Mijn paard klapt achterover

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:55

Citaat:
Dus het is alleen maar even voor Het moment dat ze hem te pakken kan nemen wat makkelijker voor haar.

dat bedoel ik ongeveer.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:09

Jezus mina lieve medebokkers, waar zijn we hier in godesnaam mee bezig?????

Iedereen in dit topic is zo'n beetje eensgezind over het feit dat het paard een knal voor zijn kop moet krijgen op het moment van steigeren. Ik zit dit werkelijk waar met grote verbazing en verontwaardiging te lezen!

Willen we even niet vergeten dat het arme dier nog ingereden wordt? (Al spreken we hier over een 'volleerd' paard, zou ik anders reageren). Lekker begin om vertrouwen te krijgen in de ruiter zeg.....

Er is vast ergens tijdens het beleren iets gigantisch mis gegaan, zo fout dat a: de pony weet dat hij onder werk uit komt door te gaan steigeren, b: de pony is gewoonweg bang!! Mijn gevoel zeg optie b!

Als ik TS was: haal er eens iemand bij met gezond en goed verstand van zaken en laat het arme dier alsjeblieft eens goed nakijken door een DA/fysio! Past je harnachement wel goed?
Is de pony wel goed beleerd aan de longeerlijn? Ga eens een stapje terug en doe eerst eens wat grondwerk...
Bijzetten: vooral doen als je graag achterover wilt klappen! (Tijdens het omhoog komen houdt de bijzet de beweging van het hoofd omhoog tegen, waardoor de rug bol blijft, het dier zijn balans verliest en juist achterover knalt.)
Wat ik wel las en een goede tip is: als de pony al aan het steigeren is, je (liefst binnen)hand ver opzij brengen (idd achter je knie), zodat je de pony opzij begeleidt, dan heb je minder tot geen kans achterover te knallen.) Ook goede tip vond ik die van de begeleider, maar het zou eigenijk zonder zweep moeten kunnen!

Een knal voor zijn kop is geen oplossing, het vertrouwen in de ruiter verdwijnt (of is al verdwenen) en de pony heeft er straks absoluut geen plezier meer in.

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:48

Jeetje!! Een jong paard! ... Dat moet nog geleerd worden en wss begrijpt hij het gewoon niet meer als hij achterover klapt. (Dus zeker niet TE lang rijden met een jong paard, gewoon 20 minuutjes.. weet niet precies hoe jong ie is?)

Bijzetten??!! Nou ik heb 1x een BRAVE pony met bijzet gereden... 1x en nooit meer!!! Hij werd bang en klapte gelijk achterover, dan moet je dat toch zeker niet met een jong paard doen? Dan forceer je het alleen maar lijkt mij (kan aan mij liggen Knipoog )

Dat van die binnenhand naar binnen brengen werkt idd wel, zo kan het paard zich niet achterover laten vallen, doordat het zijn evenwicht verliest en zo wel terug moet naar de grond.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 14:31

Je kan ook een waterballonnetje op zijn hoofd kapot slaan als ie weer omhoog komt,
dan denkt ie dat ie bloed, door dat water wat over zijn hoofd glijd.
Hulp teugels zou ik niet aan beginnen.
Verder vind ikke dat je toch dat met die longeerzweep eerst moet proberen. OK dan!
Kijk je wel uit!!!! Ik blijf het maar gevaarlijk vinden als ze zich zo achterover laten klappen!!!

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:14

dotje22 schreef:
Een aantal weken geleden is ze zelfs achter over geklapt om dat ze te hoog steigerde. Sindsdien heb ik niet meer gereden ivm gescheurde enkelbanden. Nu wil ik weer gaan rijden maar wil het gelijk goed aanpakken.

Zo,zo jij bent snel genezen van jou gescheurde enkelbanden.

Ik zou eerst kijken of jou paardje misschien ergens last van heeft.
Maar in iedergeval goed voorwaarts proberen te rijden zodat hij niet de kans krijgt om omhoog te gaan.
Of probeer hem eens te longeren met bijzettouwtjes.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:51

Ik heb dat van dat ei ook gehoord, beetje ranzig maar het schijnt te werken. Ik ben ook meer van het bijzetten dan van het afslaan van mijn paard. Aangezien het een jong paard is, heb ik 'n ontzettend simpele oplossing om 'm te laten wennen aan bijzetteugels. Doe 'm aan de longe, en kijk wat er gebeurt. Waarschijnlijk heeft ie naar een paar keer tegen de lamp gelopen te zijn (zonder met jou te vechten) door wat de bedoeling is. En bijkomend voordeel: aan de longe kun je precies zien wat je paard doet, dus ook als er iets mis zit in z'n lijf.
Dat niemand daar eerder op is gekomen zeg, nee we geven ons paard gelijk op z'n flikker, dat zal 'm leren. En je wilt nog een harmonieus geheel worden? Veel succes. Ik hoop dat je je begrijpend opsteld tegenover je paard, hij steigert niet voor z'n lol!!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 22:05

ik ben het met mimpje en alle anderen die er zo over denken eens HET WERKT NIET EEN PAARD TE STRAFFEN VOORAL NIET ALS HIJ JONG IS.
daar jaag je hem aleen maar tegen het harnas in ik zou zeggen hij doet het alleen als je hem rijd mischien komt het omdat hij het eng vind je op zijn rug te hebben of dat als er een wervel scheef zit het hem pijn doet?????????????
haal er eerst een dierenarts bij en sluit mediche oorzaken uit!!!!!!!!!!
ik walg er van om het dier te slaan als het aan geeft dat er iets mis is of het niet snapt
mensen ik vind het te ziek voor woorden

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 00:02

Als je een jong paard straft met een ei doet die het idd niet meer denk ik, maar dan komt het volgende probleem, je pony word kopschuw. Mensen dit paardje is net een paar weken onder het zadel, bij de een gaat het makkelijker dan bij de ander, En je voelt wel als je paard trug komt en omhoog wil komen, Draai hem dan gelijk op een kleine volte en rij hem door. Als die niet op je beenhulpen reageerd, zou ik idd is gaan beginnen met grond werk, eerst trug naar de eerste stap, longeren, dan ga je ernaast lopen en leer je je paardje wat rustige druk op zijn mond is, daarna spring je er een paar keer naast, en ga je hangen. probeer het is de manier van truggaan. Dan pas gaan zitten. Bijzet schiet bij zon probleem niet echt op, en een klap tussen zijn oren en een ei ook niet. zo maak je het paard alleen maar gestresder. Ik denk ook dat dit paardje zelf ook wel is geschrokken van dat die achterover is geslagen. Maar dat hoeft niet te zeggen of die het wel of niet meer doet, een ruiter is op zon moment een zware belasting, aangezien het paardje geen enig benul van balans heeft.

En kijk is naar zijn tanden, de paarden zijn op die leeftijd in een wissel stadium, Kijk of je paardje geen haken of doppen heeft, want dat doet verschrikkelijke pijn bij een paard met een bit in zijn mond.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 12:05

Fijn dat er nog mensen zijn hier die in slaan geen oplossing zien. Heb ook het idee dat veel mensen hier spreken van horen zeggen. Als je dit zelf nooit heb mee gemaakt dan kun je er na mijn mening niet heel veel van zeggen.

Slaan enz maakt het probleem enkel groter. Eerst de oorzaak vinden voordat je ook maar iets gaat doen. Dus dat betekent helemaal terug naar het begin en kijk waar het mis gaat.

Verder medisch zeker nalaten kijken. Van pijn krijg je of verzet of vluchtreactie's.

vilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 12:10

Citaat:
ik ben het met mimpje en alle anderen die er zo over denken eens HET WERKT NIET EEN PAARD TE STRAFFEN VOORAL NIET ALS HIJ JONG IS.
daar jaag je hem aleen maar tegen het harnas in ik zou zeggen hij doet het alleen als je hem rijd mischien komt het omdat hij het eng vind je op zijn rug te hebben of dat als er een wervel scheef zit het hem pijn doet?????????????
haal er eerst een dierenarts bij en sluit mediche oorzaken uit!!!!!!!!!!
ik walg er van om het dier te slaan als het aan geeft dat er iets mis is of het niet snapt
mensen ik vind het te ziek voor woorden

helemaal mee eens!
kijk eerst of hij geen problemen heeft aan zijn rug! mss wil hij je dat duidelijk maaken door te stijgeren!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:23

Citaat:
Je kunt proberen haar eens een paar weken te rijden met een bijzetteugel vanaf de singel tussen haar voorbenen door naar het bit (als stootteugel dus. alleen maar goed voorwaarts rijden verder geen ingewikkelde dingen doen. (probeer eerst even aan de longe hoe ze hier op reageerd)

Daar was ik al opgekomen Mimpje

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:25

Het heeft geen nu om een ei of zo tussen zijn oren kapot te slaan. Dat dit zou werken is een fabeltje. Het paard heeft zich nou eenmaal aangeleerd om te gaan steigeren, omdat hij pijn heeft, angstig is, vervelend is, dan niet meer hoeft te werken etc. etc.
Je moet eerst de oorzaak weten, voor je verder gaat. Probeer pijn uit te sluiten door paard en harnachement na te laten kijken. Is het dier angstig doe dan een paar stappen terug. Ik zou sowiezo eerst zorgen dat het dier aan de longe gehoorzaam aan de hulpen is en vooral voorwaarts reageert op stemhulpen en aanwijzingen van de zweep.
Daarna zou ik gewoon gaan rijden, desnoods aan de longe, met iemand met een longeerzweep in het midden. Niet om hem nou gelijk voluit te gaan staan meppen. Maar als je oorzaken als pijn en angst hebt uitgesloten en je paard de voorwaartse hulpen begrijpt en nog steeds gaat steigeren. Dan zou ik hem persoonlijk wel een keer een mep naar voren geven. Jong paard of niet, steigeren mag niet en dat moet je toch afleren. Als je maar wel veel beloont op het moment dat hij goed loopt en je niet meer straft dan nodig is.
Gaat je paard ook op deze manier nog steeds omhoog en in verzet, dan zou ik hem naar een goede africhtingsstal brengen en niet zelf verder gaan tobben.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:35

Wat trouwens wat betreft mijn eigen ervaring het beste werkt (alleen dit werkt alleen maar als het paard nog niet geleerd heeft 'echt te steigeren', dus daar is het nu te laat voor) is het volgende:
paard gaat zitten en heeft de neiging om omhoog te komen:
blijf rustig zitten, doe niets, laat de spanning er uit vloeien, geef hem een aai over de hals. Als de spanning er uit is ga je weer rustig stappen en beloon je hem.(meestal is het de eerste keer schrik en onzekerheid)
Er zijn maar weinig groene, jonge paarden die direct recht overeind staan.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:45

Veel paarden gaan ook overeind al sje met teveel hand en been tegelijk in komt, het paard kan dan nergens anders heen dan omhoog. Zeker hete en gestresste paarden zullen dit nog wel eens doen en het heeft dan ook absoluut geen zinn om ze nog eens een klap na te geven, dan raken ze alleen maar nog meer gestrest

wuppie102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 17:49

mijn pony ging ook eerst redelijk snel steigeren, maar omdat ze met rijden ook problemen ging geven hebben we haar laten kraken. ze mocht toen 3 weken alleen maar gelongeerd worden de eerste week alleen met halster (of hoofdstel) en de tweede 2 weken met een bijzet maar wel heel losjes zodat haar hoofd wel laag was maar niet in de krul getrokken werd. gewoon lekker lang zeg maar. misschien moet je inderdaad een dierenarts er bij halen maar hoeft niet natuurlijk. succes ermee!

dotje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 09:31

Bedankt voor alle goeie tips!! Ik longeer wel met bijzet maar ik denk idd dat als je gaat rijden met bijzet en ze komt omhoog dat ze danhaar evenwicht verliest. Ik wil even duidelijk maken dat alle medische gevallen al reeds uitgesloten zijn
ennneh...... 8 weken met gescheurde enkelbanden vind ik niet snel genezen. Wat denk je nou dat ik het verzin ofzo?
Ik heb idd ook het gevoel dat het gee nkwaadheid is van mijn pony maar eerder dat ze bang is. Ik heb zondag weer voor het eerst op haar gestapt. Ik heb haar heel heel goed gelongeerd dat ze echt bekaf was en toen erop gaan zitten met iemand die er naast liep. Vanavond maar weer zo proberen en dan maar weer heel heel langzaam opbouwen [img][/img]

dotje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 09:32

hoe kun je trouwens een foto toevoegen?

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:14

ok dan good busy!! Ik vind t echt goed dat je alle tips zo goed meeneemt!!
Succes verder, als 't weer mis gaat (en goed natuurlijk ook) dan horen we 't wel weer Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:32

ik vind het idee van een bijzet een beetje eng eerlijk gezegd. Mijn ervaring met jonge paarden is juist dat die zich daarop vastzetten en nog sneller achterover klappen.

Ik vind het een beetje apart dat het paard dit gedrag vertoond, en vraag me af waar het vandaan komt. De meest voor de hand liggende redenen zijn ofwel een medisch probleem (rug) ofwel dat ze nooit fatsoenlijk geleerd heeft het bit te accepteren, dus na te geven op een weerstandbiedende hand. (wat het hele basisprincipe van je rijden is)

Een zeer effectief middel bij een paard dat omhoog komt is om er met een omgekeerde springzweep op te gaan zitten. Op het moment dat ie omhoog komt tik je hem boven op zijn nek. 9 vd 10 paarden doet dan zijn hoofd wat naar voor en gaat rennen. En dat is precies wat je hebben moet want dan is in elk geval naar voor.

Een paard wat je al een paar gescheurde enkelbanden heeft opgeleverd zou ik trouwens aan een prof toevertrouwen.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:35

je moet rustig blijven en gewoon meegaan met de bewegingen (wat je vast al doet) als je haar een harde tik geeft als ze wil steigeren zal ze alleen maar hoger gaan! als je het gevoel hebt dat ze het gaat doen of gaat klieren moet je haar goed voorwaarts houden en eventueel op een volte zetten en dan aangalopperen?!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:23

Ik heb het niet allemaal doorgelezen, dus als ik iets dubbel zeg...

Sommige paarden blijken onverbeterlijke steigeraars te zijn.
Dit is niet omdat ze niet goed in d'r hoofd zijn of wat dan ook...
Sommige paarden zijn gewoon slimmer als andere.
Als je paard merkt dat hij of zij onder het werk uit kan komen door te steigeren dan proberen ze dat de volgende keer weer, want niet elk paard werkt graag of is zo gehoorzaam als een watje...

Let op meerdere factoren als te veel werk, te zwaar werk, nodig je uit tot steigeren, maar meestal ben je al te laat!
Als ze slim genoeg zijn hebben ze het zo door dat ze onder het werk uit kunnen komen.
Probeer het niet op te lossen door hulpteugels of door te slaan, geloof me dat red je niet en het is niet eerlijk, je trekt altijd aan het kortste eind...
Met slaan bereik je niets alleen het beschadigen van het vertrouwen tussen jullie... Je paard legt geen link tussen het steigeren en de longeerzweep, alleen dat hij altijd op zijn hoede moet blijven door niet van achteren aangevallen te worden, je lokt hem dus uit om ook te gaan bokken om zich te verdedigen.

Ook al ga je nu rijden om op het moment dat je denkt dat hij of zij wilt steigeren een oefening inzetten dat maakt niet uit!
Je blijft met een soort angst op je paard zitten en vroeg of laat komt hij of zij terug om te proberen!!! Echt waar!!!

Laat dit over aan een professioneel iemand, daar bereik je het meeste mee, die zijn zo snel en getraind daarin en zij weten wat te doen als....
Het kost wat geld, maar jezelf te pletter vallen of je paard de vernieling in helpen kost je nog meer....

De meeste fouten worden gemaakt door onwetendheid!!!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:42

Wat een geklets weer zeg.

er vanuitgaande dat het niet medisch is:

A) Dient een paard pertinent niet, nooit zo hoog te stijgeren
B) Is alles geoorloofd om hem dat af te leren gezien zowel ruiter al paard het risoco lopen hun rug te brekenbij een val.

Die van mij is aan de slof notabene omgevallen door stijgeren. Doet het de laatste tijd ook. Samen met mijn ionstructeur hebben we dit meteen aan gepakt. Die krijgt eerst een paar klappen en dan mag ze aan de longeerlijn galloperen net tot ze bijna leeg is en dan ga ik nog rijden tot ze braaf is. komt ze nog eenkeer om hoog mag ze weer een kwartier galloperen. En ja ik heb haar helemaal en vooral de rug door de DA na laten kijken he is echt 100 % protest.

Sommige paarden zijn gewoon dwars en 9 van de 10 keer is stijgeren een vorm van hevige protest. Het paard heeft dus geen respect voor de ruiter. En wat gebeurt en bijpaarden onderling als een paard voor een ander geen respect heeft : dan geven ze elkaar een paar flinke klappen.

Je hoeft je paard niet keihard te slaan, maar je MOET hem corrigeren en dat doe je niet door hem vriendelijk te vragen of hij er mee op wil houden.
Of je hem nou tussen zijn oren timmert of ergens anders, als hij maar weet dat ie goed fout zit.

In de wei mag een paard stijgeren, en zou hij vreselijk ergens van schrikken dan kan ik het me indenken, maar zomaar stijgeren moet je gewoon zo snel mogelijk afleren zeker als ze jong zijn want later krijg he het er niet meer uit.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:44

Kaja schreef:
Ik heb het niet allemaal doorgelezen, dus als ik iets dubbel zeg...

.......

Laat dit over aan een professioneel iemand, daar bereik je het meeste mee, die zijn zo snel en getraind daarin en zij weten wat te doen als....
Het kost wat geld, maar jezelf te pletter vallen of je paard de vernieling in helpen kost je nog meer....

De meeste fouten worden gemaakt door onwetendheid!!!

Hoe denk je dat Pofs dit dan oplossen ??

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:51

Ik vind het alleen maar getuigen van onkunde, onwetendheid en onmacht als je technische problemen niet onder het zadel kunt oplossen.

Op die manier kom je ooit flink te verongelukken en sorry... maar ik kan het paard geen ongelijk geven!

Als het écht zou werken, de longeertruc zeg maar, zou het toch na 1 keer definitief over moeten zijn?!

Ten tweede: zoiets doe je gewoonweg niet met een paard dat nog ingereden wordt, te belachelijk voor woorden gewoon!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:52

Randy01 schreef:
Jezus mina lieve medebokkers, waar zijn we hier in godesnaam mee bezig?????

Iedereen in dit topic is zo'n beetje eensgezind over het feit dat het paard een knal voor zijn kop moet krijgen op het moment van steigeren. Ik zit dit werkelijk waar met grote verbazing en verontwaardiging te lezen!

Willen we even niet vergeten dat het arme dier nog ingereden wordt? (Al spreken we hier over een 'volleerd' paard, zou ik anders reageren). Lekker begin om vertrouwen te krijgen in de ruiter zeg.....

Er is vast ergens tijdens het beleren iets gigantisch mis gegaan, zo fout dat a: de pony weet dat hij onder werk uit komt door te gaan steigeren, b: de pony is gewoonweg bang!! Mijn gevoel zeg optie b!

Als ik TS was: haal er eens iemand bij met gezond en goed verstand van zaken en laat het arme dier alsjeblieft eens goed nakijken door een DA/fysio! Past je harnachement wel goed?
Is de pony wel goed beleerd aan de longeerlijn? Ga eens een stapje terug en doe eerst eens wat grondwerk...
Bijzetten: vooral doen als je graag achterover wilt klappen! (Tijdens het omhoog komen houdt de bijzet de beweging van het hoofd omhoog tegen, waardoor de rug bol blijft, het dier zijn balans verliest en juist achterover knalt.)
Wat ik wel las en een goede tip is: als de pony al aan het steigeren is, je (liefst binnen)hand ver opzij brengen (idd achter je knie), zodat je de pony opzij begeleidt, dan heb je minder tot geen kans achterover te knallen.) Ook goede tip vond ik die van de begeleider, maar het zou eigenijk zonder zweep moeten kunnen!

Een knal voor zijn kop is geen oplossing, het vertrouwen in de ruiter verdwijnt (of is al verdwenen) en de pony heeft er straks absoluut geen plezier meer in.

helemaal meeeens OK dan!