Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Lusitana schreef:even over dat bekken naar voren of achteren. ik zou zeggen probeer het op een krukje en kijk wat er gebeurd. Achteroverkantelen is een drijvende hulp, die je natuurlijk nodig hebt om de achterbenen er onder te krijgen. Maar, in een paard dat niet reageert op de hand, hb je de noodrem nodig, en zo zet je hem ook in zijn achteruit, bekken vooroverkantelen en drijven. Weerstand bieden met de hand (dus niet trekken). als het halthouden beter gaat (als hij het dus gewoon doet waar gewenst) kun je de zithulp geleidelijk veranderen naar het achterover kantelen om de achterbenen eronder te krijgen. Maar in een paard dat doorloopt is een drijvende hulp niet logish...
Cassidy schreef:Juist wel. Bij het halthouden blijf je toch drijven teneinde hem bij elkaar te houden?
En een paard dat achterwaarts blijft lopen is heel makkelijk weer voorwaarts te krijgen hoor! Teugels los en een flinke aanwijzing geven, geen reactie - zweep erover.

rosaenbeer schreef:tjah..... je kan denk ik het beste veel oefenen en dan je hulpen herhalen niet al te veel trekken paard is toch sterker dan jou.... en cassidy zweep erover vind ik geen oplossing...
luuk schreef:je mag als je paard doorloopt bij het halthouden best ns flink inkomen met de teugels hoor. en je hoeft egt niet sterk te zijn om je paard ter correctie even in 1x op de rem te trekken. Kwestie van diep zitten en een keer flink aan zn kop trekken. En dat heeft dan niks te maken met zielig ofzo en zeggen dat je je paard zo niet hoort stil te zetten heeft dan ook geen nut want het is dan gewoon bedoelt om je paard duidelijk te maken wat de bedoeling is en dat die heeft te reageren of dat jij anders ingrijpt. en niet altijd dat 'softe' oo-zo correcte gedoe want daar wordt het voor jou en je paard egt niet altijd duidelijke/beter van.