pessoa bit of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:44

correctie bit moet je proberen het is super OK dan!

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 19:27

jah ik heb ook tijdje op correctie bit gereden, maar daar was ze ook heel sterk op, denken jullie misschien dat het aan het gebit kan liggen? Dat ze daar last van heeft?:?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 01:17

Ik weet niet wie vroeg naar de bovenste ring van een pessoabit maar dit is in om je bakstuk aan te bevestigen. Hierdoor onstaat naast een hefboom werking ook extra druk en inwerking achter de oren. Spirngen is zeker gefundeerd op een goede desuurtechnische basis. Als je paard door de hand blijft lopen is er dus ook een ander probleem, hetzij rijtechnisch dan wel een dominatieporbleem (je paard gehoorzaamt niet).

Probeer meer vanuit je gewicht en je been te sturen als je dat goed beheerst is een ander bit misschien niet meer nodig om dat je meer vanuit je been en je zit gaat rijden en sturen.

Edit : voor je een ander bit neemt controleer je uiteraard eerst het gebit of andere zaken waar door je paard vanwege pijn zokan reageren!!.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 12:07

okej ik heb nu ook een afspraak gemaakt met de paardentandarts.... Kijken wat daaruit komt. In ieder geval al bedakt voor alle reacties en meer zijn altijd welkom!

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 21:32

Heb gebit laten controleren, was allemaal helemaal in orde. Waar kan het nu nog aan liggen? Aan mijn rijvaardigheid? Ik heb op dit moment 1 keer per week les.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:21

runningkawa schreef:
springen is niet anders als dresuren met wat hindernissen ertussen.
is je basis in orde, heb je helemaal geen andere bitten nodig.

Knipoog Lachen Daar ben ik het helemaal mee eens, is de basis in orde dan is de rest ook in orde. Lachen Knipoog
Jouw paard vind springen gewoon leuk, is de basis goed dan luistert hij en rijd je hem goed terug. Is de basis niet in orde wint zijn opwinding het van zijn concentratie op jou.

Bij ons op stal springt de man van de eigeenaresse met een 8 jarige in het duiste S springen hij springt meestal 1.40m of 1.50. Dat paard is werkelijk dol op springen en ook heel heftig. it joligheid wordt er gebokt en gedaan. Maar die man kan hem wel goed bij zich houden gewoonweg op dat zijn basis in orde is.

Dressuur is de basis, springen is eigelijk een hoge galopsprong meer is het niet. Het gaat om tempocontrole, wil ik een grote galopsprong rijd ik dat wil ik een kleine dan lukt me dat ook. Rijd ik de dubbel op vijf of op vier, dat is dus dressuur.

Dan kun je wel gaan grijpen naar Pessoabitjes en daarna een scherpe stang en dan luistert die daar niet meer na en dan zijn de bitten op en wat doe je dan?

Wat mij overigens wel opvalt dat het vaak de Haflingers en de Fjorden en die ponygevallen enzo zijn die met scherpe bitten gereden moeten worden Haha!

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:32

Wat mn instructeur vaak doet, is voor 1 keer een zwaar bit in.. Dus tijdens de les 1 keer, 1 uur lang een zwaar bit.. Het werkt dan tijdens de les natuurlijk helemaal super, maar ook als je de volgende keer weer een gewoon bitje in doet, zul je zien dat je paard/pony goed naar je hand luisterd.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 20:11

Ja, mijn fjord is inderdaad zo sterk.... Heb al heel veel geprobeerd en zit ook op les. Ik heb ook al van heel veel verschillende mensen les gehad en die zeggen dat de basis goed is. Met dressuur gaat alles ook super, en is ze heel goed bij mij. Daarom vind ik het zo raar dat ze met springen helemaal sterk word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 20:42

ik hou persoonlijk niet zo van zulke sterke bitjes...

ik heb ook een sterke fjord gereden, en die werd ook zo heet met springen. het lag aan mij, ik trok onbewust aan de teugels en na een paar hindernissen was hij het beu, en begon weg te rennen voor het bit!!!

ik zweer zelf bij een dubbelgebroken trens.. ik rij er rustige paarden mee, maar ook de heethoofden. verder ben ik het met kafue eens!!

laat eens een ervaren springruiter op je fjord rijden, kijken wat ie dan doet..

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 22:48

Ik denk dat je gerust een pessoa-bitje mag gebruiken, als je alle andere dingen geprobeerd hebt! Mits goed gebruik natuurlijk! Zet het bitje ook niet direct op het strafste en laat je goed inlichten in de winkel ( verschillende diktes,meer of minder ringen...)
Zorg ervoor dat je niet in zijn - haar mond hangt voor , tijdens en na de sprong!
Veel succes Knipoog

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 23:55

Alize schreef:
Ik denk dat je gerust een pessoa-bitje mag gebruiken, als je alle andere dingen geprobeerd hebt! Mits goed gebruik natuurlijk! Zet het bitje ook niet direct op het strafste en laat je goed inlichten in de winkel ( verschillende diktes,meer of minder ringen...)
Zorg ervoor dat je niet in zijn - haar mond hangt voor , tijdens en na de sprong!
Veel succes Knipoog

gelijk liesbeth
de fjord van missjapke is ook nogal onrembaar..
ook pesoa bitje..
gaat al stukken beter!

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:26

Emaartje schreef:
ik rij ook met pessoabit alleen als ik het bos inga verder niet!!!anders kan ik ze niet bij me houden...

Hier ook, tenminste, hij staat in bestelling Haha! .

Voor de dressuur gebruik ik gewoon mijn KK aurigan bustrens, zacht, en hij loopt er goed op.
Alleen buiten he.. Nagelbijten / Gniffelen

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 20:24

Ik denk dat ik het toch maar ga proberen, want zoals het nu gaat is het ook niet leuk meer....

XXgalaxyXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:17

hallo,

ik denk dat jouw fjord gewoon springen super leuk vind. en daar is opzicht niks mis mee. dan kunnen ze fel worden. dan willen ze zo snel mogelijk alle hindernissen pakken. ik ken het. ik las dat de dressuurbasis er goed in zat en dat je les hebt. ik weet niet of je met je instructrieze al eens gepraat hebt. wat zij er van vind. en of ze meschiens je verder ermee kan helpen.
ik heb wel eens moeten proberen mijn paard gewoon aan te rijden op dehindernis en hem dan net voor de hindernis stop te zetten. ook als je de eerste sp[rong hebt gemaakt al boven de hindernis proberen terug te rijden. probeer anders ook eens wat in uitjes achter elkaar. das een hele goed oefening. daar kunnen ze niet al te snel overheen gaan. en in de les oefenen hem terug te rijden. een sprongetje neerleggen en dan 3 of zo galopppassen er tussen daar terug rijden. kun je als hulp balken neer leggen, en dan weer een sprong. als je een pessoa wilt proberen zou ik er eerst proberen ene te lenen van iemand om het uit te proberen. eerst in de gewone stand proberen. en dan is het een beetje kijken waar je hem vast moet maken. dat kun je alleen maar bekijken door uit te proberen waar hij het beste op reageerd. dan kun je alsnog kijken of je het bit wilt kopen of niet. en of het helpt.

veel succes

RJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:26

Nou weet ik echt hélémaal niks van springen hè.. ik reed met mijn merrie altijd alleen maar dressuur. Maar omdat et een springgefokte was, heeft een vriendin van mij em naar et L gesprongen... En nou was die merrie van mij nooit makkelijk, en die ging dus ook zodra er een parcours stond helemaal door het lint, zo blij was ze dan.. En die heeft ze toen ook een keer met pessoabit geprobeerd... dat was dus géén succes, ze stopte voor elke hindernis, en reageerde helemaal niet meer op haar hulpen... Maar wat wel weer zo is, toen ik de volgende dag weer ging rijden, had ik nérgens last van, ze stond super in de hand en reageerde heel fijn...

Succes er mee, maar wees dus voorzichtig...

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 18:41

Ik had hetzelfde probleem, dat mijn pony met het springen erg hard ging en ik rij tegenwoordig ook met een pessoa bitje met een ring eronder.. en ik moet zeggen het werkt serieus fantastisch!!!
Toen ik nog met me normale bit reed zat ik in de B en kon ik mijn hele parcourtje gewoon op het tempo van een barage springen, maar in de L en M lukte dat niet meer zo goed omdat ze dan vlak gaat springen. Nu ik een pessoa gebruik, springt ze veel gecontroleerder en doordat ze minder hard gaat kan ik haar achterhand er beter onderzetten.
Een pessoa is volgens mij op zich niet zon heel scherp bit, tenminste mijn pony heeft nergens last van!! OK dan! dus je kan het heus wel een keer proberen hoor!! Haha!

Lauraa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 23:25

pessoa is wel heel scherp
als je beslist ermee te rijden bedenk je daan heel goed dat
je niet zomaar een ruk geeft. Je moet er zeker van zijn dat je
met een zachte hand kan rijden anders zou ik er niet aan beginnen.
je paard word dan alleen maar harden in de mond en waar moet je dan mee gaan rijden?? prikkeldraad ofzo wees echt heel voorzicht als
je het doet
kuzz laura

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 00:35

Ik rij zelf ook met een pessoa bit. Maar ik heb hem zelden op scherp staan. Als ik in de bak ga rijden gebruik ik hem nooit, want daar heb ik hem absoluut niet nodig. Maar voor buiten is ie ideaal als je een paard hebt wat niet meer stopt. Maar zelfs buiten probeer ik hem niet te gebruiken, omdat ik merk dat hij het niet fijn vind, ook al kom ik er zachtjes aan. Rukken aan de teugels zal ik dus ook nooit doen. Ik ga hem buiten dus niet meer gebruiken, maar hem op andere manieren tot rust brengen. Daarvoor geef ik te veel om mijn beestje. Het kan zijn dat het voor jou paard wel een goed bit is omdat je al een sterk bit gebruikt en hij er waarscheinlijk minder last van heeft. Voor in de bak vind ik het eigenlijk onnodig. Als je zeker weet dat je je paard er geen pijn mee doet en met zachte hand werkt en je paard goed kent kan je het proberen en afwisselen met hem minder scherp te zetten door de teugels niet in het kleinste maar grootste ringetje te doen (midden). Een pessoa bit kost tussen 15 en 30 euro. Een koperen is natuurlijk duurder, maar ze zeggen dat ie zachter is.

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:07

neem les van iemand die je wel kan leren hoe je paard moet rijden.
tip op je zit dus

Joolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:58

Heej
Ken het probleem wat je beschrijft wij hebben het ook met onze pony dressuur rijden gaat prima 2 of 3 sprongetjes ook nog wel maar zodra je de ring in gaat voor een heel parcours dan gaat die echt super hard. wij zitten er ook over te denken om met een passoa bit te gaan rijden Lachen .

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:01

johanna13 schreef:
neem les van iemand die je wel kan leren hoe je paard moet rijden.
tip op je zit dus

mm
leuke reactie...
ze kan heus wel paard rijden..
ze vroeg een vraag over pessoa bit
en jij zegt neem les...
Scheve mond

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 11:09

Hallo,
Weer een probleem erbij, stond ik op het punt om een pessoabit te gaan proberen, hoor ik weer dat je daarmee officieel niet op de wedstrijden mag rijden. En voor die wedstrijden doe ik het juist, omdat ze zo sterk is. Klopt het dat je er niet mee op de wedstrijden mag rijden?

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:10

dressuur niet. springen mag wel... ik weet niet wat je van plan bent?

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:15

TequilaRos schreef:
Een pessoa bit is een bit wat bestaat uit meerdere ringen (zie foto) en heeft een hefboomwerking. Het bit kan behoorlijk sterk inwerken op de mond. Ikzelf ben er geen voorstander van, maar als je alles al geprobeerd hebt en je instructrice raad het je aan....tja wie ben ik dan.

Voor bandageren kan je beter iemand vragen dan het zo uit te leggen. Door doen leer je!!

Nog ff plaatje pessoa bit; kan je een indruk krijgen:
[image]

Ben het ook met je eens. Als er écht geen andere optie is, wie ben ik om je het dan te verbieden. (Ik kan het je sowieso niet verbieden mja).
Wij kunnen het vanachter de computer niet beoordelen, maar ik denk dat je instructrice er wel verstand van heeft. Knipoog

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:55

Een pessoabit werkt goed maar doe er voorzichtig mee.
Als je hem eerst onder toezicht van een instructrice gebruikt kan het wel goed uitpakken