezien als atleten van te voren gingen trainen. Immers: bij een wedstrijd was het de bedoeling dat mannen lieten zien wat ze konden en wat ze in huis hadden van nature. Trainen om een beter resultaat te behalen werd dus als erg onsportief gezien.
Dat is een standpunt dat in de huidige tijd volkomen achterhaalt is en waar hard om gelachen wordt.

Gaat iets dergelijks ook niet op voor de paardensport?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:49

ik geloof eerder dat je er vanuit moet gaan wat een paard van nature kan en dit verbeteren door middel van training.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:54

ik bedoeld even met springruiters profs als Albert voorn omdat het daar even vandaan kwam. Geldt net zo hard voor dressuur. En ja, snel resultaat is meestal slecht resultaat, gezien de goede buisness die de fysiotherapeuten doen. En sjakie, zo blij dat je daar mee komt!
wat dat achterhalen van blabla betreft, de slofteugel bestaat al een tijdje en het blijft een dwangmiddel en ik blijf erbij dat het zonder kan. En het gevaar van zo´n artikel is, dat het nu dus weer gewoon okee is. En dat is het niet. trouwens is de slofteugel een rijtechnisch probleem?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:06

Lusitana schreef:
En sjakie, zo blij dat je daar mee komt!

euh welke "daar mee" bedoel je precies Verward

En wta dwangmiddel betreft valt een gewone teugel daar dan ook niet onder Verward Imo kun je zoveel atributen omheen hangen maar staat en valt alles met consequent reageren, waakzaam been en ontspannen hand. Ik geloof dat daar meer het probleem ligt dan bij het gebruik van een slof, maar waarom wordt er vaak een slof gepakt.....
En ja hoor heb ook met slof gereden en met het resultaat wat ik voor ogen had. En nope ben geen sterruiter die altijd consequent is, een waakzaam been heeft en altijd zacht met de hand in komt, maar heb wel iemand die mij daarbij begeleid Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:11

Missouri schreef:
Een 'mentale slof' werkt dus goed, zowel voor mij als mijn paard Schijnheilig Knipoog

Haha!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:33

albert voorn ken ik wel Tong uitsteken die woont langs astrid Bloos

maar ff over de slof....
ik had hem een keer aan gedaan,en de volgende was ze stukken rustiger OK dan!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:56

Uhmmm ik denk dat er toch voor veel ruiters geen artikel nodig hoeft te zijn om je daar van te overtuigen!!!!!!
Het punt is dat HELAAS de slof erg makkelijk gebruik wordt. Het is een relatief makkelijk te gebruiken hulpmiddel, net als een martingaal. Alleen kan een slof veel makkelijker verkeerd gebruikt worden. Ik hoor vaak zat: mijn paard is moeilijk te houden, dus ik hang er een slof aan (die dus ook consequent strak wordt vastgehouden, voor het geval dat.....). Met dit in m'n achterhoofd zet ik altijd sneller vraagtekens bij slofgebruik, maar ik ben dan wel zo eerlijk om er objectief naar te kijken (dus niet van: slof is per definitie slecht). Ik ken er ook genoeg die zo'n ding correct gebruiken.
Bokt is helaas inderdaad nogal snel op de tenen getrapt wbt slofgebruik. Misschien ook omdat je de noodzaak en het gebruik vaak slecht van een foto kan aflezen!!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:20

Lusitana schreef:
ik bedoeld even met springruiters profs als Albert voorn omdat het daar even vandaan kwam. Geldt net zo hard voor dressuur. En ja, snel resultaat is meestal slecht resultaat, gezien de goede buisness die de fysiotherapeuten doen. En sjakie, zo blij dat je daar mee komt!
wat dat achterhalen van blabla betreft, de slofteugel bestaat al een tijdje en het blijft een dwangmiddel en ik blijf erbij dat het zonder kan. En het gevaar van zo´n artikel is, dat het nu dus weer gewoon okee is. En dat is het niet. trouwens is de slofteugel een rijtechnisch probleem?

Denk dat jij eerst maar eens een keertje bijalbert voorn op stal moet gaan kijken voor je kritiek op iemand levert. Boos! Als er iemand een paard in zijn waarde laat en een paard alle tijd geeft is hij het wel!!!
Zoals die man kan rijden kunnen er maar weinig, hij rijd zijn paarden met de teugels in een hand, rond over de rug en met heel veel ontspanning. En hij heeft echt niet altijd de makkelijkste paarden onder het zadel

Trouwens mocht je het je afvragen, ik ben zelf een dressuurruiter en vind balkjesdraven al te hoog, maar ik heb toch wel ontzettend veel respect voro een ruiter die zijn paarden zo ontspannen kan rijden als Albert. OK dan!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:29

Als een slof goed wordt gebruikt en niet misbruikt heb ik er geen enkel probleem mee.

Amazone2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:35

Om een paard dat zijn neus in de lucht steekt tijdens een buitenrit en daardoor niet meer te houden is, gebruik ik trouwens een martingaal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:37

Ik heb niks tegen Albert! ik zeg alleen dat profs vaak een shortcut nemen en het artikel komt toevallig bij Albert vandaan, vandaar. Doe hem maar de groeten.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:48

Ik denk niet dat er een short-cut is naar topsport, misschien naar de subtop ??? Verward Maar dat even terzijde

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 15:57

Daarbij........als het alleen maar slecht voor een paard zou zijn zou het hopelijk toch allang uit de (iig reguliere, zwart is alles te koop Knipoog) handel zijn.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:05

Tja.....de slof Scheve mond

Inderdaad, mits goed gebruikt kan het een goed middel zijn, meestal gaat het om het idee dat het eraan zit, bijvoorbeeld met buitenritten met de fries voor noodrem voor het geval dat Schijnheilig

Bij Sim zie ik nu dat een slof een paard compleet de vernieling in kan helpen Boos! Vermoedelijk is bij hem bij het zadelmak maken gebruik gemaakt van de slof, goed strak knopen en zweep erover, tja, ze zijn toch zo braaf met zadelmak maken, ze doen niets Schijnheilig Boos!

Als ik toch zag hoe z'n rug eraan toe was Boos!

Alles moet snel snel snel, men neemt de tijd niet om een paard zadelmak te maken zoals het behoort, het dier moet met de kop naar beneden en dan is het goed, hop! De verkoop in Bloos!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:06

dan kan er zoveel uit de handel *LOL*
denk aan de spoortjes, zwepen, bitten, amdere hulpstukken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:08

Dat bedoel ik........er is zoveel waarvoor geldt dat het juist positief kan zijn MITS goed gebruikt en een hoop schade kan aanrichten als je het slecht gebruikt. Daarvoor hoef je toch geen artikel te schrijven Verward

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 16:13

manzano schreef:
Daarvoor hoef je toch geen artikel te schrijven Verward

Anders komt het blad niet vol Tong uitsteken

maar ik denk dat heel veel mensen wel eens de fout in zijn met het gebruik van materiaal of hulpmiddelen.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:54

denk dat het ook vaak niet de short way is als je een slof gebruikt.

als je echt al lang aan het trainen bent en toch hou je hem net niet netjes rond genoeg in een moeilijkere oefening dan kan het ook een goed hulpmiddel zijn.
als je mnd aan het muggelen bent kan het je net helpen om hem even de goede weg te laten zien.
als je hem nodig blijft hebben is het mis en heb je hem niet als correctie gebruikt maar als dwang.

nog even over divosa's omschrijving....... kijk eens wat er staat bij de andere hulpteugels. en wat doet dan eingelijk een gewone teugel in een stijve harde hand..... dat vind ik lachen

ikzelf gebruik hem alleen op lange buitenritten omdat ik dan niet weet wat m'n pad kruist. en misschien is het dan inderdaad meer m'n mentaal veiligheidje.

Pintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 21:32

Hey, het is wel zo dat een slofteugel een goede inwerking heeft, maar er zijn maar weinig mensen in nederland die de slofteugel op de juiste manier gebruiken!.. bij mij in het dorp zijn er maar hooggezegt 5 personen di er goed mee om kunnen gaan...
Ik zal ook niet met de slofteugel gaan rijden voordat ik cker weer dat ik mijn paard er geen schade mee aanbreng inplaats van verbetering te willen. *LOL*
p.s. Ik mag ook niet met hulpteugels rijden van me instructrice

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 21:36

Het probleem is dat de slof voor sommigen te snel een hulmiddel wordt, terwijl het met de juiste begeleiding en natuurlijk verstand ook zou kunnen opgelost worden. Ik ben voor als het paard slecht is ingereden en van niet beter weet. Maar het moet in elk geval een hulmiddel blijven en vast onderdeel van je uitrusting. Zonder is nog altijd beter, Lachen

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:34

zo lang het een hulpmiddel blijft maakt het imo niet uit hoe snel je er naar grijpt, maar meestal als je er snel naar grijpt is het onmacht.
Ik wil niet per definitie zeggen dat zonder beter is. Zonder slof en met een harde hand kun je ook een hoop kwaad aanrichten. Dan liever met slof en een zachte hand...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:35

Ah, topic 4563 over de slofteugel... Niks nieuws aan dat hele artikel, maar fijn dat het voor sommigen een vrijbrief is om hem nu ongehinderd te gaan gebruiken....