IJslander met TE veel temperament?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:11

Bij ons op stal staat ook een Ijslander. 24/7 op het land. Qua voer krijgt hij elke dag een baal hooi en wat voederbieten die hij moet delen met alle manegepony's.
Z'n baasje geeft hem af en toe een emmer wortels.

Deze wordt denk ik 3 keer per week gereden. Hij barst van de energie. Z'n baasje is sinds kort ook weer in de bak aan het rijden met speciale ijslanderles om hem dressuurmatig weer wat meer onder controle te krijgen.

Maw: ijslanders vragen toch een speciale benadering en een gerichte 'ijslanderinstructie' is geen overbodige luxe Haha!.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 21:25

Nou inderdaad... daar ben ik ook achter.

Ik hoop dat ik snel kan lessen, zodat ik niet alleen met rijden vooruit ga, maar ook qua kennis.

Ik rij nu met een dubbelgebroken watertrens (bol middenstuk)..maar heb het idee dat deze geklonken in zijn mond zit. Weinig beweging erin. Misschien word me daarin ook geadviseerd.. ander bit..of juist niet Verward

Ik zal eens efeks gaan bellen, nog steeds niks gehoord.

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 22:07

Ik heb je paard in de database opgezocht en zag dat hij qua afstamming eigenlijk al "race-genen" mee heeft gekregen (Rauðdreki aan beide kanten). Ik heb ook zo'n paard (qua afstamming iig) gehad, helaas is hij niet meer.....(dat terzijde). Maar goed, ook mijn temperamentvolle exemplaar was erg goed in het "wegrennen" voor druk/nieuwe/moeilijke dingen enz., hoofd in de lucht en gaan met die banaan. Het zijn gewoon heetgebakerde types met erg veel looplust (IJslandse vuur hé). Hij probeerde van elke situatie misbruik te maken om maar gewoon weer lekker (voor hem gemakkelijker) hard te kunnen gaan. Ten eerste kan ik je al aanraden om vooral de mais al uit zijn dieet te schrappen, die van mij liep 4 á 6 dgn per week (1 á 2 uur) en kreeg dan een halfje onderhoudsbiks/muesli zonder haver, wanneer hij niet "werkte" dan alleen hooi (dagelijks) en wat wortels, s'zomers ook zo schraal mogelijk op de wei (van het eiwitrijkere gras alleen al werd ie ook enorm explosief nl.). Na een paar dagen rust was hij ook altijd extra looplustig. Zorg dat je zo ontspannen mogelijk bent en zit (nergens knijpen of verkrampen), bij sommige IJslanders is het soms zelfs al genoeg wanneer je iets zwaarder gaat zitten (verzameling vraagt) en een beetje been geeft om dan meteen als een gek aan het werk te gaan voor je, terwijl diezelfde hulpen bij een ander paard betekenen dat je alleen wilt aanstappen. Soms is voorwaarts -denken- voor dit soort paarden al genoeg nl., ze willen gewoon erg graag.
Lessen is altijd goed natuurlijk.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 23:07

Smari, bedankt voor je antwoord!
Nieuwe info voor me. Ben totaal niet thuis in ijslands bloed. Erg vernieuwend voor me.
En dan heeft ie dat bloed nog wel 2 x in zijn aderen gekregen!

Wat je zegt voer.. mja, dat was en is nog steeds wat onzeker voor me. Van de zomer kreeg ie puur wat om mee te eten met de paarden. Rest alleen gras. Nu dus tot halve kilo brok. Dat mais is niet echt veel, is voor de smaak.
Bij zijn vorige eigenaar liep ie weinig (nog minder dan bij mij) en kreeg ie 2 kg pd. Stond s'nachts op stal.
Ik weet dat mais ietsie energie geeft, maar meer vulling is. Zit niet veel in...

Wat betreft zit: ik denk er vaak aan, herinner mezelf te ontspannen. Vaak zit ik dat niet vanwege hem wat teugel te willen geven, waardoor ik dan "voorover" moet zitten en armen strekken.
Ik kan wel zeggen dat hij niet echt reageerd als ik verzwaar of als ik mijn bekken kantel.

Valt me wel op, als ik al een tijdje telgang.. wil ie langzamer. dan moet ik echt met been hem laten lopen. Als ie wat gedaan heeft..wat sneller werk, dan wil ie ook wel weer langzamer.. maar dan op zijn aangeven. Dat wil ik dus niet en drijf 'm dan.

Het is idd zo dat als ik wil gaan stappen, na opstappen.. hoef ik idd bijna alleen maar te denken. Ik drijf ook niet.. zeg alleen: "Kom maar"..dan gaat ie al.

Heb nog steeds niks gehoord van Guy.

Woonde je maar in de buurt..

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:33

Gaat die van jouw ook het liefste hard als je iets meer (moeilijkers) vraagt dan "normaal"??? Je schreef ook dat hij -scheef- loopt, dat kan erop duiden dat hij niet aan beide kanten even sterk is. Ook het feit dat hij al bij zijn vorige eigenaar niet veel werk heeft gedaan (spieren en conditie opbouw) kan erop duiden dat hij gewoon op de voor hem gemakkelijkste manier onder het werk uit wil proberen te komen. Dat is voor dit soort paarden dus hard gaan oftewel vluchten.
Met die van mij kreeg ik pas iets gedaan als ik hem losreed in galop, dan pas kon hij zijn rug loslaten (ook 5-ganger). Ook als ik voor hem moeilijke oefeningen had gedaan (soms maar een paar meter) dan hielp het om hem daarna even te laten galoperen (niet ervandoor gaan uiteraard) en dan kon ik daarna weer verder. Je moet iets meer compromissen sluiten met dit soort paarden. Mocht hij ervandoor gaan dan vooral niet trekken maar (hielp bij mij perfect iig) even flink terugnemen en meteen helemaal losgooien. Op die manier krijgt hij niet de kans om jou als 5e been te gaan gebruiken en zichzelf ook nog sterker te maken van voren. Hij zal op dat moment wel op zijn achterhand moeten komen om niet op z'n gezicht te vallen en is op dat moment daar weer mee bezig waardoor je weer aandacht hebt ook.
Longeren met de Pessoa heeft die van mij goed geholpen om zijn rug meer los te leren laten en zijn achterhand sterker te maken, ook de commando's met je stem kun je daarbij ook weer extra oefenen/uitbreiden.
Geduld is bij dit soort paarden eigenlijk het allerbelangrijkste, ze willen echt alles heel graag maar gebruiken het vluchten als ze het niet snappen of denken dat ze iets niet aankunnen (én omdat het gewoon leuk is).

Klukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:38

IJslanders moet je net iets anders rijden als grote paarden omdat ze zon sterk karakter hebben.
Daarnaast moet je rekening houden met de gang aanleg van je paard.
Een ijslander zal als protest eerder gaan rennnen als bokken/steigeren.
Vriendelijk eerlijk maar wel duidelijk rijden. Zoveel mogelijk op zit rijden en niet gaan trekken. En zo kunnen we wel even door gaan.

Trouwens Branca(en andere ijslandersfan) je vindt meer ijslanderverslaafden bij rassenpraat topic IJslanders(erg gezellig) OK dan!

Groetjes Iris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:06

Mischien kan je hem even lekker longeren voordat je erop stapt?
Of juist proberen een losse contact teugel.....ik weet niet,bij mij werkte dat wel goed,maar het kan ook dat ie er dan JUIST vandoor raced....

succes iig Lachen

Elguccia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:13

Branca, mijn ijslander heeft ook een flink voorwaartse drang en bij haar helpt het om haar gewoon flink aan het werk te zetten, vanaf het begin. Niet proberen om rustig te laten stappen als je weet dat het er toch niet meteen in zit, laat maar rennen dan. Net wel een los teugel contact houden, meer op zit en op stem eventueel rijden. Kort houden werkt bij haar alleen maar averechts, dan crosst ze er met het bit vast vandoor. Soms loopt ze gewoon te stieren en dan reageert ze niet op hulpen, pas als ik mopper stopt ze ermee. Na een poosje wordt ze rustiger, hoewel rustig stappen erg moeilijk voor haar is, alles moet op sneltrein-tempo. Trouwens, in Oirschot zit ook een IJslanderstoeterij waar je les kunt nemen (mocht je geen reactie krijgen van Blom).

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 20:29

Nou, heb net met Blom gebeld, want kon niet meer wachten. Kreeg Joni (als ik goed schrijf) aan de lijn.
Heb uitgelegd hoe en wat en wat de afstamming is. Ook dat ie zo hyper is. Ik heb meteen boter bij de vis: morgenmiddag om 15.30 uur prive-les.

Smari, je verhaal klinkt me erg bekend Knipoog heb er zo ook nog niet naar gekeken. Als Bakkus te snel gaat oid, pak ik 'm ook even hard terug EN weer los. Dan luistert ie best wel.
Maar soms ben ik het genoeg he, die overdreven reacties ergens op. Gaat ie harder en niet te remmen, dan word ik boos en trek een keer. Zo kan ie dan met langere hals lopen en zo weer met een korte nek en ingetrokken kop, zodat ik onderhand de teugels in mijn maag heb.

Virkinu, ik kan niet zeggen dat hij echt op zit reageert. Ik moet me er wel vaak aan herinneren dat ik los moet laten, maar als ik probeer merk ik niks.

Darkchrystal, longeren kon een idee zijn, maar zoals ik eerder reageerde Knipoog .. heeft dat niet veel zin, dan is ie haast niet vooruit te branden

Elguccia, ik heb juist lange tijd gedaan om er rust in te krijgen. In het begin was het gewoon helemaal NIET stappen, alleen maar snel. Ik had dan ook zoiets van: we weten dat je snel kan, geen probleem, ga je nu maar eerst leren langzaam te gaan.
Ben al blij dat dat gelukt is. Rust erin brengen, niet alleen crossen. Dat deed kennelijk de vorige eigenaar.
Ik laat 'm na aanstappen in begin meestal ff gaan en pak 'm terug. Dat merkt ie goed en daarna laat ik 'm weer met rust in zijn mond. Als ik denk dat hij alles gaat bepalen stuur ik 'm een paar extra rondjes rond in tempo of niet.

Ik ben benieuwd naar morgen wat zij ervan zal zeggen.
Leuk jullie berichten te lezen en nuttig ook! Bedankt!

Klukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:35

Leuk dat je zo snel een les hebt kunnen regelen.
Veel plezier OK dan! ben benieuwd hoe je het gaat vinden!

Iris

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 21:31

Ben geweest vanmiddag, bij Yoni of Joni Blom (weet niet hoe je t schrijft)

Ik moest eerst een rondje lopen. Daarna vroeg ze 'm nageeflijk te maken.
Bakkus is hier niet mee bekend. Hij is 12 jaar, ooit ingereden en verder alleen recreatie zonder iets van dressuur. Hij heeft er de bouw ook naar, bij stilstand strekt ie zijn nek al. Dat geeft hem moeilijkheden, lees maar:
Eerst probeerde Yoni het te doen terwijl ik erop zat, daarna klom ze er zelf even op, omdat ik het niet helemaal begreep.
Ze heeft diverse rondes met hem gestapt en maar proberen om hem nageeflijk te krijgen. Het koste nogal wat moeite. Bakkus vind het wat moeilijk en heeft er niet zo'n zin in, denk ik. Na een tijdje gaf ie meer.
Ik ging er weer op en bleef voltes rijden, linksom. Halt houden en paar passen achteruit. Elke keer nageeflijk, geven en stapje achteruit, geven. Ook was ie wat hyper op de teugels, zoals ie dat bij mij is. Schijnheilig
Ze zei dat ie rechts in de hals na de kaak een knobbel heeft, waarschijnlijk al lang wat verschoven oid. Ik vind hem nl rechts vast zitten. Ik heb met dat nageeflijk vragen nogal wat kracht uit moeten oefenen.. jeetje, ik kan wel wat gewichtheffen gaan doen! Knap hoe zij dat doet. Ze zei dat dit in begin zal zijn, totdat ie het snapt en toegeeft.
Zoals nu is, is niet goed, hij maakt er misbruik van en speelt een spel. Kan zo ook gevaarlijk worden buiten.
Ik moet nu dagelijks thuis oefenen (15 min longeren/15 min rijden) en kom as maandagmiddag bij haar terug. Gaan we weer verder proberen.

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:12

Wat lekker dat de lessen zijn gelukt. Wat ik begreep is Yoni ook bekend in de fysiotherapie richting, dus dat is ook mooi meegenomen.
Het loswerken is echt heel goed, net wat ik zei over mijn oude paard, hij kon zich altijd goed vastzetten, maar los worden ho maar. Daar gaat veel tijd en ook vooral geduld inzitten (het willen wegrennen zit ook niet mee nl.). Longeren is echt heel goed voor deze paarden, wat jij aanhaalde mbt het slome tijdens het longeren, dat is ook weer een vorm van ergens onderuit proberen te komen. Onderweg onder het werk uit gaan rennen is veel gemakkelijker (meestal lekker rechtuit) dan aan de longe nog harder die bochten door moeten komen (en dus meer onder moeten treden + buigen). Als jij op een bepaald punt dan ook aangeeft dat er geen lol aan is "dat longeren" dan is de cirkel al rond en weet hij hoe hij daaronderuit kan komen.........., idem buiten met racen, dan is het moeilijke gedeelte ook weer even van de baan enz.
=een vos verliest wel z'n haren, maar NOOIT zijn streken=
Veel succes met oefenen en ik ben benieuwd hoe het maandag weer gaat.

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:14

Sorry best wel offtopic maar wat leuk dat je van Yoni (zo schrijf je het Knipoog ) les hebt gehad! Heb ik in Duitsland ook tijdje les van gehad, was altijd erg leerzaam en gezellig. Jammer genoeg is het contact een beetje verwaterd.
Veel succes in elk geval met je ijslander! OK dan!

Klukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 01:26

leuk te horen dat de les bij Yoni zo goed is gegaan!
Toch fijn om iemand te hebben die je begeleid.
Sucses verder OK dan!
Iris

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 00:15

Vandaag weer geweest. Bakkus is al wat soepeler met nageven. Gaat alleen te diep nu, dus moet 'm meer oprichten. Zodra je dan wat been geeft denkt ie weer sneller te moeten! Maar al met al wordt ie lichter.
Daarna voorwaarts -neerwaarts. Pff moet nog een hoop leren... ik ga ook telkens naar voren met mijn bovenlichaam.
Dus goed bezig geweest. Daarna ging ik de baan op, tölten. Moest 'm erg kort nemen en drijven. Na een rondje moest ik 'm in stap overzetten en halt houden..maar MET nageven. De 2e keer lukte me aardig.. en de 3e keer was het perfect. Alles netjes. Yoni was ook blij, ze zei gelijk maar te stoppen, was een goede afsluiting omdat ie het nu goed deed. Helaas was mijn les nog niet over. Hopelijk verrekend ze dat de volgende keer.
Ik was wel blij en weer eea geleerd.. maar Bakkus ook, en snel! Pienter mannetje is het ook *LOL*

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:10

VxKara schreef:
ik help ( en rij dan ook) wel eens een paard die precies het zelfde doet als wat jij beschrijft (ze is alleen een kwpn) In het begin luisterde ik naar de eigenaar en hield de teugels strak dat ging wel maar precies zoals jou paard het ook doet: laat ze iets losser en ze is weg.

\Mijn oplossing die erg goed werkt maar aleen als je je paard wel vertrouwd is: Ik stapte op en laat haar gaan . Niet de teugels strak nemen of gaan trekken gewoon eerst uit laten razen ( aan de longe werkt bij haar ook niet dan gaat ze flippen) als ze iets rustiger word zachtjes terug nemen en verder gaan.
Voornamelijk dus op je zit en met je benen rijden.
Ik weet ook dat sommige ijslanders als ze hebben stilgestaan of sommige elke keer, gewoon heel heftig reageren op zelfs het kleinste teugelhulpje, ijslanders zijn ook geen 'bit-paarden' .

Ik weet niet of je hier wat mee kan
als jou paard als hij gaat rennen ook gaat bokken is kan het wel gevaarlijk zijn maar zo niet kan je het best een keer uitproberen ( ik zou wel in de bak blijven dan Lachen )

misschien heb je er wat aan misschien niet

Paddy was er ook zo eentje. Ik zat er op en ze wilde gelijk weg. En harder en harder en harder, ze steeg door de snelheid nog net niet op....
Ik liet haar een tijdlang begaan, ik dacht dan is de ergste energie er wel uit. MAar Paddy laadde zich er juist mee op en werd er gekker door. Die methode werkte bij haar dus niet.

Sja, proberen met deze ijslander kan natuurlijk altijd.

Hm, Yoni.... klinkt als een hele mooie naam, maar wist je dat dat vagina betekent? Scheve mond

Over trekken gesproken. Hier wordt gesproken alsof trekken bij ijslanders helemaal niet werkt. Kent iemand een paard waarbij dat dan wel werkt? Iemand zei dat je bij trekken weer snel los moest laten. Ik zeg dat altijd anders; als je een ophouding maakt (dus met je hand het paard opvangt) dat je dat altijd kort moet laten duren en dat de ophouding niets meer waard is, als je je hand daarna niet snel ontspant. WAnt zonder die ontspanning daarna, verliest de ophouding zijn impact. Dit is gewoon bij elk paard belangrijk.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:12

Desiree schreef:

Hm, Yoni.... klinkt als een hele mooie naam, maar wist je dat dat vagina betekent? Scheve mond

* Proest * Uche Uche, kuch !! hahahahaha........ Clown

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 13:22

Desiree schreef:
Hm, Yoni.... klinkt als een hele mooie naam, maar wist je dat dat vagina betekent?

Hahahahaha slik.. Uhm.. zal ik haar dat zeggen? Bloos

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:59

Nee, doe maar niet, ik weet niet hoe dat valt en mogelijk weet ze het al. Maar ik weet dit van die belgische seksuologe, Goedele Liekens. Dit vertelde ze ooit in een interview in de krant. Ik weet niet meer uit wat voor taal het woord afkomstig is, maar ze wilde het woord Yoni gebruiken omdat mensen moeite hebben met het gebruiken van de andere benamingen voor vagina.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 12:34

Hahahah grapjas.. dat zal ik ook nooit zeggen/vragen Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:40

Ik kan je twee adviezen geven. Ik heb dit zelf ook met een ijslander gehad, een merrie die meteen aan de kletter ging als je erop ging zitten. Ten eerste, probeer eens parelli, daarmee los je het waarschijnlijk wel op, maar heb ej daar geen zin in, zet hem consequent op de volte bij het wegrijden (wel zorgen dat ie (met hulp) goed stilstaat met opstappen). Neem na het opstappen een minuut rust, dat ej paard dus echt stil emot staan, blaas zelf uit en zak zeg maar helemaal in. Als je paardje dan ook relaxt is geworden dan op de volte wegrijden. Hoe harder hoe kleiner de volte.

Mysla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:15

Fellor schreef:
zet hem consequent op de volte bij het wegrijden (wel zorgen dat ie (met hulp) goed stilstaat met opstappen). Neem na het opstappen een minuut rust, dat ej paard dus echt stil emot staan, blaas zelf uit en zak zeg maar helemaal in. Als je paardje dan ook relaxt is geworden dan op de volte wegrijden. Hoe harder hoe kleiner de volte.

Goeie tip OK dan!
Werkt namelijk ook bij mijn race monster ijslander.
Verder merk ik ook dat het bij mijn ijslander heel erg van belang is dat ik zelf rustig blijf en ook goed dooradem Bloos . Beetje gek misschien, maar ik heb soms de nijging mn adem in te houden als ze zo snel wil ,maar dan gaat ze alleen maar nog harder. Trekken aan de teugels werkt ook niet, dus vooral op jezelf consentreren en wat je aan t doen bent. Even flink uitademen werkt bij ons best goed en zo niet, dan hups, die volte maar weer Haha!

We zijn soms net een draaimolen Bloos!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:30

allemaal heel leuk hoor, die tips over grondwerk en over de methodes van NH figuren. >MAar net als met paardrijden heb je ook daarin iemand nodig die je daarin begeleidt en leert. En die heeft Sandra niet zo bij de hand. Daarom kan ze niets met die tips.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 00:54

Met opstappen blijft ie braaf staan.
Als ie nu snel gaat, breng ik beide teugels omlaag zodat ie nageeflijk moet worden.
Vanmorgen ging dat niet zo goed Verward Hij was efkes niet meer buiten geweest en dacht..effe gas!
Da's ongelooflijk dat ie dan stug zijn nek kort maakt enz enz.. ik oppakken (hard) en weer geven... Ik krijg echt spierballen.
Ook zo maf doen met ff stilstaan, jonge jonge.
Ik moet ook op veel dingen tegelijk letten, is best moeilijk. Verdrietig
Ik zit vaak te ver naar voren gebogen en dan weer gespannen enz.
Ik snap wat Desiree bedoelt. Ik ben altijd alleen Verdrietig en ben geen allesweter. Ik kan me dus niet concentreren op veel verschillende dingen....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:24

mij is dat advies ook vaak gegeven Sandra, en daarom weet ik dat je er niets mee kunt. Ik zou dat best willen proberen met mijn paarden hoor, dat grondwerk en dat andere en zo, maar ik weet niet hoe. En leren uit een boekje? Neh, dat werkt niet. Lichaamstaal leer je zo niet uit een boekje, tenminste niet als je het zelf moet doen. Wij mensen zijn vaak niet zo bewust van ons lichaam en onze houding. Dat is bij ons onderontwikkeld. We doen het wel, en we herkennen het wel, maar paarden zijn er nog explicieter in, en verwachten hetzelfde van ons. Maar we doen vaak dingen in onze houding die verwarring schept bij een paard en dan zou er eigenlijk iemand moeten zijn die je daarop wijst. Anders ga je daar een beetje staan te hannesen en krijg je nog een grotere kloof met je paard.

Sja, Sandra, wat rijden betreft: het is veel meer een lijst van dingen NIET doen (zoals voorover gaan zitten, en los blijven in je lijf), dan dingen WEL doen (zoals goed door blijven ademen wat iemand al eerder zei, en wat ook een grote uitwerking heeft op een paard, al lijkt het maar zo klein).