Natuurlijke scheefheid, hoe lossen jullie het op??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:14

Bets schreef:
Nee niet zomaar met dubbele longe gaan beginnen , want ene paard vind eng een longe achter zijn bil langs en sommige leiders vinden moeilijk met dubbele longe. Moet je handigheid in krijgen en eerst in begeleid worden idd. Haha!

ik voel me niet geroepen om het te doen hoor Knipoog meer voor een ander die vanaaf even met 2 lijnen gaat staan viegelieren Haha!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:16

sjakie schreef:
ik voel me niet geroepen om het te doen hoor Knipoog meer voor een ander die vanaaf even met 2 lijnen gaat staan viegelieren Haha!

Is goed van je opgemerkt om dit wel even duidelijk te vermelden idd. Ik was het eerlijk gezegd vergeten Bloos!
Thankxxx OK dan! Sjakie

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:22

was al zo dom geweest om het te proberen, ging niks mis, maar was niet zo handig met de lijnen Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:08

Even een vraagje voor Bets:

Waarom stuur jij een paard dat over de buitenschouder weg wil lopen met je binnenteugel naar binnen??
Mij is altijd vertelt dat je hem dan juist met je buitenteugel moet tegenhouden anders loopt hij toch alleen maar meer over de buitenschouder weg??
Als mijn paard dit doet zet ik hem vaak in contrastelling en probeer zo zijn schouder naar binnen te zetten. Hierdoor komt hij toch ook meer op het binnenbeen???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:09

Frunnik is right, nu ga ik even het topic doorlezen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:11

en daarnaast ga ik met RK mee..........

zoooooo scheelt me een hoop typewerk.

Scheefheid corrigeer je met been, schouder voor

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:12

gijsenkim schreef:
Frunnik is right, nu ga ik even het topic doorlezen

Ja ik ben recht (af en toe Bloos ), maar mijn paard is ook scheef, dus ben erg nieuwsgierig Haha!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:21

frunnik schreef:
Even een vraagje voor Bets:

Waarom stuur jij een paard dat over de buitenschouder weg wil lopen met je binnenteugel naar binnen??
Mij is altijd vertelt dat je hem dan juist met je buitenteugel moet tegenhouden anders loopt hij toch alleen maar meer over de buitenschouder weg??
Als mijn paard dit doet zet ik hem vaak in contrastelling en probeer zo zijn schouder naar binnen te zetten. Hierdoor komt hij toch ook meer op het binnenbeen???

Paard dat over de schouder wegloopt, pakt uit zichzelf meer buitenteugeldruk tov binnenteugel (ongelijkmatige aanleuning) Dus als hij wegloopt, laat ik buitenteugel los, waar paard dus juist zelf wil nemen en stuur hem naar binnen via binnenteugel. Ik ga zeg maar tegenovergestelde doen wat paard doet. Hij wil vergroten, ik wil verkleinen. Maar dan ook wel met gewicht omzetten. Dus ik doe hierbij 2 dingen tegelijk, probeer aanleuning en gewicht in balans te krijgen.

Wat jij doet met contrastelling doe ik ook vaak. Er zijn verschillende wegen naar Rome. Ik heb er 1 op losgelaten. Ik vind contrastelling op binnenhoefslag en voltes rijden ook goed werken. Ik vergroot en verkleind daarbij ook via contrastelling de volte, als paard maar in balans is. Dus dat is ook goeie optie!! OK dan!
Om verschil aan te geven, paard neemt van nature de buitenteugel, daarbij vraag je contrastelling, maar ja voor veel mensen is niet duidelijk hoeveel contrastelling je nodig hebt, omdat je eigenlijk eerst nog meer druk op buitenteugel zet als paard zelf al nam. Ik zeg altijd maar zo: ik neem zoveel contrastelling tot paard loslaat op buitenteugel.
Laatst bijgewerkt door Bets op 09-12-04 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:23

Bets schreef:
Paard dat over de schouder wegloopt, pakt uit zichzelf meer buitenteugeldruk tov binnenteugel (ongelijkmatige aanleuning) Dus als hij wegloopt, laat ik buitenteugel los, waar paard dus juist zelf wil nemen en stuur hem naar binnen via binnenteugel. Ik ga zeg maar tegenovergestelde doen wat paard doet. Hij wil vergroten, ik wil verkleinen. Maar dan ook wel met gewicht omzetten. Dus ik doe hierbij 2 dingen tegelijk, probeer aanleuning en gewicht in balans te krijgen.

daar ben ik het niet mee eens, althans dat is niet mijn ervaring. Ik sluit me maar bij G&K aan Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:52

Ik ben het daar ook niet mee eens, juist paarden die met veel druk op de binnenteugel gereden worden lopen over de buitenschouder weg

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:59

Hmm mijn jonge pony wil graag weglopen over de buitenschouder, als ik dan de buitenteugel loslaat dan gaat hij alleen nog maar meer weglopen, zelfs vliegenvlug omdraaien

Stelling vragen naar binnen, buitenteugel bregrenzen en met je buitenbeen ook bregrenzen, werkt een stuk beter...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:00

Ineke2 schreef:
Hmm mijn jonge pony wil graag weglopen over de buitenschouder, als ik dan de buitenteugel loslaat dan gaat hij alleen nog maar meer weglopen, zelfs vliegenvlug omdraaien

Stelling vragen naar binnen, buitenteugel bregrenzen en met je buitenbeen ook bregrenzen, werkt een stuk beter...

ik zou dus contrastelling vragen Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:02

gijsenkim schreef:
Ik ben het daar ook niet mee eens, juist paarden die met veel druk op de binnenteugel gereden worden lopen over de buitenschouder weg

Goh dan heb ik ander paard, ik heb dat niet. Ik stuur en geef aanwijzing om naar binnen te komen en te verkleinen door buitenteugel los te laten, weet paard wat ik begrijp en is geen andere keus als je 1 teugel opent van de hals dat paard toch volgt zonder dat ik deze teugel vast blijf houden? Ik stuur tot paard reactie geeft en dan laat hij zelf los op moment dat paard zichzelf verplaatst heeft. Dat is mijn ervaring.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:03

Maar stel je voor dat je op de linkerhand op de volte rijd en hij pakt de binnenteugel vast, wat doen jullie dan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:05

Bets schreef:
Goh dan heb ik ander paard, ik heb dat niet. Ik stuur en geef aanwijzing om naar binnen te komen en te verkleinen door buitenteugel los te laten, weet paard wat ik begrijp en is geen andere keus als je 1 teugel opent van de hals dat paard toch volgt zonder dat ik deze teugel vast blijf houden? Ik stuur tot paard reactie geeft en dan laat hij zelf los op moment dat paard zichzelf verplaatst heeft. Dat is mijn ervaring.

je zegt het zelf al. Loslaten Haha! Als je blijft vasthouden gaan ze dus wel naar buiten vallen over de schouder Haha!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:06

Ipsilonka schreef:
Maar stel je voor dat je op de linkerhand op de volte rijd en hij pakt de binnenteugel vast, wat doen jullie dan?

OF ik laat binnen teugel los en stuur via buitenteugel paard naar buiten tot paard loslaat. Dit blijf ik herhalen als paard blijft vallen tot hij de volte blijft volgen en ontspannen blijft en in voorwaartse neerwaartse tendens blijft lopen
OF ik vraag zoveel stelling (wat dus op de ander hand in contrastelling kon op volte) dat paard loslaat op binnenteugel en gewicht naar buitenbeen gaat verdelen tot hij in balans loopt en dus ook op 2 teugels komt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:07

Bets schreef:
OF ik laat binnen teugel los en stuur via buitenteugel paard naar buiten tot paard loslaat. Dit blijf ik herhalen als paard blijft vallen tot hij de volte blijft volgen en ontspannen blijft en in voorwaartse neerwaartse tendens blijft lopen
OF ik vraag zoveel stelling (wat dus op de ander hand in contrastelling kon op volte) dat paard loslaat op binnenteugel en gewicht naar buitenbeen gaat verdelen tot hij in balans loopt en dus ook op 2 teugels komt.

dat zou ik dus identiek doen

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:09

er leiden altijd meerdere wegen naar rome. 1 methode bestaat niet. Ik heb ook een andere methode dan bets, maar we hebben via pb wel even van gedachte gewisseld Lachen .
Je moet hoe dan ook per combinatie gaan bekijken hoe je iets moet oplossen en daar is wel maar 1 manier voor....les Haha!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:13

Lielle schreef:
je zegt het zelf al. Loslaten Haha! Als je blijft vasthouden gaan ze dus wel naar buiten vallen over de schouder Haha!

Nee loslaten niet. Goed lezen Lielle.... Tong uitsteken
Sturen dat zeg ik, maar als ik buitenteugel loslaat dan heb ik op dat moment toch wat meer gewicht op binnenteugel maar ik open het van de hals om aan te geven waar ik naar toe wil. Ik kan ook binnenteugel aanhouden/begrenzen, maar dat kan pas als paard wat meer gewicht naar binnenbeen geplaatst heeft, anders kunnen ze nog blijven proberen naar buiten weg te lopen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:15

Bets schreef:

wat is dit anders dan loslaten? Haha!

maar merkwaardig genoeg gebruik ik wel dezelfde methoden om vast pakken op te lossen Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:18

Een paard belemmer je anders wel behoorlijk bij het plaatsen van het binnenachterbeen als je de binnenteugel vast blijft houden

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:20

Bets schreef:

dat gebruik ik ook, maar dan wil ik zijn neus op mijn knie hebben zo'n beetje.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:23

gijsenkim schreef:
Een paard belemmer je anders wel behoorlijk bij het plaatsen van het binnenachterbeen als je de binnenteugel vast blijft houden

Idd beenzetting is zo niet te controleren. Als je juist op de volte stelling vraagt tot paard loslaat en daardoor dus meer aan buitenteugel komt, zal beenzetting van paard ook goed zijn, hij mag alleen niet over de buitenschouder weglopen, dus als dat wel mocht gebeuren, stuur ik via geopende teugel van de hals paard net ietsje naar binnen zodat paard dus alsnog rechtgericht op volte komt, aanleuning gecontroleerd word en beenzetting in orde zal wezen en de ontspanning eraan komt zodat paard voorwaarts neerwaarts kan gaan lopen (als alles in balans is Haha! )

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:25

gijsenkim schreef:

Ik snap wel wat Bets bedoeld, maar er zit een verschil in stelling vragen (ook extreem) of vasthouden. Bij Pablo moet ik hem soms ook op een kleine volte zetten, met als doel dat ie zich zelf niet meer laat vallen en dan vraag ik wel veel stelling alleen ik hou hem niet vast! De stelling hou je vast maar het is dan niet de bedoeling dat je trekwedstrijd gaat houden (win ik toch nooit Clown )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:36

Stelling Goe, vasthouden nie goe Haha! Haha! Haha!