Citaat:Dus het is alleen maar even voor Het moment dat ze hem te pakken kan nemen wat makkelijker voor haar.
dat bedoel ik ongeveer.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
dotje22 schreef:Een aantal weken geleden is ze zelfs achter over geklapt om dat ze te hoog steigerde. Sindsdien heb ik niet meer gereden ivm gescheurde enkelbanden. Nu wil ik weer gaan rijden maar wil het gelijk goed aanpakken.
Citaat:ik ben het met mimpje en alle anderen die er zo over denken eens HET WERKT NIET EEN PAARD TE STRAFFEN VOORAL NIET ALS HIJ JONG IS.
daar jaag je hem aleen maar tegen het harnas in ik zou zeggen hij doet het alleen als je hem rijd mischien komt het omdat hij het eng vind je op zijn rug te hebben of dat als er een wervel scheef zit het hem pijn doet?????????????
haal er eerst een dierenarts bij en sluit mediche oorzaken uit!!!!!!!!!!
ik walg er van om het dier te slaan als het aan geeft dat er iets mis is of het niet snapt
mensen ik vind het te ziek voor woorden
Citaat:Je kunt proberen haar eens een paar weken te rijden met een bijzetteugel vanaf de singel tussen haar voorbenen door naar het bit (als stootteugel dus. alleen maar goed voorwaarts rijden verder geen ingewikkelde dingen doen. (probeer eerst even aan de longe hoe ze hier op reageerd)
Kaja schreef:Ik heb het niet allemaal doorgelezen, dus als ik iets dubbel zeg...
.......
Laat dit over aan een professioneel iemand, daar bereik je het meeste mee, die zijn zo snel en getraind daarin en zij weten wat te doen als....
Het kost wat geld, maar jezelf te pletter vallen of je paard de vernieling in helpen kost je nog meer....
De meeste fouten worden gemaakt door onwetendheid!!!
Randy01 schreef:Jezus mina lieve medebokkers, waar zijn we hier in godesnaam mee bezig?????
Iedereen in dit topic is zo'n beetje eensgezind over het feit dat het paard een knal voor zijn kop moet krijgen op het moment van steigeren. Ik zit dit werkelijk waar met grote verbazing en verontwaardiging te lezen!
Willen we even niet vergeten dat het arme dier nog ingereden wordt? (Al spreken we hier over een 'volleerd' paard, zou ik anders reageren). Lekker begin om vertrouwen te krijgen in de ruiter zeg.....
Er is vast ergens tijdens het beleren iets gigantisch mis gegaan, zo fout dat a: de pony weet dat hij onder werk uit komt door te gaan steigeren, b: de pony is gewoonweg bang!! Mijn gevoel zeg optie b!
Als ik TS was: haal er eens iemand bij met gezond en goed verstand van zaken en laat het arme dier alsjeblieft eens goed nakijken door een DA/fysio! Past je harnachement wel goed?
Is de pony wel goed beleerd aan de longeerlijn? Ga eens een stapje terug en doe eerst eens wat grondwerk...
Bijzetten: vooral doen als je graag achterover wilt klappen! (Tijdens het omhoog komen houdt de bijzet de beweging van het hoofd omhoog tegen, waardoor de rug bol blijft, het dier zijn balans verliest en juist achterover knalt.)
Wat ik wel las en een goede tip is: als de pony al aan het steigeren is, je (liefst binnen)hand ver opzij brengen (idd achter je knie), zodat je de pony opzij begeleidt, dan heb je minder tot geen kans achterover te knallen.) Ook goede tip vond ik die van de begeleider, maar het zou eigenijk zonder zweep moeten kunnen!
Een knal voor zijn kop is geen oplossing, het vertrouwen in de ruiter verdwijnt (of is al verdwenen) en de pony heeft er straks absoluut geen plezier meer in.