HELP!! beginner vlug paard bij zich laten houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:43

Renske20 schreef:
ik ga morgen met dee naarbuiten,

ik hoop dat door dee veel mee te nemen, ze aan t bos went en weet dat buitenrijden ook braaf zijn en achter de anderen aan lopen betekend.

komende tijd neem ik haar dus zelf mee, en als mn moeder erop gaat proberen we eerst een rustige draf de galop vergeten we maar even Lachen

Dat doet ze dus al... Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 17:20

Ik had toch geprobeerd om het paard weg te doen en een makkelijk paardje te kopen die wel heel makkelijk is buiten. Hefet je moeder geen buitenrit gemaakt dan, toen ze het paard kocht? daar was hij toch voor bedoeld? En anders kun je hem voor de wagen poberen te beleren en dan kan ze toch buitenrijden. ik denk dat het vooral ligt aan de manier van rijden van je moeder, en het is sneu om te zeggen, maar als ze niet kan rijden, wat doet ze dan met een druk paard buiten? Het is heel vervelend voor haar, maar ik zou op zoek gaan naar een ander paard!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 17:27

patsur schreef:
Ik had toch geprobeerd om het paard weg te doen en een makkelijk paardje te kopen die wel heel makkelijk is buiten. Hefet je moeder geen buitenrit gemaakt dan, toen ze het paard kocht? daar was hij toch voor bedoeld? En anders kun je hem voor de wagen poberen te beleren en dan kan ze toch buitenrijden. ik denk dat het vooral ligt aan de manier van rijden van je moeder, en het is sneu om te zeggen, maar als ze niet kan rijden, wat doet ze dan met een druk paard buiten? Het is heel vervelend voor haar, maar ik zou op zoek gaan naar een ander paard!

Verward waarom een 20 jarig paard nog gaan verkopen?? en ja ze heeft t paard in de bak&buiten proefgereden, toen was er niets aan de hand, toen had ze ook nog geen schrik namelijk.
maar omdat ze daarna bijna nooit meer buiten is geweest en t paard juist graag naar buiten gaat, lukt t nu dus niet meer, omdat ze verkrampt gaat zitten en daardoor onbewust er voor zorgt dat dee alleen nog maar harder gaat.
en een 20 jarige nog voor de kar beleren, terwijl er bij ons thuis niemand men-ervaring heeft, ik bedoel ik heb 2x gement in mn hele leven en mn moeder nog nooit, dat is pas vragen om problemen als ze er dan vandoor gaat met kar erachter Scheve mond

en bovendien, vindt maar eens een paard wat zo betrouwbaar en braaf is als dee, na 3 weken rust kan mn moeder er zo opstappen en mee wegrijden, zelfs als t erg hard waait(we hebben aleen een buitenbak thuis) doet dee gewoon niets, ze zal nooit bokken ofzo!

voorlopig neem ik dee zelf mee naar buiten, net zoals vandaag dus en daarna gaat iris er een keertje op, zodat dee weet dat ze zich buiten normaal moet gaan gedragen en misschien ook braver wordt omdat ze vaker in t bos komt.
en de volgende keer als mn moeder naar buiten gaat gaan we alleen stappen&draven en maak ik een sperriempje voor aan t zadel zodat ze iig haar handen stil heef

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:58

ik vind ook dat je dat beestje niet moet verkopen als jullie dat niet willen..
ga gewoon lekker zo door..
probeer alles een beetje uit..
en geef vooral niet op,
uiteindelijk vind je wel wat wat werkt..
suc6

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 00:12

Wat ik vreemd vindt is dat die instructeur er gewoon mee blijft doorgaan.
Blijkbaar pikt ze de aanwijzingen niet op, waarom zegt hij/zij daar niks over?
Misschien helpt het om eens te lessen bij iemand anders, het kan zijn dat de
aanwijzingen dan wel doorkomen? Het is heel belangrijk dat er een wisselwerking
is tussen leerling en instructeur, het moet klikken. Het hoeft echt niet zo te zijn
dat je van iedereen kan leren rijden, het is iets persoonlijks....
Het is maar een idee.

succes

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 01:13

Eigelijk is het heel erg gevaarlijk om naar buiten te gaan terwijl je geen onafhankelijke zit op het paard hebt. Als je dan ook nog een paard hebt die een beetie misbruik van de situatie gaat makehn dan is dat dus weer vragen om moeilijkheden. Wat nu als je moeder eraf valt en het paard gaat er van tussen?

Ik denk dat je gewoon lekker met ma moet gaan rijdein maar dan in de bak, beugels links rechts over het zadel en zitten. Als Dee op Z niveau was is ze dus wel goed aangereden en een best leerpaard. Dus niks niet verkopen maar gewoon leren zitten onafhankelijk het paard van achter naar voor durven te rijden.
Scherpere bitten, slofteugels lossen het probleem van de slechte zit en de angst niet op.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:09

Ik lees dat jouw moeder in de les met sporen rijdt. Doet ze deze ook aan op wandeling? Want ik kan me goed voorstellen dat wanneer ze haar evenwicht verliest en haar benen vastklemt wanneer Dee weer snel gaat, dat ze dan constant zit te prikken.

Verder stel je voor om er misschien een scherper bitje in te hangen ... maar dit lijkt mij toch niet zo'n goed idee. Je vermeldt zelf dat ze een heel onrustige handhouding heeft. Daarbij lijkt Dee wel te reageren als je moeder even wat strenger is. Liever geen scherper bitje dus Knipoog .

Verder zal je moeder toch wat extra inspanningen moeten doen, wil ze Dee onder controle leren houden. Het heeft geen nut om het paardje manieren te leren, als ze daarna toch maar weer haar eigen ding mag doen. Het is je moeder die vooral moet bijleren, niet het paard. Zijn privélessen geen optie?

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:52

Citaat:
toen we terugstapten vertelde merel over de andere fries waar ze normaal op rijdt dat als Quentin en wiebke(andere fries die ook mee was die erg vlug is) tegen elkaar gingen racen, dat ynskje dan op dr dooie gemak er achteraan hobbelde zonder echt te gaan racen,

het lijkt me een heel goed idee als je moeder een paar keer op dit paardje (of een ander makkelijk rustig beginnersbuitenrijdpaardje) buiten gaat rijden. ik denk namelijk dat ze doordat ze het eng vind automatisch niet ontspannen kan gaan zitten, dus ik zou zeggen ga zo door met Dee zodat ze aan het buitenrijden went en ik zou je moeder eerst haar vertrouwen teruggeven voordat je haar weer op Dee zet (met buitenrijden dan he, de bak gaat goed dus das niet aan de orde).
ik denk dat je als je je moeder (zelfs na al jouw oefening) weer op Dee buiten laat rijden dat dan al je werk voor niks is geweest omdat je moeder nog steeds dat enge gevoel heeft wanneer ze aan het buitenrijden denkt!
ik zou dus zeggen, ga met Dee en met je Moeder aan de slag! beiden moeten ze er iets voor doen!

Groetjes en Succes!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 23:10

Heureka schreef:
Wat ik vreemd vindt is dat die instructeur er gewoon mee blijft doorgaan.
Blijkbaar pikt ze de aanwijzingen niet op, waarom zegt hij/zij daar niks over?
Misschien helpt het om eens te lessen bij iemand anders, het kan zijn dat de
aanwijzingen dan wel doorkomen?
succes

ze rijdt alleen nog 2x per week in de clubles, en heeft dus van verschillende mensen les gehad door de jaren heen(nu nogsteeds van 2 verschillende mensen) maar ze probeert het wel, alleen het lukt haar gewoon niet om iets met haar benen te doen, zonder dat ze dan iets met haar handen doet zegmaar

bv de galophulp geven, zorgt er voor dat ze scheef gaat zitten en haar handen omhoog gaan, komt denk ik omdat ze dus pas laat is begonnen met paardrijden.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 23:16

Kafue schreef:
Eigelijk is het heel erg gevaarlijk om naar buiten te gaan terwijl je geen onafhankelijke zit op het paard hebt. Als je dan ook nog een paard hebt die een beetie misbruik van de situatie gaat makehn dan is dat dus weer vragen om moeilijkheden. Wat nu als je moeder eraf valt en het paard gaat er van tussen?

Ik denk dat je gewoon lekker met ma moet gaan rijdein maar dan in de bak, beugels links rechts over het zadel en zitten. Als Dee op Z niveau was is ze dus wel goed aangereden en een best leerpaard. Dus niks niet verkopen maar gewoon leren zitten onafhankelijk het paard van achter naar voor durven te rijden.
Scherpere bitten, slofteugels lossen het probleem van de slechte zit en de angst niet op.

slof etc begin ik idd niet aan, en ik heb het dunne watertrensje direct nadat we dee kochten verwisseld voor een dikkere bustrens, ivm die onrustige hand.
heb zelf ook geen echt scherpe bitjes, en dee was gisteren prima bij me te houden met de bustrens, dus scherper bit lijkt me idd ook niet nodig, ook niet slim ivm die onrustige hand, maar daarvoor ga ik een sperriempje voor aan t zadel maken, dat ze die vasthoudt!

zondr beugels vakt ze er na 1 rondje vanaf Schijnheilig dat durft ze neit meer, heb haar vorig jaar aan de longeerlijn beugels uit laten doen, dat was geen succes en durft ze dus niet meer Knipoog
maar ik kan iig vragen of ze toch weer zoiets wil proberen....

en idd dee verkopen doen we niet net zoals daantjuh dat ook al zei Lachen want dee is verder echt 200% betrouwbaar en dat is ook veel waard!

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:19

Tsja, ze zou dit kunnen oefenen zonder dat ze op een paard zit.
Een goede oefening is de volgende: hou je handen vlak boven een tafel
(bijv. de eettafel) en doe dan net alsof je de teugels in je handen hebt en
aan het lichtrijden bent.
Het ziet er belachelijk uit, maar zo leert iemand wel voelen hoe de armen
moeten scharnieren om ze in elk geval op de dezelfde plaats te houden.
Het volgen van de mond moeten we in dit stadium maar even buiten
beschouwing laten Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 23:21

Nikitah86 schreef:
het lijkt me een heel goed idee als je moeder een paar keer op dit paardje (of een ander makkelijk rustig beginnersbuitenrijdpaardje) buiten gaat rijden. ik denk namelijk dat ze doordat ze het eng vind automatisch niet ontspannen kan gaan zitten, dus ik zou zeggen ga zo door met Dee zodat ze aan het buitenrijden went en ik zou je moeder eerst haar vertrouwen teruggeven voordat je haar weer op Dee zet (met buitenrijden dan he, de bak gaat goed dus das niet aan de orde).
ik denk dat je als je je moeder (zelfs na al jouw oefening) weer op Dee buiten laat rijden dat dan al je werk voor niks is geweest omdat je moeder nog steeds dat enge gevoel heeft wanneer ze aan het buitenrijden denkt!
ik zou dus zeggen, ga met Dee en met je Moeder aan de slag! beiden moeten ze er iets voor doen!

Groetjes en Succes!

die fries staat nu helaas ergens in training, en is behalve dan dat ze niet achter de anderen aanrent als die hard gaan, niet echt lief, wordt met slof gereden buiten, wat mn moeder dus niet kan Knipoog verder ken ik eigenlijk geen brave buitenrijdpaardjes helaas

@ SarahJ nee ze rijdt buiten niet met sporen, mag niet meer van mij Knipoog ik neem dee voorlopig mee naar buiten, of een anderemeer ervaren ruiter, en dan wordt dee wrsch ook net wat braver buiten en dan ga ik t weeer met mn moeder proberen, stappen en korte stukjes rustige draf
privelesse heeft ze ee jaar lang 2x per week gehad, dat hielp niet echt en daar heeft ze ook geen zin meer in helaas Scheve mond

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 23:23

Heureka schreef:
Tsja, ze zou dit kunnen oefenen zonder dat ze op een paard zit.
Een goede oefening is de volgende: hou je handen vlak boven een tafel
(bijv. de eettafel) en doe dan net alsof je de teugels in je handen hebt en
aan het lichtrijden bent.
Het ziet er belachelijk uit, maar zo leert iemand wel voelen hoe de armen
moeten scharnieren om ze in elk geval op de dezelfde plaats te houden.
Het volgen van de mond moeten we in dit stadium maar even buiten
beschouwing laten Knipoog

haha ja mn moeder zegt dat ze t allemaal wel weet, maar t probleem is zodra ze op een bewegend paard zit, heeft ze alles nodig om haar evenwicht te bewaren en ze kan zich niet onafhankelijk bewegen, als ze bv een beenhulp geeft doet ze ook wat met dr handen, als ze naar links kijkt, hangt ze er bijna naast en hijst zich dan half aan de teugels weer recht
en ja als dee sneller gaat, verkrampt ze en kan ze geen enkele hulp geven...

ik ga toch ns vrgen of ze 1x per wek aan de longeerlijn aan dr zit wil werken, vorig jaar lukte dat niet, dan gleed ze uit t zadel zonder beugels Clown maar we zijn nu een jaar verder he dus wie weet Knipoog

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:36

Ok, begin eerst maar eens om een D-trens voor dat paard te kopen, dat is een goede rem voor buiten te rijden. Dan zoek je een rustig paard uit die voorop kan, met een goede ruiter, die samen veel rust uitstralen.
Daarachter je moeder met haar paard, en de eerste 3 a 4 buitenritten(misschien nog wel meer) alleen stappen en als het lukt in een of twee weken, zodat het paard eraan went om buitenritten te maken op een zeer relaxte manier. Probeer zoveel mogelijk hetzelfde traject te rijden.
Pas als de rust er helemaal in zit, dan eens een keertje rustig gaan draven. (korte stukken)
Ik help zo bij mij zo op stal een heleboel onzekere volwassenen om buitenritten te maken en dit heeft altijd nog gewerkt. Ik ben degene die voorop ga, heb een onwijs relaxte merrie, het paard achter mij past zich altijd aan aan het voorste paard, in dit geval mijn coole merrie. Cool
Succes verzekerd! Groeten en succes gewenst aan je moeder en als het niet lukt(zeer onwaarschijnlijk)komen jullie maar eens naar mij toe en neem ik je moeder de kennemerduinen mee in. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 11:48

Misschien is je moeder meer geschikt voor een westernzadel of zo'n iberisch zadel (oogt heerlijk).

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:17

Ik kan je uit ervaring vertellen dat als je een engels zadel gewent bent, je erg 'los' in een westernzadel zit.
Je moet er echt aan leren wennen.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:17

Renske jullie hebben het tot nu toe aardig aangepakt hoor,jij hebt je moeder begeleidt en zelf op dit paard buiten gereden OK dan! .
Het is ws een paard dat buitenritten leuk vind en daardoor wat enthousiaster is...........
Gewoon veel blijven doen met mams erbij en een paar keer geen galop totdat mams aan geeft zeker genoeg te zijn om het wel te proberen. Ik heb ook een paard dat in bos en duin de anderen in wil halen en als ze voorop loopt is alles ineens eng verschil is wel dat ik niet bang word .
In ieder geval schrijf je gelukkig zelf al dat hulpteugels niet de juiste oplossing is.
Vooralsnog zijn jullie de juiste weg aan het bewandelen en alle onzin om het paard te verkopen naast je neerleggen.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:18

Citaat:
Ik kan je uit ervaring vertellen dat als je een engels zadel gewent bent, je erg 'los' in een westernzadel zit.
Je moet er echt aan leren wennen.

niet aanvallend bedoeld hoor maar ik heb nou juist de tegenover gestelde ervaring, ik vond een westernzadel geweldig zitten (reed dan wel op zo'n heel mooi (show?)model..)
het is inderdaad een idee voor je moeder, misschien spreekt die stijl haar wel wat meer aan!
je kan allicht kijken of je zo'n zadel eerst kan huren/lenen zodat ze het kan proberen.

het klinkt alsof je goed op weg bent! OK dan!

succes ermee!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 12:47

Nikitah86 schreef:
niet aanvallend bedoeld hoor maar ik heb nou juist de tegenover gestelde ervaring, ik vond een westernzadel geweldig zitten (reed dan wel op zo'n heel mooi (show?)model..)
het is inderdaad een idee voor je moeder, misschien spreekt die stijl haar wel wat meer aan!
je kan allicht kijken of je zo'n zadel eerst kan huren/lenen zodat ze het kan proberen.

het klinkt alsof je goed op weg bent! OK dan!

succes ermee!

dit is ook niet aanvallend bedoeld, maar ik denk och dat dat per persoon verschillend is: mijn eigen ervaring is namelijk t tegenovergestelde van jou!!
in mijn dressuurzadel zit ik goed vast, maar in een westernzadel juist niet, ik kan daar niet fijn op zitten.

dus per persoon is dat verschillend

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:16

daantjuhhh schreef:
dus per persoon is dat verschillend

dat was ook wat ik aan wilde geven, de een vind het heerlijk rijden, de ander niet.

Groetjus!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:24

aan een western zadel zit wel een knop waar je je goed aan kunt vast houden Haha!
ik heb ook de ervaring dat een western zadel erg lekker en stevig zit

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 00:25

Ik heb inmiddels t paard mee naar buiten gehad, niets aan de hand Verward
eerst flink stuk relaxed gestapt, toen een rustig drafje, dee er netjes achter, toen een galopje, dee bleef er netjes achter, toen een flinke draf, dee bleef er nogsteeds netjes achter
toen een galop en dee wilde er voorbij, 1x duidelijk geweest en ze bleef er achter, wel wat wringen en ineens dr hoofd tussen dr knieen doen, maarja ze bokt toch niet, maar ik dr hoofd omhoog getrokken, been eraan en t was klaar.

op t eind ging de fries door een waterplas heen, dee wilde e rniet door dus moest er omheen, lag toen wel zo'n 20/30 meter achter de fries door t getreuzel bij t water, wilde er meteen naartoe stormen, ik trok haar op de rem, madame komt met dr voorbeentjes van de grond, ik zet dr stil en ze krijgt een rotschop van me, en ze draafde daarna heel rustig tot ze weer netjes achter de fries was.
kwestie van duidelijk zijn en niet te lief voor dr zijn, beest is zoooo verwend Lips are sealed

maargoed mn moeder heeft niet meer gereden, t is te koud Scheve mond zitles wil ze niet want zonder beugels kan ze niet, en ze wil wel weer mee naar buiten, maar dat wilde ik dus niet, ik wilde Q laten uitrazen met de friezen amen, en dat is gelukt Nagelbijten / Gniffelen

als ze weer regelmatiger rijdt, mag ze gerust mee naar buiten, maar niet als ze er gewoon niets voor over heeft en door de week steeds andere dingen bedenkt om niet te rijden *zucht*

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 10:43

Renske,

Misschien komt het niet zo aardig over wat ik ga zeggen...
Het valt me op dat jij en iedereen op Bokt oplossingen bedenkt voor je moeder om toch op Dee naar buiten te kunnen, maar dat je moeder eigenlijk weinig inzet toont. Geen zitles willen, niet rijden omdat het te koud is enz..
Voor Dee is het natuurlijk doodzonde als ze niet veel of niet genoeg loopt, maar wat je moeder betreft: laat het initiatief maar eens aan haar over.
Zij zal toch moeite moeten doen, als ze nog ooit zonder angst op Dee naar buiten wil.

Hopelijk valt het niet te hard wat ik zeg, is niet negatief bedoeld...

ElanII

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:22

t is heel gemeen maar bij sommige omschrijvingen moest ik echt even lachen. Je beschrijft het wel heel beeldend! Haha!

Wat dacht je van een ophaaltrens???? Dan komt haar hulp tien keer beter door op het moment dat ze ervantussen gaat...

Succes!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 02:30

Maar een onrustige hand komt ook lekker tien keer harder aan. Stop toch met dat gepruts met dat arme paard. Als je niet kunt rijden, hoor je niet op een paard naar buiten te gaan. Daar blijf ik bij. Je brengt jezelf in gevaar, je paard en een heleboel andere mensen als je paard aan de kletter gaat. onverantwoordelijk. Onnadenkend en zeer egoïstisch. Maar dat is maar mijn persoonlijke mening, hoor.