Stemcommando's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:06

mijn pony luistert alleen naar voorwaartse stemhulpen, maar terug doet hij alleen als al zijn energie weg is.. hoe los je zoiets op dan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:12

hoe doe je dat dan met longeren?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:30

Mijn pony heeft ook moeite met terug komen, als hij er juist lekker zin in heeft. Ik los het op met lichaamstaal. Omdat ik het met freestyle manier doen, kan ik alle overgangen met alleen lichaamstaal doen en zonder stem. Mocht hij dan een keer niet naar mijn stem luisteren, kan ik terug vallen op freestyle.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:04

Ik leer het de paarden die ik train altijd aan omdat het je jezelf zo een stuk makkelijker maakt. Vooral met jonge paarden is dat fijn. Het liefst leer ik ze dat aan de longeerlijn aan. Rustige, langerekte en een zware stem voor de terugwaartse overgangen. Een hogere, kordate stem voor de voorwaartse overgangen. Geen reactie zweep erbij. En bij de terugwaartse overgangen geen reactie, de longeerlijn korter nemen. Bij reactie belonen met een vriendelijke stem. Als je dit vaak genoeg en consequent doet hebben ze het vaak zo in de gaten. Zowel naast als onder het zadel.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:44

Mn pony reageerd bijna alleen maar op de stem met rijden..Been kent ze niet iig ze begrijpt het nog niet helemaal gelukkig gaat het de goede kant op Lachen.Maar als je draf zegt ofzo of Hee! als ze vervelend wil gaan doen gaat erg goed Lachen

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:49

Mijn paard reageert ook best wel op mijn stem. Hoo weet ze meteen, en een vage tik die ik mezelf en loe heb aangeleerd is: 1 ''klik'' (met je mond Knipoog ) is stap, twee is draf en drie is galop. Maar dit gebruik ik alleen als ik te weinig reactie krijg. En als ik hee zeg weet ze meteen dat ze erg fout zit. En als ik loekie zeg weet ze dat op moet houden met door drammen, of krabben ed Lachen

En hoe je je paard dat aanleerd, gewoon consequent blijven. Ho is Ho net zoals draf is draf. En in het begin gewoon die comando's geven als je bijv gaat aandraven of halt houden.

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 14:21

Bedankt voor alle antwoorden Lachen

Ik heb helaas geen pony of paard om op te oefenen, maar ik vroeg het me gewoon af.
Lachen

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:52

Babar reageert heel erg goed op klakken met je tong, vooral als je op een groot en breed pad een paar keer klakt schiet hij naar voren. Lachen En "HO!" is ook echt ho, zodra je dat hard en duidelijk roept staat hij in 1x stil.
Hij reageert eigenlijk op stemhulpen (en zweephulpen) veel beter dan op je been omdat hij op die manier ook is ingereden. Lachen

Kimduursma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:13

Mijn paard reageert ook erg goed op de stem, ik klik met mijn tong en dan gaat ze harder.. echt gaaf..

veel oefenen..

xx

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:54

ik heb een pony van 19 maanden, daarmee wandel ik veel buiten, en af en toe doe ik een stukje met hem draven. in het begin vond hij het zo leuk, dat wanneer ik mijn stem gebruikte hij toch niet reageerde, dus toen trekken aan het touw en dan "ho" erbij gebruikt. En nu als ik alleen maar "ho" zeg staat hij al stil. Prima Haha! hihi.. In de bak reageerd hij ook al wel redelijk op het commando "draf" en wanneer hij dan in draf is en ik zeg "ho" staat hij weer stil Haha!... Tis gewoon een kwestie van oefenen, en bij het deel wat jij op commando wilt, wel constant hetzelfde woord gebruiken. Suc6!

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:43

Het is al meerdere keren gezegd; Een kwestie van herhalen, herhalen en nog eens herhalen, consequent zijn en veel geduld.

De vraag dat het aanleren van harder gaan op de stem makkelijker is dan zachter gaan is interessant.
Dit komt doordat het gedrag zelf; dus harder gaan is al een beloning op zich is. Dus het opvolgen van het gegeven stemcommando wordt beloond door het gedrag zelf.
Het zachter gaan daarintegen vinden veel paarden minder leuk en het zachter gaan op zichzelf vormt dus geen beloning. Dit moet dus heel nadrukkelijk door jezelf beloond worden.

Ik hoop dat ik het duidelijk uitleg...

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:10

ik doe altijd halthouden dmv "halt" ben ik bij mijn vorige paard ooit mee begonnen, waarom weet ik niet meer Schijnheilig maar ik zeg nu uit mezelf halt met het halthouden, paard wat ik nu rij had dit ook snel door Cool