Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Yvonniej schreef:inderdaad een paard dat met de snuit in de lucht loopt te sterrenkijken gebruikt zijn rug niet goed.. maakt zijn rug dan hol , dus ik snap wat je bedoeld amazone2
Sjonniej schreef:Maar nageeflijkheid komt vanuit goed rug- en achterhand gebruik. En niet andersom, wat heel veel mensen wel denken, helaas.
Citaat:Amazone2 schreef:
Nee, gewoon blijven oefenen. Je hoeft daar niet mee te wachten tot ze 4 is. Als ze aan de teugel lopen gebruiken ze hun rug beter en kunnen ze jouw beter dragen dus is juist prettiger voor het paard.
En een paard kan dus niet aan de teugel lopen als hij niet goed voor het been is, en hij niet ontspannen is.
Ik zou zeggen, heb geduld! Ga je niet focussen op de krul, maar op de ontspanning en stelling in het lichaam. Lekker longeren waarbij het binnenachterbeen in het verlengde van het buitenvoorbeen komt. Focus je niet op dat rond rijden.
Als jij je paard goed ontspannen hebt zal hij jouw hand vanzelf opzoeken. Hou hem gewoon ten alle tijden lekker actief aan het been, maak overgangen van draf naar stap en andersom. Van draf naar middendraf enz.
Het aan de teugel lopen komt dan echt vanzelf.
Amazone2 schreef:Ze vroeg of ze er mee moest wachten tot het paard vier is. Nee dus!
Niet alleen de hals in een krulletje willen hebben.Lenn schreef:als nageeflijkheid door het hele lichaam loopt (zoals het hoort) ontspant hij daarbij ook zijn rug. Kip-ei verhaal dus. Hij kan ook nageeflijk zijn in de hals maar dat het stopt bij de schoft, zoals je ziet bij een paard waarbij de teugels in een boogje hangen. Dan heeft de mond geen contact met het been om het zo maar te zeggen. Dan geeft hij dus na zonder dat zijn rug daarin meedoet, dus het kan wel
Dookie schreef:Mijn paard (4 jaar) knabbelt op zijn bit wanneer we goed voorwaarts rijden.
We wisselen veel van tempo en maken veel overgangen.
Je ziet zien, hoe meer je paard zijn acterhand gebruikt, hoe ontspannender hij word vooraan.
Ikzelf doe eigenlijk niets met de teugels, hou gewoon contact.