Rugspieren vernaggeld, hulp met herstellen nodig!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:52

hihi...of zo'n roeimachientje!
Nee, zonder gekheid...Je zou het Antoine moeten vragen! Clinics zijn alweer lang geleden en ik reed niet zelf dus helemaal precies weet ik het niet. Het is me alleen wel heel erg bijgebleven dat hij bijvoorbeeld ook paarden met doorgezakte ruggen weer helemaal toppie kon krijgen. En ik weet nog dat je ter plekke kon zien, dat een paard beter ging lopen en andere spieren ging gebruiken. (Je zag 'em z'n buik intrekken, Echt waar!!! *LOL* )
Vandaar de tip *LOL*

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 16:57

Hmmm... ik word toch steeds nieuwsgieriger naar die Antoine Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:12

Tyrza schreef:
Hmmm... ik word toch steeds nieuwsgieriger naar die Antoine Haha!

Ik heb wel eens een clinic meegereden, zal je er morgen alles over vertellen Haha! Haha! Haha!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:15

Ik hoorde vandaag toevallig dat Antoine (nog steeds) af en toe clinics geeft op Stal Kickersteyn in Starnmeer....dus wie echt nieuwsgierig is... *LOL*

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:07

Buikspieren train je door paarden zodanig te laten lopen dat ze de rug loslaten. Immers, de rug wordt pas losgelaten als de buikspieren aangespannen worden.

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:13

madjeicos schreef:
waarschijnlijk heeft het rijden zonder zadel niet zoveel effect. als ruiter/amazone kun je dan moeilijk in balans zitten en dus kun je je paard onmogelijk de juiste hulpen geven om ontspannen laag en rond te lopen.
Kijk, zonder zadel rijden is perfect. Waarom? Je voelt de ruggegraat en elke spier onder je bewegen. En dat je niet in balans kunt blijven? Mja, kan ik alleen op zeggen rijles nemen. Ik kan het ook, en spring zelfs zonder zadel. Een zadel is een extra hulpmiddel. Net als alle andere dingen die we aan en op ons paard hangen.

als je aardig goed kunt rijden, kun je het ook zonder zadel, en je leert juist enorm balans houden.....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:22

Antoinne wordt hier helemaal opgehemeld. Ik ben het niet met zijn rijstijl eens. Hij gaat er bij voorbaat al vanuit dat je paard scheef is, terwijl dat natuurlijk lang niet altijd zo is. Mede hierdoor hebben meerdere mensen hun aanvankelijk rechte paard, scheef gereden.
Ook heeft hij bij ons de sfeer op stal flink verziekt. Hij praat tegen het publiek over de mensen die geen les van hem hebben, maar wel rijden. Alle andere instructeurs zeikt hij af.
Ik ben bij een symposium over hoefkatrol geweest waarbij Leendert Jan Hofland (dierenkliniek bodegraven) samen met Solange (fysio dierenkliniek bodegraven) de strijd aan ging met Antoinne. Echt lachen, alle argumenten van Antoinne werden met foto's en levende paarden onderuit gehaald. Uiteindelijk droop hij met hangende pootjes af.
Inmiddels komt Antoinne niet meer bij ons op stal en rijd iedereen weer lekker en ontspannen. Bij paardenproblemen gaan wij naar bodegraven en naar Solange.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:22

Antoine is gewoon een instructeur die zijn werk doet. Iedere instructeur is weer anders, voor de een wat waard voor de ander niet. Hij komt al meer dan 2 jaar bij ons op stal en de sfeer is prima! De paarden lopen ook helemaal niet verkeerd. En er komen bij ons meerdere instructeurs over het erf. Hoe het bij jullie gaat zo hoeft het niet overal te gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:23

Begrijp is dat AdB je de buikspieren wil laten trainen?

Hier is laatst een heel uitvoerige discussie over buikspieren geweest. Het wordt nu wel heel verwarrend. Heeft een paard nu wel of geen buikspieren en kun je die nu trainen of niet.

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:42

russel schreef:
Begrijp is dat AdB je de buikspieren wil laten trainen?

Hier is laatst een heel uitvoerige discussie over buikspieren geweest. Het wordt nu wel heel verwarrend. Heeft een paard nu wel of geen buikspieren en kun je die nu trainen of niet.
Uiteraard heeft een paard buikspieren.
Net als bij ons. En deze kun je trainen door voor- neerwaarts te gaan. Zodra je paard lekker los is in de rug, loopt hij in feite met de buikspieren, en niet met de rugspieren.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:51

russel schreef:
Heeft een paard nu wel of geen buikspieren en kun je die nu trainen of niet.

Jazeker kun je buikspieren trainen. Door middels van paarden te richten, voorwaarts rijden, paard met gelijkmatige aanleuning te rijden, daardoor zal paard gaan ontspannen en achterhand goed onder de massa plaatsen (als gewichtshulpen ook in orde zijn) zodat paard dan de rugspieren los kan laten.
Dat is makkelijk opschrijven zo maar ja is het ook te begrijpen?

Voorbeeld, je zet paard op volte, paard zal volte willen vergroten of verkleinen (omdat elk paard een buiging naar links of rechts heeft van nature, waardoor je hem moet rechtrichten) Als paard vergroot, dan zal hij buitenteugel meer nemen en dus circel grotere maken, je laat dan juist de buitenteugel los en stuur hem naar binnen naar de voltelijn/circel terug tot paard loslaat en ontspant. Op moment dat paard ontspant heeft hij gelijkmatige aanleuning en alleen een paard wat rechtgericht is en op 2 teugels gelijkmatige aanleuning heeft zal ontspannen. De been zetting van paard zal zo zijn in draf dat buitenbenen op 1 lijn lopen (dus buitenbenen lopen achterelkaar op 1 lijn) binnenbeen zal dragende faktor hebben en dus onder de massa/buik plaatsen. Als achterbenen goed onder de buik komen, zal hij zijn buikspieren aanspannen en rugspieren ontspannen. Daarna gaat paard in voorwaartse/neerwaartse tendens lopen.