3jarige met peper in kont

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:53

Amethyst schreef:
Ja, dan durft ie ook niet anders natuurlijk..
Alhoewel, peper is natuurlijk wel een natuurproduct. Dus misschien heeft z'n baasje peper-in-je-reet-stoppen ook wel voorgedaan

Nee, daar is ie per ongeluk op gaan zitten. Gebeurt wel vaker, vooral met koud weer.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:58

QQQQ schreef:
Nee, daar is ie per ongeluk op gaan zitten. Gebeurt wel vaker, vooral met koud weer.

Uitstapje naar de groentetuin gemaakt o.i.d.?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:02

Of AH.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:10

Wat ik heb geleerd is om vooral een net ingereden paard niet te belemmeren. Gewoon laten lopen (wel veilige omgeving, dichte bak enzo) en dan gewoon meer stem signalen.

Paard zal toch echt keer moe moeten worden. En als ze maar iets rustiger wordt meteen belonen en meteen stoppen. Dan weet ze wat goed is.

Dus niet belemmeren en gewoon meegaan. Anders wordt het onrustige groter. Net doen alsof ze het best wel goed doet. En daarmee gerust stellen. Daarna inderdaad heel erg op jezelf letten zodat je alles 100% correct aangeeft.

Jonge paarden moeten altijd kilometers maken voordat je echt met ze aan het werk kan!

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 23:17

QQQQ schreef:
Voor het rijden even rectaal spoelen met verdunde cocosmelk.

hahaha, lachen Haha!

Alles wat hier is beschreven doe ik ook, vandaar dat het vandaag (5e keer) ook al een stuk beter ging
Paardje heeft gewoon weinig zelfvertrouwen. Ik moet haar ego gewoon een beetje opschroeven. Dat over die zit, mmmm sorry maar een paard wat weinig kan en kent snapt dit dus ook niet. Als ik het probeer met allen m'n zit-en-stem krijg ik 0 reactie, wel ga ik langzamer lichtrijden dan dat zij draaft en dat heeft enig effect. Alles bij elkaar denk ik dat het allemaal best goed komt en dat het een erg fijn springpaard wordt (maar niet met mij). Ben namelijk niet zo'n springer... Ze moet eerst maar eens de basis leren voordat er balken de lucht ingaan
Laatst bijgewerkt door Heureka op 24-11-04 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:19

Stemhulpen kan je aan de hand en met longeerwerk aanleren. Ik zou ze zeker niet weg laten, maar er juist voor zorgen dat je ze heel duidelijk en eenduidig gebruikt. Het is een grote hulp voor het paard, en ook voor jou.

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 23:25

Ja, natuurlijk gebruik ik stemhulpen. Ik ben zeer consequent met alles wat ik doe. Zeg ook altijd hetzelfde als ik een stemhulp gebruik. Dus 'terug' als ze achteruit moet (aan de hand) wel handig in de stal en met deuren dichtdoen. En met rijden is ho ook echt ho. En ik laat voordurend weten dat ze het goed doet als ze reageert...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:30

Klinkt in orde. Paard is nog jong en vast nog niet erg sterk. Remmen kost kracht, rennen is vaak makkelijker (zeker met een vreemd gewicht op je rug). Geduld, niet teveel met je handen doen, goed stil en in evenwicht zitten. Uiteindelijk zal 't wel goedkomen. Wat werk zonder ruiter om sterker te worden zonder onbalans, lijkt mij een goede aanvulling. Succes ermee!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:07

Pompidou had dit in het begin ook, die wilde het liefst alleen maar hard rennen!
Bij haar werkt het goed, als je haar laat stappen, maar dan in jouw tempo, dus net even iets vlotter dan de arbeidsstap, en haar goed bezig houden, dus voltes, afwenden, en goed alert aan het been houden. Vooral niet met je handen proberen in te werken (vaak is dat een automatische reactie) maar juist met je benen en houding/ gewicht werken.
Als ik het ook maar in mn hoofd haal, om met mn handen te gaan 'pielen'gaat ze juist onder me vandaan hollen.

Op een gegeven moment ga je draven, dan zal ze wel meteen wegsjezen, maar zet haar rustig op de volte, en praat op haar in, lekker rustig. Wees zelf ontspannen, en kijk voor je uit, en richt je op je houding etc.
Op een gegeven moment moet ze, hoop ik Haha! , wat rustiger en meer op een tempo draven, en zet je haar op een ander volte.
Maak veel overgangen, houd haar lekker bezig.

Tsja, dit is hoe ik het oplos met mijn hittepit, en het werkt altijd goed.
Pompidou wilt gewoon erg graag aan de gang, dus dan geef ik haar dat ook.
Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:12

QQQQ schreef:
Wel hier een verslagje graag

Tsja een verslag....Internetten in het gips gaat wat moeilijk vandaar mijn late bericht. Met mijn paard gaat alles goed, iets te goed. Met mij iets minder. Cool