Laag Rond Diep - artikel met uitleg...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

jep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 17:06

thats jokers

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 17:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:11

Dit hoor er zeker bij, dit noemen ze de 'controle', kan blijkbaar niet schelen hoe. Sorry hoor, maar dit lijkt toch nergens op?

Vanmiddag heb ik het verslag van de clinic zitten lezen, het stond in de paardenkrant. Dat was een behoorlijk kritisch stuk. 'Men' wil graag aandacht voor dit systeem, met Anky en Sjef als boegbeeld, die aandacht krijgen ze zeker en terecht.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-01 21:12

Ik ben benieuwd Lov' kun je dat artikel over de clinic inscannen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 21:20

Helaas, ik heb hier geen scanner.

Pb je adres even, dan stuur ik het wel op.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 13:41

Op zich ben ik geen tegenstander van het LRD rijden, maar de laatste foto van Anky kan idd geen reclame noemen.

Als ze zo licht op de hand zouden moeten zijn, lijkt het me een tikkie overdreven dat je dan je handen op je bovenbenen moet zetten om dit te bewerkstelligen. Het ziet er echt NIET uit, zo zou ik dus niet willen trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 13:54

Het doel heiligt de middelen kennelijk en zodra paarden hier niet mee akkoord gaan, dan vliegen ze eruit.

PUCK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 14:17

Lovely schreef:
Het doel heiligt de middelen kennelijk en zodra paarden hier niet mee akkoord gaan, dan vliegen ze eruit.

Maar dit gaat op voor 90% (zo niet meer) van de "paardenmensen". De meeste van ons zijn geen haar beter hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 14:31

Puck, dat neemt niet weg dat we hier voorbeelden zien van dingen die iedere ruiter m.i. altijd moet zien te voorkomen.
We zien hier een amazone die als een van de beste ter wereld wordt beschouwd en dient als voorbeeld voor velen. Dankzij de bekendheid van haar systeem zien we al dat mensen lukraak een paard in de krul gaan sjorren en het maakt dan kennelijk niet uit of dat wel of niet op een goede manier gaat.
Persoonlijk rij ik mijn paard volgens het klassieke systeem en daarbij doe je dit soort dingen dus niet.

PUCK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 14:34

Ja ik ben met je eens dat de foto er niet uit zie mar ook mensen die volgens het klassieke systeem rijden doen soms dingen waar mijn haren recht overeind van gaan staan. Beide systemen hebben voor en nadelen lijkt me. Het is aan de ruiter wat ie daarmee doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 14:49

Dat klopt, het ligt ook niet aan de systemen, maar vooral aan de mensen die ermee aan stuntelen en het niet begrijpen.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 20:00

PUCK schreef:
Ja ik ben met je eens dat de foto er niet uit zie mar ook mensen die volgens het klassieke systeem rijden doen soms dingen waar mijn haren recht overeind van gaan staan. Beide systemen hebben voor en nadelen lijkt me. Het is aan de ruiter wat ie daarmee doet!

Ik denk eigelijk wel dat deze foto niet één van die (nadelige) representatieve methodes van Anky is. Ze moet juist toevallig wat aan't klungelen geweest zijn op de foto. Iedereen maakt dat wel eens mee. Alleen raar dat ze zo'n foto gaan publiceren. Is dat dan puur uit domheid? Verward

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 21:30

kunnen de voorstanders van het sjef-systeem uitleggen waarom er zo op gehamerd wordt dat je 100% voor het syteem moet kiezen. Simpel gezegd zou je toch kunnen beredeneren dat het voor het paard goed is om afwisselend ldr-vwnw en opgericht te trainen. Wat sjef in feite zegt is dat hun paarden wel vwnw kunnen maar dat ze niet vwnw gereden worden Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 21:48

Ik denk dat het belangrijkste verschil is dat er gewerkt wordt met signaalhulpen ipv met ondersteunende hulpen. Het paard wordt verteld iets te doen, en moet daar zelf mee doorgaan tot er weer een ander commando komt. vgl. western. Dit vereist vrij grote controle over je eigen lichaam overigens. Omgekeerd verkrijg je er ook meer controle over je eigen lichaam mee, als ik bedenk hoe ik de afgelopen 2 jaar vooruit ben gegaan i.t.t. de tijd daarvoor.

Je moet je er niet in vergissen wat voor omschakeling dat voor jezelf, en ook voor je paard is. Het duurt echt even voor je dat door hebt, ik denk dat het eenvoudiger is als je niet beter weet omdat je dan niet op je oude manieren terug kunt vallen.

Alle controle ligt bij de ruiter. Wat je Anky op die verguisde foto ziet doen, is niets anders dan controleren of Bonfire volledig los wil laten in nek en kaakgewricht en zijn bovenlijn. Als ze haar hand naar binnen brengt, en het maakt niet uit hoe ver, dan hoort het paard die beweging zonder te blokkeren te volgen. Dat kan alleen als hij volledig los laat. Daar gebeurt helemaal niets wat een paard anatomisch gezien niet aan kan. Het is dus geen kwestie van hand op bovenbenen om lichtheid te bewerkstelligen, maar juist andersom!

Wie nu eens wat verder kijkt dan de handhouding van Anky en de wijze waarop Bonfire zijn hoofd draagt, ziet dat Bonfire ondanks het feit dat hij zijn hals heel ver buigt volledig recht, in spoor zegmaar, loopt. Het gros van de mensen dat hun paarden inbuigt laat ze net zo hard weer tegen de buitenkant aanplakken zodat je er nog niets mee bereikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 00:31

Het grote nadeel van reclame voor lrd is voor mij dat de nadruk steeds ligt op het bezig zijn met de teugels en dus niet met de andere hulpen. Natuurlijk zal dit wel een erg ongenuanceerd beeld zijn maar dat is het gene dat je uit alle foto's haalt; de handen zitten steeds op een andere plaats en het paard heeft zich daarnaar te voegen. Door deze succesmethode en de hyperpositieve artikelen erover gaan de mensen proberen de foto's na te doen, want het doel heiligt immers de middelen? Als Anky haar handen soms ook zo 'fout' houdt, dan is dat waarschijnlijk niet slecht want zij heeft Olympisch goud? Paarden kunnen veel makkelijker in een nep-lrd houding gezaagd worden (met bijbehorende handarbeid) dan voorwaarts neerwaarts aangezien het neus daar iets voor de loodlijn blijft. Ldr is dus in de ogen van de doe-het-zelver makkelijker na te doen en aangezien deze methode overal de hemel ingeprezen wordt gaat de weg naar topsport voor deze ruiters open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 15:59

ieder systeem staat of valt met de wijze waarop het wordt uitgevoerd, dat geldt ook voor het klassieke systeem. Als ik op een landelijk concours rondloop en een Z rubriek zie, zie ik 8 vd 10 paarden lopen op een manier waar ik van gruwel: hoog bovenin, zonder ruggebruik, veel te traag in het achterbeen omdat ze totaal achter het been plakken. En dan een ruiter of amazone erop die elke pas aan alle kanten zit te douwen, met zijn/haar handen strict maar daardoor ook star en strak op de plaats. Dit zijn dan vaak de ruiters die zo prat gaan op het feit dat zij "klassiek" rijden en dat ze zo braaf zonder handen werken. Nou, daar moet ik dus helemaal niets van hebben.

Andere vraag: waarOM zou je je hand niet een keer breed en laag naar binnen mogen plaatsen?

Anoniem

handen breed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 18:14

Ik zelf heb helemaal geen problemen met een verantwoorde brede handhouding, zoals jij uitlegt vind ik het verantwoord wat anky hierdoet, Maar dan vind ik wel dat je dit pas moet doen als die los is zoals bonfirehierboven. Ik rijd zelf elke keer op een andere plaats met mijn handen, niet extreem, maar gewon eens wat breeder, zien of die daar los is etc ... Het gevaar vind ik alleen aan heel breed je handen zetten is dat je hem in de krul trekt , hierdoor op de voorhand valt etc . Ik stel mij altijd de vraag Waarom doe ik iets , wat effect wil ik hebben, en wat is de oorzaak. [***] zelf is heel moeilijk los en nageeflijk te rijden, hij is namelijk altijd als jong paard bovenin gereden. Mijn fout maar ook die van men instructrice, hij duwde zen rug weg etc ... Nu ik hem onderin rijd maar ik doe t niet zo extreem als anky, dan loopt ie lekerder. Ik voel hem swingen alss ie vanvoor los word en dan voel ik hem echt stuwen.als hij zo bezig is krijgt ie ineens de losgelatenheid om helemaal op de borst te komen. Ik vind lrd een fijn systeem mits verantwoord uitgevoerd dus net zoals je handen breed . Je moet dus niet de oorzaak wegmoffelen maar iets doen om een reactie te krijgen.

Snappen jullie t wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 18:38

Ik snap je verhaal wel PJ. Maar wanneer je je hand breed en laag zet en hem zo in de krul trekt dan is alles ook meteen weer weg wanneer je je hand in een andere positie brengt. Je wilt een nageeflijk paard en geen in de krul getrokken paard. Die nageeflijkheid controleer je door je hand in verschillende posities te brengen waarbij het paard de hand moeiteloos moet volgen en daarbij steeds even krachtig onder blijft treden.
In de krul trekken werkt met kracht, lichamelijke kracht wordt niet gebruikt in dit systeem. Daarom red een heel fragiel iemand als Anky het om in dit systeem veel bijzonder hete en grote paarden per dag te rijden waaronder een aantal [dek]hengsten.

Ik vond de foto een heel mooi voorbeeld van hoe een paard LDR ingesteld kan zijn met een prachtig ondertredende en dalende achterhand, jammer dat niemand dat is opgevallen.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 19:23

Jippie schreef:

Ik vond de foto een heel mooi voorbeeld van hoe een paard LDR ingesteld kan zijn met een prachtig ondertredende en dalende achterhand, jammer dat niemand dat is opgevallen.

Ik heb nog niet gereageerd op dit topic dus doe dat nu maar even.

WAt me opviel aan die foto was dat het paard gewoon bergop liep en toch heel LRD ingesteld was. (en dan dat mooie achterbeen. Kwijl )WAt ik er raar aan vond was die handen. Maar er bestaat geen goed of fout dus ik ga er vanuit dat Anky wel weet wat ze doet. Als ik een gewoon iemand zo zag rijden dan zal ik toch wel mijn twijfels hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 19:53

Steef schreef:
[

WAt me opviel aan die foto was dat het paard gewoon bergop liep en toch heel LRD ingesteld was. (en dan dat mooie achterbeen. Kwijl )
[/quote]

Steef heeft het begrepen Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 21:28

Kantekening over breed rijden: je mag 1 hand best naar binnen brengen, maar niet naar achteren. Je mag niet met twee handen breed werken, want dan maak je je eenvoudigweg sterk.

Gisteravond heb ik in de rai eens uitgebreid naar het losrijden van Tineke op Jazz staan kijken, lijkt mij iemand die het kan. De dalende achterhand kwam pas echt toen Jazz wat mocht stijgen. In de ring deed ie dat ietsjes teveel helaas en dan is het effect ook weg. In geval van Jazz is stijgen ook echt alsof ie vliegtuig nadoet, niet een beetje.
Tijdens de proef kroop ie ook eens heel erg terug achter de loodlijn, op zoek naar de houding waarin het makkelijk is en hij braaf mag zijn.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 21:36

Maar rijd Tineke ook LRD?
In haar boek heeft ze het daar eigenlijk helemaal niet over. Alleen over voorwaarts neerwaarts rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 21:36

Lovely schreef:
Kantekening over breed rijden: je mag 1 hand best naar binnen brengen, maar niet naar achteren.

waarom niet?

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 21:39

Ik denk dat Lovely meer doelt op terug werken met je handen.

Maar Zep, vind jij wel of niet dat je zonder hand moet rijden? Of mag je volgens jouw met veel hand rijden? Of is hier weer een sprake van de gulden tussenweg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 02:42

Zep"]
[quote="Lovely schreef:
Kantekening over breed rijden: je mag 1 hand best naar binnen brengen, maar niet naar achteren.

waarom niet?
[/quote]

Omdat je dan al gauw zit te trekken?
Ook in het lrd systeem is het je been dat aan het paard vertelt waar hij moet lopen en je hand begeleidt dat, van achteren naar voren. Dat is dus wat anders dan met je hand te bewerkstelligen waar je paard loopt, als je zoveel terugwerkt met je hand dan ben je dat wel aan het doen.
Je paard losmaken in de hals middels inbuigen zover als ie kan, doe je met je hand opzij, desnoods iets omhoog, je teugels zijn zelden te lang daarvoor.