Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sjuimpje schreef:Het ligt er maar net aan op welk stukje van de mond jouw paard het gevoeligste is...
Ik heb Triumph ooit eens een keer op een stangetje gereden en die reageerde daar debiel gevoelig op, terwijl een ander er haast monddood op reageerde (ook wel paarden die het er wel fijn op deden hoor).
De een heeft blijkbaar graag wat meer druk op de lagen, de ander liever op de tong, weer een ander is gevoelig op de mondhoeken en zo kan je nog wel even doorgaan.
Persoonlijk vind ik dat je tussen dit soort trensjes best wel eens kunt wisselen om te proberen wat je paard het beste past.
Fellor schreef:Ik vind een ongebroken bit drie keer niks. In mijn ervaring is het behoorlijk zeldzaam als een paard daar fijn op reageerd en ik probeer altijd te rijden met een dubbelgebroken bitje, gezien ik dat meestal het fijnst vind en je daar ook minder die hoek hebt.
Maanoog schreef:ik rijd altijd met enkel gebroken, (meerdere variaties) maar k heb ook altijd gehoord dat dubbelgebroken het zachtste is. ik ben zelf altijd heel licht met mijn handen, maar bij mijn paard net te licht. hij trekt vaak enorm aan de teugels, en hij schudt keihard met zijn hoofd (dit is sinds een paar weken zo). k heb m al door de DA laten onderzoeken, die heeft die verrekte wolfstandjes getrokken en de kiezen weer netjes gemaakt, maar het probleem blijft. zou het kwaad kunnen om bij hem eens een stang te proberen???? en welke soort stang is dan het beste/ zachtste? bus- of water? (hij heeft er nog nooit één ingehad) o ja, het enige verschil tussen een bus- en een watertrens is dat het velletje van de mondhoeken sneller ertussen komt bij een watertrens dan bij een bustrens.
Fellor schreef:Ik vind een ongebroken bit drie keer niks. In mijn ervaring is het behoorlijk zeldzaam als een paard daar fijn op reageerd en ik probeer altijd te rijden met een dubbelgebroken bitje, gezien ik dat meestal het fijnst vind en je daar ook minder die hoek hebt.
Maanoog schreef:o ja, het enige verschil tussen een bus- en een watertrens is dat het velletje van de mondhoeken sneller ertussen komt bij een watertrens dan bij een bustrens.